Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - idaberik

#1
Sitat fra: prompt på tirsdag 24. mai 2016, klokken 14:36
Eg har vore på Rustadsaga nokre gongar i det siste, men det har vore på dagtid. Både i kvardagane og søndag med turrush. Det var ledig ladepunkt kvar gong eg var der, og i vekedagane var det så og seie heilt tomt. Det er den nye typen ladestasjon der. Kunne sjølv tenkt meg leilegheit der, men eksen vil diverre halde seg i byen, og mor bestemmer :)

Hadde samme problem men min samboer. Han ville visst ikke bo der likevel, så da stod vi over. Men fint å vite at det er mye plasser, i tilfelle jeg klarer å overtale senere!
#2
Megler skulle spørre for oss, men liker leiligheten så godt at vi vurderer å legge inn bud okke som, og da er det kjekt å vite litt om de offentlige ladeplassene :-)
#3
Jeg og samboeren var på visning på en leilighet på Skullerud i dag, og megler var usikker på lademulighetene i fellesgarasjen, men har sett at 800 meter unna skal det være offentlige ladestasjoner. Ifølge ladestasjoner.no skal det være 12 gratis i General Ruges vei 94 og 12 gratis på Rustad parkeringsplass, men de er jo rett ved siden av hverandre. Er det noen som vet om det virkelig er så mange der, eventuelt hvor stor pågang det er på de ladeplassene som er der?
#4
TLC / Sv: Leaf og bilvaskemaskin
tirsdag 26. januar 2016, klokken 23:02
Takk for svar, da spør jeg på bensinstasjonen og håper den som er på jobb har god peiling. Har du inntrykk av at det varierer fra maskin til maskin hvorvidt børstevask er trygt til Leaf, eller har teknologien blitt bedre etter disse advarende artiklene om ødelagte spoilere?
#5
TLC / Leaf og bilvaskemaskin
tirsdag 26. januar 2016, klokken 22:44
Dere får bære over med et mulig dumt spørsmål, men jeg er en forholdsvis ny Leaf-eier (og bileier generelt), og tenker å kjøre bilen i bilvaskemaskin for første gang i morgen. Tidligere har jeg vasket bilen for hånd, men vil benytte muligheten nå som det først er plussgrader, og har dårlig tid i morgen (pluss at jeg synes det er litt vel kaldt ute enda til å stå og vaske bil).

Spørsmålet er, er det noe spesielt man må tenke på? Har fått med meg at jeg må fjerne antennen, og at jeg bør unngå børstevask pga spoileren, men er det noe mer? Er det trygt med underspyling? Er det forskjell fra maskin til maskin på hvor bra de er/hvor kompatible de er med Leaf? Har en Shell-stasjon i nærheten av jobb, og tenkte det kunne være praktisk å dra innom der etter jobb i morgen.

Vet at det beste er å vaske selv, men akkurat nå er ikke dette så veldig praktisk :)
#6
Nissan / Frosset spylervæske/blokkerte dyser
fredag 08. januar 2016, klokken 08:33
Nå som det har blitt kaldt har jeg ikke fått ut noe spylervæske i Leafen min (2012). Kjøpte ny spylervæske på mandag som skulle tåle kaldere vær enn det er nå, men ingen forandring. Mistenker kanskje at dysene er blokkert av is, siden smeltet snø har sklidd ned i det "søkket" under frontruta og så frosset fast igjen. Problemet er at jeg ikke helt vet hvor dysene sitter (kjøpte bilen i sommer), kan noen på en litt enkel måte forklare hvor de sitter, så jeg kan se om det er noe is i veien? Vet også at spylervæske kan frosse på høyere temperaturer enn oppgitt, men har ikke vært kaldere enn 12 minus de siste dagene, og det er vel ikke unormalt for norsk vinter, og noe de burde klare?
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Svidd schuko
tirsdag 24. november 2015, klokken 20:52
Bilen står nå og lader med type 2 kabel, kom raskt i posten :) har ikke mulighet til CEE, da jeg ikke har egen garasje og er prisgitt ladeportene i gata, som støtter schuko og type 2. Har kontakta Charge Amps og de anbefalte å kontakte en elektriker i nærheten som kan bytte støpsel for meg, så den er klar til når jeg skal lade ved boliger, så venter på svar fra én i nærheten. Charge Amps har som kjent ikke denne berømmelige kladden som de fleste her ser ut til å mene er hovedproblemet med schuko, og den har vært utmerket enn så lenge, så det var nok kontakten i ladestasjonen som var dårlig. Type 2 på meg fremover uansett!
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Svidd schuko
mandag 23. november 2015, klokken 21:17
Sitat fra: elektrolux på mandag 23. november 2015, klokken 07:19
Be de som drifter ladestolpen "din" om å bytte stikket. Et Schukostikk er en slitedel og oppleves varmgang må dette byttes ut umiddelbart.

Fortsetter du å lade fra dette stikket, selv med redusert strømstyrke vil du oppleve raskt økt varmgang og tilslutt skade Støpselet på Charge-amps kabelen og dermed kunne smitte nye stikk, f.eks hos dine foreldre.

Ja, det er denne "smitten" jeg er redd for. Så vidt jeg har skjønt ble pinnen svidd ved én spesiell lading (og husker ikke hvilken ladeport det var), for det har ikke blitt verre siden da, og jeg sjekker for varmgang hver morgen uten å merke noen spesiell varme. Det eneste problemet jeg har merket er at ladekabelen ikke alltid "starter" selv om ladeporten signaliserer at den er aktivisert, men da har jeg byttet ladeport (vi har seks å velge mellom, og det har fungert).

Ny Type 2-lader ankommer sannsynligvis i morgen, og vil fra nå av da bare ha behov for Charge-amps kabelen når jeg er på besøk hos venner og familie langt unna, frem til vi eventuelt flytter et sted med garasje. Det jeg da funderer på er om kabelen nå må ansees som "ødelagt" allerede, eller om den ved fornuftig (6A eller 10A) bruk kan brukes ved disse anledningene. Sikkerhet kommer først, men grådig kjipt å betale 5000+ for en kabel som brukes nå og da.

#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Svidd schuko
søndag 22. november 2015, klokken 16:44
Sitat fra: sjokomelk på søndag 22. november 2015, klokken 16:40
Sitat fra: idaberik på søndag 22. november 2015, klokken 16:36
Takk for svar, men det er som sagt ikke en kladd på denne, det er Charge Amps-lader, så syntes det var veldig rart at et slikt problem dukket opp. Selger mente også på at 16 skulle gå fint på offentlige ladestasjoner, men ikke i vanlige stikkontakter hjemme.  Denne kabelen skal liksom være det tryggeste innenfor schuko. Vil du da mene at denne bør kasseres umiddelbart, eller vil det gå greit hvis jeg setter ned til 10A (og 6A hjemme hos foreldre)?
Kjør på med 10A, og samtidig skaffer du deg en Type2 til Type 1 kabel som du bruker på ladestolpen hjemme i gata. Da vil ikke dette være noe problem lenger.  :)


Tusen takk for svar! Type 2 er allerede bestilt, men da kan jeg lade med 10A i mellomtiden uten å ha hjertet i halsen, og uten være redd for å brenne ned huset til foreldrene mine i jula :)
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Svidd schuko
søndag 22. november 2015, klokken 16:36
Sitat fra: RaBalder på søndag 22. november 2015, klokken 16:30
16A lading på shuko er risiko-sport. I alle fall på offentlige punkter.

Er dog fint du følger med og nå ser at shuko ikke har godt av dette. Ofte henger ladekladden etter shuko-støpselet og drar det skjevt i kontakten slik at pinnene ikke har maks kontakt-flate. Det fører til varme i kontakten.


  • Det beste er å bytte til en type2-kabel. De har kontakter/støpsel som er bygget for å tåle mer strøm og tøffere bruk.
  • Må du bruke shuko, så still ned antall ampere til 10A.
  • Og heng opp ladekladden slik at den ikke henger i kontakten, så unngår du å ødelegge kontakten på ladepunktet og støpslet på din egen ladekabel.


Takk for svar, men det er som sagt ikke en kladd på denne, det er Charge Amps-lader, så syntes det var veldig rart at et slikt problem dukket opp. Selger mente også på at 16 skulle gå fint på offentlige ladestasjoner, men ikke i vanlige stikkontakter hjemme.  Denne kabelen skal liksom være det tryggeste innenfor schuko. Vil du da mene at denne bør kasseres umiddelbart, eller vil det gå greit hvis jeg setter ned til 10A (og 6A hjemme hos foreldre)?
#11
Ladeplasser og ladekabler / Svidd schuko
søndag 22. november 2015, klokken 16:17
Jeg kjøpte en Nissan Leaf i sommer, og fikk med en ladekabel med schukokontakt (charge amps, uten kladd). I gata jeg bor er det oppført slike nye ladestasjoner som vi har i Oslo, med utgang for type 2 og schuko. Jeg har alltid brukt disse på 16A uten problemer, men den siste uken har jeg merket at kontakten ser litt svidd ut på den ene pluggen. Jeg har tittet rundt på de ulike portene (også noen jeg ikke har brukt), og har sett at flere steder ser det ut som om det henger igjen blå plast fra de ulike kontaktene. Det har vært kaldere enn på lenge denne uken, kan det være avgjørende? Disse nye ladestasjonene skal vel være trygge også for schuko? Med tanke på at flere ladestasjoner ser slik ut vil jeg tenke at det samme har skjedd med andre i nabolaget.

Jeg har bestilt en type 2 lader i stedet, men hittil har bilen ladet greit, med unntak av noen startproblemer noen ganger. Jeg innrømmer å være ikke særlig bevandret med lading og el-systemer, men synes det er veldig ubehagelig å bruke denne kontakten i mellomtiden, noe jeg har vært nødt til for å komme meg til jobb. Blir vel nødt til å kjøpe ny schukokontakt også, da jeg trenger det hvis jeg skal hjem til foreldre (som ikke har ladestasjoner i nærheten).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA