Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pilot

#1
Ladeplasser og ladekabler / Hurtigladenettet
mandag 18. september 2017, klokken 10:28
Hei,

Var en tur til Hurdal og skulle lade på Fortum Nebbenes. Appen viste 3 ledige ladere, men ved adkomst var det 2 ledige. Begge ABB ladere var opptatt og de to andre ville ikke starte. I tillegg ville ikke Fortum fjernstarte de, men påsto at ladebrikken var ødelagt. Prøvde appen, men der fikk jeg melding om feil bruker/passord til tross for 5 forsøk med passord reset.

Etter 20min venting, prøvde jeg ABB lader og selvsagt virket brikken der. Ganske dårlig service av Fortum. Jeg nektet å bruke SMS og betale 0,5 ekstra med så dårlig service.

Samme skjedde på rettur når jeg skulle igjen lade på Nebbenes. Kø, ladere som ikke virker, osv.

Det hjalp ikke å se på 20+ Tesla superchargers rett ved siden av hvor alt gikk som smurt.

Hadde tilsvarende opplevelser på vei til Strømstad.

Leser en del om at Tesla ladenettet kommer til å knele når M3 kommer ut. Men jeg tror at andre løsninger kommer til å lide enda mer når Audi, Jaguar, Hyundai og andre dytter ut elbiler på markedet.

Signerte kontrakt for X75D i August, men fikk kalde føtter og trakk meg etter 6 dager i påvente av IAA i Frankfurt, Nissan og andre.

Med siste opplevelse, kommer jeg nok til å revurdere beslutningen.

Hvordan er deres opplevelse av hurtigladenettet i landet?
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall
mandag 07. august 2017, klokken 21:32
Spurte det samme i Tesla butikken - hva regner de med at jeg kan få for bilen etter 3 år.

Svaret var 45-50% av nybilverdien. Dermed for en bil verdt 700, må jeg regne med 350+ i tap, dvs. mer enn 115+ årlig.
#3
Model S / Prøvekjørt S - spørsmål
søndag 06. august 2017, klokken 08:17
Prøvekjørte Model S (P100D fra 2017 med 21" felger) og er ganske imponert, men har følgende spørsmål:

1. Merket vibrasjoner i rattet ved hastigheter rundt 110+km/t. De er ikke synlige på selve rattet, men kan godt kjennes i hendene. Er dette noe som S plages av, eller grunnet store hjul/dekk?

2. Har ikke S autowipers? Prøvde alle innstillinger, men virker som de er helt "manuelle". Bilen har AP2

3. Navi viser supercharger status (tilgjengelige stals) kun på noen steder. Er dette fordi jeg er for langt unna andre superchargers i f.eks. Tyskland, eller kjent bug?

4. AP2 oppfører seg inkonsistent slik beskrevet på forumet (bråbremser grunnet fantom objekter). Bilen har 8.1. Er det realistisk å tro at dette blir løst ila 2017? Hvis ikke, er det noe vits å betale for utvidet autopilot med disse bugs?

5. Er det riktig timing for kjøpet? Mange rykter om snarlig kommende interiør oppgradering og mulig prisjustering. Selv om jeg går glipp av lav rente, mulig prisjustering og oppgradert interiør ville kompansere for dette. Eller tar jeg feil?

På forhånd takk for alle svar.
#4
Model X / Sv: X75D rekkevidde
tirsdag 01. august 2017, klokken 21:34
Høres bra ut. Hvis jeg ikke tar feil, så viser kalkylen ca. 320km på tilsvarende langtur med X75D (redusert for P og 22").

Prøvekjører X i morgen og hvis resten lever opp til forventningene så blir det kjøp!
#5
Model X / Sv: X75D rekkevidde
tirsdag 01. august 2017, klokken 17:13
Flott og tusen takk for presise svar!
#6
Model X / X75D rekkevidde
tirsdag 01. august 2017, klokken 16:05
Hei igjen,

Siden jeg ble usikker på om jeg bør gå for S75D eller X75D, skal jeg prøvekjøre begge denne uken.

Leser på ulike forum at rekkevidden på X75D er alt fra 200km til 400km.

Er det noen her som har erfaring med reel rekkevidde under norske forhold og om X75D egner seg til langturer, eller bør jeg gå for S75D siden den har ca. 70km (teoretisk) mer rekkevidde?

Har lekt litt med abetterplanner og den viser snittforbruk for X75D på 250W/h.

Takk!
#7
Bestilling og levering / X eller S, ble satt i tvil
lørdag 29. juli 2017, klokken 22:19
Tenkte egentlig bestille Model S 75D, men ser at Model X 75D er dyrere ca. 700kr/mnd.

X forstår jeg er en del større enn S, men det passer meg fint siden jeg har ett barn, men er usikker på følgende:

1. Har de siste produksjonversjonene av X fjernet en del "bugs" med FWD
som jeg leser om på forumet (støy, lukking, sensorer)

2. Er generelt støynivå høyere eller lavere enn Model S? (ser for meg S med 19" vs X med 20")

3. Er det kronglete å parkere X på gatene og diverse handlesentre i Oslo området, med tanke på størrelsen?

4. Er praktisk rekkevidde betydelig lavere enn på S75D, og hvor mye? Ser NEDC 417 vs 490 (X75D vs S75D), men vet ikke om det er også reelle 7 mil.

Jeg fremstår nå kanskje som usikker og masete med mange spørsmål, men når det er snakk om kun 700kr/mnd (i tillegg til ca. 50' mer i innskudd), så blir X plutselig fristende og.

Takk for deres råd!
#8
Model S / Sv: Farge- og autopilotvalg, og trege Tesla selgere
lørdag 29. juli 2017, klokken 16:19
Hei,

Var i kontakt med Tesla Skøyen. Ville tro at de ikke ønsker å selge bil...
#9
Model S / Farge- og autopilotvalg, og trege Tesla selgere
lørdag 29. juli 2017, klokken 16:07
Hei,

Nærmer meg en ferdigkonfigurert bil, men sitter igjen med noen spørsmål selv etter at jeg har trålet forumet:

1. Fargevalg - valget står mellom hvit, rød og sølv metallic.
Lener mot sølv metallic, men er usikker på om den blir for "bland" eller kjedelig? Er ikke så mange bilder på forumet og finn har noen hvor den ser flott ut og noen hvor den er kjedelig.
Rød er tiltrekkende, men hvordan er den når den blir skitten? Samme gjelder perlehvit.

2. Autopilot - hva bør jeg velge her? Kun oppgradert autopilot eller også "evnen til å kjøre på egen hånd"?

3. Angrefrist - er det 7 dagers avbestillingsfrist, mao. hvis jeg legger inn bestilling mandag 31.8. og avbestiller søndag 6.8 blir hele depositumet refundert?

4. Tesla selgere - opplever at det er jeg som kunde som må mase på selgere. Får lovnader om å bli ringt tilbake, fordi de er tilsynelatende opptatte, men får aldri noe respons. Bør få dette på plass senest slutten av mandagen for å sikre lav rente, men har tilgode å bli oppringt av Tesla.
Hva er deres erfaring? Har dere noen gode selgere som dere kan anbefalle?


På forhånd takk.
#10
Model S / Hvilke seter for familie med ett lite barn?
fredag 28. juli 2017, klokken 05:58
Hei,

Hvilke seter i Model S anbefales for familie med ett lite barn (15 mnd)?

Har lyst på Ultra White, men det er kanskje ikke så smart?

Takk.
#11
Model S / Facelift Model S pålitelighet
tirsdag 25. juli 2017, klokken 07:58
Hei,

Siden jeg er i ferd med å slå til og bestille Model S, har jeg lest en del om ulike feil og service problemer med Model S.

Jeg sitter igjen med inntrykk at Tesla har nokså lav pålitelighet hvor bilen er oftere på service enn hos eieren, i tillegg med dårlig utført arbeid fra verkstedet, og at det er hovedsakelig flaks som utgjør om en får god bil fra dag én.

Er underforstått med at det er vanligvis de som opplever feil som poster, men er noe bekymret for fremtidig eierskap av Model S.

Er ute etter deres totalvurdering av påliteligheten på de nyere modellene - facelift Model S.

Er det grunn til å trå varsomt ift. eierskap eller kan jeg forvente kvalitetsnivå og pålitelighet (ikke materialvalg o.l.) som på tyskproduserte biler (har dårlig erfaring erfaring med VW Passat og og ganske god med BMW 3, 5 og i3)?
#12
Bestilling og levering / Innbytte og evt. rabatt
søndag 23. juli 2017, klokken 22:17
Hei,

Noen som vet om Tesla tar BMW i3 i innbytte? Har kontaktet selger, men uten svar.

Lurer også på om Tesla gir noe ekstra rabatt ved nybilkjøp, mao. er det hensiktsmessig å prute på pris?
#13
Model S / Sv: Daglig lading til 100%
søndag 23. juli 2017, klokken 21:12
Tusen takk for uttømmende svar. Ser ut til at jeg ikke trenger å bekymre meg.
#14
Model S / Daglig lading til 100%
lørdag 22. juli 2017, klokken 10:48
Hei,

Har lest en del på forumet at det anbefales å lade maks opp mot 80-90% og gå min til 20-30%. Etter min, kanskje feil, oppfattning betyr dette et bruksområde på kun 50-60% av en teoertisk range på ca. 400km (70D). Dette tilsvarer ca. 200-240tkm noe som er vel 150km reelle?

Jeg eier nå en i3 som jeg lader hele tiden opp til 100% uten å tenke på batteriets helse. Dette etter oppfordring fra forhandleren/BMW.

Siden jeg ønsker å kjøpe meg en 70D eller 90D, er det virkelig slik at jeg ikke kan bare plugge inn kabelen og lade til 100%, selv om jeg ikke trenger full range?

Etter erfaring med BMW i3 høres det litt merkelig ut at det må passes så nøye på SoC på Tesla.

Mulig jeg er på bærtur i og med at jeg ikke eier Tesla p.t. 
#15
Model S / Sv: Facelift 70D eller pre-facelift P85D?
torsdag 20. juli 2017, klokken 15:48
P85D som er ca. 50' mer enn facelift 70D, eller vanlig 85D som er faktisk ca. 20' billigere enn facelift 70D.

Lytter gjerne på deres anbefalling siden jeg er helt fersk på Tesla markedet :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA