Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jomsal

#1
Kia Soul EV / Sv: Tilgjengelig batterikapasitet, er den 27kW?
søndag 31. januar 2016, klokken 00:05
Amerikanske myndigheter har gjennomført grundig testing av elbilers batterikapasitet og forbruk. De har målt batterikapasiteten til Soul til ca 30,5 kwh (4 stk biler er testet).

http://avt.inl.gov/fsev.shtml

Se Battery testing.

Forbruket til Soul ligger hårfint over Leaf etter deres målinger.
#2
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
mandag 25. januar 2016, klokken 19:53
Jeg tok det egentlig for gitt at de 280 literne var uten oppbevaringsrommet, men det kan godt hende at det er inkludert. I tilfelle synes jeg det er en merkelig måte å oppgi volumet på. Vil jo si at bagasjerommet med originalbunnen i er ca 200 liter. Det samme som Kia Picanto, som er en mye mindre bil. Det utgjorde i allefall en vesensforskjell å lage ny bunn. Skulle likt å vite fasit på hvordan Kia beregner volumet...
#3
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 24. januar 2016, klokken 18:01
Hei Soulbolle, har ikke tatt noen bilder, men jeg brukte denne oppskriften som utgangspunkt:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18550.msg302571.html#msg302571
#4
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 24. januar 2016, klokken 14:58
Jeg modifiserte bagasjerommet i min Soul etter en oppskrift jeg fant her på forumet. Brukte en trefiberplate i bunn. På undersiden festet jeg en form for isopor (styrofoam?) i hjørnene slik at plata ikke blir liggende på varmepumpa. Jeg regnet ut at jeg fikk 80 liter ekstra med plass etter dette. Det vil si 360 liter, 10 liter mindre enn Leaf. Det er en helt annen verden å pakke inn i bilen nå. Det er også lett å utnytte plassen siden bagasjeromet er "kubeformet".
#5
Kia Soul EV / Sv: CHADEMO og kulde
onsdag 18. november 2015, klokken 22:52
Oi, her har det vært masse respons! Jeg har i alle fall blitt beroliget av det jeg leser. Jeg var ikke klar over at laderen står 2 mil nord for Oppdal sentrum. Jeg brukte google maps til å beregne avstanden mellom Oppdal og Melhus. Da skulle jeg ha masse å gå på. Da tror jeg jeg legger inn en ladepause hos Arctic Roads på Hjerkin, siden strekket mellom Dombås og Oppdal blir 2 mil lengre enn jeg trodde.

Pomorbror: Skal vurdere å kjøpe et månedsabonnement hos EV Power, men tror ikke jeg vil få bruk for det. Jeg kommer uansett til å lade litt på Melhus både på tur oppover og nedover da jeg har familie jeg skal besøke der.

Tusen takk for alle svar. Virkelig mange hjelpsomme folk her på forumet.
#6
Kia Soul EV / Sv: CHADEMO og kulde
tirsdag 17. november 2015, klokken 23:44
Takk for tips. Jeg kommer bare til å stoppe for å lade, så da lader jeg med en gang for at det skal være varme igjen i batteriene. Håper på 5 ladinger, men det blir kanskje flere... Har kjøp månedsabonnement hos Arctic Roads til turen. Har tenkt å bruke deres ladere på Lillehammer, Dombås og Oppdal og Fortum/Grønn kontakt på de andre. Etter Oppdal må jeg eventuelt bruke EV Power sine ladere, men de er veldig dyre på enkeltladinger. Har mulighet til å lade på Melhus, men fra Oppdal til Melhus er det ca 90 kilometer. Tror dere en lading til 84% på batteriet vil holde til dette strekket i 10 minus? Er ca 500 høydemeter nedover.

Jeg skal legge ut turrapport :-)
#7
Kia Soul EV / Sv: CHADEMO og kulde
tirsdag 17. november 2015, klokken 21:44
Høres bra ut :-) Da satser jeg på en problemfri tur med ikke alt for lange ladepauser. Takk for hjelpen!
#8
Kia Soul EV / Sv: CHADEMO og kulde
tirsdag 17. november 2015, klokken 21:06
Godt å høre. Da skulle det ikke bli noen problemer på denne turen i allefall :-) Merket du noe til at ladingen gikk tregt ved så mange kalde?
#9
Kia Soul EV / CHADEMO og kulde
tirsdag 17. november 2015, klokken 19:48
Jeg skal kjøre Oslo-Trondheim med Soulen til helga. Har ikke hatt bilen veldig lenge, så håper noen har erfaring med hurtiglading på vinteren. Leste i instruksjonsboka at "i kaldt vær kan hurtiglading være blokkert for å hindre at høyvoltbatteriet svekkes". Er det noen som har opplevd at bilen ikke ville hurtiglade i kulda? Eller er det noen som vet hvor kaldt det må være før at hurtigladingen ikke fungerer? Skal kjøre tilbake på søndag, og da er det meldt ned mot -10c på Dombås. Er litt bekymret...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA