Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - FroBe

#1
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 16. september 2016, klokken 11:48
Regner med at disse er (E) merket?

Hvis de er E-merket så er det forfalskning...

Tror ikke det er noen ECE-kategorier for LED-pærer. E-merking finnes kun for vanlige glødepærer, halogen (Hx) og xenon (Dxy).
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automotive_light_bulb_types

LED-lys som er E-merket har fastmonterte LED, der er det kun lykten som er E-merket siden det ikke er noe pære som kan byttes ut.

Hvis lyset ikke plager andre så er det neppe noen som stopper for å kontrollere pærene, men blender man noen ber man om å bli stoppet og kontrollert. Ser at noen glupinger som monterer kaldhvite LED i skiltlysene som lyser så godt at de nesten kunne brukt det som ryggelys, de lyser opp bakken bak bilen.
#2
Elbiler i media / Sv: Hybrid nano generator - "aldri" tom for strøm
torsdag 18. august 2016, klokken 17:47
Sitat fra: KjellG på tirsdag 16. august 2016, klokken 18:11
Vurderte engang bruk av bevegelse for å lade en gps-tracker på dyr ("radiobjelle"). Batterikapasitet var et evig problem. Kom i kontakt med klokkeprodusent. De konkluderte med at det var lite å hente på en slik generator.

Det er høyt fokus på "energy harvesting" for sensorer nå, og det som var umulig før kan være mulig nå eller i morgen.
Generatorene bli mer effektive, elektronikken bruker mindre, og man kan bruke superkondensatorer fremfor å lade batterier. Hvis elektronikken i tillegg er i sovemodus 99% av tiden er det ikke så mye energi som trengs.
http://www.energyharvesting.net/
#3
Elbiler i media / Sv: Hybrid nano generator - "aldri" tom for strøm
tirsdag 16. august 2016, klokken 12:39
Jeg ser at Audi har kommet med en ny pressemelding om eROT:
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/the-innovative-shock-absorber-system-from-audi-new-technology-saves-fuel-and-enhances-comfort-6551

Der sier de at på nylagt asfalt klarer de kun å gjenvinne 3W effekt via støtdemperne, mens på dårlig vei klarer de 613W gjenvinning.
Det de ikke sier er hvor effektivt det er i forhold til økt forbruk. Hvis de klarer å gjenvinne 1/3 av det økte effektforbruket i motoren så er det ikke snakk om mer enn 2 kWh. Hvis man antar at de testet i 80km/t vil dette bli 1 kWh per 40 km.
#4
Carwing / Sv: Sikkerhetsproblemer i Nissan Connect
torsdag 03. mars 2016, klokken 07:51
I følge denne undersøkelsen så er det ikke bare Nissan som sliter med IoT-sikkerhetsfokus i bilindustrien:
http://automotive.electronicspecifier.com/safety/what-do-automakers-really-know-about-iot-security

Håper det snart blir satt fokus på både sikkerhet og funksjonalitet...
#5
Vedtaket i samferdselsutvalget ble at elbiler skal betale det samme som motorsyklister.
Ved bruk av verdikort får de 50% rabatt som andre ferjebrukere.

For sambandet Stavanger-Tau vil ferjebilletten for elbil og sjåfør med verdikort gå opp fra kr 43 til kr 44, uten verdikort fra kr 52 til 87.
De som har brukt periodekort må betale omtrent kr 900 ekstra per måned.
Fossilbiler betaler kr 78 med verdikort og kr 155 uten kort.
#6
Ferjene er ikke like mye subsidiert som hurtigbåtene, der kan man oppleve å betale kanskje 20-30% av kostnadene mens fylket betaler resten.
Bruker man verdikort på ferjer så er 2 voksne passasjerer ofte dyrere enn en sjåfør + 5 meter lang bil...

Jeg kan være enig i at elbiler bør betale for seg på ferjer, men reagerer på at man ikke gir beskjed på forhånd.
De to første avisene har skrevet om det i kveld, kanskje det blir mer reaksjoner i morgen?
#7
Carwing / Sv: Praktisk info om Nissan Connect
torsdag 28. januar 2016, klokken 20:59
Sitat fra: Martin S. på torsdag 28. januar 2016, klokken 12:58
Så første tips er å prøve "glemt passord" for å dobbeltsjekke hva Nissan faktisk registrerte som ditt passord.

Sier du at Nissan lagrer passordet ditt i klartekst og oppgir det til deg hvis du sier at du har glemt passordet?
Dette er dårlig sikkerhet, den korrekte måten er kryptert lagring av passord, og nullstilling/nytt passord hvis man har glemt dette.
http://blogg.itfag.no/2011/03/04/mange-slurver-med-passordsikkerhet/

Hvis hackere får tak i listen med passord lagret i klartekst så har de fri tilgang til bilene via Connect...
#8
Rogaland elbilforening / Full pris for elbiler på ferjer i Rogaland?
torsdag 28. januar 2016, klokken 20:45
Jeg ser at fylkeskommunens samferdselsutvalg ønsker å fjerne muligheten til å ta med elbil gratis på ferjer i Rogaland: http://152.93.253.15/motedag?offmoteid=332155
Unntaket er riksveiferjene på Boknafjorden og Høgsfjorden, de skal fortsatt være gratis.

I følge sakspapirene vil man i Rogaland foreslår å velge en annen løsning for elbiler på ferjer enn Hordaland.
Elbiler uten verdikort på ferjene må betale full pris i Rogaland, i Hordaland får alle elbiler rabattert pris tilsvarende verdikort både med og uten bruk av kort.

#9
Elektriske utfordringer / Sv: Ekstralys på Leaf - et behov eller ikke ?
torsdag 10. desember 2015, klokken 19:24
Rallykjørere plasserer disse ekstralysene oppå panseret for å få best mulig fjernlys.

Plasserer man ekstralyset nede ved bakken må man vinkle det oppover for å unngå å lyse opp asfalten rett foran bilen med fjernlysene...
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil (ikke Tesla) har best lys?
søndag 06. desember 2015, klokken 23:49
Sitat fra: Crown på søndag 29. november 2015, klokken 17:04
Sitat fra: tutti på søndag 29. november 2015, klokken 16:44
Jeg tror det er en dårlig ide å bytte til ny bil pga. lysene. Særlig når du har såpass ny bil mht. verditapet. Hva med å oppgradere lysene på din eksisterende bil? Mye billigere.

Vanskelig å få til noe oppgradering, nærlyset er helt umulig å få noe bedre på. Er samme pæren som er nær/fjernlys, det er kun optikken som skifter fokus, og det er en utrolig sær pære som kun Philips lager. Fjernlyset kan man vel kjøpe noe ekstra til, man det er vanskelig å finne et fornuftig sted å feste det. Toyota har ikke noen gode forslag til det i hvert fall, og jeg har aldri sett en Yaris HSD med ekstralys.

Nå har jo denne bilen utrolig lavt verditap, men klart - det er jo også fordi man har lyst på ny bil og å prøve elbil også :)

Den eneste sære pæren jeg vet om at Philips er alene om er 9012 (HIR2) som gir 1875 lumen, mens vanlige halogenpærer kun gir 1500 lumen.
Den eneste halogenpæren som er kraftigere er H9 med 2100 lumen, men den trekker hele 65W.

Er du sikker på at pæren din får full spenning?
Hvis ikke så er det ikke rart den lyser dårlig, på en eldre Yaris ble det målt en forbedring på 45% ved å sette inn nye kabler/rele:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/slik-faar-du-bedre-lys-paa-bilen/a/10055008/
#11
Dårlig fjernlys er forårsaket av dårlige kabler.
Ved å montere nye kabler og helst et rele så vil det originale fjernlyset med halogenpære lyse nesten dobbelt så kraftig som originalt.
Andre har målt 11V istedenfor 13V på kontakten til pærene, da har man ingen sjanse til å få 2100 lumen som H9-pærene kan gi ved 13V, men levetiden til pærene ved så lav spenning blir doblet.

Hvis man måler lysstyrken 100 meter foran bilen tror jeg halogenpære med nye kabler vil lyse sterkere enn uoriginale kinesiske xenonpærer som ikke er i fokus, men sprer lyset i alle retninger.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Billig norsksolgt leaf kjøpes
lørdag 14. november 2015, klokken 11:43
Nå har ikke jeg tenkt å bruke "piggfrie helårsdekk", men det er stor forskjell på nordiske og europeiske piggfrie vinterdekk.
Nordiske piggfrie vinterdekk er myke og fungerer greit på snø og is, men kan være farlige over 10 plussgrader.
Europeiske piggfrie vinterdekk er harde og kan være farlige på snø og is, men fungerer greit under 20 plussgrader.

Jeg så en svensk undersøkelse hvem som omkom på piggfrie vinterdekk på sommerstid, og så at det ofte var personer over 65 år. Tror disse fortsatt at det er ufarlig å kjøre med "helårsdekk" på sommeren?

#13
Jeg er på jakt etter elbil, gjerne brukt.
140 000 for en 3 år gammel Leaf gjør at de fleste som har råd til det spanderer 60 000 ekstra for en helt ny Leaf, eller kjøper en helt ny trilling til samme pris. Det eneste som kan forsvare høy pris er beste utgave med mye ekstra utstyr.
Selv har jeg mest lyst på andre generasjon, men er fortsatt usikker på om det lønner seg å kjøpe brukt.
Uansett prøver jeg å vente med bilkjøpet til senvinter/våren da jeg regner med at man får mer for pengene enn i dag.
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
lørdag 07. november 2015, klokken 11:22
Sitat fra: Einar_S på tirsdag 03. november 2015, klokken 23:21
Min (levert for 2 uker siden) er ikke født med DAB+ i radioen, så det medfølgende adapteret  legger beslag på USB porten.
Takk, dette har jeg lurt litt på.
Er det noen som vet om 2016-utgaven med 30kWt batteri har original DAB+ i radioen, eller satser Nissan på ettermontere USB DAB-adapter i norske Leaf for all overskuelig fremtid?
#15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Xenon
lørdag 31. oktober 2015, klokken 19:24
Sitat fra: pwb på torsdag 29. oktober 2015, klokken 08:38
Nå er vel faktisk lykta på en trilling merket med en D og dermed kan man bruke xenon med tanke på lysbilde, men med en xenon pære så blir referansetallet feil og dermed kan man ikke bruke xenon alikevel.

Noe i lykta må i alle fall byttes ut, da pærebasen antagelig bare passer H-pærer, ikke D-pærer.

I dag er vel de nye 25W D5S-pærene den enkleste xenon-løsningen for bilprodusentene, da slipper de kravene om lyktespyler og nivåregulering på lyktene, og ballastene er mye mindre. For elbileierne er ekstrabonusen halvering av strømforbruket til halogenlykter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA