Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - milander

#1
Lansering av 30kw batteri i oktober i fjor og leveranse fra jan/feb viser jo at Nissan er redd for at tidlig annonsering skal kanibalisere eksisterende salg.
#2
ser fra en blog samt komentar på hegnars artikkel om ioniq at oppgitt bagasjerom er 440l
#3
Jeg har desverre mått levert tilbake min MB el da vår utgave(2016) ikke var egnet for barn i framsetet. Jeg synes det blir for trangt/upraktisk med 3 barneseter bak.

Utenom dette så synes jeg bilen var klart den beste blandt normale el-bilene som er til salgs nå. Desidert mest plass! (utrolig nok er både oppgitt passasjerplass og bagasjeplass like stor i følge amerikanse målinger)

Elektrisk forbruk er veldig avhengig av kjørestil. Jeg klarte fint å kjøre 17 mil (Trondheim-Levanger-Trondheim) på rundt 5 grader i vinter. Etter å ha testet en del elbiler er mitt intrykk at MB El super strøm dersom man benytter s-mode og akselerer raskt opp og ned, den er derimot ikke like sårbar mot motbakker som leaf (og delvis golf) og det er mye enklere å oppnå oppgitt kjørelengde på langkjøring.

Den eneste baksiden er mangel av hurtiglader. Vår kjøpsvurdering var at den bakdelen ble for vårt bruksmønster fullt oppfyllt av størst plass, best kvalitet, og liten prisforskjell.
#5
Mercedes B-Electric / Sv: utkobling av air-bag passasjersete
torsdag 05. mai 2016, klokken 21:12
Jeg synes også det høres utrolig ut. Spesielt med tanke på at dette er en bil med "familie-frakter" utforming og at det i manualen står at airbagen skal kunne kobles ut ved barnesete. Men til oss lyste "air-bag on" uansett hva vi gjorde når vår 4 årige sønn på 20kg satt der.

Bilen var inne på verksted 3 ganger hos Motortrade i Trondheim. De mente at bilen skulle være slik og at dette gjaldt fra og med 2016-modellen. De sa de hadde snakket med Mercedes fabrikken og først fått fortalt at de nye modellene var slik etter at de så på min bil.
#6
Mercedes B-Electric / Sv: utkobling av air-bag passasjersete
tirsdag 03. mai 2016, klokken 10:33
Utkobling er ikke lengre mulig fra 2016-modell!

Etter mye fram og tilbake med forhandler og verksted fant BOS ut at bilen ikke lengre har sensor som kobler ut aribagen. Den har derimot en vektsensor som slår seg inn ved 17,5kg. Så med ca 2kg tungt barnesete kan ikke barn over 15kg benytte framsetet før de "tåler" airbag. Dette er ikke oppdatert og beskrevet i manualen!

Var strålende fornøyd med vår B-electric, men pga 3 små barn kunne vi ikke bruke den uten barnesete fram. Så vi var nødt til å heve kjøpet. Forhandler var ryddig og tok tilbake bilen til kostpris. Mulig det blir en brukt 2014/2015 modell.
#7
Vi har forskjellig bruksmønster. For meg er alle elektriske biler kun nr 2 biler.(Det vil de forbli fram til ladesystem er like utbrett som bensinstasjoner i distriktet) Som nr 2 bil som kun skal gå intercity, og til våre to nabobyer, 5-10mil unna benytter jeg aldri hurtiglader! Så for oss og mange andre fungerer MB electric utmerket! Det er den el-bilen som har best plass og er mest praktisk for barnefamilier!

Slik jeg ser det kan Hyundai Ioniq fint konkurrere med Chevy Bolt fordi Bolt i praksis ikke har bagasjerom. Det kan bety mere enn den ekstra rekkevidden for mange sitt bruksmønster!.
#9
Fikk pris fra lokal forhandler for kjøp med levering i oktober. Normal versjon: tNOK 239, eksklusiv versjon: tNOK 269
#10
Synes bilen ser ganske stor ut.
http://link.brightcove.com/services/player/bcpid3749314065001?bckey=AQ~~,AAAAAF4Psd4~,gwfEf1kv0CYO4ILKuLz7v4HHiQqEnHKq&bctid=4820356957001

Tror dette blir en veldig god konkurrent til alle el-bil aktørene bortsett fra Bolt / Ampera-e. i 2016/2017.
#11
Det er jo bra om hyundai og nissan også får bedre rekkevidde. Men synes argumentet om at de må gjøre noe fordi golf får bedre rekkevidde er litt dårlig. 190km*1,3 = 247 :)
#12
Hvort stort bagasjerom tror dere det er snakk om? Sammenlignbart med leaf?
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Opel Ampera-e
mandag 18. april 2016, klokken 20:45
Ja, fant ut at det var relativt stort avvik. Link for å sammenligne elbiler: http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=113     Det som er rart i den oversikten er oppgitt bagasjerom til golf og leaf mot MB-B el. MB har merkbart større enn leaf og vesentlig større enn golf, likevel er de oppgitt til nesten samme. Uansett så ser det ut til at Bolt og da sannsynligvis Ampera-e får minimale bagasjerom. Noe som er veldig synd.
#14
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Opel Ampera-e
mandag 18. april 2016, klokken 15:34
Søsterbilen Chevrolet bolt får bagasjerom på 16,9 cubic feet= 480liter. Noe som er større enn hva Leaf har.
#15
Mercedes B-Electric / utkobling av air-bag passasjersete
mandag 29. februar 2016, klokken 22:34
Jeg får ikke den automatiske utkoblingen av air-bag i passasjersete til å fungere. Jeg har til og med kjøpt et Mercedes barnesete fordi dette skulle ha en "innebygd sensor" for utkobling av air bagen. Noen som har erfaring med dette?


Jeg kjøpte MB b250e som en bil nr2. Hovedårsaken til at vi valgte denne var plassen, da vi har behov for 3 barneseter. Bilen fyller dermed ikke vårt behov så langt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA