Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbil-entusiast

#1
BMW i3 / Sv: dugg i kamera
tirsdag 13. desember 2016, klokken 16:25
Holde inne avstandsvelgeren i 3 sek.
#2
BMW i3 / Sv: Ladeutstyr - veggbokser
onsdag 02. november 2016, klokken 21:30
Sitat fra: Griffel på onsdag 02. november 2016, klokken 11:05
Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 01. november 2016, klokken 21:34
Og neste spm. For å få 11kw må man vel ha 400V nett?  Ikke 230v 3fas..?
Ja!

Hvor mye (ladefart) kan man max få ut av 230v 32a 3fas? For. Eks til i3 94ah?
#3
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
onsdag 02. november 2016, klokken 03:54
Bestilt 94 Ah FC 1. Juli. Kan trolig hente bilen senere denne uken.
#4
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 02. november 2016, klokken 02:46
Versjoner på div SW?
Mottar ny 94 Ah FC denne uken, og hadde tenkt å spørre selger om jeg mottar siste versjon av all relevant SW. Men hva er egentlig dette, og hvilket versjonen er den siste? (Finnes det en samleoversikt noen plass?)
Så langt jeg har forstått har:
- selve bilen en sentralenhet med SW
- Kartversjoner
- Connected versjon? (App/SW uavhengig av bilen?)
- iDrive versjon?
- i Remote (App/SW uavhengig av bilen?)
Annet?
#5
BMW i3 / Sv: Tips og triks
søndag 02. oktober 2016, klokken 00:18
#6
BMW i3 / Sv: Tips og triks
lørdag 01. oktober 2016, klokken 11:36
John:
Hvor sitter kontakten, og hva slags grensesnitt har den?
#7
Støtvig Hotell har også gode senger om date'n skulle utvikle seg
#8
Ladeplasser og ladekabler / Hva er batterigarantien verdt?
tirsdag 23. februar 2016, klokken 19:33
De fleste elbiler som har kommet på markedet siden 2011 (Første Nissan Leaf) har vel hatt 5 år garanti på batteri. Leverandøren garanterer minimum 70 % gjenværende effekt ved garantiens utløp. Basert på erfaringer har de fleste i dag økt til 8 år.

Erfaringene, særlig i vårt nordiske klima, viser at batteriene taper seg relativt lite i forhold til 70 % på 5/8 år? Når man kjøper en ny bil, er det selvfølgelig viktig med garanti for eventuelle feil. Men når man har hatt bilen i noen år, og blitt kjent med graden av hvor mye batteriet taper seg. Hva er da en slik garanti verdt?

Hva er sannsynligheten for at batteriet "plutselig" vil tape seg mye mer?

Ville man f.eks vært mer skeptisk til batteriet hos en 4 år gammel US Leaf vs en 4 år gammel "Norsk" Leaf, hvis de ellers viser samme batterikapasitet ved målinger?
#9
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Opel Ampera-E annonsert
lørdag 13. februar 2016, klokken 21:29
Utstyr?
#10
Sitat fra: Kim Morten på lørdag 21. november 2015, klokken 20:34
Jeg er helt enig med deg. Jeg er spent på hva TS får til svar fra mailen sin. :)

Har da fått svar fra KIWI:

Hei Dag!
Først og fremst, beklager at det har tatt så lang tid før du har fått svar.
Det er første gang vi har fått en henvendelse om dette, så vi blir nødt til å ta en runde på det på huset.
Takk for at du sier ifra!

Med vennlig hilsen

NN
Kommunikasjonssjef


Venter spent på fortsettelsen, og skal holde dere oppdatert.
#11
Sitat fra: arthur på søndag 22. november 2015, klokken 08:15
I ditt siste innlegg skriver du:

Arthur: Jeg respekterer dine meninger som jeg tolker i retning at jeg skulle ha orientert meg bedre på parkeringsområdet når jeg hurtigladet. Du vil oppnå mer troverdighet og større respekt fra meg, samt høyne verdien og kvaliteten på dine innlegg, om du dropper en setning som "For du legger jaggu meg opp til misforståelser."

Så finner jeg i farten ikke hvor jeg har skrevet det? En setning tatt ut av en sammenheng får forøvrig også ofte en litt annen mening, eller styrke, enn når den sees i sin rette sammenheng så betviler ikke at jeg kan ha skrevet det, og også ment/mener det!


Unnskyld Arthur!

Ser at det var Sele, ikke du, som Mandag 16 november 7.40 hadde skrevet nevnte setning.
#12
Sitat fra: Kim Morten på lørdag 21. november 2015, klokken 20:34
Jeg er helt enig med deg. Jeg er spent på hva TS får til svar fra mailen sin. :)
Har foreløpig ikke fått noe svar. Noe av grunnen kan selvfølgelig være (som en her påpekte) at mailen jeg sendte var litt for høytsvevende og omstendelig. (Oi, her har vi enda en loco som røyker hasj, stemmer MDG, og drikker økologisk champagne mens han leser Arne Næss sin Økosofi som nattaeventyr for sine barn, etter at han akkurat har lagt dem i en seng av resirkulert hamp. Tror vi prioriterer denne henvendelsen litt ned i bunken... ;))

Om jeg ikke hører noe fra Kiwi i løpet av kommende uke, så forsøker jeg meg på en oppfølging.

Sitat fra: Amigakongen på lørdag 21. november 2015, klokken 23:21
Tviler på at han får noe positivt svar for å si det sånn. Parkeringsselskaper er noe svin. Men støtter at det bør stå noe info ved laderne slik at man unngår trur ditt og datt.
I denne saken har jeg ikke henvendt meg til parkeringsselskapene. Uavhengig av hva man måtte mene om disse, så forutsetter jeg i utgangspunktet at de følger de retningslinjer som oppdragsgiver gir dem.

Sitat fra: Forum Admin på lørdag 21. november 2015, klokken 13:15
Hei

Nå har jeg slettet samtlige innlegg i denne tråden, lagt inn etter mandag kveld.

Vær så snill å hold dere til topic, og ikke person.

Føler du at det du skrev, som omhandlet sak, var viktig, så kan du legge inn dette på nytt.

Skal du henge ut andre personer, er elbilforum.no feil sted.

Lars
Forum admin
Har ikke vært innlogget på en uke nå, og derfor ikke fått med meg hva som ble slettet. Uansett BRA at vi har en oppegående forumadmin. Dette forumet er alt for bra og verdifullt til at det skal få lov til å dette ned på VG/Dagbladet nivå. Fint om alle kverulanter og troll som ikke evner å debattere sak kan finne andre fora.

Sitat fra: Amoss på mandag 16. november 2015, klokken 12:52
Sitat fra: Sele på mandag 16. november 2015, klokken 07:40
Du er en mester i og vri på ting. Du har i denne tråden stilt spørsmål rundt lovligheten av og måtte trekke lapp for og parkere på parkeringsplass som har hurtiglader. Du mener at opplysningen rundt parkering for og lade ikke fremkommer og kan misforståes. Og nå sier du at opplysningene fremkommer,hva mener du egentlig? For du legger jaggu meg opp til misforståelser.

Sa at jeg la debatten død for min del, men greit, skal oppklare denne missforståelsen:

Ja, korrekt at jeg i starten av tråden - i likhet med flere andre - stilte ett spørsmål om lovligheten av å ta separat betalt for 2 tjenester der den ene var avhengig av den andre: Ta betalt for å stå på en plass der du kunne betale for å få ladet. Anbefalte - som du ser av hva du siterte - å blande inn forbrukerrådet for å få avklart dette, noe OP valgte å ikke følge opp. Den siden av problemstillingen har jeg etter det ikke debattert noe videre, og en evnt. oppfølging av dette bør taes av juridisk kyndige personer som VET noe om jussen for slike saker.

Som det videre fremkommer av hva du siterte meg på mente jeg at selv om det er/skulle være lovlig å ta betalt for begge deler separat, så burde dette opplyses bedre. Om ikke annet nettopp fordi det er rom for tvil ang. lovligheten vil noen kunne tro - eller mene seg på å vite - at de generelle reglene for plassen ikke skulle gjelde for ladeplassene og derfor ikke sjekke dem (de generelle reglene) nøyere. Her var det altså kun snakk om å føye til en liten linje sammen med skilting for ladeplassene som opplyste om at de generelle reglene for plassen også gjelder for ladeplassene for å gjøre dette klarere. Dette har du og arthur argumentert heftig i mot.

Jeg har IKKE sagt noe om at jeg mener de generelle plassene var for dårlig - eller ulovlig - skiltet. Evnt. bedret skilting her har jeg argumentet for at er en kundeservice ikke ett juridisk krav.

Da håper jeg du nå ser hva jeg har debattert og hva du selv har argumentert i mot og at vi slipper noen flere missforståelser om dette.



Amoss: Har forståelse for at du ønsker å "trekke deg ut" av denne tråden. Jeg har imidlertid satt pris på dine innspill, og som TS ønsker jeg deg varmt velkommen tilbake om du skulle ha flere gode innlegg.

Arthur: Jeg respekterer dine meninger som jeg tolker i retning at jeg skulle ha orientert meg bedre på parkeringsområdet når jeg hurtigladet. Du vil oppnå mer troverdighet og større respekt fra meg, samt høyne verdien og kvaliteten på dine innlegg, om du dropper en setning som "For du legger jaggu meg opp til misforståelser."

Til slutt:
Det var noen som spurte om denne hendelsen var på Kiwi Bjerke?
Nei. Har aldri vært der, men oppfatter det slik at denne butikken har samme praksis, dog med "ekstra" merking på hurtigladeren som opplyser at "generelle" parkeringsbestemmelser gjelder også når du lader på hurtigladerplassene. Jeg parkerte på Kiwi Thorvald Meyersgt (Mølla). Der var det ikke slik merking på hurtigladeren når jeg fikk bot.

For meg handler dette ikke først og fremst om det burde vært merking på hurtigladeren eller ikke. Jeg synes hele praksisen med "parkering" når man hurtiglader er uhensiktsmessig. Ønsker meg derfor at denne praksisen endres. Har ingen problemer med å forholde meg til dagens praksis nå som jeg er klar over den. Et krasjkurs til kr 760,- har sikret meg kompetanse til å håndtere dagens praksis i framtiden. Men er denne praksisen virkelig hensiktsmessig?
(Har så langt ikke oppfattet noen gode argumenter som forsvarer dagens praksis)
#13
Til informasjon er følgende e-post nå sendt KIWI, Nissan og Fortum. Blir spennende å se om det kommer noen respons  :)
---
Til: Kristine Aakvaag (Markedsansvarlig KIWI)
Kopi: Jan Paul Bjørkøy - Daglig Leder i KIWI, Marina Maneas Bakkum - PR- & Kommunikasjonssjef Nissan Nordic Europe - Norge, Stian Mathisen - Pressekontakt Fortum

Hei Kristine.

La meg innledningsvis få takke din ledelse i KIWI for det fantastiske samfunnsansvar dere har vist i deres satsing på hurtigladere for elbiler ved en rekke KIWI butikker rundt omkring i landet. Også deres samarbeidspartnere Nissan og Fortum fortjener ros for dette engasjementet. Det er nå stadig flere som har fått øynene opp for sammenhengen: Utbygging av hurtigladere -> Økt andel av bilparken elektrifiseres -> redusert CO2 utslipp fra transportsektoren. KIWI er således med på å adressere CO2 problemene i den sektoren som har de største negative bidragene til målsetning om redusert CO2 utslipp for å nå 2 graders målet, et sentralt tema blant annet i FNs klimapanel. Temaet forventes stor oppmerksomhet fra lederne av de aller fleste av verdens nasjoner i klimatoppmøtet i Paris senere denne måned.

Det er mitt håp og min tro at KIWI gjennom dette ikke bare oppnår «positiv balanse» i sitt samfunnsregnskap, men at det også materialiserer seg gjennom styrket kundelojalitet og økt omsetning for hver enkelt butikk som tilbyr hurtiglader. Undertegnede er i hvert fall i denne kategorien av kundesegmentet. De aller beste tiltakene er de hvor miljø og økonomi drar i samme retning. Her tror jeg at KIWI har truffet godt med en «grønn bølge» som ruller over både Norge og resten av verdenssamfunnet for tiden.

Lørdag 7 november 2015 opplevde jeg noe som imidlertid kan «forstyrre» den gode miljøprofilen som KIWI har opparbeidet seg. Mens jeg ladet min elbil på en slik ladestasjon ved KIWI Mølla (Th. Meyers gt. i Oslo) opplevde jeg å få parkeringsbot. Hendelsesløpet er mer detaljert redegjort i en tråd jeg har opprettet på elbilforumet til Elbilforeningen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24830.0.html
(Undertegnede har aliasnavnet Elbil-entusiast på dette forum)

Boten ser ut til å være et resultat av KIWI butikkens lokale parkeringspolicy som tilsier at man skal være kunde på KIWI, og trekke parkeringslapp på automaten, for å få lov til å kjøpe hurtiglading på stasjonen. Hurtigladere er ofte en svært begrenset ressurs, og kan i overnevnte kontekst også vurderes som samfunnskritisk. Det ville derfor vært ønskelig om man i stedet kunne hatt er parkeringspolicy som regulerte/motiverte til effektiv utnyttelse av hurtigladeren, framfor «handletvang» på KIWI butikken. Noen forslag til hvordan slik policy kan defineres, og senere operasjonaliseres av parkeringsselskaper, er spilt inn i tråden det refereres til over. På sikt vil jeg tro at dette er en policy som KIWI vil profitere på. I nevnte tråd er det også stilt spørsmålstegn ved hvor vidt dagens policy kan ha noen juridiske aspekter ved seg. (Bli tvunget til å kjøpe tjenesten «Parkering» ved kjøp av tjenesten «Hurtiglading»)

I denne sammenheng tillater jeg meg derfor å spørre om KIWI kunne revurdere sin parkeringspolicy for kjøpere av tjenesten hurtiglading på samtlige av sine butikker med slike hurtigladere? (Som det kommer fram av tråden, ser dette også ut til å gjelde KIWI butikken på Bjerke, i tillegg til Mølla) Det er ikke utenkelig at en policy endring som heller stimulerer til effektiv utnyttelse av hurtigladerne vil påvirke KIWI sitt omdømme positivt, og at deres grønne profil vil oppnå enda større troverdighet blant deres kunder. Kan heller ikke utelukke at strømleverandører til hurtigladere ville foretrukket en slik policy.

Med vennlig hilsen

Dag Hallan
dag@larkollen.no
tlf 909 72 704

PS! Vil for ordens skyld understreke 2 forhold:
1.   Selv om denne e-post kommer fra min arbeidsgivers epost-server, henvender jeg meg som privatperson
2.   Dette er ikke en klage på parkeringsboten, denne er allerede betalt og akseptert. Dette er en forespørsel om endret parkeringspolicy.

#14
Sitat fra: v-i-c på onsdag 11. november 2015, klokken 12:31
Sitat fra: Elbil-entusiast på onsdag 11. november 2015, klokken 09:07
Veien videre for meg nå vil være å sende e-post til KIWI-Thorwald meyersgate, KIWI sentralt, samt Hafslund. (Holder forbrukerombudet utenfor i første omgang) Regner med å få sendt dette i løpet av kvelden/i morgen tidlig. (Kom gjerne med argumenter kjære forum-medlemmer!)

"samt Hafslund" Hvorfor Haflund? Er det ikke Fortum (http://fortum.no/) som er "selger" av ladetjenesten på Kiwi Mølla?

Det skulle selvfølgelig være Fortum, ikke Hafslund. Takk til forum admin har korrigert feilen min. Må settes på newbie-kontoen  :)
#15
Sitat fra: Panduck på onsdag 11. november 2015, klokken 09:54
Det finnes, slik jeg ser det, to forskjellige typer hurtigladere

1) De som har blitt satt opp med ENOVA støtte
2) De andre

Ladere av kategori 1 synes jeg vi bør være strenge på når det gjelder parkeringspris / krav til bruk. En handletur på KIWI bør IKKE være godtatt på denne type ladere!

Ladere av kategori 2 synes jeg vi bør kunne finne oss i alt muligrart på. Inkludert handletur på KIWI.

Denne laderen er av kategori 2.

Hvorfor synes du at vi skal finne oss i "alt mulig rart"?
Kan det ikke være slik at selv den lokale KIWI butikken i den store sammenheng vil kunne profitere på en praksis som understøtter "oppfordre til å handle", ikke "tvinge til å handle"?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA