Detaljer kring konverteringen.
Försök med lithiumbatterier och blybarlast var det första försöket men tyckte det inte var rätt väg att gå. Varför släpa kring på en massa bly. Utan barlast var bilen farlig att köra.
För att få bilen i balans räknade jag ut att man borde sänka den 4-5 cm. En forummedlem hade kapat fjädrarna med 1.5 varv med bra resultat. Jag gjorde likadant och kapade fjädrarna med 8 cm runt om. Det resulterade i att fjädrarna bak kunde falla ut om man hissade upp bilen. Fram hamnade fjädrarna i fel läge vid exempelvis hjulbyte. Tillverkade två "styrningar" enl skiss som jag satte i övre fjäderfäste bak. Fjädrarna fram fick en bygel som svetsades fast i fjädern enl bild. Det gjorde att fjädern blev kvar på sin plats upptill och man behövde bara styra in den i sitt fäste nertill vid ex. hjulbyte. Buddyns korta styrleder gör ett man får en toe out på hela ca 70 mm vid denna sänkning. Jag justerade till en toe till 0 mm och det fungerar bra i mitt fall, vid denna inställning hade jag 80 Kg barlast i förarsätet.. Lägsta frigång under bilen blev 10 cm under batterihållaren under soffan. Så ta det lungt på grusvägar. Bilen blev provkörd både vid registreringsbesiktning och kontrollbesiktning utan anmärkning. Vägningen vid registreringen blev 595 Kg. Blev lite mer än vad jag räknade med.
Elektriskt har jag gjort en hel del. Tidigare ägare i Norge hade installerat Evlithiuns BMS tillsammans med Winston 60Ah paralellkopplade 2 och 2. Alltså 48 celler totalt. Delar av batteripacken har jag utbytt då det fanns dåliga celler. Så idag har jag ett batteripack med blandade fabrikat och varierande kvalitet på cellerna. Det fungerar bra men det kräver övervakning.
Har kompletterat BMS med en Bluetooths-transmitter (HC-05) som för över batteridata trådlöst till en Android-backspegel som har en egenutvecklad App som visar batteridata och beräknar körsträcka kontinuerligt utifrån den sämsta cellen. Buddys egen kapacitetsmätare har än så länge inte visat rätt, får se om den ställer in sig med tiden. Solpanelerna på taket ger en mindre underhållsladdning när solen skiner, de startar också upp BMS så att batterierna får balansering när bilen är parkerad. Mellan solcell och batteripack sitter en Boost DC-DC omvandlare som även visar laddström. Där kan man även nödladda (max 100W) batteripacken om Zivan ger upp. Det som inte fungerar bra är Zivan-laddaren. Då batterierna är fulladdade stänger den av, väntar några minuter till batterispänningen sjunkit lite då den slår på laddningen igen, och så fortsätter med några minuters intervall tills man drar ur sladden. Eventuellt byter jag ut den om jag hittar en lämplig CC CV laddare men ser det inte som stort problem.
Försök med lithiumbatterier och blybarlast var det första försöket men tyckte det inte var rätt väg att gå. Varför släpa kring på en massa bly. Utan barlast var bilen farlig att köra.
För att få bilen i balans räknade jag ut att man borde sänka den 4-5 cm. En forummedlem hade kapat fjädrarna med 1.5 varv med bra resultat. Jag gjorde likadant och kapade fjädrarna med 8 cm runt om. Det resulterade i att fjädrarna bak kunde falla ut om man hissade upp bilen. Fram hamnade fjädrarna i fel läge vid exempelvis hjulbyte. Tillverkade två "styrningar" enl skiss som jag satte i övre fjäderfäste bak. Fjädrarna fram fick en bygel som svetsades fast i fjädern enl bild. Det gjorde att fjädern blev kvar på sin plats upptill och man behövde bara styra in den i sitt fäste nertill vid ex. hjulbyte. Buddyns korta styrleder gör ett man får en toe out på hela ca 70 mm vid denna sänkning. Jag justerade till en toe till 0 mm och det fungerar bra i mitt fall, vid denna inställning hade jag 80 Kg barlast i förarsätet.. Lägsta frigång under bilen blev 10 cm under batterihållaren under soffan. Så ta det lungt på grusvägar. Bilen blev provkörd både vid registreringsbesiktning och kontrollbesiktning utan anmärkning. Vägningen vid registreringen blev 595 Kg. Blev lite mer än vad jag räknade med.
Elektriskt har jag gjort en hel del. Tidigare ägare i Norge hade installerat Evlithiuns BMS tillsammans med Winston 60Ah paralellkopplade 2 och 2. Alltså 48 celler totalt. Delar av batteripacken har jag utbytt då det fanns dåliga celler. Så idag har jag ett batteripack med blandade fabrikat och varierande kvalitet på cellerna. Det fungerar bra men det kräver övervakning.
Har kompletterat BMS med en Bluetooths-transmitter (HC-05) som för över batteridata trådlöst till en Android-backspegel som har en egenutvecklad App som visar batteridata och beräknar körsträcka kontinuerligt utifrån den sämsta cellen. Buddys egen kapacitetsmätare har än så länge inte visat rätt, får se om den ställer in sig med tiden. Solpanelerna på taket ger en mindre underhållsladdning när solen skiner, de startar också upp BMS så att batterierna får balansering när bilen är parkerad. Mellan solcell och batteripack sitter en Boost DC-DC omvandlare som även visar laddström. Där kan man även nödladda (max 100W) batteripacken om Zivan ger upp. Det som inte fungerar bra är Zivan-laddaren. Då batterierna är fulladdade stänger den av, väntar några minuter till batterispänningen sjunkit lite då den slår på laddningen igen, och så fortsätter med några minuters intervall tills man drar ur sladden. Eventuellt byter jag ut den om jag hittar en lämplig CC CV laddare men ser det inte som stort problem.