Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - S4e

#1
Sitat fra: rolfans på onsdag 01. november 2017, klokken 12:42
...Regner med at når snø og kulda setter inn at den blir under 200km (-10 til -15 med e-golfen lå forbruket rundt 27-29)...

Håper ikke vi kommer så høyt... 190 km til hytta med mye høydemeter. Var noen få varmegrader sist helg og da hadde jeg over en kvart «tank» igjen.

Tipper det blir viktig å forvarme bilen når den står i lader på kalde dager...
#2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: lading av ampera e
onsdag 01. november 2017, klokken 20:25
På hytta har jeg 16 amp kurs og en charge amp lader som kan stilles på den amp en ønsker. Da kan du også velge høyere enn 10 hvis du skulle trenge det.
#3
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
søndag 22. oktober 2017, klokken 21:04
Hvorfor skal en betale på forhånd?

Med alle TM3 som kommer ville det bli kaos.

Det beste ville være etter min mening en fair pris etter bruk, noe dyrere enn hjemmeladning.
#4
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
onsdag 27. september 2017, klokken 19:31
Sitat fra: telcontar på onsdag 27. september 2017, klokken 14:07
Underlig at Tesla vil ha bort disse videoene, kanskje et steg i deres antisalg av bilen.

Selv om bilen er i prinsippet ferdig er det nok fortsatt feil som skal fikses basert på tilbakemelding fra de første brukere og kanskje funksjoner som ikke er helt ferdig, men hvor det kommer programvare oppdateringer.

Det er ikke overraskende for meg at Tesla ønsker å begrense info i denne fasen, slik at ikke slike ting fester seg som "sannheter" om M3.

Det blir nok masse info og tester i oktober en gang når de begynner å levere til vanlige kunder.
#5
Model 3 / Sv: Tesladollar
torsdag 14. september 2017, klokken 20:23

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 09. september 2017, klokken 18:34

En annen ting er at dersom du setter deg ned og spesifiserer opp en Model 3, kommer du ganske raskt opp i priser som begynner å nærme seg startprisen Model S. Og der får du en rommeligere, mer komfortabel bil på kjøpet.  AP koster det samme i Model S og Model 3, dvs. at det prosentvise tillegget er mindre i Model S.  Slik sett synes jeg ikke Model S står seg så dårlig i sammenligning med den mindre Teslaen.

Men det er klart at hvis man er veldig opptatt av hva som vil bli forandret og hva som vil bli lagt til i framtiden, får man aldri kjøpt.  ;D

Det er jo ikke sikkert S er mer komfortabel...
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Min siste bil?
lørdag 09. september 2017, klokken 19:53
Selv om en bare har bilen i 3 år så blir den overtatt av en annen. Kan ikke sammenlignes med forbruk der en kaster varen etter få år.

Noe annet er at økonomisk er det ikke smart å være første eier av en helt ny bil og selge etter få år, når verdifallet er størst...
#7
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
fredag 08. september 2017, klokken 16:13
Sitat fra: Geir68 på onsdag 06. september 2017, klokken 09:11
Dette vil være å "melke" markedet, men siden stor batteripakke, AWD og delvis SAS kan forsvares teknisk ifm installasjon av gabrielsen er det ikke umulig dette blir en realitet.

  • AWD vil spre den økte varmeutviklingen over to enheter
  • SAS kan brukes for å justere vinkel ved for mye vekt på gabrielsen(skjevlasting)
  • LR batteripakken vil kompensere for bruk av gabrielsen, som vil øke forbruket.
Innføringen av ekstrautstyr i pakkeløsninger gjør dette enkelt å innføre i bestillingsystemet og vil redusere antall varianter i produksjonen.

Enig at det er noen gode argumenter for å velge disse opsjoner sammen.
I tillegg vil vel LR batteri også tåle større belastning over tid?

Men det hadde vært fordel med valgfrihet, for det er jo sikkert mange som kunne klart seg fint en en standardbil med h...

Blir spennende om det unevnlige kommer og hva opsjonene utover LR vil koste
#8
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
lørdag 02. september 2017, klokken 09:01
Det som betyr noe er om de lykkes med å etablere volumproduksjon med høy grad av automatisering. Hvor mange de laget manuelt i august tror jeg betyr lite.
#9
SitatDe som tenker på å kjøpe overpriset Opel eampera må være klar over at de kjøper en bil som ikke usannsynlig får et verditap på 50 % i løpet av et år eller to, når det kommer biler med like mye batterikapasitet men med muligheter for å lade med tre ganger hastigheten. Allerede nå er det raskt 30 minutter å vente på å få lade på (de trege) hurtigladestasjonene, og Opelen trenger over en time for å lade opp. Ja, man kan stå der noen minutter og lade så man kommer seg hjem, men meningen med et stort batteri er vel å kunne bruke det på tur, ikke for å småkjøre til butikken.

Hvorfor ønsker du da å kjøpe Ae???

Med Ae så slipper jeg å lade på hurtigladning. Kan kjøre t/r til hytta uten lading og regner med å bruke hurtiglader 1-2 ganger i året når vi skal ekstra langt. Det er mye verdt i min bok.

Tror derfor jeg ville vært mer bekymret for kraftig verdifall hvis jeg fortsatt eide en fossil bil eller elbil med kort rekkevidde...
#10
Model 3 / Sv: Bakhjulsdrift, redd for å skli
søndag 27. august 2017, klokken 14:32
Sitat fra: S4e på tirsdag 01. august 2017, klokken 17:42
Hvordan er Tesla oppover bakker på glatt føre med bakhjulsdrift og ganske lik vektfordeling i forhold til forhjulsdrift med motorvekt over hjulene?

De fleste svar her er om kjøreegenskaper ved aktiv kjøring. Men hvordan er Tesla RWD for å komme seg opp de bratte bakkene ved glatte krevende forhold?
#11
Model 3 / Sv: TM3 Premium
lørdag 26. august 2017, klokken 08:11
Det blir spennende å se hva som blir norske priser. Hvilke erfaring har dere med Tesla på S og X? Runder de opp på grunn av norsk betalingsvilje og avgiftssystem, eller brukes en fair kurs med litt sikkerhetsmargin?

Premium er nok en no brainer for de fleste. Eneste jeg lurer på er glasstak om vinteren. Hvilke erfaringer har X eiere?
#12
Tesla har nok vært på leting etter forbedringer, men også forenklinger på alle områder. Men samtidig er de den produsenten som har mest erfaring og satser helhjertet på elbil.

Har derfor tro på at dette blir bra!
#13
Model 3 / Sv: Kansellering
torsdag 24. august 2017, klokken 18:51
Kanselerte X reservasjon for to år siden og fikk pengene tilbake. Husker ikke helt tiden det tok, men ikke overrasket om det tar litt tid i og med antall reservasjoner.
#14
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Nästa bil efter Ampera-e?
onsdag 23. august 2017, klokken 23:55
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 23. august 2017, klokken 21:48
Oppoverbakke er bakhjulstrekk bedre enn forhjuls ja, men ikke bedre enn 4 hjuls.

Det var det jeg mente å skrive - RWD bedre enn FWD for å komme opp bratte bakker. Med FWD så pleier jeg å rygge opp hvis jeg får problemer...
#15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Nästa bil efter Ampera-e?
onsdag 23. august 2017, klokken 15:42
Enig i det meste du skriver. Jeg byttet fra stasjonvogn til Ae. Ae har overrasket veldig positivt på de aller fleste områder :D  Dette er min første elbil (som endelig har tilstrekkelig rekkevidde) og det har vært en øyneåpner - elbil er eneste aktuelle biltype for meg framover! Litt smårusk i starten, som jeg forventer blir fikset med oppdatering av programvare.  Setene er ikke de beste, men til å leve med. Bilen er en nytelse å kjøre i byen og småveier. Blir spennende å se hvordan den oppfører seg på vinterføre, men tipper den er minst like god som tidligere forhjulsdrevne biler jeg har hatt. Jeg kan derfor fint fortsette med Ae i mange år fremover...

Allikevel har jeg reservert Tesla M3 og følger aktivt med her. Tror jeg vil bytte - om ikke det dukker opp noen negative nyheter fra de første eiere. Hovedbegrunnelse for meg (som kjører lengst i helger med mye motorvei) er:
- Bedre komfort (særlig motorvei) - ACC, bedre seter, lengre akselavstand, mindre vindstøy?
- AWD (og selv RWD er trolig bedre opp bakker på vinterføre)
- Bedre rekkevidde/ladning på langtur (tipper jeg vil spare minst halvtime på en tur til København)
- Bedre plass til bagasje (i de fleste tilfeller - se under)
- Utrolig lekker og kul bil
- Navigasjon uavhengig av mobil (kona har Android) og med hjelp til når og hvor du må lade
- Støtte en produsent som satser helhjertet, løpende oppdaterer og tvinger fram en endring i bilbransjen
- Hengerfeste vil være et stort pluss hvis det kommer

Ulemper:
- Vil koste mer
- Ae bedre i byen
- Plass til større firkantet bagasje i Ae når ingen bruker baksete (hvis ikke M3 får hengerfeste)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA