Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jbrattis

#1
Model S / Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET
onsdag 23. mars 2016, klokken 18:33
Sitat fra: Kvark på torsdag 17. mars 2016, klokken 13:47
Skjermdimmingen fungerer ikke godt nok. Den bør gå over i nattmodus umiddelbart.

Hentet min bil for et par uker siden. Under utlevering satte utleveringsspesialisten skjermen i mørk modus med auto dimming. Fungerer utmerket. Ikke noe problem i mørket eller tunnel, har ikke hatt behov for "hvit" skjerm i det hele tatt.  Og ser mye kulere ut..:)
#2
Model S / Sv: Null mobildata
mandag 21. mars 2016, klokken 22:17
Ja, min bil fikk ikke telefonkontakt på en halv dag i forrige uke. Startet ved messehallen på Lillestrøm, og fikk ikke kontakt i det hele tatt selv etter reset og kjøring på 15 mil. Neste dag hadde jeg kontakt igjen.
#3
Model S / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
søndag 20. mars 2016, klokken 18:05
Du har sikkert rett, Muffinman, men det antydet aldri selgeren en gang. Han sa jeg fikk de kjipe felgene for den prisen. Det kan være at jeg tar feil i dette også, men jeg har forstått det slik at Tesla Cyclone felgene ikke skiller mellom høyre og venstre side, dvs. to ulike par? Slik at de går "feil vei" på den ene siden?
#4
Model S / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
søndag 20. mars 2016, klokken 17:47
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. mars 2016, klokken 09:53
Hadde du kjøpt vinterdekk hadde du nok fått cyclone du også :)

Når jeg bestilte fantes ikke Cyclone til den prisen.  De skulle ha 16.000 for standardfelgene med de dekkene som jeg ikke ville ha. Jeg beholder de kjipe felgene til vinter, og bestiller noe helt annet til sommerbruk.

Ellers artig å lese din oppsummering. Den viser bare hvor umulig det er å sammenligne subjektive ting som opplevd støynivå:) Og autopilot. Jeg har kjørt en del med autopilot på Audi de siste årene. På Audi får du virkelig følelsen av å være på sjøen, den trekker fra side til side. Min opplevelse er at den på Tesla er langt mer stabil og "roligere". Er også imponert over hvor bra den fungerer i tunneler og steder der det er langsgående betongdelere uten linjer.
#5
Model S / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
søndag 20. mars 2016, klokken 09:27
Påskeferie, og tid til å skrive noen ord om mine første erfaringer med Tesla S90D. Bestilte i slutten av november, og plukket opp bilen i Drammen 3. mars. To utstyrspakker som jeg ikke tok med; Bedre lydanlegg, og ekstra vinterdekk på felg. Det siste skyldes rett og slett erfaringer med Michelin og Nokian fra tidligere (har tidligere hatt de på A6 og XC70). Disse dekkene er alt for myke etter min mening. Jeg bor i Vestfold, og trenger ikke dekk som er laget for is. Vi har bare veier 95%+ hele vinteren. De helgene jeg kjører på fjellet kan jeg avpasse farten. Jeg valgte harde dekk fra Nexen (megahjul.com), som Tesla da nektet å montere. Så før utlevering hadde jeg levert 4 dekk til min utleveringsspesialist, slik at de ble lagt bak i bilen ved utlevering. Selvsagt hadde det kommet et større snøfall dagen før utlevering, men det var ingen problem med å kjøre 5 minutter til Dekkmestern som kan Tesla, og få lagt om.

Selve utleveringen hos Tesla gikk svært raskt. Ingen ting å klage på, men det bør man da heller ikke forvente på en bil til over 800.000. Først når jeg kom hjem oppdaget jeg at mattene jeg hadde bestilt i trunken ikke var levert (sjekket ikke under dekkene), men det ordnet de kjapt i forrige uke.  Hjalp meg også med å ta av nosecone, og legge inn autopassbrikke før utlevering.

Jeg var positivt overrasket over at jeg fikk med 4G i bilen. Men ble sur når jeg senere oppdaget at flere av de andre som fikk bilen utlevert samtidig med meg fikk de nye Cyclone standardfelgene, mens jeg fikk de kjipe gamle.

I de to siste ukene har jeg fått testet bilen 1000 km.

For å bli ferdig med det negative med en gang: Det som overrasker mest er hvor mye støy det er i bilen.
Jeg forventet mest dekkstøy, men dekkene er svært stille. Derimot hører jeg svært godt hvinet fra motoren(e). Er nok i overkant av hva jeg liker, så må sjekke ut muligheter for støydemping.  En Tesla bråker like mye om ikke mer enn en god fossilbil på motorveien.

Det andre jeg ikke liker er festene til takstativ. Har testet med Whispbar og Packline FX-SUV, og det fungerer helt greit. Whispbar høres ikke uten skiboks, men med skiboks så er det samme høye støynivå som alltid.
Det var mye lettere å sette på takstativet enn jeg trodde når jeg så alle delene. Det jeg ikke liker er at de elendige plastikklokkene til Tesla er av så dårlig kvalitet. Må inn på service og fikse det ene allerede.

Og det var vel det så langt...

Alt annet er som forventet eller bedre. Jeg var svært skeptisk på forhånd etter å ha lest mye på dette forumet, men det meste av dette ser ut til å ha blitt ordnet på nyere biler.
Lysene er helt på nivå med de fleste andre biler, ser ikke behovet for ekstra lyslist som jeg trodde.
Disse berømte spyledysene som alle hyler om fungerer helt utmerket så langt.
Klimaanlegget fungerer helt bra så langt på automatikk.
Lydanlegget var mer enn bra nok. Vil vurdere en subwoofer på sikt, men det er mer for 16-åringen i familien.
Kjørelengde er som forventet. Typisk 35-40 mil (45 mil typical i bilen før avgang på 100 %).
Jeg har jo panoramatak, og det er positivt lite støy å kjøre med åpent tak. Var verre på tidligere biler. Det er etter min mening umulig å kjøpe en S uten panoramatak. Jeg kjenner knapt noen som kan sitte i baksetet uten å ha hodet i taket uten panorama.
Bilen er god og enkel å kjøre, selv om den er et h...... i parkeringshus. Bilen er bred! Var nede i garasjen under Forskningsparken på Blindern, og det er kun noen få centimeter plass mellom utkjøringsportene.

Blir spennende å se hvordan bilen vil fungere på sikt!
#6
Model S / Sv: Tesla på finn.no
søndag 06. desember 2015, klokken 13:22
Å gå elektrisk med lang rekkevidde er det viktigste. Det er jo derfor jeg også endte på Tesla.
Men Tesla posisjonerer bilen sin som premium i utgangspunktet, og det kan vanskelig forsvares. Med kvaliteten og utstyret som er tilgjengelig i dag burde bilen vært priset vesentlig lavere.
#7
Model S / Sv: Tesla på finn.no
søndag 06. desember 2015, klokken 12:39
Sitat fra: Cobos på søndag 06. desember 2015, klokken 10:53
Kan noen fortelle meg hva dette er?
Folk har vel ulike preferanser og krav til utstyr på en "premium" bil i 2016, men her er noen av mine personlige punkter.

- Luftfjæringen i Tesla har begrenset funksjonalitet. Om du ikke forstår hva jeg mener så ta deg en kjøretur i en Audi A6 Quattro og prøv de ulike kjøreprogrammene. Luftfjæring bør brukes til noe annet enn å heve/senke bilen noen få mm.
- Alt av lys (Fjern-, nær/kjøre-, rygge- og parklys og innvendig belysning) er vel de fleste enige om er for dårlig sammenlignet med konkurrentene.
- Designet gir dårlig sikt bakover, og mange kjører med kamera på, og trenger hjelpemiddel ved parkering.
Model S har (så vidt jeg forstår) verken gode ryggelys, et ryggekamera som er beskyttet mot skitt, visker bak, 360 graders overblikk eller nattfunksjonalitet på kamera. Biler til 1/3 av prisen kan tilby dette.
- Nattsynassistent som markerer personer og dyr i mørket bør også være på frontkamera slik som på Audi, BMW++.
- Ønsker også kamera på forskjermene som Volvoen nå har hatt i mange år. Utrolig nyttig i mange situasjoner, som ut av parkeringshus der man krysser fortauet.
- Jeg har ikke testet appene for Tesla, men ut fra trådene her i forumet er det åpentbart at det er forbedringspotensial. Sjekk appen til Volvo. http://www.volvocars.com/intl/own/owner-info/volvo-on-call
Fungerer fantastisk bra, blant annet med automatisk og detaljert kjørebok i Excel som sendes til din epost
- Hvor er sensoren som åpner bakluken ved å holde foten under bilen?
- Setene; Vel, foran har blitt bedre. Bak er de for høyt montert (elendig takhøyde selv med pano), ingen midtstøtte med oppbevaring (heller ingen andre steder), strømuttak, for få alternativer for å felle ned baksetet (eks ski i midten mellom to passasjerer), ta vekk nakkestøtte i midten (På Volvo felte jeg den ned elektronisk) osv.
- Resten av interiøret? Bortsett fra skjermen er det ikke i nærheten av tyskere eller Volvo. Punktum.
- Underholdning; Dette har jeg ikke testet, men jeg har lest på forumet at det ikke er mulig å se film på skjermen foran? Det har jeg gjort i mange år på mine biler mens jeg har ventet på ungene på diverse arrangement. Ingen opsjon for skjermer til baksetepassasjerene. Også noe jeg har hatt i flere år, mye tryggere enn løse skjermer, og enklere enn diverse holderpatenter. 4G hotspot for alle i bilen er en selvfølge i dag uten å bruke egen mobil.
- Mulighet for å bestille skvettlapper som standard. Første jeg har gjort på mine biler.

Jeg har mange flere punkter når det gjelder forventninger til tilgjengelig utstyr på en premium bil, og hvordan det skal fungere.

Som jeg skrev over har jeg bestilt en bil uansett, men man må ikke være mer religiøs enn at man innser at dagens Teslamodeller fremdeles er ganske uferdige på flere områder.

Ha en fin dag!
#8
Model S / Sv: Tesla på finn.no
søndag 06. desember 2015, klokken 10:27
Sitat fra: Ove Alset på lørdag 05. desember 2015, klokken 17:08
Lurer på hvordan nybilsalget til Tesla er om dagen.
På Finn virker det i hvert fall ganske dødt og biler hoper seg opp . Jeg har hatt min bil liggende ute i lang tid, og det har ikke vært mye interesse.
På den annen side er det jo ikke så rart når det er så mange andre bedre biler å kjøpe (tenker spesielt på plug in hybrider som har fått ytterligere avgifts lette).
Får bare håpe at det er mulig å få til et salg før man må dumpe prisen så mye at det blir smertefullt.

Jeg bestilte en S90D nå i november for levering i februar.
Vurderte brukt, nye fra Tesla Norge på lager, nye fra spekulanter som tok levering i høst og helt ny ordre.

Siden jeg skal ha panotak, var det helt utenkelig å bestille en med det gamle taket. Dermed falt de fleste bruktbilene på Finn bort. Dessuten var de fleste allerede kjørt over 10 000 km, og for meg er det en godt brukt bil som ikke er verd (nesten) nypris. Det er urealistiske prisforventninger der ute med selgere som forventer å tjene penger på bilen sin.

Nye fra Tesla Norge på lager og fra spekulanter falt bort for de hadde ikke  farge/utstyrskombinasjonene jeg ønsket.

Dessuten mener jeg at det vil være bedre ved videresalg å ha en bil som annonseres som 2016-modell (uansett om Tesla og menigheten ikke tenker slik).  Det er ikke dere jeg skal selge til i fremtiden.

Jeg prøvekjørte flere hybrider, men de er ikke bra nok foreløpig. Mercedes C350e som var mest aktuell er direkte livsfarlig med 300 kg batteri plassert alt for langt bak i bilen. Og effektiv kjørelengde på batteri er bare et par mil. Hybrid blir veldig aktuelt for meg om et par år når de er designet for tunge batteripakker fra bunnen av.
Men du har nok rett i at en god tysker eller Volvo uansett er "bedre" alternativer enn en Tesla.  Jeg har vel 10+ venner med Tesla nå, og vet at jeg betaler for en bil med mange problemer og varierende kvalitet. Jeg vet at jeg kommer til å bli frustrert over hvor håpløst dårlig Tesla er på mange områder, over ting som har vært standard på Mercedes, Audi og Volvo i mange år ennå ikke finnes eller fungerer på Tesla. Man er jo uansett en tulling som kjøper Tesla etter å ha lest gjennom dette forumet.
Men jeg tro til uansett for kjøreopplevelsen er fantastisk morsom. Det kan ingen ta fra Tesla...:)
#9
Model S / Sv: Foliering
torsdag 12. november 2015, klokken 23:04
Jeg vurderer en ny bil, og vil ha lakkbeskyttelse. Vil vurdere transparent foliering, men i dag kom jeg over dette produktet: http://www.poleringskongen.no/drop-off-keramisk-lakkbeskyttelse
Drop Off virker mye bedre enn Ditec, Evershine, Permashine og tilsvarende.

Selvsagt langt rimeligere enn foliering (under 6000 for Model S), men egner seg kanskje mest for nye biler. Selv om han som la på produktet viste meg sin bruktbil der han hadde lagt på Drop Off etter 100 000 km.  Så blankt ut, og alt han trengte å gjøre var å spyle bilen og tørke av. Slipper all polering påstås det.

Noen med erfaringer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA