Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SolEL

#1
NIO / Sv: Onvo L60
tirsdag 25. februar 2025, klokken 19:47
Rekkevidde vinter
L60 med 60 LFP batteri oppnådde 262 km. Temperatur var 18 kalde minus, med klimaanlegget satt på 24 grader. Bilen var nedkjølt i 6 timer før start. Når det gjelder mistet rekkevidde fra oppgitt rekkevidde som er 525 km så mistet Onvoen 37,74 % Det høres mye ut men CLTC er vel et sted mellom 15 og 25 prosent mer positiv enn vår WLTP og vant testen på dette området. 37.74 minus 15 blir 22,74 % til 12,74. Som jeg mener er sensasjonelt bra til å være lfp som før var 30 % dårligere enn vanlige batterier. Så bilen trenger vel egentlig ikke noe større batteri med så bra resultat.
Men lade hastigheten var på 60 kwh i -15 uten oppvarming først. Der kom de sist, var vel ingen andre med lfp der, og de andre oppnådde 100 kwh.

https://www.youtube.com/watch?v=d3k8XlqAwqM

https://www.youtube.com/watch?v=FKykOUkRCho
#2
NIO / Sv: Onvo L60
lørdag 22. februar 2025, klokken 13:00
første skandinaviske test?
Se her:

https://www.youtube.com/watch?v=aQ4qX1dQ8Ro
#3
NIO / Sv: Onvo L60
fredag 21. februar 2025, klokken 18:46
Nå er navnet offentliggjort og det blir l90 og skal vises frem i andre kvartal i år, nå spesifisert til april. Tre seterader og blir Onvos flaggskip.

https://cnevpost.com/2025/02/21/nio-onvo-2nd-model-named-l90/


https://www.youtube.com/watch?v=YfoQPdjqO-g
#4
NIO / Sv: Onvo L60
fredag 31. januar 2025, klokken 19:48
I andre halvdel av 2025 kommer neste Onvo. En tre rader SUV. Den skal muligens hete L80. Så skal det komme en 5 seter sedan nei rettelse SUV.
https://cnevpost.com/2025/01/22/onvo-2nd-model-trial-production/

https://globalchinaev.com/post/nios-onvo-l80-completed-trial-production-and-enters-tooling-trial-phase
#5
NIO / Sv: NIO Norge blør penger
tirsdag 14. januar 2025, klokken 20:48
Ja enig med Karl Johan nedleggelse hvis de klarer å komme seg ut av leiekontrakten. Etter min hukommelse så er vist ikke det så lett.
Internasjonalt les Kina så ser det bedre ut. Selger bra der. Skal går i pluss 2026. Nio har to rike onkler som holder dem i live. Kina eier en del av Nio husker ikke hvor mye og ikke minst Emiratene (ja der Dubai ligger) de eier 20.1 prosent. Så har vi Nio MENA nytt Nio selskap eid av Nio og emiratenes olje fond
#6
NIO / Sv: Onvo L60
tirsdag 14. januar 2025, klokken 20:38
Onvo L60 er på vei til Europa så snart de klarer å produsere 30 tusen i mnd.
Som visstnok blir i mars 2025

https://electrek.co/2024/12/19/nios-low-cost-onvo-ev-arrive-first-european-market-2025/

Baas priser i artikkelen er i Kina 85 USD (ca. 930 kr) for 60 kwh og 125 USD  (ca. 1431 kr) for 85 kwh.

Leser andre steder at L70, en vanlig SUV med 6 eller 7 seter, kommer i q3 i Kina Høsten 2025.
#7
NIO / Sv: Onvo L60
lørdag 11. januar 2025, klokken 12:34
Hadde nesten gitt opp at Nio skulle gjøre det bra i norsk test. Norske testere skjønner bare ikke merket. så plutselig skjer det. Er den negative vinden i ferd med å snu? Endelig.
Sitat: "Men poengtrekket er ikke større enn at vi konkluderer med at dette er en bil helt i tetsjiktet. Og den beste Nio-modellen vi har testet. Det er på tide å endre synet på Nio generelt – og ET5 Touring spesielt."
Motor.no har i hvert fall våknet.
 https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-nio-et5-touring/295562
#8
ET5 / Sv: ET 5 Touring
tirsdag 07. januar 2025, klokken 19:20
#9
NIO / Sv: Onvo L60
fredag 03. januar 2025, klokken 12:34
Mener nok de testet av Euro Ncap. I andre områder vil nok sikkerheten være dårligere. Dette har vi sett før med europeiske biler i Latin Amerika og andre steder. Jeg sa Kina ikke crash tester. Feil. Eletrick Viking viser her at CATL tester sin nye plattform eller skateboard kalt Bedrock i 120 km.

https://www.youtube.com/watch?v=WT0zESO_GJ4&t=363s
#10
NIO / Sv: Onvo L60
lørdag 28. desember 2024, klokken 11:54
Fikk svar fra tv2.no:
Heisann!

God observasjon! De kinesiske bilprodusentene som lanserer biler i Europa, er sjanseløse hvis ikke bilene scorer fullt på Euro NCAP. Det vet de naturligvis, og derfor er lite eller ingenting overlatt til tilfeldighetene på dette punktet.

Dessverre har ikke sikkerheten det største fokuset i en del andre markeder, hvor lavest mulig pris er den viktigste suksessfaktoren. Det er ofte her man ser resultater som dette.

Men, som jeg skriver i saken - Renault har fått både 0 og 1 stjerner i Euro NCAP i nyere tid. Ikke først og fremst på grunn av dårlig kollisjonssikerhet, men sikkerhetssystemer som har «gått ut på dato»

Med vennlig hilsen
Bjørn Eirik i Broom

Bra svart? jeg spør dere. Men hvorfor er ikke vesten bedre? Volvo har forsket så mye. bil på bil smadret. Jeg kjøpte en bok fra forsikringsselskapet "Folksam" på 80 tallet om bilers sikkerhet. Mercedes, Volvo og Audi var bra resten ikke mye å skryte av. Reporteren tar ikke inn overseg at Kina er bedre. Hvorfor er de det? Har de forsket like mye som Volvo? Tror ikke det. Som noen skriver over de har kopiert les demontert vestens biler les Tesla. Tesla er ikke blitt testet etter nyeste testkrav. Blir spennende å se når det skjer.
#11
NIO / Sv: Onvo L60
torsdag 26. desember 2024, klokken 10:59
Her er mailen jeg sendte:
Når jeg ser på euro ncap får jeg ett helt annet inntrykk en det inntrykk jeg får av din artikkel om kinesiske biler.
Fra 2020 til 2024 får Kina 22 biler med 5 stjerner. Mens Europa og USA har 28 biler.  Obs Vesten hadde 38 biler til test mens Kina 24. Er ikke Kina bedre enn Vesten?
Angående 4 stjerner hadde Kina 2 og Vesten 7
3 stjerner Kina 0 Vest 1
1 stjerne Kina 0 Vest 1
0 stjerner Kina 0 Vest 1

Så Vesten hadde 3 dårlige biler mens Kina hadde ingen. Sjekk selv! Kan være feil i min telling. Polestar regner jeg Kinesisk mens Volvo regnet som Vestlig.

Hva med 23 og 24 sesongen? Nå blir det brutalt, ikke for Kina men alt annet.
Kina har hele 8 biler med beskyttelse for voksne med 90 % eller bedre.
Vesten 4 stk. og de bare krabber seg over 90, med 90 og 91 Bortsett fra VW Id7 som fikk 95 %
Deepal s07 har 95 % og Nio har 3 biler testet alle imponerende. EL 6 og El 7 har 93 % mens ET 5 har 96 %
Som er høyeste til nå av alle elbiler som er testet etter strengere krav fra 2023.
Så er ikke Kina bedre enn Vesten og resten? Punktum er at fra 92 % og over har Vesten 1 bil.
Mens Kina har 5 stk altså flere enn Vesten har fra 90 og oppover.
#12
NIO / Sv: Onvo L60
torsdag 26. desember 2024, klokken 10:54
Volvo er trygg. De har betydd mye for sikkerhet. Det er de andre som har blitt bedre. Det er egentlig utrolig når man tenker på det. Volvo var kongene på haugen. Men så kom Tesla. Jeg skjønner ikke at det er mulig. En gjeng uten kompetanse på det å lage bil. Ble best. Nå har Kina fulgt opp. Men i journalisters hoder så ligger de bak, og skriver om 0 stjerner. Denne artikkelen fikk meg til å se rødt:
 https://www.tv2.no/broom/sjokkbilder-her-far-kina-bilen-null-stjerner/17271616/
Sendte ham en mail med brutale tall fra euro ncap
#13
NIO / Sv: Onvo L60
mandag 16. desember 2024, klokken 18:55
For å se mer positivt på det, kan man sammenligne med Volvos nye c30
5 stjerner (vekt 1775)
voksne 88
myke trafikanter 79
aktiv sikkerhet 80

Med andre ord er gjør Onvo det bedre enn Volvo
#14
NIO / Sv: Onvo L60
søndag 15. desember 2024, klokken 18:30
L60 er nå crash testet i Kina, den såkalte C-NCAP Ifølge eletrick viking skal den være så og si jevngod med Euro-NCAP. 5 stjerner heldigvis.

             L60           ET5     Model Y
overall       89,2 %         -        -   
Voksne       94,03 %       96 %      97 %
myke         77.89 &       83 %      82 %
trafikanter
aktiv        90.29 %       81 %      98 %
sikkerhet

Forklaringen på Teslas gode resultat er nok at den er fra 2022. Kravene ble endret f.o.m ET 5 ble testet i 23."Alle" fikk 5 stjerner og spesielt Tesla som  omtrent sprengte skalaen. I 23 ble det mye strengere, og Tesla er ikke testet siden. Hva Juniper vil klare blir bare vill gjetting. Litt skuffet over at voksne testen ikke matcher ET5 og blir første gang Nio, i test, ikke gjør det bedre enn modeller som er testet før. Veldig bra att det på aktiv sikkerhet går sterkt fremover. Ellers har Nio fått kritikk i Kina fordi dørene ikke kan åpnes etter sammenstøt. Dette mener jeg er fordi startbatteriet ble knust og siden de gir strøm til døråpning så gjelder nok dette alle slike typer dørhåndtak, også Tesla.
https://eletric-vehicles.com/nio/onvo/onvo-l60-receives-5-star-safety-rating-in-china/
#15
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Swap til 100. I gang nå
onsdag 04. desember 2024, klokken 18:33
Går det an å bruke største batteri om vinteren og det mindre om sommeren?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA