Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Victorian

#1
Takk for svar :-)

Denne laderen så veldig grei ut:
WallB-Eco 2.0:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-7-4kw-32a-type-2-kontakt?variant=16571207110

Ifølge databladet her har denne modellen ikke integrert rcd type a, dette må jeg undersøke om jeg isåfall trenger å ha i sikringskapet:
Datablad:
http://www.wallbe.de/wp-content/uploads/2016/09/wallbe-eco2-EN.pdf

Digitale jordfeilvern tror jeg ikke blir godkjent lengre i ny forskrift fra 2018. Jeg vurderer å bare vente til elektrikere og bransjen har bestemt seg for hvordan de skal koble veggboksen til sikringskapet. I mellomtiden kan jeg lade med 10A kabelen :)
#2
Tusen takk for svar! :-)
#3
Jeg har garasje med 16A trefase blå industrikontakt og vil lade en Leaf som har 3,6kw lader.


Kan jeg lade i garasjen med ladekladden (schuko og 10A) som fulgte med bilen? Eller må laderen kobles til egen kurs med type b jordfeilvern?


Kan jeg kjøpe en adapter fra industrikontakt til schuko og lade med denne kabelen?
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/charge-amp-spark16-1-ladekabel-uten-kladd-1?tm=ladekabler/mode-2-til-type-1

Vil det være godkjent eller forskriftsmessig? :)
#4
Lading / Lade fra 3 fase, veggboks eller "kladd"?
lørdag 04. februar 2017, klokken 00:11
Jeg har en blå industrikontakt i garasjen, 16A med 3 faser.
Jeg vil lade en leaf med 3,6kw lader (16A 230V).


Slik jeg ser det bør jeg kjøpe denne ledningen med schuko-kontakt, og en adapter fra industrikontakt til schuko.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-1/products/charge-amps-ray-justerbar-ladekabel

Dette ser jeg bare fordeler med, det blir billigere siden jeg ikke trenger ekstra type2 til type1 kabel og det blir en fleksibel løsning hvor jeg kan ta med ledningen i bilen, ha den i reserve eller selge den om jeg bytter bil.


Er det noen grunner til å gå for veggboks? Er det noe jeg overser eller er det rett og slett bare gunstigere med kabel enn veggboks til mitt bruk?


Edit: Jeg ser at kabelen/kursen etter forskrift skal ha type b jordfeilvern. Finnes det noen ladekladder med dette?
#5
Leaf 2010-2017 / Får støt av Nissan Leaf
fredag 11. mars 2016, klokken 20:29
Hver gang jeg går ut av min Nissan Leaf 2013 får jeg støt når jeg tar i dørkarmen. Det er en form for statisk utladning, jeg tror ikke det er farlig men det er en smule ubehagelig.

Har noen erfaringer med dette? Det skjer etter kjøring når jeg stopper bilen og går ut av den.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: En ubehagelig sannhet
torsdag 10. mars 2016, klokken 11:52
IPCC har satt kriterier for "konsensus" på en slik måte at i praksis all klimaforskning støtter konsensus, det er svindel og pølsevev fra ende til annen.

Her er en rekke forskere som er uenige med IPCC.
http://www.globalresearch.ca/more-than-1000-international-scientists-dissent-over-man-made-global-warming-claims/5403284


Men jeg forstår at folk blir lurt, de har ikke sjanse til å sette seg inn i fakta eller motstå presset på dem til å godta innføringen av den første verdensskatten.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: En ubehagelig sannhet
torsdag 10. mars 2016, klokken 08:56
Denne filmen er indoktrinering og propaganda på en måte som er en skam i vår opplyste tid.

Se filmen omigjen, hele greien er full av teknikker ment for å lure deg. Det er en grunn til at hovedperson i filmen er en politiker og ikke en vitenskapsmann, han skal få deg til å TRO det filmen sier er sant.

Selg løgnen med autoritet, vær bombesikker uten snev av tvil. Neste klipp, noe følelsesladd som ikke har noe som helst relevans - hvordan Al Gore tapte valget, sønnen hans som ble påkjørt, kreftsykdommen og så videre.
Dette er et manipulativt triks som lurer deg. Du føler sympati med mannen og stoler på han.

Mot slutten insinuerer han at Golfstrømmen kan stoppe opp hvis temperaturen stiger så mye at isbreen smelter. Dette kan han ikke si direkte for det er ingen vitenskap som støtter dette, det er meningen at du skal hoppe til den konklusjonen selv og ikke undersøke saken nærmere.


Hele filmen handler om det politiske målet å innføre en verdensskatt. De har valgt å kalle den CO2-skatt eller CO2-kvote. Sannheten er et hinder her og da spiller de på frykt istedenfor, "ja, vi kan ta feil, men hva om vi har rett?".


Når det kommer til global oppvarming så kan det kortes ned til at IPCC villeder i alle retninger og kanter. Forskere og forskningsrapporter som er uenige med IPCC sin hypotese om menneskeskapt oppvarming blir likevel inkludert i IPCC sin "konsensus" på grunn av måten de definerer støtte på.

Den vitenskapelige debatten dreier seg i stor grad om hvor sensitiv jorden er til økt CO2-innhold i atmosfæren (lite sensitiv eller mye sensitiv?) og om økt skydekke bidrar til å øke temperaturen eller å senke temperaturen. Her har ingen av partene klart å overbevise hverandre.
Det jeg har lest får meg til å tro at det blir mild oppvarming av planeten, som i et historisk perspektiv ikke er unormalt.


Når det er sagt så tror jeg rene biler er fremtiden, det er bare å stå nær et trafikkert veikryss i en by og kjenne stanken. I teorien så kan luften i byen være like ren som ute på landet. Skipstrafikk, vedfyring og kjøretøy er vel det som slipper ut mesteparten av forurensing? Jeg ser ikke mye industri i byene her i landet.
#8
Carwing / Nissan Leaf bluetooth problem
torsdag 21. januar 2016, klokken 14:48
Hei,

jeg har en 2013 "facelift" Leaf Accenta som har problemer med bluetooth. Det fungerer dersom bare én mobil er paret med bilen, men feiler dersom to mobiltelefoner er paret med bilen.

Da klarer den kun å koble seg på telefon nr 2, aldri telefon nr 1. For å koble seg til telefon nr 1 må telefon 2 slettes fra bilen.

I praksis betyr dette at eier av mobil nr 1 må slette mobil nr 2 hver gang hun kjører, mens eier av mobil nr 2 må pare mobilen til bilen hver gang han kjører.

Har noen andre dette problemet med sin bil? :)
#9
Leaf 2010-2017 / Optimal bruk av varmeapparat
tirsdag 05. januar 2016, klokken 01:55
Jeg kjører en 2013 modell Leaf med varmepumpe og lurer på hvordan varmeapparatet brukes mest effektivt.

Skal jeg ha på A/C eller kun Heater? Er det A/C som er varmepumpen?

Er det gunstig å fjerne dugg på frontruten, og så slå av varmen og heller resirkulere luften frem til duggen kommer tilbake og må fjernes på nytt?
Å suge inn frisk luft på -5 garder inn i bilen og varme denne opp til 20 grader tenker jeg burde kreve mer energi enn å resirkulere luften?

Har hørt litt forskjellig om det ene og andre og håper noen her kan oppklare litt :)
#10
DRIFTSBATTERI / Langdistansemodus (80%) Av/På
mandag 23. november 2015, klokken 16:34
Det er en skrivefeil i menyen på 2013 Leaf facelift.

Det står "Langdistansemodus (80%) Av/På".

Noen som vet om det skulle stått "Langdistansemodus (100%)" eller "Batterilevetidmodus (80%)" ?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA