Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - gte-bjørn

#1
For å regne fra den andre enden: med 10A vil du trekke maks. 2.2kW. For å bruke 2000 kWt må du derfor ha ladet for fullt i ca. 900 timer eller 8½ time hver dag. Altså ikke bare vært tilkoblet men faktisk ladet så lenge. Det kan umulig stemme hvis du kjører ca. 30 km om dagen.  ???
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Hytte på fjellet uten lading.
lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:31
Norgesrekorden i snitt-temperatur for en *hel* måned er på -27.1° (Karasjok, februar 1966) så ja, -30 i 24 timer kan helt sikkert forekomme. Selv "nede" i Trondheim har jeg selv målt *maks* på dagtid nede i -17.4, faktisk var det tre dager på rad hvor temperaturen ikke krøp over -16. Bare som et lite datapunkt.  :D
#3
Elbiler i media / Sv: E-golf utgående
mandag 25. september 2017, klokken 21:25
Apropos: jeg spottet en e-Golf inne på flyplassen i Düsseldorf her i sommer. Jeg går ihvertfall ut ifra at det var en e-Golf og ikke en GTE, lite vits i å bruke en hybrid på flyplassen da den neppe kjører så veldig langt mellom hver gang den kan lades.
#4
Jeg flyttet inn i nybygg i Trondheim i høst og betalte 20 laken :o for å få ladepunkt (schuko) på min P-plass. Kun 2 av 25 plasser i P-kjelleren valgte dette.
#5
Sitat fra: Griffel på torsdag 19. januar 2017, klokken 16:35
Sitat fra: Ebe på tirsdag 10. januar 2017, klokken 13:20
Det er vel ordlyden "gjelder ikke buss og taxi" vi er uenige i. Jeg er ikke sikker på at de her egentlig mener "gjelder ikke brukere av kollektivfelt"....
Hadde det vært helt sikkert at meningen var "gjelder ikke brukere av kollektivfelt" ville påbudsskiltet med tilhørende underskilt vært unødvendig.

I Trondheim er det et lyskryss mellom en enveiskjørt gate (Erling Skakkes gate fra øst) og en hovedvei med kollektivfelt (Prinsens gate) der den enveiskjørte gaten har to felt inn i krysset. Det er et påbudsskilt for kjøring rett fram eller til høyre med underskilt "Gjelder høyre felt" og et ekstra underskilt "Gjelder ikke lovlige brukere av kollektivfelt". Så det er altså mulig å unngå forvirring. Her kjører det ingen busser så det er i praksis taxi og elbiler (og tohjulinger) som kan bruke høyre felt hvis de skal til venstre. Hvilket bidrar til bedre flyt da de fleste her skal til venstre (ut av Midtbyen).
#6
Golf GTE / Sv: Rekkevidde og forbruk
mandag 17. oktober 2016, klokken 23:50
Rekkevidden faller ganske raskt når jeg kjører ut fra oppvarmet park-kjeller til noen varmegrader, det skyldes nok delvis at batteriet blir kaldt og estimert total-rekkevidde blir mindre. Hadde nok merket et fall om jeg bare parkerte ute på gata en liten stund og så startet igjen.

#7
I forbindelse med avlesning av strømforbruk ved kvartalsskiftet oppdaget jeg at den ekstra kretsen som er satt opp for min ladeplass med schuko faktisk har en 16A sikring, ikke 10A som jeg trodde og var blitt fortalt. Nå kan jeg uansett ikke lade med mer enn 10A på schuko, men dog...
#8
Sitat fra: Ferry på fredag 23. september 2016, klokken 22:25
Sitat fra: gte-bjørn på fredag 23. september 2016, klokken 20:09
Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet der jeg betalte 20.000 for å få schuko med 10A på min plass i kjelleren.

Det høres grusomt dyrt ut, men mulig det innebærer mye ekstra arbeid(?) Jeg betalte i underkant av 4000,- for en 32 A/400 V CEE i garasjen på nybygg. Men da ble det tatt hensyn til fra start, så det tok nok ikke så mange minutter ekstra å gjøre jobben.

Det er nok endel ekstra-arbeid å legge kabel fra min strømmåler ja, selv om dette er i et nybygg. Utbygger insisterte på at de *ikke* tjente penger på dette. Tipper det også ikke var tilfeldig at de to i samme blokk som bestilte stikk fikk plasser ved siden av hverandre.
#9
Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet der jeg betalte 20.000 for å få schuko med 10A på min plass i kjelleren. Jeg ble fortalt at det var det som var "vanlig" eller "anbefalt" eller noe slikt. Den er koblet til min måler (men sikringen er ikke i mitt skap). Vi fikk først høre at 4 av 25 plasser hadde bestilt, senere ble det sagt 3 men da jeg tok en tur rundt etter innflytting fant jeg bare 2. Det er meg med en Golf GTE og naboplassen med en Citroen Zero.

Min hybrid har jo "lite" batteri som fullades på under 4 timer på 10A så for meg er det ikke noe problem.
#10
Elbiler i media / Sv: Sju av ti elbilister har flere biler
søndag 04. september 2016, klokken 22:17
Litt enkel matte her. La oss for enkelhets skyld si at 50% av husstandene med bil har én bil og 50% har to biler. Hvis elbilene er helt jevnt fordelt blant alle bilene, vil 2/3 eller ca. 67% av dem eies av noen av dem som har to biler. Ergo vil 67% av elbil-eierne ha mer enn en bil. Det er rett og slett en nødvendig konsekvens av at så mange har to biler! Noen få har 3 biler og de vil drive prosenten enda mer opp.

Ut fra samme logikk vil også 67% av alle som har en bil med registreringsnummer som slutter på 00 ha flere biler. Og så videre....

Man kan altså *ikke* konkludere med at elbilister er mye mer tilbøyelige til å ha flere biler enn fossilbilister. Kanskje litt, men ikke mye.
#11
Elbiler i media / Sv: e-Golf i krasj på E39
søndag 24. april 2016, klokken 16:36
Nå skal man huske på et E-Golfen "bare" kolliderte med en fotgjenger mens bilen bake kolliderte med en bil som kanskje veier 20 ganger så mye. Det har litt å si...

Adresseavisen hadde forøvrig en sak på fredag: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2016/04/22/Mange-sp%C3%B8r-om-de-kan-kj%C3%B8re-p%C3%A5-sommerdekk-12635807.ece

Jada vi ser det er en Leaf men er det derfor nødvendig å skrive elbil og ikke bil? Her er det nok sommerdekk som er problemet...
#12
Golf GTE / Sv: hvor gammel er en GTE kjøper?
mandag 28. mars 2016, klokken 09:48
Sitat fra: Sture Thorgaard på søndag 20. mars 2016, klokken 18:28
Blir 70 26. April

Da er jeg født den dagen du kunne tatt lappen første gang.  :D
#13
e-Golf / Sv: Oppvarmet ratt på engelsk e-golf?
mandag 01. februar 2016, klokken 23:32
Fra Golf-prislisten jeg lastet ned i oktober og som gjelder alle Golf unntatt e-Golf, så ser det ut som oppvarmet ratt heller ikke finnes for GTE, GTI eller GTD.
#14
Golf GTE / Sv: E-mode ikke tilgjengelig ved rundt minus 10-13
søndag 10. januar 2016, klokken 00:12
Jeg er nok redd det ikke finnes noen kvikk fiks på dette problemet, som kan skyldes helt grunnleggende fysiske begrensninger i batteriet. Det er nok en grense for hvor mye strøm det overhodet er mulig å få ut av et batteri i den størrelsen ved -10. Så da må man heller finne en måte å varme opp batteriet på...

Min GTE er ikke klar før i mars men jeg vet ikke om jeg tør håpe på noen løsning. Jeg har ikke tenkt å prøve å avbestille, for bil skal jeg ha og jeg vil fortsatt velge GTE.  8) Neste vinter vil jeg ha den i parkeringskjeller, og det er ikke så ofte under -10 i Trondheim...
#15
Golf GTE / Sv: E-mode ikke tilgjengelig ved rundt minus 10-13
fredag 08. januar 2016, klokken 08:21
Det er jo velkjent at batteriene blir "svakere" når de er kalde. Og siden GTE har et relativt lite batteri er det ikke usannsynlig at det rett og slett ikke kan levere nok strøm til motoren. Det er kanskje uheldig å kjøre den helt på grensen, så derfor har de sett inn sperren. Jeg tipper at uten den ville den uansett ikke virket ved enda litt lavere temperatur.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA