Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - psyfoon

#1
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 11. mars 2017, klokken 20:12
Sitat fra: psyfoon på lørdag 11. mars 2017, klokken 00:22
Oppdatering. Mansjett ble byttet. Som fryktet ringte de og sa at dette ikke løste problemet og etter videre feilsøking viste det seg at støtdemper var defekt. Så da ble jeg uten bil enda 2 dager.. Men hentet bilen i dag og nå er alt i orden. Men.. Elendig kvalitet da?? Defekt støtdemper på under 1,5år gammel bil og 16.000km?? Fikk heldigvis på garanti uten diskusjon men allikevel..

Sjelden at støtdempere byttes så tidlig, så dette var "mot normalt". Nå er det i orden, så bare å kose seg videre med bilen! :+1:

Hehe, ja mye som er sjeldent som jeg har opplevd tydeligvis  ::) Har eid mellom 30-40 bruktbiler, mye gammelt og hatt veldig mye prakk og kostnader med bil opp igjennom årene. Når jeg da endelig følte jeg hadde råd og tok valget å kjøpte min aller første sprett nye bil i november 2015, og attpåtil et så stødig merke som Mitsubishi, så hadde jeg store forventninger om å slippe uplanlagte verkstedbesøk på iallefall 3-5års tid.

Derimot, på 1år og 4mnd, samt 16.000km, så kan jeg notere ikke mindre enn 4(!) uplanlagte verkstedopphold (havari etter første hurtiglading, gjentagende problem med antispinn/esp/utropstegn ved oppstart, og nå defekt støtdempermansjett OG støtdemper).

Disse reparasjene har ikke kostet meg en eneste krone, men utrolig mye logistikkproblem og tid, avspaseringer fra jobb for henting og bringing av bil, og ikke minst stor frustrasjon (bor et stykke unna merkeverksted).

Jeg har bestemt meg for å selge bilen, ikke alene pga overnevnte opplevelser men noe pga dette da vi flytter enda lengre unna nærmeste merkeforhandler nå snart. Gidder ikke dette styret i hverdagen. I tillegg trenger vi en større bil med lengre rekkevidde, så ny Ioniq er bestilt.

For å ikke svartmale og være altfor negativ her, så må jeg si at i-miev'en ellers har tilfredsstilt alle våre krav og forventninger og fungert som en ypperlig bil hele familien har vært strålende fornøyd med. Jeg har sikkert hatt uflaks med denne, men hvis verkstedbesøkene blir like hyppige med ny Hyundai elbil så blir det tilbake til gammel fossil som jeg kan reparer selv.
#2
Oppdatering. Mansjett ble byttet. Som fryktet ringte de og sa at dette ikke løste problemet og etter videre feilsøking viste det seg at støtdemper var defekt. Så da ble jeg uten bil enda 2 dager.. Men hentet bilen i dag og nå er alt i orden. Men.. Elendig kvalitet da?? Defekt støtdemper på under 1,5år gammel bil og 16.000km?? Fikk heldigvis på garanti uten diskusjon men allikevel..
#3
Hyundai Ioniq / Sv: brutto/netto batteristørrelsen?
onsdag 01. mars 2017, klokken 06:31
Sitat fra: moby666 på tirsdag 28. februar 2017, klokken 22:53
Jeg har klart å få på nesten 30kwh på en hurtiglader (10-95%). På Kia soul klarte jeg maks 25kwh (5-93%). Hvis det gir noen pekepinn...

Det må vel ha vært noe feil med kw-tellingen på den laderen du brukte? Ellers vil det si netto kapasitet rundt 35kWh og brutto på oppimot 40kWh hvis man legger inn sikkerheten på bunn og topp. Så store avvik fra fabrikantens oppgitte 28kWh kan jeg ikke begripe at det er uten at noen andre der ute har oppdaget det samme?
#4
Snakket med verksmester når jeg hentet bilen, det viser seg at mansjetten har blitt trykt opp mot toppen av støtdemperen og blitt knøvlet ved topplageret slik at det er denne slakken jeg hører. Jaja, får se  :)
#5
Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 27. februar 2017, klokken 10:40
Uff, du har hatt mye trøbbel med Trillingen din du!

Littegrann klonking fra understellet tror jeg er normalt på disse bilene, billige og enkle som de er. Men noen spesielt utpreget klonkelyd skal man definitivt ikke ha. Spesielt ikke på en bil så ny som din.

Ble du noe klokere etter verkstedbesøket?

Ja litt støy er jeg vant til med når jeg kjørte i skarpe humper/vaskebrett så smeller det rett og slett ganske høyt på ene siden, kom helt plutselig. Det er en ganske høy kakke/raklelyd.

Jeg har bilen inn på verkstedet i dag og fikk akkurat melding om at den var ferdig feilsøkt og at det var defekt støtdempermansjett (!!). Jeg har eid ca. 40 biler og skrudd en del sjøl, aldri har jeg opplevd at en støtdempermansjett lager slik lyd. Det hørtes mye mer ut som stab.stag/opphengskule/topplager for meg.. Tror jeg kan si at fortsettelse følger her.. Huff..  :( >:(
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
torsdag 23. februar 2017, klokken 19:49
Tror ikke de kan bestille en bil før skriftlig kontrakt er inngått. Jeg bor også langt unna forhandler og bestilte pr.telefon, fikk tilsendt kontrakt som jeg signerte og sendte elektronisk i retur. Etter noen dager fikk jeg originalkontrakten pr. post underskrevet av selger.

Tror det er veldig varierende fra forhandler til forhandler hvordan kundene blir behandlet, jeg føler iallefall at jeg har fått førsteklasses behandling så langt. Men som du sier, de tar for gitt at de selger biler, dvs de selger seg selv. Aldri har det vel vært lettere å være Hyundai selger enn nå.
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
torsdag 23. februar 2017, klokken 13:52
Hva står det i kjøpekontrakten din, larsif? Selger er forpliktet til å oppgi forventet leveringstidspunkt. På min kontrakt står det +/-juli, samtidig som det er krysset av for "usikkert leveringstidspunkt", dvs at levering kan finne sted 6mnd eller mer fra kontraktsdato.
#8
Da har jeg fått stygg rakling i forstillinga på passasjersiden på min 2015 i-miev som er gått 16.000km. Kjenner/hører det veldig godt i humper. Skal inn å sjekke det førstkommende mandag, regner med dette går på garanti..

Noen som har opplevd det samme?
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Piggdekk til Ioniq, anbefalinger?
lørdag 18. februar 2017, klokken 22:19
Sitat fra: Oddaa på lørdag 18. februar 2017, klokken 17:44
Sitat fra: Amoss på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:55


Som sagt kan jeg ikke forstå hvordan momsfritak for piggdekk kan forsvares når en vet hvilke skader de gjør...



Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvilke langt mer alvorlige skader enn de du tydeligvis mener er så forferdelig påføring av klima og miljø kunne vært unngått med piggdekk istedenfor piggfritt med tanke på personskader og ulykker i trafikken på glatt føre?
#10
Hyundai Ioniq / Sv: Piggdekk til Ioniq, anbefalinger?
lørdag 18. februar 2017, klokken 12:39
Sitat fra: Oddaa på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:09
Sitat fra: arv på lørdag 18. februar 2017, klokken 11:31
Piggdekk på Elbil er nedtur. Kjørt piggfritt i 25 år. Ikke problemer, siste 17 år elektrisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig, skal man først kjøre elbil så blir det helt feil med piggdekk. Da lar man heller bilen stå de verste dagene.

Mva-fritak på piggdekk er etter mitt begrep et skikkelig paradoks og bevis for hvor merkelig avgiftssystemet er akkurat nå...



Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvorfor??????????? Det finnes flere steder i Norge enn storbyene! Skal vi som bor i grisgrendte strøk rett og slett kjøpe piggfritt og droppe å dra på jobb når føret er ille? Jeg klarer overhodet ikke se logikken i dine meninger.

Er det miljø/svevestøv du tenker på ifbm med piggdekkbruk? Når man bor på landet der det stort sett er grusveier og meget spredt bebyggelse og nesten ikke er noen elbiler i det hele tatt, må det vel være et løft å kjøre elektrisk med piggdekk istedenfor å kjøre fossilt med piggdekk, eller?
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Piggdekk til Ioniq, anbefalinger?
lørdag 18. februar 2017, klokken 12:05
Sitat fra: arv på lørdag 18. februar 2017, klokken 11:31
Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 09:19
Sitat fra: psyfoon på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:23
Har bestilt ioniq og bestemt meg for piggdekk. Ønsker erfaringer fra dere som kjører pigg på Ioniq, hvilke dekk er best både på rullemotstand og grep? Utgjør pigg vs piggfritt stor forskjell i rekkevidde eller er det omtrent ikke målbart?

Vi har Leaf med piggdekk (Conti) og Ioniq med piggfritt (også Conti). I utgangspunktet har de omtrent likt med hjulstøy, men nå om vinteren er det veldig stor forskjell i hjulstøy (mer i Leaf). Og Leafen bruker 30% mer strøm enn Ioniq, det er ikke like stor forskjell om sommeren, men kan ikke si sikkert om det skyldes piggdekkene eller bare generell strømsløsing :-D
Piggdekk på Elbil er nedtur. Kjørt piggfritt i 25 år. Ikke problemer, siste 17 år elektrisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg lever meget godt med økt støy hvis jeg kan komme meg trygt på jobb på speilblanke, ustrødde bratte grusveier kl. 05 på morgenen.

Det går ikke an å si at piggdekk er nedtur, er ikke vinterdekk generelt nedtur ifht sommerdekk? Hvorfor gidder vi da å legge om til vinterdekk (også piggfritt) i det hele tatt? Jo, det handler om sikkerhet, det å komme seg frem dit man skal. Hadde jeg bodd på sørlandet eller i en stor by med daglig salting og strøing så hadde jeg selvfølgelig kjørt piggfritt  :)
#12
Jeg fikk utført full understellsbehandling hos et Tectylsenter da bilen var så godt som ny. Kostet rundt 5000kr, trodde det skulle være billigere pga bilens størrelse. Men det er såpass mye jobb og demontere alle plastdeksel, maskere elektriske kabler/komponenter o.l at prisen er samme.
#13
Veldig god rekkevidde på fjernkontrollen til i-miev, min fungerer på jobb når jeg er innendørs i et fabrikkområde med kun vinduer 10m opp mot taket og tykk betongvegg under når bilen står parkert ca. 150m unna og utenfor sikt.

Forvarming tapper ikke merkbart av batteriet, jeg har kjørt 3x 30min forvarming rett etter hverandre, ingen utslag på batteriindikator og første batteristrek varte like lenge som vanlig.

Jeg mener og tror at når forvarming starter så stopper lading og varmeelement trekker strøm kun fra vegguttak, fremdriftsbatteri er ikke inkoblet i denne prosessen. Jeg har ikke målt så har ingen bevis på min påstand men baserer den på 1,5års erfaring med justerbar ladekabel (6/10/16amp). Når jeg forvarmer mens jeg lader på 16amp blir bilen mye varmere enn hvis jeg forvarmer når jeg lader på 6amp.

Og som nevnt, etter 3 forvarminger på rappen med fulladet batteri på 10a ladainnstilling, varte første strek like lenge. Varmeelement trekker ca. 4200W,  10a lader klarer aldri å levere tilbake den strømmen som går tapt hvis varmeren trekker fra fremdriftsbatteri, da burde det gitt utslag på batteriindikator. Jeg kjørte umiddelbart etter 3.oppvarming var ferdig.

Angående i-miev vs e-up så mener jeg at e-up ikke er verdt dobbel pris. I-miev er en enklere bil og e-up gir høyere kvalitetsfølelse, kjøreglede og komfort men jeg synes i-miev er mer praktisk fordi den er høyere. Utrolig hva som rommes når du legger ned bakseteryggene. Ta deg en tur og prøvekjør begge så finner du ut hvilken som passer best til ditt bruk.
Lykke til, du blir nok fornøyd uansett hvilken du går for  :)
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Piggdekk til Ioniq, anbefalinger?
fredag 17. februar 2017, klokken 07:54
Sitat fra: tomrh på fredag 17. februar 2017, klokken 07:34
Har kjempegod erfaring med Nokian Hakkapeliitta 8 på Leaf (og i-MiEV). Utrolig lav rullemotstand, bedre enn våre Nokian WR D4 piggfrie som er oppgitt med rulle B - og faktisk bedre enn de originale og slitte Ecopia sommerdekka. Med dobbelt opp av pigger klorer de seg fast, løp og kjøp - de selges med dispensasjon og blir ulovlige å selge om noen år. 205/55R16 passer vel også til Ioniq?

Men ifølge dekktabellen har Hakka8 pigg 2,1% økt rullemotstand mot 0,7% for Bridgestone i forhold til dekket med lavest rullemotstand?

Jeg har lett etter energimerking for Bridgestone Noranza 001 men finner ingenting? Kan det være feil farge i tabellen, slik at de har forvekslet Bridgestone pigg vs piggfritt?
#15
Hyundai Ioniq / Sv: Piggdekk til Ioniq, anbefalinger?
fredag 17. februar 2017, klokken 07:04
Takk for dine erfaringer, AppleKnocker  :) Og til Elmo; kunne gjerne styrt unna piggdekk, men dessverre er det nødvendig dit vi skal flytte. Det er faktisk bare så vidt vi klarer oss med 2WD.

Jeg har undersøkt litt selv også, og sett på NAF sin dekktest for 2016. For meg ser det ut som det beste alternativet blant disse dekkene er Bridgestone Noranza 001. Dette kom på 2.plass av piggdekkene (Nokian og Continental på delt førsteplass). I tillegg er faktisk dette dekket målt til 0,7 i rullemotstand, sett opp imot det beste dekket som er piggfritt Nokian. Bridgestone Noranza har dermed ifølge testen lavere rullemotstand enn de aller fleste piggfrie vinterdekk.

Dette betyr vel at jeg faktisk får lengre rekkevidde med dette piggdekket enn om jeg hadde valgt f.eks Bridgestone piggfritt?
Økt støy får jeg bare leve med. Kjører trilling i dag så regner ikke med støynivået øker, for å si det sånn  ;)

Utklipp fra tabell:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA