Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - FroBe

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: El-håndbrekk
torsdag 30. januar 2025, klokken 18:21
Vanskelig å svare da jeg ikke har hatt første generasjon Leaf, men jeg er mer fornøyd med det enn jeg har vært med håndbrekkene på ulike Volvo jeg har eid de 25 siste årene.

Etter 135 000 km byttet jeg bremseklosser, da jeg syntes de var litt skjevt slitt bak.
Kostet meg kr 441 og en times arbeid å bytte dem. Kjørte inn el-motorene i kaliperne med en enkel 9V strømforsyning før bytte av klossene.
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan appen
onsdag 22. januar 2025, klokken 23:55
Lastet ned ny oppdatering av app fra Google Play store i kveld, så nå fungerer alt normalt igjen.
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan appen
onsdag 22. januar 2025, klokken 12:39
Nå rapporterer appen om vedlikehold på serveren.
(We're having a tune-up! Completion: Onsdag 22. 14:30)

Appen fungerer vanligvis bra kl 6:30 om morgenen, da er det vel mindre press på serveren enn senere på dagen.
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan appen
onsdag 22. januar 2025, klokken 11:12
Appen min krasjet hver gang jeg forsøkte å åpne den i dag. (Android).
Gikk inn og slettet alle data på appen, slik at jeg måtte logge meg inn på nytt.
Da virket alt normalt igjen.
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Piper tre ganger igjen og igjen
torsdag 07. november 2024, klokken 21:22
Når ladepluggen plugges inn i kontakten er det en motorisert låsepinne som skal låse pluggen fast.
Denne mekanismen har tannhjul av plast som sprekker når det har gått noen år, slik at den går i vranglås.

Når bilen merker at ladekabelen er tilkoblet venter den på signal fra låsemekanismen om at pluggen er låst fast. Uten låse-signalet nekter den å akseptere lading, og piper høylytt for å varsle dette.

Låsemekanismen har et eksternt ratt man kan rotere med fingrene, om man klarer å lirke inn hånden i rett posisjon bak kontakten. Det lille rattet er designet for å kunne frigjøre pluggen om 12V batteriet er tomt for strøm, og fungerer ofte ikke optimalt om det ene tannhjulet er sprukket.

Nye 3D-printede tannhjul selges på eBay, men man må brekke opp den forseglede mekanismen først. Jeg vet ikke hvor holdbare disse 3D-printede tannhjulene er.

Låsemekanismen er dårlig designet, billig å produsere, og svindyr å kjøpe fra Nissan.

https://www.speakev.com/threads/leaf-2019-charge-flap-actuator-grinding-sound.174072/

Denne feilen hindrer ikke hurtiglading, kun saktelading med type 2 kontakten.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hvilken Leaf og årsmodell?
onsdag 17. juli 2024, klokken 17:59
Kjører man mye i kø er adaptiv cruisekontroll (>2018 Tekna) kjekt å ha. Radaren kontrollerer avstanden til bilen foran, og sørger for gass og brems.
2012-2017 har gammel type 1 ladekontakt for saktelading, 2018-> har type 2. (Kun viktig om jobb/hjemmelader har fastmontert kabel).
2012-2017 har FM-radio og gamle kart, 2018-> har DAB-radio og støtter Apple Carplay / Android Auto navigasjon.
#7
Min 2019-modell har kjørt 121 000km, og ser ingen synlig tap på batteriet.
Riktignok anslår den rekkevidden til kun 240km med fullt batteri, men det kan også være pga 17" hjul.

Jeg lader batteriet til omtrent 84% hver dag, og ser sjelden mindre enn 20% før den lades.
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hvordan starte forvarming uten app
torsdag 18. januar 2024, klokken 19:08
Det er fire måter å varme batteriet på en Leaf:
1. La utetemperaturen synke til -25°C, da startes automatisk varming.
2. Koble til hurtiglader, da stiger temperaturen i batteriet mens det lader.
3. Belaste batteriet hard i lang bratt motbakke.
4. Regenerere lenge i lang bratt nedoverbakke.

Batteriet på Leaf er luftkjølt, så et oppvarmet batteri kjøles fortere på vinteren enn på varme sommerdager.

Jeg får kombinasjon av både 4 og 3 når jeg pendler via verdens dypeste undersjøiske tunnel.
I tillegg får jeg litt luftoppvarming av batteriet siden temperaturen nede i tunnelen aldri synker under +10°C. All snø og is på bilen smelter også nede i tunnelen.
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan appen
mandag 08. januar 2024, klokken 19:54
Jeg har heldigvis bilen stående like utenfor huset, dermed kan jeg vekke bilen med fjernkontrollen uten å måtte gå ut.
På jobb må jeg starte kald bil, med mindre jeg går opp til rett etasje i parkeringshuset for å vekke den. Avreise varierer, dermed er det vanskelig å programmere.

Jeg kjøpte bilen brukt i 2020, og app-kontrollen fungerte bra et år eller to.
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan appen
mandag 08. januar 2024, klokken 18:14
Jeg antar at Android-appen min er stabil, men at 2019-modellen min er ustabil.
Appen får sjelden kontakt med bilen, med mindre jeg vekker bilen først...
(Låser / låser opp med fjernkontrollen, eller åpner dør / kobler ut lader).
Antar at bilens 4G-kommunikasjonsmodul går i sovemodus. Har hørt at andre har samme problem.
Dette kan skje allerede etter 30 minutter, selv om begge batteriene i bilen er gode.

Når bilen er våken tar det fra 5-30 sekunder å få respons fra appen.

Min gamle Volvo fra 2012 har en mye bedre app med flere funksjoner, og den virker alltid (med mindre bilen har stått parkert en uke). Mulig Volvo On Call forsvinner om 2G-nettet legges ned neste år.
#11
For meg er adaptiv cruisekontroll, Carplay, raskere hjemmelading og 360 kamera viktigere enn nybilgaranti.
Jeg ville ikke byttet min 4 år gamle Tekna med utgått garanti (100 000 km) mot en ny Visia.
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Problem med skjerm/stereo
tirsdag 27. juni 2023, klokken 18:12
Min 2019-modell fryser og restarter seg et par ganger i året, men jeg bruker Android Auto daglig.
Noen ganger får jeg høre DAB-radio mens skjermen er sort, andre ganger har den blitt taus.

Om skjermen ikke restarter automatisk er det mulig å tvinge den til å restarte ved å trykke inn begge skruknottene (volum + søking) samtidig og holde dem inne i 10 sekunder.
#13
I dag fikk jeg varsel om ny programoppdatering på skjermen i det jeg kom hjem.
Lot være å stoppe bilen, og fikk lastet ned og installert 283C32311E.
Den ser ut til å fikse nedlasting av kart via USB.
Jeg fulgte veiledningen her: https://www.speakev.com/threads/recent-nissan-leaf-software-update-anyone.175584/page-2
Installerte TomTom-program på PC som jeg lastet ned herfra:
https://apps.nissan.navshop.com/no_no/
Trengte ingen registrering eller innlogging.

Etter jeg hadde kopiert ut kartlisensen fra bilen på en 16GB USB (NB! Max 32 GB, 64GB USB vil ikke virke) og satt USB-pinnen inn i PC rapporterte det nye TomTom-programmet at det var 33 kart-oppdateringer for meg. Hadde kun plass til 6GB i systemet, så kunne ikke velge alle.
Bilen min er 2019-modell, og jeg hadde kartversjon 17445_0_1 fra før. Fikk nå oppdatert til 17445_0_13.

NB! Det er tydeligvis begrenset tid for å kunne laste ned nye kart, jeg fikk beskjed om at gratis oppdatering går ut på dato 30. juni 2023. Det er litt over 1 uke, flaks at jeg fikk oppdatert i tide.

Den gamle Hjem og jobb-adressen virket ikke lenger, så disse måtte jeg legge inn på ny, men ellers ser alt ut til å virke som det skal.
#14
Det er ingen minnekort i Leaf nyere enn 2018, men de har 4G og WiFi.

Edit:
Ser at jeg også måtte reaktivere Android Auto da jeg plugget i mobilen i dag morges.

Antar at oppgraderingen kun gjelder for multimedia-skjermen, og at den kom OTA.
#15
Har hatt min 2019-modell i 3 år nå, men har aldri fått noen oppdatering før.
Har selvfølgelig prøvd å søke etter oppdateringer i menyen, og bilen har vert til årlig service hos lokal Nissan-forhandler.

Det dukket plutselig opp et varsel om oppdatering på skjermen i dag.
Måtte stoppe bilen med parkbrems på og la den stå påslått.
Etter 10 minutter venting og et par sorte skjermer var oppdateringen ferdig installert.
DAB var taus under oppdateringen, men klimakontrollen fungerte normalt.

Ny versjon er 283C30861E, ser andre har fått denne for 2 år siden.
Språk på skjerm ble nullstilt til engelsk, og klokken til 12-timers.
Måtte logge på WiFi hjemme på nytt, men Blåtann husket mobiltelefonene.
Lyd i ryggesensor er forandret, den fikk lysere tone.

Er det vanlig at Nissan er så treg med oppdateringene?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA