Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Håkan

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Resultat av konvertering.
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:03
Detaljer kring konverteringen.
Försök med lithiumbatterier och blybarlast var det första försöket men tyckte det inte var rätt väg att gå. Varför släpa kring på en massa bly. Utan barlast var bilen farlig att köra.
För att få bilen i balans räknade jag ut att man borde sänka den 4-5 cm. En forummedlem hade kapat fjädrarna med 1.5 varv med bra resultat. Jag gjorde likadant och kapade fjädrarna med 8 cm runt om. Det resulterade i att fjädrarna bak kunde falla ut om man hissade upp bilen. Fram hamnade fjädrarna i fel läge vid exempelvis hjulbyte. Tillverkade två "styrningar" enl skiss som jag satte i övre fjäderfäste bak. Fjädrarna fram fick en bygel som svetsades fast i fjädern enl bild. Det gjorde att fjädern blev kvar på sin plats upptill och man behövde bara styra in den i sitt fäste nertill vid ex. hjulbyte. Buddyns korta styrleder gör ett man får en toe out på hela ca 70 mm vid denna sänkning. Jag justerade till en toe till 0 mm och det fungerar bra i mitt fall, vid denna inställning hade jag 80 Kg barlast i förarsätet.. Lägsta frigång under bilen blev 10 cm under batterihållaren under soffan. Så ta det lungt på grusvägar. Bilen blev provkörd både vid registreringsbesiktning och kontrollbesiktning utan anmärkning. Vägningen vid registreringen blev 595 Kg. Blev lite mer än vad jag räknade med.
Elektriskt har jag gjort en hel del. Tidigare ägare i Norge hade installerat Evlithiuns BMS tillsammans med Winston 60Ah paralellkopplade 2 och 2. Alltså 48 celler totalt. Delar av batteripacken har jag utbytt då det fanns dåliga celler. Så idag har jag ett batteripack med blandade fabrikat och varierande kvalitet på cellerna. Det fungerar bra men det kräver övervakning.
Har kompletterat BMS med en Bluetooths-transmitter (HC-05) som för över batteridata trådlöst till en Android-backspegel som har en egenutvecklad App som visar batteridata och beräknar körsträcka kontinuerligt utifrån den sämsta cellen. Buddys egen kapacitetsmätare har än så länge inte visat rätt, får se om den ställer in sig med tiden. Solpanelerna på taket ger en mindre underhållsladdning när solen skiner, de startar också upp BMS så att batterierna får balansering när bilen är parkerad. Mellan solcell och batteripack sitter en Boost DC-DC omvandlare som även visar laddström. Där kan man även nödladda (max 100W) batteripacken om Zivan ger upp. Det som inte fungerar bra är Zivan-laddaren. Då batterierna är fulladdade stänger den av, väntar några minuter till batterispänningen sjunkit lite då den slår på laddningen igen, och så fortsätter med några minuters intervall tills man drar ur sladden. Eventuellt byter jag ut den om jag hittar en lämplig CC CV laddare men ser det inte som stort problem.
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Önskar å köpe Hengefeste till Buddy.
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:00
Ingen panik jag väntar och vill gärna se bilden.
#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Önskar å köpe Hengefeste till Buddy.
torsdag 07. september 2017, klokken 15:51
Finns det någon som har ett Hengefäste som ligger och skrotar? Jag vill köpa ett. Eller om någon har en bild som visar hur det är konstruerat.
#4
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Interiør som farger av
onsdag 16. august 2017, klokken 17:00
Är det någon som har löst problemet med "Interiör som färgar av" ??
#5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Resultat av konvertering.
tirsdag 20. juni 2017, klokken 23:12
App under utveckling som visar batteristatus.  Hållare för fjäder fram, håller övre delen av fjädern på plats.
#6
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Resultat av konvertering.
onsdag 14. juni 2017, klokken 15:44
Test av 140W solcell. Bakre fjäder har fått en "sidorulle" från Clas Ohlson som styr fjädern och hindrar fjädern att trilla ut vid lyft av karossen.
#7
Tidlige: Buddy / Kewet / Resultat av konvertering.
torsdag 08. juni 2017, klokken 11:18
Köpte en City-Jet-6 2009 med tomma Lithiumbatterier i feburari 2016. Bilen har nu sänkts ca 8cm. Kapat fjädrarna. Fått fjäderfästena ändrade. Justerat framvagn. Väckt liv i batterierna. Bytt ut de trasiga. Har nu blandade fabrikat. Ca 7,5-8Kwh. Förbrukning vid normal körning ca 800Wh/10km. Räckvidd blir då ca 100km. Bilen väger idag 595Kg. Utmärkt väghållning. Är nu registrerad som MC i Sverige. Besiktigad helt utan anmärkning. Vill med detta visa att det finns hopp även för gamla Buddy. Att göra i framtiden är att höja batterihållaren ca 5cm under soffan då den ligger för nära vägen. En app som visar batteristatus önskas också då jag har en Bluetooth sändare på EVlithiums BMS. 140W solcell är beställd som ska limmas på taket, ska underhållsladda batteripacken. Kort sagt kan man säga att bilen går som ett skållat troll som vi säger i Sverige.
#8
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Buddy-2009 Lithium
fredag 15. januar 2016, klokken 00:18
Vad heter BMS systemet? Och hur visas batteristatus när du använder bilen? Har du dokumentation över converteringen. Ex. kopplingsschema.
Är CC i sitt original skick?? Var står bilen? Många frågor. I övrigt så har jag sålt mina båtar och sysslar lite mer med div elbilar. Alltså tvärt mot vad du gör. Försökt maila dej men misslyckas. Min mail turepund at gmail dot com
Håkan

#9
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Buddy-2009 Lithium
torsdag 14. januar 2016, klokken 21:38
Hej. Är carcontrollern kvar? Eller är den ersatt med något annat när du converterade? Jag ligger nu i startgropen för att göra en convertering av min 2009. Jag hade tänkt ersätta carcontrollern med en egen konstruktion. Därför är det intressant att veta hur du gjort. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA