Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vitcho

#1
Model S / Sv: Superkondensator VS batteri
mandag 17. juli 2017, klokken 07:25
Der forskes i mange forskellige slags kemi til batterier. Solid state og litium-luft er også i spil. Det er spændende alternativer til li-on. Det man skal huske er, det vil tage 5-10 år fra de har lavet et batteri som faktisk virker, til det er klart til at komme i en elbil. Det er en langsommelig proces. Det skal nok komme, men lad være med at holde vejret så længe :-)
#2
Model S / Sv: Trenger råd angående mulig Tesla kjøp
tirsdag 04. juli 2017, klokken 12:57
Hej Gamer73

Jeg har selv skiftet fra e-golf til Tesla af ca. samme grunde, du beskriver. Her er nogle af mine observationer

Det gode

  • Teslaen er sjov at køre - den er hurtig
  • Dine venner og din sambo kommer til at synes du har en sej bil (dog måske også, at du har brugt for mange penge på den)
  • Du kan køre langt på en opladning og kan køre den som en almindelig bil uden at kigge på range
  • Supercharger network fungerer vildt godt
  • Masser af plads i bagagerum for og bag
  • Teslas autopilot ydmyger e-golfens lane assist, der er to skridt fra at være en regulær dødsfælde. Jeg købte en bil med AP1 af samme grund som dig (adaptiv fartpilot), men må erkende, at Teslaens AP bare er bedre - den læser skilte og regulerer hastighed eksempelvis. Det fungerer bare super godt!

Det mindre gode

  • Det er en meget stor bil, og det opdager man ved parkering og på små veje, når der ikke er meget plads.
  • Forbruget er meget højere end i e-golfen (typisk over 10kwh/100km højere, virker det til!)
  • Hverdagskomfort i teslaen er ikke så god som e-golfen, synes jeg (ingen wifi, ingen carplay, ingen køl i handskerum, ingen kopholdere på bagsæder, markant mere støj fra motor, vind og dæk)
  • Hvis I er høje i din familie skal du vide, man skal have soltag, før folk over 1,70ish kan sidde på bagsædet, og hvis folk er 1,90 eller mere, så kommer de ikke til at sidde super godt på bagsædet uanset hvad du gør.

Forstå mig ret: For min part er jeg glad for mit skift til Tesla - det er en dejlig bil! Jeg har længe drømt om at køre den, og det gør jeg så nu. Men jeg må indrømme, jeg ikke tror, jeg kommer til at beholde den på den længere bane. Den er simpelthen for meget luksussportvogn og for lidt praktisk i hverdagen. Hvis VW kommer med et nyt batteri (45+ kwh) til e-golfen, passer den bil reelt bedre til mit formål.
#3
e-Golf / Sv: Nye Car-Net
tirsdag 30. mai 2017, klokken 07:51
Jeg synes faktisk, UI er en forbedring. Det er rigtigt, kort er lidt fjollet som hovedbillede, men det er pænt, og jeg kan godt lide alle funktionerne er rykket tættere på gennem den nye menu i stedet for at være delt op på faneblade. Om den virker har jeg så ikke testet endnu :-)
#4
Kjøretips / Sv: Ferie i Danmark
tirsdag 23. mai 2017, klokken 07:03
Angående overnatningsmuligheder med opladning:

Der er to gratis blå 16A CEE-stik på parkeringspladsen tæt ved Scandic Hotel i Aalborg, har jeg set. Man skal dog betale for parkering i dagtimerne.

Husk at Eon.dk også har standere - jeg ved ikke, hvilken af deres betalingsløsninger, der vil passe bedst, men et lille opkald kan sikkert skabe fint overblik. De har mindst lige så mange ladere som Clever, så hvis man ønsker god dækning skal man bruge begge.

http://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oversigt-ladepunkter.html
#5
e-Golf / Sv: Hvordan virker kø-systemet på den nye E-golf?
tirsdag 16. mai 2017, klokken 14:36
Det der med de 3 (eller 5) sekunder er sikkert det samme som på den gamle version. Der står der også "Klar til at genoprettes" eller lignende. Det er jeg ikke voldsomt tilfreds med, men sådan er det så bare.

@Magister: Jeg ved godt Lane Assist ikke fungerer vildt godt andet end på motorvej, men jeg tænkte, det måske kunne være ok, hvis den bare skal trille langsom i kø. Der slår den gamle version nemlig fra, når man kommer under 60km/t.
#6
e-Golf / Sv: Hvordan virker kø-systemet på den nye E-golf?
tirsdag 16. mai 2017, klokken 12:39
Det er lidt besynderligt. De siger, det er ekstraudstyr, men der står ikke noget om det under ekstraudstyr. Der står der bare "inkluderet i førerassistentpakken".

Her er, hvad danske VW skriver om køassistent

"Køassistenten, der fås som ekstraudstyr, anvender velkendte funktioner som Adaptive Cruise Control ACC og vognbaneassistenten Lane Assist til at sørge for nem langsom kørsel, når der er kø. Din e-Golf kan følge den forankørende bil og automatisk styre speederen og bremsesystemet – inden for de systemmæssige grænser. Bilen holdes i vognbanen. "

Det læser jeg som om, den både styrer og kører, selvom hastigheden er under 60km/t. Men det er ret uklart, hvad der præcis ligger i det...
#7
e-Golf / Sv: Hvordan virker kø-systemet på den nye E-golf?
tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:38
Det er præcis den funktion, Cral nævner, jeg også har hørt om, som jeg gerne vil vide, hvad præcis indebærer. Har du "førerassistentpakken Plus", Magister? Hvis du har det, må du meget gerne prøve at grave lidt i det. Det ville da være godt at vide, præcis hvad der ligger i det :-)
#8
e-Golf / Sv: Hvordan virker kø-systemet på den nye E-golf?
mandag 15. mai 2017, klokken 21:33
Det ved jeg godt. Det er dog ikke en løsning, jeg er glad for. Jeg synes, det er frustrerende, den slår fra konstant.
#9
e-Golf / Hvordan virker kø-systemet på den nye E-golf?
mandag 15. mai 2017, klokken 12:19
På den gamle slår ACC fra, når man har stået stille i 3 sekunder. Det er ret ærgerligt.

Der står noget om, der er et kø-system på den nye. Er det bare det samme ACC som i den gamle, eller er der ændret, så den selv kan styre og køre i stop-go ved køer på vejen? Ved nogen af de nye ejere noget om dette?
#10
e-Golf / Sv: Stadig ladefeil. Hva er problemet?
søndag 14. mai 2017, klokken 21:43
Jeg har et lignende problem på min 2016 version. Her sker det af og til, når jeg er koblet til med Type-2 på en offentlig stander. Jeg kan ikke lure hvorfor, men den slår fra efter et minuts tid eller så. Sidste gang satte jeg maks ladestyrke ned fra maksimum til 13A og så slog den ikke fra. Jeg ved dog ikke, om det var det, der gjorde forskellen eller fejlen bare er periodisk. Men det er i hvert fald ikke kun med ladekladden det sker, det der...
#11
e-Golf / Sv: Active Info Display og Adaptiv kjørefeltvarsling
tirsdag 09. mai 2017, klokken 11:23
Fedt hvis man kan fjerne det unødige/forvirrende information. Det forklarer dog ikke, hvorfor det er der til at starte med? Der skal næppe mange brugertests til at afsløre, der er problemer med elementerne i den venstre side vil jeg mene. Sig til, når du ved i hvilket omfang den kan konfigureres, Cral.

#12
e-Golf / Sv: Active Info Display og Adaptiv kjørefeltvarsling
tirsdag 09. mai 2017, klokken 09:09
Altså, hvis vi tager udgangspunkt i Steve Krugs usabilitydogme "don't make me think" har de i hvert fald tabt på dette display.

Jeg kan egentlig godt acceptere, man skal have instruks for at forstå et interface, men så skal det sgu være fordi, det giver noget ekstra. Det her er jo den samme information bare mere uforståeligt? Heldigvis er det fuldt digitalt, så mon ikke, de retter op på det, når de først 10000 har ringet ind med det spørgsmål til det?

Jeg forstår egentlig godt displayet til højre. Gættometeret i midten og tilbageværende batteri i den blå cirkel udenom. Det jeg ikke forstår er displayet til venstre.

Hvis det der batteriikon skal give mening skal det vise noget andet end tilbageværende batteri, for det har vi jo vist, hvor det faktisk giver mening, ovre ved rækkevidden. Kan det være temperatur? Det kunne da måske være meget nyttigt? E-max kan jeg genkende fra det gamle display, men jeg forstår ikke, hvad brugeren reelt skal bruge den til? Kunne det ikke være klaret med en linje i manualen "Når batteriet er ved at være tomt kan du ikke regne med fuld motorkraft". Den fortæller jo ikke mere end det. Det er jo ikke sådan, man kan regne ud, præcis hvor meget, man har. Bare at det ikke er fuldt. Der var mange ting, jeg hellere ville bruge plads på end det.
#13
e-Golf / Sv: Seter nye e-golf
onsdag 03. mai 2017, klokken 19:32
Sitat fra: TM på onsdag 03. mai 2017, klokken 19:08
Det er jo ikke OT i en tråd om seter e-Golf at en som kjenner både den nye og den gamle kommenterer e-Golf og setene.

Nej, den diskussion er helt fin :-) Det var diskussionen om e-golf i forhold til Ioniq, jeg ikke helt syntes passede ind her.
#14
e-Golf / Sv: Seter nye e-golf
onsdag 03. mai 2017, klokken 17:50
Moby og TM: Start gerne en ny tråd, hvis I vil diskutere Ioniq vs. E-golf FL. Det er OT i denne tråd.
#15
e-Golf / Sv: Seter nye e-golf
onsdag 03. mai 2017, klokken 12:19
Det er ikke udseendet på stofsæderne, der er problemet. Problemet er, der kommer grimme pletter på, bare du spilder vand på dem. I løbet af ingen tid ser de herrens ud. Hvis du køber stofsæder, så få dem imprægneret som det allerførste, du gør. Jeg købte ikke skind og måtte lære det med pletterne på den hårde måde...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA