Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Martin S.

#1
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Fortum Kiwi Otta
onsdag 04. mai 2016, klokken 00:16
Heisann, planlegger å kjøre Trondheim - Sarpsborg med 30kwh Leaf til sommeren og følger derfor nøye med på Fortum sine stasjoner nedover, målet er å unngå Arctic sine ladere. Det ser lovende ut, men en bekymring er at Kiwi Otta stasjonen til Fortum har vært rød i flere uker i strekk nå, er det noen her som vet status på den? Jeg vet at det hender at de er røde på nettkartet, men fungerer i praksis, men jeg har også erfart at den røde statusen virkelig betyr "ute av drift". Noen som har info?
#2
Liten oppdatering.

Fikk svar fra Fortum og det er flere som har hatt samme feil med akkurat den laderen på Kiwi Tiller så de har tatt den ut av drift og skal undersøke den.
#3
Absolutt en litt provoserende tekst og det er litt for åpenbart at Side 3 er ute etter å "ta" elbilene på at de ikke duger til ting.

Det gjør det ikke bedre at han faktisk stopper på en Shell stasjon for å drikke litt kaffe underveis, her kunne han jo påpekt at hurtiglading kunne ha hjulpet betraktelig med bare 5-10 minutter lading mens han kjøpte kaffe. Stasjonen hadde sikkert ikke lading, men dette er absolutt i vinden og det er helt åpenbart at dagens kort-distanse elbiler trenger hurtiglading for den type turer.

Men ja greit nok for folk som faktisk tror at 250 oppgitte km betyr 250 faktiske km i rekkevidde så kan jo dette til nød være fornuftig lesing, til nød.
#4
Hei, jeg vet det er mange temaer på hurtiglading her på forumet, men søkefunksjonen er ikke helt optimal og mange av postene er ganske gamle (2-3 år) så håper det går greit at jeg starter denne.

Vi kjøpte oss splitter ny 30kwh Leaf (Acenta med 6.6kw lader) i Januar her i Trondheim og har egentlig vært kjempefornøyd med den. Vi har gått for et litt vågalt eksperiment ved at vi ikke har hjemmelading (skal flytte og hjemmelading ville kostet ca 12k) og baserer derfor ladingen på nettop hurtiglading. Vi har brikke fra elbilforeningen og "gavekort" brikke fra Fortum. Det er pr. dags dato 5 CHADEMO ladere fra Fortum tilgjengelig i Trondheim + Witro sin egen som vi har brukt utenom en tur til Storlien der jeg brukte Fortum sin på Meråker.

Først og fremst vil jeg påpeke at det går, vi har hatt bilen i snart 2 måneder og den brukes hver dag til jobbkjøring av samboer og har ellers blitt ganske mye brukt til småkjøring i Trondheim. All lading har i praksis vært hurtiglading og 95% har vært fra Fortum stasjoner så dette funker og når det funker så fungerer det veldig bra. Vi stikker på Kiwi Nardo, Kiwi Tiller eller Lade Arena, starter lading og handler mens det lades. Men desverre så fungerer det ikke alltid.

Noen ganger er laderen ute av drift, dette er forsåvidt greit og kan sjekkes på forhånd med kartet. Men i det siste har vi hatt flere episoder der laderen tilsynelatende fungerer helt fint, men at helt andre ting skjer som stanser ladingen. Hovedtypen er på ABB sin (NTNU) som nekter å starte med "Intern Feil oppstod" som kommer i oppstartsfasen. Etter nøyaktig 4 feilslåtte forsøk (og litt bytting av brikker) så har ladingen startet og fungert perfekt på 5. forsøk. På en annen type lader (ny type, stor og plastdekket, Kiwi Tiller) så starter ladingen helt fint, men etter ca 5% med lading så sier den ERR på det røde tekstdisplayet og ladingen stopper. Prøver å starte igjen men da skjer nøyaktig det samme, ca 5% (ca 4-5 min) lading og så ERR. Dette er faktisk den verste feilen da vi har opplevd da vi starter ladingen, går og handler, for så å komme tilbake til ERR meldingen. Veldig kjedelig. Om disse problemene fortsetter frykter jeg at det kommer til å tære på både meg og min samboers tolmodighet inntill vi får flyttet og skaffet oss hjemmelading.

Vi har en frykt for at det er et problem med bilen vår, men før jeg maser på Witro så tenkte jeg å høre her fordi når vi har hatt så mange hurtigladinger smertefritt så syns jeg det er merkelig at det skulle være bilen som er problemet. Stiller derfor noen spørsmål her, gjerne til Fortum om de leser dette eller bare andre Leaf/Elbil eiere som har erfaring med lignende problem.

1. Er dette vanlige feil som folk opplever med hurtiglading generelt eller eventuelt enkelte typer eller eventuelt Fortum sine stasjoner?

2. Kan det være noe feil med Leafen? Vi prøvde å lade på en Type 1 kontakt i Trondheim Sentrum og så ikke at kontakten var skadet, ladelysene blinket og bilen pep. Dro ut kontakten og ingeting hadde skjedd med bilen som vi kunne se. Min samboer frykter at dette har på ett vis skadet ladesystemet til Leafen, jeg tror ikke dette, men nevner det her uansett.

3. Noen som har tips når slike feil oppstår?

Til sist vil jeg si at jeg er kjempeglad for at Fortum finnes og at de gjør en kjempejobb med å sette opp ladere og tilby hurtiglading, har stor forståelse for at dette kan være vanskelig og at de har utfordringer med forskjellige ladere og løsninger. Vi hadde ikke kunnet kjørt elbil uten Fortum, så enkelt er det.

takker for alle svar :)
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Levering av nye Leaf
torsdag 03. mars 2016, klokken 14:55
Fikk fikset bilen 1. Mars og fikk kontakt med bilen når jeg slettet den og la den til igjen (den var lagt inn fra før). Får kontakt med bilen, men kontakt er et generøst ord da det virker ekstremt sporadisk når datagrunnlaget oppdaterer seg. Får f.eks batteristatus og posisjon på nettsiden, men det er ikke sanntidsoppdatert for å si det mildt.

Nettsidene er også usakelig trege og ustabile så håper det blir bedre med tiden.

Kjekt at bilen har 3G istedenfor Edge, men jeg blir ekstremt overrasket om Nissan er i stand til å lever software oppdateringer over nettet. Dette er noe IT bransjen fikk til for ca 10 år siden så jeg tipper at Nissan får det til i 2030 eller rundt der, i alle fall når jeg dømmer utifra hva Leaf og Nissan.no leverer av IT systemer.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Får man varsel om service?
lørdag 27. februar 2016, klokken 13:07
I min 30kwh Leaf kan jeg sette egne serviceintervaller for å få varsel, men det virker ikke som noe standard varsel er satt så jeg må sette dette selv.
#7
Om du har hentet ut bilen så var det jo med viten om at bilen ble levert med den feilen, hvorfor skal du ha kompensasjon for dette? De som har måttet vente (eller valgte å vente) har jo fått forsinket levering og da blir det mer naturlig å få tilbud om kompensasjon.

Vi valgte å få vår utlevert og angrer ikke på dette og forventer ingen kompensasjon. Har fått fiksdato 1. Mars (Witro, Trondheim) så fornøyd med det også.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Levering av nye Leaf
fredag 19. februar 2016, klokken 09:40
Fikk inkalling til fiks fra Witro i går selv, fikk time 1. Mars.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Levering av nye Leaf
torsdag 18. februar 2016, klokken 13:57
Det er slående hvor forskjellige datoer og tidsrammer folk rapporterer her, om folk kan si ca hvor i landet eller forhandler så hadde det vært kjekt. Uansett spennstig at noen skal få fikset dette i Februar mens andre har fått beskjed om Mai og andre har fått info at de bare trenger å restarte Nissan Connect i bilen. Syns bare det er merkelig.

Nevner forøvrig at jeg har ny 30kwh levert av Witro (Trondheim) i slutten av Januar og har ikke hørt noe om tidspunkt for fiks. Nissan Connect fungerer altså ikke pr. idag.

Uansett veldig fornøyd med at vi kunne få bilen med den mangelen bare så det er sagt.
#10
Carwing / Sv: Praktisk info om Nissan Connect
tirsdag 16. februar 2016, klokken 10:34
Eposten min er lenger en det som er tillatt i bilen å taste inn. Samme problem som passord, den liker ikke tekster som er lenger en 17 tegn så eposten min er altfor lang å skrive inn i Nissan Connect Services i bilen.

Men jeg fant bruker IDen min i går! Ikke på nettsidene men i appen. På brukerinfo fant jeg et langt og kronglete siffer under "Bruker ID" og jaggu så var ikke det på nøyaktig 17 tegn. Prøvde dette i bilen og det fikk jeg i alle fall tastet inn. Men får fremdeles "Ingen tilkobling" så bilen må nok uansett inn til fiks (er ny 2016 30kwh).
#11
Carwing / Sv: Praktisk info om Nissan Connect
mandag 15. februar 2016, klokken 16:58
Jeg sliter voldsomt med å finne "bruker ID" på de nye sidene til Nissan Connect, noen som har tips?
#12
Model 3 / Sv: Bekreftet pris på model 3
onsdag 10. februar 2016, klokken 18:39
Om prisen faktisk blir 35000 USD før insentiver og den faktisk får 50 kWh så setter virkelig de nye bilene (Model 3 og Bolt) en helt ny standard for kWh i fornuftige elbiler. Veldig bra utvikling det her!
#13
Hurtiglading burde jo virkelig vært reservert for de som skal lade. Når det gjelder saktelading blir det mer komplisert, er jo ofte gratis så det er jo bare å plugge inn enten man trenger eller ikke. Hurtiglading derimot er ganske dyrt så da blir neppe folk stående lenge over tiden. Enig at Fortum burde se på dette, men mulig det blir mye styr pr. plass med tanke på avtaler og lignende.
#14
Lading / Sv: 2016 Leaf - nytt batteri og ny standard for lading
fredag 05. februar 2016, klokken 15:45
Ja det virker som 30kwh har gitt et virkelig løft for hurtiglading, noe vi er glade for da vi skal basere oss på nettop bortelading (og da helst hurtig) de neste 5 månedene :) Madammen mener at det går ganske fort til 85% også, men skal prøve å bekrefte dette selv.
#15
Lading / Sv: 2016 Leaf - nytt batteri og ny standard for lading
torsdag 04. februar 2016, klokken 15:43
Men den nye 30kwh Leafen har ny(ere) batterikjemi:

"Improved electrode material with revised chemistry results in higher power density and enhanced battery durability upon charge and discharge."

Hele saken:
http://insideevs.com/2016-nissan-leaf-107-miles/

Aner ikke hvor stor forskjell det er, men den saken om discharge var fra 2010. Meget mulig at den nye kjemien ikke forandrer 100% teorien, men det kan også være en faktor her.

Når det gjelder debatten her på tråden om 80% vs. 100% så er jeg ikke overrasket over at Nissan dropper 80% og blir heller ikke overrasket over om flere produsenter dropper dette. Ser vi på PC verden så blir de færreste maskiner levert med Linux og flere og flere foretrekker iPhone og iPad (ja og Android) og dette er absolutt systemer som forsøker å forenkle dingser for folk flest. En slik avansert lademulighet på Leafen kompliserer produktet som igjen gir mer support og mer støy og potensiale for feil. Jeg tror også Nissan har gjort en vurdering fra erfaring fra data som tilsier at det var ikke mye  å hente på 80% modusen, for folk flest.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA