Sitat fra: T.K på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:51
Alle Leaf kan slå på varme med app, om bilen ikke er amerikansk. Alle. Om bilen er koblet til strøm eller ikke. Ta frem telefonen og trykk to ganger og du kommer til varm bil. Ser enkelte mener de ikke savner dette, men som sagt, jeg har kjøpt og betalt kr. 35 000 på to av mine dieselbiler for å få tilgang til et slikt system. Om bilen er parkert ute, hvor som helst, det er 10 kuldegrader ute og du sitter på jobb og vet du kommer ut til varm bil. Det er gull De som ikke savner dette, vel, de om det.
Har selv hatt Defa warmup med smartstart på alle mine siste fossilbiler. Senest på Subaru Outback dieselen min. Men når det gjelder oppvarming, så blir Ioniqen like varm inni etter ett minutt som Outbacken eller en hvilken som helst diesel uten ekstravarmer bruker 10-15 minutter på når det er kaldt. Smelting av evt is på rutene begynner omtrent umiddelbart, den har varme i rattet som gjør rattet varmt å holde i etter få sekunder, så behovet for ekstravarming er utrolig mye mindre på en god elbil med varmepumpe i forhold til en fossil og spesielt diesel. Ioniqen blir også fortere varm enn Leafen inni etter egen subjektive vurdering (vi har som sagt begge to).
EDIT: Og hjemme, også på jobb for noen, har man jo selvsagt timer og mulighet til å komme til varm bil om morgenen hvis den er påkoblet kabel.
Selvsagt er det bedre og kjekt med app, jeg bruker den til Leafen mest til å se hvor kona har kommet på vei hjem fra jobb sånn at jeg vet når middagen skal være klar, men jeg vet ikke hva jeg ville ofret av alt det andre utstyret som Leaf _ikke_ har i bytte. I det siste har også appen vært rett så ustabil, har hatt nedetid i opptill et døgn eller to flere ganger pga sentrale problemer.