Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HeltElektrisk

#1
God kveld!
Jeg, og mange med meg - ser ut til å slite litt med at bremsene på trillingene tidvis "lugger", lager ulyder osv.. og noen av dere på forumet har lansert løsninger som går på å "bruke bremsene" litt hardt innimellom  - samt å smøre opp bremsene i forbindelse med dekk-skift. Mener å ha sett kommentarer som "Jeg rengjør og smører bare bremsene når jeg likevel har dekkene av - tar meg fem minutter ekstra" ol. Problemet for min del er at jeg ikke aner hva som skal rengjøres og/eller smøres og enda viktigere - hvilke deler som en absolutt IKKE må smøre... (hvis det er noen av de også). Så: et hjertesukk til dere som har peiling på dette her, - nå i disse dekk-skifte-tider: Er det noen som kan forbarme seg over oss kunnskapsløse og legge ut en "guide for dummies" med noen bilder og enkle forklaringer slik at denne øvelsen blir noe også vi kan gjøres i forbindelse med dekk-skift?
Håper på rask og hjelpsom post fra noen! :) ::)
#2
Jeg demonterte ingen verdens ting, og hadde ikke bilen på noe bukk/jekk eller lignende.
Fikk kona til å dra i spaken litt  8), og lå selv på kne bak/under bilen med ei god lykt.
Det er rett og slett en helt åpen konstruksjon under der hvor du ser både vaiere og flere bevegelige deler som er i bevegelse når spaken flyttes. Sprayet godt på alle bevegelige deler - problem solved.
Gearet er som da bilen var ny :)

Er ikke sikker mitt problem var det samme som andre her har opplevd med sin bil, men i mitt tilfelle var det altså bare treg vaier/deler under bilen som var problemet...
#3
Det var absolutt alle bevegelige/synlige deler under bilen jeg smurte, ja.

Godt mulig jeg må bruke noe "tjukkere -mer greasy" etterhvert, men sprayet med Fluid Film (http://www.bilkontroll.no/fluid-film) som jeg har veldig gode erfaringer med på alle andre steder jeg har brukt dette stoffet.
Uansett tror jeg løsningen på problemet rett og slett er å smøre alle bevegelige deler godt - så får jeg heller oppgradere til noe annet dersom dette ikke gjør jobben...
#4
Sitat fra: erik e på mandag 30. januar 2017, klokken 21:54
Om noen sitter inni bilen og flytter girspaken ser du hva som beveger seg. SMØR.    14000,- for skifte av gearsensor.
#5
Sitat fra: kaiat på mandag 30. januar 2017, klokken 21:43
Justering: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM

Bytte: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120170001800ENG.HTM

Du får myse litt på disse.

Takk for linker! Jeg er neppe i stand til å utføre så mye av dette på egenhånd, - men setter stor pris på hjelpen - og må nok lese meg litt opp på dette skjønner jeg... :)
#6
Sitat fra: erik e på mandag 30. januar 2017, klokken 21:54
Om noen sitter inni bilen og flytter girspaken ser du hva som beveger seg. SMØR.    14000,- for skifte av gearsensor.
#7
Sitat fra: nr1rayner på mandag 30. januar 2017, klokken 21:10
Er det ikke noe justering på denne mekanismen?
Vaier som må strammes e.l.?

Det kan veldig godt stemme. Men jeg vet ikke. Om noen har peiling - feel free to tell  ;)
Om noen har link til film-klipp eller lignende som viser bytte av gearskifter og/eller demontering/smøring/justering av gearet på trillingen hadde det vært helt topp om dere kunne postet dette...
#8
Sitat fra: erik e på mandag 30. januar 2017, klokken 19:22
Smør selv. 5-56 eller lig.. Tar 2 min. Legg deg ned bak bilen og få noen til og sitte inni bilen og flytte girspaken. Dette fikser du.
#9
Hmmm... takk for kjapt svar..

Men: Hvor enkelt er dette å skifte selv? Og hvor mye kan jeg forvente at det koster meg å skaffe en ny girvelger?
#10
Hei.
I et par uker nå har "gearet" på min C-Zero vært tregt / tungt å bruke. Fredag ettermiddag da jeg parkerte bilen i min oppkjørsel etter jobb begynte også de ulike gearmodusene å blinke i displayet når jeg byttet gear mellom P-R-N og D. Den gule varseltrekanten ble tent. Klarte å rygge bilen på plass i oppkjørselen å få parkert i P (dog blinkende P) og bilen ville ikke starte å lade så lenge den gule trekanten var tent...
For et års tid siden opplevde jeg første gang at gearet opplevdes som tregt / tungt å flytte og da sa merkeverkstedet at dette bare var at gearet trengte litt smøring... De smurte det opp som de sa og etter dette har gearet vært ok. Denne gangen er jeg redd for at "noe" kan ha blitt ødelagt og lurer på om det er noen her som har opplevd noe lignende, eller som har en ide om hva som kan være feil og hva jeg bør gjøre. Garantien gikk ut i mai.. så jeg må nok belage meg på å betale dette av egen lomme..
Mvh
HeltElektrisk
#11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Hjelp til dekkvalg
onsdag 21. september 2016, klokken 14:11
Hei!
Først: - Ja, jeg har lest gjennom ganske mange tråder i diskusjonene rundt valg av dekk, - takk til alle dere som vet hva dere snakker om og deler av denne kunnskapen med oss som ikke vet hva vi snakker om... :)

Så: Jeg har en 2010 zero og må ha nye sommer og vinterdekk på bilen. bilen står nå på originaldekk fra forhandler, og jeg trenger først og fremst en bekreftelse på at dekkene (dimensjonene) jeg tenker å gå for IKKE medfører at jeg må bytte felger!

Sommer bak: 185/55 R15 82H - Goodyear EfficientGrip
Sommer foran: 155/60 R15 74T 4PR - Nexen N blue Eco BSW

Vinter bak: 185/55 R15 82T - Nokian WR D4
Vinter foran: 155/60/R15 74T - Nexen Winguard SnowG BSW

Jeg tror jeg her skal få greie dekk med gode egenskaper og til gode priser....

Først og fremst: Kan jeg kjøpe disse dekkene og sette de rett på originalfelgene?

Dernest er jeg selvsagt åpen for gode forslag for bytting av merke/type dekk - men jeg tror som sagt at kombinasjonen egenskaper/pris er brukbar i det jeg har funnet....

På forhånd takk for hjelpen!
#12
Kia Soul EV / Sv: Temperatursensor i Schuko på original ladekabel?
fredag 18. desember 2015, klokken 17:42
Vet ikke, men kan du ikke bare lage en overgang?
#13
Hehe... Ser på bloggen din at dere har kommet greit avgårde... Lykke til!  :)
#14
Sitat fra: EL-Erik på fredag 27. november 2015, klokken 21:44
Kan oppdatere deg på dette i løpet av neste uke! Tar fergen til DK på mandag og har planer om å kjøre til Berlin med en del stopp på veien!

kan følge med her for reisebrev:
http://www.logsys.no/privat/

Sprekt! God tur
#15
Sitat fra: nime01 på onsdag 25. november 2015, klokken 15:33
Har vært i DK flere ganger med Soul og ladet problemfritt på Clever sitt nettverk.

+130km/t spiser rekkevidde :D I sommer gikk det vel akkurat Aalborg-Aarhus med full bil og ... wattpedal langt inne.

Hmmm... Det er jo faktisk 118 km ca... og stort sett motorvei hele veien... Overraskende bra egentlig. Takk for svar :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA