Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - utlending1

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Utvikling i bompenger Oslo
fredag 27. oktober 2017, klokken 11:34
Det var det jeg var ute etter - tusen takk!
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Utvikling i bompenger Oslo
torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:59
Funnet motstridende informasjon i ulike avisartikler, så var egentlig på jakt etter litt mer håndfast informasjon.

Husker det var en tabell som illustrerte økningene i bompenger i tre trinn frem til 2020 som var i omløp blant annet her på forumet for en tid tilbake.

Må vel være mulig å oppdrive denne tilleggsavtale (skjekk vedlegg)?
#3
Elbilen i Samfunnet / Utvikling i bompenger Oslo
torsdag 26. oktober 2017, klokken 09:54
Hei,

Noen som har oversikt over innfasing av bompenger for elbiler i Oslo/Akershus? (Tenker da nåværende bomring, ny indre bomring og ny bomring mellom Oslo+ Akershus)

Husker det var en tabell som skisserte trinn 1, trinn 2 og trinn 3 i innfasingen, men finner den ikke nå.
#4
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Nissan assistanse
fredag 02. desember 2016, klokken 18:29
Hadde en opplevelse hvor jeg ble nødt til å bruke Nissan Assistance i går kveld. Kjørte fra Oslo til Kongsvinger, og kom frem med ca 14% på laderen. Tenkte jeg skulle hurtiglade der før retur, men  laderen var ødelagt når jeg kom frem dit. Grønn Kontakt som har stasjon der, og den var operativ på ladekartet deres når jeg dro hjemmefra. Nærmeste hurtiglader over ca 50 km unna. Hva gjør man da?

Tenkte jeg skulle ringe Nissan Assistance og høre med de, i og med at veihjelp er inkludert det første året fra kjøpsdato. Dama på sentralen deres noterte ned regnr, km-stand og telefonnummer, og fortalte at bilbergerne ville ta kontakt per telefon. Plugger inn type 2-kontakten i mellomtiden, og venter. Kommer telefon fra dem etter 15 minutter, hvor de sier at de er 10 min unna. Dukker opp nøyaktig på tiden, laster Leafen opp på lasteplanet og kjører meg til Circle K Gardermoen. Veldig hyggelige folk, forøvrig!

Kom hjem kl 23:30 (time forsinket), men det spilte ingen stor rolle. Suveren service!

Noen som vet om det er ubegrenset antall bilberging i løpet av det første året, eller et bestemt antall?
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Tekniske ting vi lurer på
fredag 11. november 2016, klokken 13:11
Hva er folks meninger om LKAS? Ikke akkurat noen autopilot, men jeg synes den er grei. Litt "ping-pong" -effekt i hastigheter over 70 km/t, men fungerer rimelig greit i hastigheter under det.
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Rekkevidde Ioniq
fredag 11. november 2016, klokken 13:07
Hvis 200 km er oppnåelig på vinterstid ved normal kjøring med bruk av varme etc (tenker da kjøring oppad til 80 km/t), så tror jeg man lett skal kunne klare 250 km på sommerstid. 150 km på motorvei vinterstid, og 200 på sommerstid er vel ikke heeeelt utenkelig? (tenker da hastighet 80-100 km/t)

Ioniq er vel den elbilen som har reell rekkevidde nærmest oppgitt rekkevidde også?
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Rekkevidde Ioniq
fredag 11. november 2016, klokken 01:14
Da har jeg gjennomført en test, hvor jeg har motstridende data i forhold til manuell utregning og forbruk oppgitt i kjørecomputer.

Kan først ta kjøreruta:
- Shell Mortensrud til Esso Vestby regnet som etappe 1 (28 km med fartsgrene stort sett 110 km/t)
- Pause 5 min
- Esso Vestby til Shell Mortensrud regnet som etappe 2 (29 km med fartsgrense stort sett 110 km/t)
- Tur-retur = 57 km
- "Løypeprofil" av testruta er vedlagt.

Så er det forholdene og forskjellene bilene i mellom:
- Leaf kjørte på GoodYear Ultragrip Ice 2, mens Ioniq kjørte på ContiVikingContact6.
- Alle dekkene på Leaf var pumpet opp til 2,8 bar, mens Ioniq hadde 3 dekk på 2,25 og et dekk på 2,1 (kom på dette med dekk etter å ha kjørt til Vestby, men pytt pytt).
- Kupetemperaturen i begge bilene var satt til 22 grader på auto.
- Leafen var kjørt ca 5 km før teststart, mens Ioniq var kjørt ca 10 km. Begge bilene hadde stått ute over lengre tid.
- Valgt hastighet (GPS-fart) ble satt til 112 km/t. På Leaf sitt speedometer skal dette tilsvare 125 km/t, mens det i Ioniq skal tilsvare 118 km/t på speedometeret (sjekket med GPS-måler på mobil).
- Bruk av cruisecontrol på Leaf, mens adaptiv cruisecontrol ble brukt på Ioniq.
- Når Leaf kjørte: Temperaturen i Oslo var på -5, mens den i Vestby var -4.
- Når Ioniq kjørte (en time senere): Temperaturen i Oslo var på -4, mens den i Vestby var -3.
- Veibaneforholdene var identiske ved begge tilfeller. Litt fuktig, men ikke vannmengder. Ingen nedbør i lufta.
- Begge bilene brukte 1% mellom etappe 1 og 2 på Esso Vestby.

Mortensrud-Vestby (28 km)
% ved start Mortensrud: Leaf 74 % - Ioniq 77 %
% ved ankomst Vestby: Leaf 45 % - Ioniq 59 %
Forbruk målt i prosent: Leaf 29 % - Ioniq 18 %
Forbruk kWt fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (28 kWt batterikapasitet * 29%=8,12 kWt) - Ioniq (28 kWt batterikapasitet *18%=5,04 kWt)
Forbrukt kWt/100 km fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (8,12 kWt/28km*100km=29kWt/100 km) - Ioniq (5,04 kWt/28km*100km=18 kWt/100 km)
Km per %: Leaf (28km/29%=0,965) - Ioniq (28km/18%=1,55)
Snittfart (reellt): Leaf 95,78 km/t - Ioniq: 93,95 km/t
Forbrukstall fra kjørecomputere i bilen: Leaf 21,9 kWt/100 km - Ioniq 16,7 kWt/100 km
Teoretisk kjørelengde ved bruk av km per %: Leaf (0,965*100=96,5 km) - Ioniq: (1,55*100=155km)
Teoretisk kjørelengde ved bruk av mål fra computer i bil: Leaf (100km/21,9kWt*28=127 km) - Ioniq: (100km/16,7kWt*28=167 km).

Vestby-Mortensrud (29 km)
% ved start Vestby: Leaf 44 % - Ioniq 58 %
% ved ankomst Vestby: Leaf 11 % - Ioniq 34 %
Forbruk målt i prosent: Leaf 33 % - Ioniq 24 %
Forbrukt kWt fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (28 kWt batterikapasitet * 33%=9,24 kWt) - Ioniq (28 kWt batterikapasitet *24%=6,72 kWt)
Forbruk kWt/100 km fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (9,24 kWt/29km*100km=31,8 kWt/100 km) - Ioniq (6,72 kWt/29km*100km=23,17 kWt/100 km)
Km per %: Leaf (29km/33%=0,87) - Ioniq (29km/24%=1,20)
Snittfart (reellt): Leaf 92,82 km/t - Ioniq: 98,69 km/t
Forbrukstall fra kjørecomputere i bilen: Leaf 23,8 kWt/100 km - Ioniq 20,2 kWt/100 km
Teoretisk kjørelengde ved bruk av km per %: Leaf (0,87*100=87,5 km) - Ioniq: (1,20*100=120 km)
Teoretisk kjørelengde ved bruk av mål fra computer i bil: Leaf (100km/23,8kWt*28=117,64 km) - Ioniq: (100km/20,2kWt*28=138 km).

Mortensrud-Vestby-Mortensrud (57 km)
% ved start Mortensrud: Leaf 74 % - Ioniq 77 %
% ved ankomst Mortensrud: Leaf 11 % - Ioniq 34 %
Forbruk målt i prosent: Leaf 62 % - Ioniq 42 %
Forbrukt kWt fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (28 kWt batterikapasitet * 62%=17,36 kWt) - Ioniq (28 kWt batterikapasitet *42%=11,76 kWt)
Forbruk kWt/100 km fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (17,36 kWt/57km*100km=30,45 kWt/100 km) - Ioniq (11,76 kWt/57km*100km=20,63 kWt/100 km)
Km per %: Leaf (57km/62%=0,91) - Ioniq (57km/42%=1,35)
Snittfart (reellt): Leaf 94,3 km/t - Ioniq: 96,32 km/t
Forbrukstall fra kjørecomputere i bilen: Leaf 22,85 kWt/100 km - Ioniq 18,45 kWt/100 km
Teoretisk kjørelengde ved bruk av km per %: Leaf (0,91*100=91 km) - Ioniq: (1,35*100=135 km)
Teoretisk kjørelengde ved bruk av mål fra computer i bil: Leaf (100km/22,85kWt*28=122,5 km) - Ioniq: (100km/18,45 kWt*28=151 km).

Jeg er ganske sikker på at alt av tall skal stemme, men prosent-tallene ved start og slutt er jeg 110 % sikker på stemmer. Så jeg tipper det er forbrukstallene i kjørecomputerne som ikke er pålitelige?

Var litt trafikk begge veier både ved bruk av Leaf og Ioniq, så derfor snitthastigheten er under 100 km/t.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Erfaring med nabobil
torsdag 10. november 2016, klokken 18:06
Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 21. september 2016, klokken 19:44
Sitat fra: utlending1 på lørdag 27. august 2016, klokken 02:03
Da har jeg vært i kontakt med skatteetaten - åpenbart at dette er et nytt fenomen som har tatt dem litt på senga.

Personen jeg snakket med over telefon (senior skattejurist) sa at i utgangspunktet gjaldt følgende for leasede biler utifra det han kunne fortelle over telefon på stående fot:
- Fradrag for alle kostnader påløpt i forbindelse med utleien (som i mitt tilfelle blir);
a) Leasingkostnaden for den perioden bilen er leid ut (42000 kr i året / 365 dager = 115 kr pr dag bilen er leid ut)
b) 0,8 kr per km kjørt av leietaker (da det er den satsen jeg må betale ved overstigelse av 20 000 inkluderte km i året i leasingavtalen)
c) Gebyret nettmarkedet (Nabobil, GoMore etc) trekker før utbetaling av leieinntekt

Han var dessuten ikke helt sikker på alle detaljene hva gjelder leasede biler og dette med privat bilutleie via nettmarked. Så han ba om hele neste uke på å undersøke, slik at riktig informasjon sendes ut til meg via e-post. Som tidligere nevnt: Åpenbart at de ikke er helt stødige på dette.

185 dager inn i leasingavtalen (1 år), og fortsetter det slik det har gjort de første seks månedene sitter jeg igjen med ca 31100 kr ved årsslutt (ca 9900 kr etter alle fradrag = ikke skattepliktig). Av dette går ca 6500 kr til betaling av overkjørte kilometer, som vil gi nettosum på ca 24500 kr. Betaler 42000 kr for leasingen i året (alt av kostnader inkludert) + 2400 kr i året for strøm i garasjen = 44400 kr totalt i året for bilen. Trekker fra 24500 kroner fra 44400 kroner, som gir 19900 kr i året for bilen = 1658 kr pr måned for en Nissan Leaf 30 kWh 2016.

Ikke værst!  :D

Hei Utlending1 fikk du noe svar på dette? Sitter å vurderer litt på muligheten til oppgradere bil gjennom privatleasing og la den delvis betale seg selv gjennom utleie.

Ingen svar dessverre, men har beregnet det på følgende måte:
Totalkostnad per år som da er leasingkostnaden (42000), delt på antall dager i året (365). Det gir 115 kr per dag. Deler videre dette på 4 hvis noen leier i mindre enn 4 timer som gir kostnad på 28,75 kr per time (4t er automatisk lik en hel dags leie hos Nabobil og GoMore). Trekker i tillegg fra gebyret til Nabobil/GoMore og 0,8 kr per kilometer kjørt under utleie (0,8 kr er det jeg betaler for overkjørte kilometer til leasingselskapet).

Eksempel:
Leier ut bilen til en kar for 2 dager og 2 timer. Han kjører 250 km. Bilen er priset til 399 kr dagen og 100 kr per time. Totalsum jeg tjener er 1000 kr, men Nabobil tar 25% av summen. Jeg sitter igjen med 750 kr. Av dette trekkes (115 kr x 2 = 230 kr), (28,75 x 2 = 57,5 kr) og (250 km * 0,8 = 200 kr). Sum fradrag blir da 487,5, mens skattepliktig inntekt blir 262,5 kr.

Mulig jeg kan trikse meg til større fradrag, men det funker og tipper jeg holder meg innenfor reglene.
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Tekniske ting vi lurer på
torsdag 10. november 2016, klokken 17:54
Veldig enig i de tre siste innleggene her. Ioniq er en 2017-modell og det merkes, mens Leaf har gått utpå dato for lenge siden (interiør, eksteriør, utstyr etc).

Ioniq med 40 kWt-batteri istedenfor 28 kWt tror jeg hadde kapret maaange TM3-reservasjoner.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Lease elbil?
torsdag 10. november 2016, klokken 17:50
I tilfelle med Ioniq til 4500 kr/mnd, 20000 km inkludert årlig og 1 kr per overkjørte kilometer (som det nå er endret til) i tilfelle med 30000 km årlig blir det noe ala dette:

(54000kr+10000kr)/(20000km+10000km)=2,133 kr. Legg til strømkostnaden (0,08 kr per kilometer), så lander man på ca 2,21 kr per km. Dyrere enn Leaf jeg har nå (1,74 kr per kilometer), men fortsatt billig synes jeg tatt i betraktning at Ioniq er en bedre bil på utrolig mange måter.

Så kommer utleieinntekter på toppen av det hele i tilfellet med Ioniq også. :)
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Lease elbil?
torsdag 10. november 2016, klokken 17:44
Det er ingen forskuddsbetaling - kun månedsleien (sett bort i fra depositumet på månedsleien x2 som man får tilbake ved tilbakelevering). Jeg har 20 000 km inkludert, og 0,8 kr per overkjørte kilometer. Vi lander på ca 30 000 km, som vil gi følgende regnestykke:

(42000 kr + 8000 kr)/(10000 km+20000 km)=1,66 kr per kilometer.
Legg på strøm i garasjen til 200 i mnd (tilsvarer 2500 km kjøring ved 30 000 km årlig), som vil gi tillegget på 0,08 kr per kilometer (200 kr / 2500 km). Totalkostnaden per kilometer blir da 1,74 kr per kilometer.

Det er billig synes jeg for en leasingavtale med såpass kort tidshorisont. Legg på utleieinntekter fra bilutleie (Nabobil, GoMore etc), og vi snakker et veldig billig bilhold! ;D
#12
Hyundai Ioniq / Sv: Tekniske ting vi lurer på
torsdag 10. november 2016, klokken 17:16
Oppløsninga virka lav (kornete bilde med litt grelle farger). Bildet så også litt utstrakt ut (mulig bilde/kamera-formatet er i retning 16:9-ish), men jeg likte det ikke.

Fungerer sikkert greit, men Leaf skal ha for topp ryggekamera (normal bilde + "360 bird view"). Mangler parkeringsensor, så ville den vært helt fenomenal!
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Lease elbil?
torsdag 10. november 2016, klokken 17:12
Jeg er i en slik avtale per nå med en Leaf 30 kWt-utgave til 3500 per måned, og kan si at vi er storfornøyde. Bilen skal riktignok inn for tilbakelevering i mars, men tipper det skal gå fint uten problemer. Tror det er NAF som vurderer/takserer bilen ved tilbakelevering, og det ble gitt en brosjyre knyttet til hva som regnes som normal bruk og ikke.

Hopper over til Ioniq i mars måned for 4500 i mnd. Nå priser de jo Leaf til.henholdsvis 4500 (24 måneder) og 5000 (12 måneder). Så dette er en god deal!
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Tekniske ting vi lurer på
torsdag 10. november 2016, klokken 16:52
Forøvrig så sugde ryggekameraet "big time". Parkeringsensor er dog en pluss, men konseptet ved rygging er bedre på Leaf.
#15
Hyundai Ioniq / Sv: Tekniske ting vi lurer på
torsdag 10. november 2016, klokken 16:27
Ingen app-nei, men det betyr lite for meg personlig. Det må, som jeg nevnte, være en spesiell grunn til at folk velger Leaf fremfor Ioniq, og jeg vil betegne app -behov som det. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA