Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Crown

#1
Sitat fra: T.K på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:51
Alle Leaf kan slå på varme med app, om bilen ikke er amerikansk. Alle. Om bilen er koblet til strøm eller ikke. Ta frem telefonen og trykk to ganger og du kommer til varm bil. Ser enkelte mener de ikke savner dette, men som sagt, jeg har kjøpt og betalt kr. 35 000 på to av mine dieselbiler for å få tilgang til et slikt system. Om bilen er parkert ute, hvor som helst, det er 10 kuldegrader ute og du sitter på jobb og vet du kommer ut til varm bil. Det er gull :) De som ikke savner dette, vel, de om det.

Har selv hatt Defa warmup med smartstart på alle mine siste fossilbiler. Senest på Subaru Outback dieselen min. Men når det gjelder oppvarming, så blir Ioniqen like varm inni etter ett minutt som Outbacken eller en hvilken som helst diesel uten ekstravarmer bruker 10-15 minutter på når det er kaldt. Smelting av evt is på rutene begynner omtrent umiddelbart, den har varme i rattet som gjør rattet varmt å holde i etter få sekunder, så behovet for ekstravarming er utrolig mye mindre på en god elbil med varmepumpe i forhold til en fossil og spesielt diesel. Ioniqen blir også fortere varm enn Leafen inni etter egen subjektive vurdering (vi har som sagt begge to).

EDIT: Og hjemme, også på jobb for noen, har man jo selvsagt timer og mulighet til å komme til varm bil om morgenen hvis den er påkoblet kabel.

Selvsagt er det bedre og kjekt med app, jeg bruker den til Leafen mest til å se hvor kona har kommet på vei hjem fra jobb sånn at jeg vet når middagen skal være klar, men jeg vet ikke hva jeg ville ofret av alt det andre utstyret som Leaf _ikke_ har i bytte. I det siste har også appen vært rett så ustabil, har hatt nedetid i opptill et døgn eller to flere ganger pga sentrale problemer.
#2
Hehe, en mengde elbiler hadde klart det der, helt til siste setningen :-D Eneste elbil som leveres med 4WD pr dato er Tesla. Eneste SUV+4WD er model X. Da blir forsåvidt alle de andre kriteriene overflødige.
#3
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
søndag 29. oktober 2017, klokken 21:49
Sitat fra: DCool på søndag 29. oktober 2017, klokken 21:01
De store konkurrente til Kona (64 kWh) er jo ikke noen av de elbilene du nevner. Det er Opel Ampera som er identisk i størrelse og med 381l bagasjerom som er nærmeste konkurrent, som jeg undres på hvorfor du ikke nevner i sammenligningen. En annen er nye Nissan leaf 60 kWh når den kommer, og Kia Niro som du nevner. Liten vits å sammenligne Kona med dagens elbiler når de første neppe kommer til Norge for neste høst, og rekkevidden vil være i en annen liga. Tesla model 3 vil jo også være en konkurrent, selv om form og størrelse er veldig ulik.

Som jeg har skrevet på andre tråder, så vil det være skuffende for meg om plassutnyttelsen på Kona er mye dårligere enn Opel Ampera, da tenker jeg både på bakseteplass og bagasjerom. Niro er et stort spørsmålstegn ift både lanseringstid og bagasjerom.

Problemet er vel at Ampera-E egentlig ikke er på markedet mer. Den går ikke an å skrive kontrakt på pr dato, og det er vel tvilsomt hvordan produksjonen kommer til å bli i fremtiden også. Praktisk sett er det bare å se bort fra den med mindre man alt har klart å skaffe seg en. Synd, men slik er det.
#4
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 29. oktober 2017, klokken 10:32
Brukt Leaf i det rimeligere skiktet har ingen konkurrenter. Soul og nyere Leaf koster mer og da er det også andre konkurrenter.

Leaf er Norges og verdens mest solgte elbil. Soul er en ombygd bensinbil med knøttlite bagasjerom og elendig aerodynamikk. For de som kjører på motorvei er ikke Soul egnet.
Mulighet for å fjernstyre varme fra app uansett om bilen er koblet til strøm er grunnleggende funksjonalitet - ikke kjøp bil uten.

Akkurat aerodynamikk er ikke Leaf sin sterke side heller, den er også temmelig elendig i forhold til de beste i klassen, f.eks. Ioniq. Jeg har både Leaf og Ioniq som har mye likt som Soul når det gjelder software, trodde savnet etter app kom til å bli stort, men det er det ikke i det hele tatt. Så at det er en grunnleggende funksjonalitet er også å ta litt i.

Men sånn ellers er Leaf et veldig trygt og godt valg, etter 20.000km og 1,5år på vår 30kWh har det ikke vært noen problemer annet enn utette baklykter som vi fikk skiftet på garanti. (Vanndråper på innsiden av glasset). 
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Regenerering
fredag 20. oktober 2017, klokken 14:52
Sitat fra: larsif på fredag 20. oktober 2017, klokken 13:15
Sitat fra: Crown på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:14
Sitat fra: larsif på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:43
Er det mulig å lese av hvor mye som er regenerert i løpet av en tur?
Lokal kjøring bruker jeg ikke regenerering,tror det er billigere over tid å bruke bremsene enn ikke å bruke de.

Kjører du i "N" da?


??
Har da bilen i D.Velger bort regenerering på høyre hendel.
Bremser som er mye i bruk er mer effektive enn bremser
som ikke blir brukt.Ikke ruster de sunt og må skiftes heller.
På tunge kjøretøy er det utrolig stor forskjell på ett "eldre"
kjøretøy``s bremser som er "godt brukt" og ett nytt kjøretøy,
eller ett med nye bremser.
Om bremsene blir brukt når regenerering velges bort?
Kjenn etter på skivene bak om de er varme,er de det
har du brukt de.Rust og bremsefeil bak på EU kontroll
er oftest på bremsene bak.

Er klar over alt det der, men hvis du har den i "D" så regenererer du når du bremser, unntatt hvis du bremser hardt. Bare å se på ladeindikatoren det, går nedover de blå prikkene når du bremser. Skal du sikre at du bare bruker bremsene når du bremser, må bilen stå i "N".
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Regenerering
fredag 20. oktober 2017, klokken 12:14
Sitat fra: larsif på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:43
Er det mulig å lese av hvor mye som er regenerert i løpet av en tur?
Lokal kjøring bruker jeg ikke regenerering,tror det er billigere over tid å bruke bremsene enn ikke å bruke de.

Kjører du i "N" da?
#7
Audi e-tron / Sv: Audi Q6 e-tron
torsdag 12. oktober 2017, klokken 18:59
Jeg tror egentlig det bare er å ta det med ro. Denne avgiften, pluss kontantstøtte og klasse 2-bortfallet er konstruert for å ha noe å "forhandle bort" med Venstre og KrF, slik at alle blir fornøyde og budsjettet blir vedtatt.
#8
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:58
Sitat fra: Jakal på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:19
Innvendig virker Kona veldig tradisjonell, men har antagelig en opplevd interiør-kvalitet som er bedre enn i Amperaen.
Basert på den videoen og maaange timer i Ampera-E er ikke interiørkvaliteten bedre, den virker et godt stykke under. Trangt og mørkt også. Og med den lille skjermen stikkende opp......

Dette var skikkelig turnoff, håper el versjon ser mye bedre ut!

Vanskelig å se ut fra en video, og det må jo også kjennes på og oppleves, men førsteinntrykket er at interiøret er et hakk eller to ned fra Ioniq, og mye trangere. Eneste som hadde fått meg til å bytte da er 4WD, men når det ikke kommer heller er det bare å håpe at Ioniq gen. 2 kommer snart :-) Sånn skjerm som stikker opp har jo MB E-klasse også, så slik sett er det ikke noe spesielt.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Biler mednærmest umiddelbar levering?
mandag 09. oktober 2017, klokken 23:39
Sitat fra: Turid Bones på mandag 09. oktober 2017, klokken 22:13
Omtrent like stort batteri som ioniqen, men litt kortere rekkevidde? Har sluttet litt å følge med når jeg bestemte meg for Ioniq.

En del kortere rekkevidde og en del mindre utstyr, det viktigste er ACC og alt sikkerhetsutstyret som  line-assist, autobrems, blindsonevarsler.
#10
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 07. oktober 2017, klokken 18:40
Ville vurdert nye Soul også. Den klarer greit 120 km på vinter og er rimeligere en de nevnte alternativene. Lader i praksis like raskt som Ioniq og er mye romsligere.

Nåh... det spørs hva du legger i romslig. Ioniq er lengre, bredere og har større bagasjerom. Soul er høyere under taket for baksetepassasjerene. Hvis man regner km/t så lader Ioniq en del raskere fordi den er så veldig mye lavere forbruk.
#11
Hyundai Ioniq / Sv: standard sommerdekk glatte under 15+?
onsdag 04. oktober 2017, klokken 13:11
Typisk for alle dekk konstruert for lav rullemotstand synes jeg. De er ganske harde for at de skal rulle lett, men det går ut over andre egenskaper, og de blir fortere for harde når det blir kaldere. Samme med Dunlop'ene som kommer med Leaf.

#12
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
mandag 02. oktober 2017, klokken 20:30
Sitat fra: Touring på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:28
Bestilte med en gang ja. Så var fornøyd med 200 tallet. Gikk bare inn på linken igjen idag for første gang siden i sommer for å se hvor lavt jeg var kommet. Så ble overasket kan du si!

Hvis du ikke har sjekket siden du bestilte, så skjedde det veldig mye de første ukene for det var en feil som gjorde at ikke alle ble registrert, noen fikk samme nummer osv, slik at de fleste rykket ganske langt bakover i køen når de fikk telt opp riktig. Jeg gikk ned ca 200 plasser, men nå nærmer jeg meg tallet jeg fikk oppgitt først igjen :)

EDIT: Sjekket igjen i dag og hadde rykket frem enda 30 plasser, så nå er jeg ca der jeg begynte.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Rustbeskyttelsen på nye elbiler
lørdag 30. september 2017, klokken 23:02
Alle norske Ioniq får også en behandling med Mercasol i Drammen før de sendes videre.
#14
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
mandag 25. september 2017, klokken 21:43
Sitat fra: HCO på mandag 25. september 2017, klokken 21:32
AWD er vel nå blitt avkreftet? Om jeg tar i litt for større batteri og hengerfeste:

  • Bilen med "Ioniq-batteri" (ref. resonnementet ovenfor): 200.000
  • ~40kWh ekstra batteri: 70.000,-
  • Hengerfeste: 15.000,-

Fortsatt bør den ligge godt under 300'. Dersom den havner nærmere 400', er jeg ute av listen. Da blir det Tesla.

Men hvorfor skal den være billigere enn Ioniq? Eller tenker du på billigste grunnmodell, uten vinterhjul uten noe som helst?
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Svartebørs på Finn?
mandag 25. september 2017, klokken 20:51
Ikke bare Ampera-E, men ligger også rett som det er Ioniq ute til 330-340k, kjørt mange tusen km. Det verste er at de forsvinner fort også :)

EDIT: En ny Ioniq med "alt" er det altså vanskelig å få dyrere enn 310-315.000 ny hos forhandler. Jeg gav 275k inkl Agrol-rabatt og før en liten prisstigning.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA