Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ourasi

#1
e-Golf / Sv: Nye Car-Net
fredag 02. juni 2017, klokken 23:52
Sitat fra: siforko på torsdag 01. juni 2017, klokken 21:10
Det er bare tragisk. Fra en vellfungerende app. (til slutt)
til noe som er helt ubrukelig.
For en start side. Helt uten interesse å se hvor bilen står.
Greit nok å hente det frem fra en meny. Men som start side.
Håpløst :-1-: :-1-: :-1-: :-1-: :-1-:

Du trenger ikke ha dette kartet når du åpner appen, alt du trenger gjøre er å dra ut sidemenyen med klima/temp osv. gjøre det du skal uten å dra inn menyen etterpå og så trykke hjemknappen på telefon/nettbrett. Neste gang du åpner car-net vil sidemenyen være ute og oppdateres fortløpende, så da blir menyen startsiden, dersom du ikke lukker app via slett/lukk funksjonene på nettbrett/mobil.. Jeg har slått på fingeravtrykk, ja den kan slås av, og den spør om fingeravtrykk hver gang, som "sikrer" at ikke uvedkommende kan kødde med bilens innstillinger..

Men er delvis enig, hvor bilen er som Car-Net startside, er relativt meningsløst, den veit jeg hvor står... Men, med menyen ute ved oppstart, så kommer jeg direkte til det jeg skal gjøre med appen, hver gang..
#2
e-Golf / Sv: Deaktivere "pop-up" ved rygging?
tirsdag 30. mai 2017, klokken 01:22
På min starter den alltid uten ramme og meny når den settes i "R", og de dukker opp kun når jeg er veldig nære skjermen, slettes ikke ved girspaken.. Slik jeg forstår det er rammen hans alltid tilstede, uten "autogjem meny" og at han må manuellt gjemme den nesten hver eneste gang.. Misstenker et menyvalg som er huket på..
#3
e-Golf / Sv: Deaktivere "pop-up" ved rygging?
lørdag 27. mai 2017, klokken 00:30
Er ikke sikker på hva jeg gjorde (om jeg gjorde noe, men jeg mener jeg fiklet med noe), med min 16' modell så har jeg ikke den store grå rammen rundt bilen, kun bilen og sensorene. Ser derfor alt jeg trenger og mer til. Jeg har heller ikke grå ramme på høyre side på skjermen med innstillinger. Så på min skjerm er det kun ryggebildet og bilen+sensorer, og rammene kommer kun frem ved håndvink foran skjermen.. Lykke til med tweakingen, men her tror jeg du kan fixe det...
#4
Dekk / Felger / Sv: Forskjell på A-dekk til Leaf?
fredag 26. mai 2017, klokken 16:27
Hovedgrunnen er nok gummiblanding, men noe konstruksjon/tech også, på siste modell.. Siste modell EfficientGrip Perfomance skal være B rulle og A våt, ifølge Goodyear selv med disse eksakte spesifikasjonene.. https://www.goodyear.eu/no_no/consumer/tires/results.html?w=205&h=55&r=16&l=91&s=V&type=size&sn=SUMMER

Irriterende at GoodYear ikke opererer med versjonsnummer som 1-2-3 etc. eller I-II-III etc. eller Gen.2-Gen.3 etc., på EfficientGrip Performance. De gjør dette på enkelte andre dekk som opplever forbedringer fra tidligere modeller, så er bare tull at de ikke gjør dette konsekvent.. Tunga rett i munnen mao.. Forskjellen på A og B rulle på disse to dekkene er nok mikroskopisk, forskjellen på A og C på våt er nok mer fremtredende...
#5
Dekk / Felger / Sv: Forskjell på A-dekk til Leaf?
fredag 26. mai 2017, klokken 04:19
Sitat fra: tomrh på mandag 08. mai 2017, klokken 17:16
Nokian-dekket vant fjorårets NAF-test. Michelin-dekket er originalt utstyr på Renault Zoe, kanskje det står noe på det forumet? 195 vs 205 reduserer Cd med ca 0,005. Nokian har levert et knallbra sommerdekk i alle disipliner med ultralav rullemotstand, jeg ihvertfall ville valgt det da.

Litt OT angående NAF/Motor sin test: Litt underlig at de tester et Nokian Hakka Blue 2 dekk i 205/55 R16 91 V variant, når dette ikke eksisterer noe annet sted enn i denne testen. Ikke engang på Nokians hjemmeside finner man denne varianten. Et skreddersydd testdekk fra Nokian eller rør fra NAF?

Har testet endel i vår med 91 vs. 94XL med ellers identisk dekk fra samme produsent, der altså lasteindex er eneste forskjellen, og tap av komfort er ganske påtagelig på bil med 91 i vognkortet... Ja, man finner fler A rulle dekk dersom man inkluderer 94XL H/V/W, men dersom bilen er spekket for 91, så styr unna 94XL, om du verdsetter komfort, spesiellt om både 91 og 94 varianten dekket kommer i er i A klassen på rullemotstand. Det sies fra mange "eksperter" at høyere hastighetsindex også forverrer komforten pga. stivere konstruksjon, så den potensielle forskjellen mellom A dekk fra samme produsent og dekkserie med 91 Q/H og 94XL V/W vil kunne bli ganske stor ang. komfort på "norsk asfalt", noe jeg kan skrive under på at stemmer rimelig bra.
#6
e-Golf / Sv: hva lufttrykk kjører dere med?
fredag 05. mai 2017, klokken 04:22
Ser at GTE har 2.7 bar i døra på alle dekkene, med 2.4 (!) merket for komfort, mens E-Golf har 2.8 bar på alle dekkene og 2.5 bar foran for komfort, selv om E-Golf veier 14 kg mindre enn GTE. Så misstenker at E-Golf egentlig også burde ligget på dette.. Uansett, har testet 2.9, 2.8 og 2.7 en stund, og selv om 2.9 ruller best, om enn marginalt, så er komforten en god del svakere enn 2.7, så har bestemt meg for å bli værende på 2.7..

Dette er testet på 205/55/16 94XL. Kommer nok ikke til å satse på 94XL igjen, siden høyt dekktrykk kombinert med stive sidevegger passer E-Golf's dempere/fjærer dårlig, etter min smak.. Hadde adaptivt understell ala GTE hvert tilgjengelig som ekstrautstyr, med Komfort og Sport innstilling, så hadde jeg valgt det alle dager i uken. Momsfritt ville det definitivt hvert verd hver krone det kostet.. Tullete å fjerne slikt ekstrautstyr..
#7
e-Golf / Sv: originale eller uoriginale vinterhjul til nye e-golf?
søndag 09. april 2017, klokken 15:55
Mine ser helt nye ut etter sin andre vinter, minus merker etter dekkhotellet (de er ikke veldig forsiktige, skader de sommerfelgene går det en kule varmt)...

De beskytter nok skiver m.m. noe selv om hullene skaper noe sug, men pass på at du ikke ser stort til skivene (mao. lett å glemme), så rensebremsing bør bli en rutine fremfor at du tar det når du ser det med andre felger, spesiellt viktig kort etter nedbør/vask..
#8
e-Golf / Sv: Sprekk i frontrute
søndag 05. mars 2017, klokken 08:27
Problemet er absolutt ikke eGolfen sin frontrute. Det er idiotiske veisjefer i kommunene som strør, eller tilater at det strøs, med større og større stein, for å spare penger ved å kunne strø skjeldnere, som er problemet. I grendland, Skien&Porsgrunn, strør de alt av lokalveier og parkeringsplasser med stein med godt og vel 15-20mm i snitt, og samtlige av bilene her har flere hundre steiner konstant i dekkene, der man fyller på alt som slippes flere ganger om dagen.

Konsekvensen for bilister er at mesteparten av steinspruten kommer fra møtende biler, og da snakker vi ekstremt med meter i sekundet når møtende bil i 60km/t slipper 15-20mm stein skrått over på deg som også kjører i 60...... Da hjelper det ikke om du holder flere kilometers avstand til bilen foran...

De værste bilene man kan møte, er SUV'er, pga. at dekkene er mer utildekket, og steinslippet er på sitt meste under pådrag/akselerasjon....

Noen veisjefer i enkelte kommuner skjønner konsekvensene av å strø med stor stein, og setter en maksgrense på 3-6mm, dessverre er disse i mindretall...

Det er ikke få milliarder kroner i skader på bil som kunne hvert unngått dersom man brukte hodet til mer enn å hvile lua si på....

Lurer på hvor mange fotgjengere/syklister som har fått varige men som følge av slike prosjektiler fra biler. Men, som vanlig er man helt alene om å klage til kommunen på dette, selv om det er kriminellt hærverk i kommunal regi....

Ta en tur på ett autoglass verksted, se på bilene som har steinsprut skader på frontrutene, så ser du at dette rammer ALLE bilmerker, enten det er en bil til 10 000,- eller en til 5 millioner. Strøing med så stor stein er noe som synes å være noe moderne tider bringer med seg, i takt med at ansvarlige mister respekten for andres eiendom og helse og at hatet mot bilistene bare blir større og større, og det er penger som kan spares, samt at inget oversyn/kontroll av de private firmaene som har strøingen, skjer lengre...

Faenskap satt i system, når skal bilistene reagere?

PS: Fet miljøpolitikk å sette igang med piggdekkgebyr for å hindre slitasje og svevestøv, når alle med piggfrie dekk kjører med flere hundre skarpe steiner i alle dekkene som sliter ned asfalten i steden, kommunal logikk på sitt beste....
#9
e-Golf / Sv: Dugg invendig på frontlykter
lørdag 07. januar 2017, klokken 08:05
Sitat fra: joyen på fredag 06. januar 2017, klokken 20:05
Ringte Møller i dag og spurte de om dette og svaret jeg fikk er til og le av. Jeg spurte om dette var noe kjent problem. Men han hadde aldri hørt om det, han sa det nok kom til og bli borte når det ble mildere i været for lyktene var ventilerte. Og da sa jeg at sånn skall det vel ikke være på en nesten ny bil og da bare lo han og sa at terskelen for og få dekket dette på garanti var nesten umulig.

På min 2016 mod. viste det seg å være dugg/is i de få millimeterne mellom plastikkbeskyttelsen og lykteglasset, altså ikke inni selve lykten. Slik har det vært på de andre e-golfene jeg har skjekket også. Sikkert mulig å modde med en gummilist langs hele undersiden av lykten, der "lufthullene" faktisk slipper inn fukten, men en stor mikrofiberklut over lyktene gjør også susen når den er parkert om natten etc., festet med magneter fra kjøleskap... Nå har jeg garasje, så dette er ikke lenger et problem... Denne plastikkbeskyttelsen kommer jeg nok til å fjerne helt engang...
#10
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
fredag 18. november 2016, klokken 22:13
Sitat fra: TM på fredag 18. november 2016, klokken 17:07
Dere som kjenner "gamle" e-golf godt. Ser det ut som om setene nå har bedre sidestøtte ? Er det perforert skinn i setene i dag ?

De ser helt like ut som mine skinnseter i en 2016 egolf, med unntak av perforeringen på sittedelen. Det er ekstremt bra sidestøtte på mine seter, både på lår og rygg..

Det som er viktig er om de har byttet ut tekstil campingstolene, eller i allefall gir muligheten å velge noe tilsvarende tekstil/alcantara setene i fossilutgavene som er hinsides mye bedre, og ser tilsvarende bedre ut.. Ifølge videoen under ser det vel ikke ut som om det er store forandringen på disse..
#11
e-Golf / Sv: Nye E-golf
onsdag 26. oktober 2016, klokken 23:06
Sitat fra: thomanie på onsdag 26. oktober 2016, klokken 10:41
Sitat fra: Råde på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 20:24
Sitat fra: thomanie på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 20:10
Fikk epost fra Møllersystemet om denne - så da benytta jeg anledningen til å fortelle forhandleren at 300km var for lite, for sent, men at jeg svært gjerne reserverte en plass i kø hos Møller for Kreisel Electrics oppgradering til 55kWh / 430km for den eGolf vi allerede eier :)

T
Og hva sa den gode mannen da?
Fikk ett standard selgersvar - "Dette vet vi ingenting om. Men du kan godt reservere den nye 300km! Prisen <bla bla> ..."

T

Frykter at Kreisel er litt i samme kategori som "alle" andre batteriutviklere - se hva vi kan - og ingen ser noe til det i praksis. Bare tenk hva de kunne tjent av penger om de etablerte et par salg/bytte-verksteder i sør-norge, med kø av Egolf eiere. Jævli irriterende at disse med faktisk fungerende løsninger kun er ute etter å "selge seg" til industrien, og driter i å etablere seg som selvstendig batterileverandør. Ja, det vil koste, men noen må da prøve, og Egolf 55kwh ville ikke være mye gambling akkurat, siden så mange er solgt, er vel langt over 20 000 nå, og gjerne vil betale gode penger for dette batteriet.

Har gitt opp Kreisel som mulighet (håper jeg tar feil), og nye Egolf har syltynnt rekkeviddeargument for å bytte ut min 2016 modell, med tilhørende 1. års gigant tap av verdi ved innbytte av denne. 50kwh+, da ville det vært fristende, synes det er merkelig at ingen fra møller salg har tatt kontakt allerede..
#12
e-Golf / Sv: Hva savner vi på e-Golfene våre?
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 23:33
Sikkert nevnt tidligere, men men: Savner sårt LED lys inne i ladeluka, som automatisk går på ved åpning.. Denne merker jeg er aktuell veldig ofte...

Savner også flere eller bedre plasserte varmesensorer i kupeen, nå så tror den det er riktig temp og throttler ned, noe det ikke er..
#13
e-Golf / Sv: Åpne bakluke når ryggekameraet er ute
fredag 14. oktober 2016, klokken 01:42
Har du testet med baklukeåpneren på nøkkelen, om dette får kameraluken til å lukke seg umiddelbart? Skulle nesten tro at kameraluken lukket seg automatisk om du åpnet via nøkkelen.. Om du ikke har brukt denne knappen før, hold midterste knapp på nøkkelen inne et par sekunder..

Overnevnte funker ikke med mindre bilen er avslått, så eneste løsning jeg kjenner til er at du slår av bilen, da lukker kameraluken seg med en gang. De har vel programert inn denne tregheten for å spare på motoren til luka så den ikke "overopphetes" når man må lirke seg inn/ut av trange plasser/garasjer med mye D til R i flere omganger..

Den burde lukkes umiddelbart om man satt bilen i "P" istedenfor de ca. 5 sekundene det er på min utgave, og dette ville nok være veldig enkelt for VW å programmere inn i programmvaren til bilen, men man må nok forklare dem om problemet, for det er ikke sikkert de aner at dette kan skje avogtil og er irriterende. Skulle tro det er slik på alle VW med ryggekamera, er nok ikke bare el-bil eiere som hadde satt pris på en slik oppdatering..

#14
Dekk / Felger / Sv: Sommerdekk 2016
tirsdag 04. oktober 2016, klokken 18:47
Sitat fra: JBS på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 17:05
Her er en test som er udgivet af FDM.
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/vinterdaek/daektest-2016-helaarsdaek-michelin-crossclimate-20555-r16h

Den er fin til brug i vores milde dansk vejr, har to kolleger som køre med både 16 og 17" , de er godt tilfredse, MEN ikke i 30cm sne...
Så i sydnorge og salt på vejen går det. :-)

Crossclimate er faktisk ifølge denne testen like god som Vector 4 Gen.2 og bedre enn Nokian WeatherProof på is, da gidder jeg trolig ikke teste Vector 4 Gen. 2. Når man da legger til at Crossclimate er bedre på støy, samt overlegen på sommerføre, er det ikke rart jeg liker dette dekket. Godt å se at danskene er enig med mine erfaringer, faktisk spot on vil jeg si og de er helt enige med meg også på rullemotstand i praksis, selv om noen av de andre måler bedre i lab...

Perfekt for større byer på øst og vestlandet, mer eller mindre året rundt, kan det se ut som, sålenge man ikke kaster seg ut i ubryta vinterveier uten å tenke på hva man faktisk har på "føttene", vel og merke.. Jeg kommer uansett til å legge om til mine nordiske piggfrie når/om vinteren tar tak, men er vi "heldige" blir det en mild vinter med lite snø, og null omlegging, vi får se, men godt å ha valgmuligheten og trygt dekk på overgangsføre..
#15
Dekk / Felger / Sv: Sommerdekk 2016
tirsdag 04. oktober 2016, klokken 16:56
Jeg testet på 0-10 minus ifjor, da mest på fuktige veier frosset til is, usaltet og således ekkelt for de fleste. Utrolig nok var det på dette føret de overrasket mest positivt, mens folk med sommerdekk knapt kom fremover suste jeg forbi og knegget for meg selv. Jeg har testvinner piggfritt, og på dette føret var det knapt forskjell. På rein holke vil jeg garantere at de piggfrie er meget bedre med god margin, siden crossclimate ikke har kledd hele dekket i disse finkuttede sikksakk "sipes". Det dette crossclimate synes å være meget bra på er: snøslaps (svært bra, testet selv), frosset fuktig asfalt (svært bra, testet selv), salta veier i mange minus (svært bra, testet selv). Mao. typisk norsk vinter før jul. Det er disse førene de faktisk er like bra som piggfrie, og bedre på snøslaps og salta vei, samt ruller hinsides mye bedre, spesiellt på våt vei...

I grenland er det notorisk salting på alle veier hele vinteren, så her vil de nok fungere utmerket, men legger om når regn på snø og subzero asfalt setter inn for fullt, der strøing ofte kommer etter man må noe sted på småveiene som ikke saltes.

Så ja, på vanskelig vinterføre som regn på is eller nysnø på ren is vil jeg ikke teste engang, der fungerer selv de beste nordiske piggfrie med nød og neppe. Jeg har ingen illusjoner om at dette er trygt nok for det værste vinteren har å by på, for dette må man ha nordiske piggfrie eller helårsdekk som vekter vinterføre (eller la bilen stå til det er strødd), som Goodyear Vector 4 Gen. 2 som er testet bedre på vinterføre men dårligere på sommerføre, som er troligen neste dekk jeg kjøper for testing..

Merk at Crossclimate er utviklet og testet på nordisk vinterføre, så på 95% av det norsk vinter har å by på, er det helt topp, men de siste 5% er nok ikke helt hjemmebane, noe selv nordiske piggfrie ikke trives med for å si det forsiktig..

Jeg kjøpte Crossclimate for å få komfortabelt sommerdekk, med ekselente overgangsføre egenskaper som bonus, IKKE som helårsdekk. Dette vil også gjelde Goodyear Vector 4 Gen. 2, kommer det værste norsk vinter har å by på, skal jeg ha det beste nordiske piggfrie produsentene har å by på, på bilen, punktum... ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA