Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ole Irgens

#1
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
onsdag 25. oktober 2017, klokken 12:53
Sitat fra: kristianbergen på søndag 22. oktober 2017, klokken 23:00
Vindusviskerfeil på min leaf 2013 for et par uker siden.
Birker N Haug var greie og tok det på nybilgaranti. For øvrig godt inntrykk av BNH på Rud.

Du burde vite at BNH er like populære som restskatt her på gruppa. Dette firmaet er drevet av djevelens egne barn, og deres eneste formål er å lure intetanende kunder til å kjøpe overprisete biler med en lavest mulig servicegrad. Positiv omtale av BNH er derfor lite velkomment, og stemples umiddelbart som FAKE NEWS.

Du er derimot hjertelig velkommen til å skrive en rosende omtale av Ærlige Eriks Elbiler, som gir deg MYE BEDRE garanti på sine bruktimporterte USA-Leafer, og som er kjent blant veldig mange elbil-eiere som et bunnsolid og seriøst firma. I alle fall hadde min fetter i Svelvik hørt om noen som hadde kjøpt en Leaf derfra, og det var gode greier. Eller kanskje det var en Golf. Mye bedre enn BNH (kors! vievann!) i alle fall.

Med hilsen

Ole Irgens
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Mest fornuftige kjøring i oppoverbakker
tirsdag 26. september 2017, klokken 09:18
Sitat fra: tanumfr på mandag 25. september 2017, klokken 11:57
Kjørte i helgen tur-retur Sandnes-Bergen med 30kwh Leaf. Det fungerte fint, med et lite ladestopp hver vei.
De jeg syns er litt skummelt er hvor raskt batteriet tappes i lange motbakker. På veien til Bergen er man nede i 3 undervannstunneller, og man lader en del på vei ned, men ikke i nærheten i forhold til hvor mye som
slukes opp. Kilomterindikatoren føyk vel ned rundt 40km i en lang motbakke på 4km. Den ladet kanskje opp rundt 15km nedover.

Spørsmålet er egentlig hva slags kjøring som vil gi minst bruk av batteriet på slike stigninger? Her er det for øvrig 80 sone. Vil jeg benytte mindre batteri dersom jeg f.eks. kjører i 60-70, eller blir det bare likt ettersom jeg da bruker lenger tid på bakken? Kjører forøvrig i ECO-modus.

Del gjerne erfaringer og tips.

Har gjort samme erfaringen selv. Fra Eidfjord til Ustaoset gikk batteriet fra 80 til 15 prosent - en strekning på 8 mil, men en høydeforskjell på 1000 meter. Tilsvarende lading/regen på vei ned igjen var ca 10 prosent.

Fysikkens lover tilsier ellers at strømforbruket stiger ganske bratt når farten øker. Luftmotstand og rullemotstand jobber mer og mer mot deg dess fortere du kjører. Det mest lønnsomme må jo være småkjøring i lav hastighet, stikk i strid med lærdommen fra fossilbilene, der "bykjøring" alltid hadde høyere drivstofforbruk enn langkjøring.

Jeg liker ellers ikke Eco, det tar gleden helt bort fra kjøreopplevelsen, og besparelsen er minimal. Kjør som normalt, hold fartsgrensen, og gled deg over en gøyal og kvikk bil.

mvh

Ole Irgens
#3
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
lørdag 23. september 2017, klokken 18:33
Sitat fra: leafnor på lørdag 23. september 2017, klokken 11:20
Enig i at Nissan har priser som virker stive på enkelte saker. Men jeg kvitter meg ikke med bilen for det. Forkaster heller ikke Nissan som merke for det.
Så langt byttet rakkelstag og bremsklosser foran, og de kostet samme som hos mange andre merker.

PS- Har en kollega med MB diesel, automat, 2012 modell der en eller annen trykksensor i girkassen gikk så han ikke fikk bilen i reverse og kom ut av garasjen. Fikk det ordnet på garantien, men så at kostnaden på å få girkassen til å fungere etter sensorfeil, var som et nytt batteri til min 2012 Leaf. Men kollega skal fortsatt kjøpe og kjøre MB, selv om han ikke ser frem til at garantien snat går ut på bilen.

Jeg sjekket også prisen på vanlige slitedeler på Leafen, og de så ut til å være de samme som for andre biler. Jeg husker forøvrig da jeg solgte en 2000-modell Mercedes C180 stv for 4-5 år siden, da måtte jeg skifte noen sensorer for å få noen gule varsellys i dashboardet til å slukke, og det kostet meg ti laken. Jeg tror dyre bildeler finnes for alle bilmerker. På Leaf finnes det færre deler å skifte, derfor er risikoen for dyre reparasjoner tilsvarende lavere. Det er så enkelt som det. Gjør det raskt google-søk, og det du finner er at Leafen er kjent for å være en billig bil å eie, fordi den er godt skrudd sammen og det er få ting som går i stykker. En dyr og ukurant del kan ryke på alle bilmerker, men når én bileier er uheldig med én del og derfra raskt konkluderer med at Leaf er en dyr bil å eie, da er det rett og slett ikke riktig.

mvh
Ole Irgens
#4
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
tirsdag 19. september 2017, klokken 13:28
Sitat fra: bob-bob på tirsdag 19. september 2017, klokken 13:10
Ifølge relativt sikre kilder ( bilforhandlere jeg kjenner ifbm min bilhobby ) så er det svært lite feil på Leaf i forhold til andre biler med samme kjørelengde. De tjener mest på service på andre biltyper , men på den annen side er det lite reklamasjoner på Leaf . ( I forhold til andre biler , med tilsvarende  kjørelengde , igjen.)

Jeg får vel tro på dem , da. Forøvrig har vi vært innom flere leafer ( jeg har byttet 1 gang) og har 2 stk nå. Jeg er også eier av 4 andre biler med fossildrivstoff. Både bruksbil og motorsport samt hygge.  Jeg kan med hånden på hjertet si at med Leaf er det nesten ingenting å bry seg om bortsett fra årlig service. ( Den tar jeg på merkeverksted så lenge det er garanti på dem ! )  De andre bilene er det litt av hvert på .....   og jeg skrur stort sett selv på dem.

Men dette er nå min oppfatning + etpar seriøse bilforhandleres. Mulig det ikke betyr stort , men jeg skriver nå det her likevel.  ::)

Du har nok spilt for mye playstation og ikke fulgt godt med i timene. Dine erfaringer betyr derfor nesten ingenting. Her må vi ta hensyn til den nesten apokalyptiske hendelsen som inntreffer når et vindusviskerstag ryker. Som kjent er dette et tegn på at bilen som vindusviskerstaget er festet til, nå har begynt sin hevnaksjon: Etter å ha kastet blår i øynene på den godtroende eier de første 100.000 kilometer og oppført seg tilnærmet feilfritt, begynner bilen nå en sakte nedbrytingsprosess, der bare de dyreste delene blir rammet. Etter vindusviskerstaget kommer derfor kjøreprosessor og skjerm, varmepumpe, utvekslingsgir og til slutt hanskeromslokket, som på alle Leafer er håndskåret av japanske samuraier og derfor må kjøpes på egne nettsider på det svarte internettet.

La dette være en advarsel til dem som trodde de hadde kjøpt en billig og driftssikker bil med lave reparasjonskostnader: DET STEMMER IKKE!

Mvh

Ole Irgens
#5
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
mandag 18. september 2017, klokken 17:08
Sitat fra: T.K på lørdag 16. september 2017, klokken 12:37
Sitat fra: alagerqv på lørdag 16. september 2017, klokken 11:03
Kan forøvrig legge til at min 2015 e-Golf ligger an til å få mindre verditap enn Leaf. Tilbud fra oppkjøper er på ca 200k etter 2,5 år med nyprisen på ca 300k. Går over til TMS75D som neppe får like hyggelig verditap... men andre egenskaper gjør det for min del verdt det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

La meg prøve å forklare litt nærmere. Tråden ble ikke startet for å fortelle nåværende Leaf-eiere at det har vært kostbart å eie Leaf. Tråden ble startet for å fortelle kommende bruktbilkjøpere av Leaf at det høyst sannsynlig blir veldig kostbart å eie Leaf.


Men det er jo ikke riktig. Du tar én hendelse, som sannsynligvis er en garantisak, og trekker noen enorme konklusjoner ut fra den: Fordi viskerstaget ditt ryker (det har røket for meg også, på en helt annen og enda nyere bil) så drar du opp en voldsom konspirasjon om at  det "blir veldig kostbart å eie Leaf". Ja, det er kostbart å eie bil, fordi verditapet er helt hinsides, men det gjelder alle biler. De fleste her inne på forumet rapporterer om biler som er driftssikre og pålitelige, men du har hatt uflaks, fordi du kjøpte en parallellimportert bil (som mange advarer mot) av en ikke-merkeforhandler (som også mange er skeptiske til, nettopp på grunn av faren for at de skal gå konk). Suck it up, men ikke prøv å lage Leafen til en dårlig bil fordi du har hatt én del som har røket.

mvh

Ole Irgens
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukt/ny Leaf?
søndag 10. september 2017, klokken 21:59
Sitat fra: Mippen på søndag 10. september 2017, klokken 16:27
Har akkurat solgt min model s i påvente av model 3 da jeg klarer meg uten rekkevidden og plassen en stund. Ser derfor på alternativ til elbil i mens. Hvilke Leaf gir meg mest bil for pengene og holder seg best i pris til jeg får min nye bil tror dere?

2016-modellen med 30 kwh batteri, mener nå jeg da. Acenta-modellen eller den over dersom du liker skinnseter og litt ekstra stash.

Mvh

Ole Irgens
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
fredag 08. september 2017, klokken 08:59
Sitat fra: sylwester på fredag 08. september 2017, klokken 00:37
Sitat fra: Ole Irgens på torsdag 07. september 2017, klokken 22:05
Men dette er jo helt irrelevant for en Leaf med varmepumpe. Auto virker forøvrig fint, og AC slår inn automatisk dersom det er varmt ute og varmt i bilen.

Ikke helt irrelevant. Hvis du har både Heat og AC så gjør ny Leaf akkurat det samme om min 2012 siden varmepumpa blir brukt kun til kjøling og varmeelementet kun til å varme  den kalde lufta...

Heat Ac   beskrivelse
av    av   klimaanlegget brukes kun til luft, bruker minimalt med strøm
på    av   klimaanlegget bruker fortrinnsvis varmepumpe, men varmeelement ved behov
av    på   klimaanlegget bruker kun AC til kjøling
på    på   klimaanlegget bruker AC til kjøling + varmeelementet til oppvarming (bruker mest strøm)

Dette er både rett og feil. Varmepumpen brukes til både kjøling og varming, akkurat som en AC-enhet i et hus. Det er nøyaktig samme teknologi. Men effektiviteten i en varmepumpe faller med lavere utetemperatur, så et resistivt varmeelement kobles gradvis inn ettersom luften omkring blir kaldere og varmepumpen blir mindre virksom. Uansett bruker Leafene med varmepumpe betydelig mindre energi på oppvarming enn bilene som ikke har det.

Energimåleren i bilen gir jo ellers en grei oversikt over hvilke enheter som bruker strøm til hva.

mvh

Ole Irgens
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
torsdag 07. september 2017, klokken 22:05
Sitat fra: sylwester på torsdag 07. september 2017, klokken 13:59
Heat-knappen er for den tiden der du er mest ute etter å kjøle ned bilen. Det hindrer at varmeanlegget bruker strøm på å stå klar til å varme kupeen. F.eks. med min 1gen så ser jeg at varmeelementet trekker 6000W i 2 minutter selv om det er 25 grader ute og jeg slår den på for å kjøle ned kupeen.

Men dette er jo helt irrelevant for en Leaf med varmepumpe. Auto virker forøvrig fint, og AC slår inn automatisk dersom det er varmt ute og varmt i bilen.

Mvh

Ole Irgens
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
torsdag 07. september 2017, klokken 11:15
Sitat fra: tanumfr på torsdag 07. september 2017, klokken 10:17
Fikk min norske 2016 Acenta 30kwh Leaf i går. Har noen spørsmål :)

1. Hvordan gjør jeg slik at jeg bare kan åpne dørene så lenge nøkkelen er i nærheten uten at jeg trenger å trykke på låse opp knappen på nøkkelen? Og at jeg da samtidig når jeg skal ut av bilen å låse bare trykker på den knappen på håndtaket? Dette funker ikke nå, og viss jeg prøver å trykke på knappen på håndtaket lager den bare noe pipelyd.

2. Nissan Connect. Har fortstått at jeg må lage meg en bruker å koble sammen telefonen og bilen til systemet. Går dette kun gjennom bluetoth? Avstanden fra der bilen står til inne i leiligheten min er uten for blåtannsignal. Betyr det at jeg ikke kan sjekke status på lading, stille inn varme osv fra leiligheten?

3. Det er jo AC og Heat knapp. Når bruker dere hva? Og dette med varmepumpe. Aktiveres det av seg selv når den trenger det? Er helt grønn på dette området.

1. Dette skal jo funke av seg selv? Sjekk at det ikke ligger noen nøkkel inne i bilen, da kan du ikke låse bilen med knappen (fare for å låse seg selv ute).

2. Leafen har sin egen forbindelse med NissanConnect. Det er ikke noen direkte forbindelse mellom Leafen og mobilen din - annet enn når du koble opp mobilen til HF-systemet eller for å spille musikk.

3. Jeg pleier å sette varmen på "auto", da skrur AC seg på og av etter behov. Opplever du problemer med dugg i bilen, er det greit å sette på AC manuelt. Varmepumpen trenger du ikke å tenke på, det er den som driver varmeapparatet i bilen og sørger for at oppvarmingen bruker minimalt med batterikraft.

mvh

Ole Irgens
#10
Vi har hatt vår 2016-modell med 30 kwt batteri i snart 1 1/2 år og kjørt rundt 15.000 km, og det er vel den mest problemfrie bilen vi har hatt. Det er et plastdeksel i bagasjerommet som løsner av og til, og så har den punktert én gang, men det er vel alt. Nissan-forhandleren - tja. Det tok sin tid å få ryddet opp i Nissan Connect, men systemet i seg selv er jo så dårlig at det aldri blir bruk. Håper det blir Apple Car Play/Android Auto i neste generasjon, for selv om skjermen er fin og alt virker, så er det litt gammeldags og 2010-ish.

mvh

Ole Irgens
#11
Sitat fra: TorC på fredag 14. juli 2017, klokken 12:29
Sitat fra: Ole Irgens på fredag 14. juli 2017, klokken 10:24

Det hjelper heller ikke å gå til merkeforhandler/importør dersom du har en parallellimportert bil, da blir du henvist til forhandler i det landet bilen ble kjøpt.

Mvh

Ole Irgens

Hvorfor kommer du med dette våset igjen? Har ikke du blitt forklart dette flere ganger nå? Pan-Europeisk garanti gjelder hele Europa. Så enhver Nissan forhandler som har EV-mekaniker har plikt til å ta reparasjonen hvis det er en garantisak.

Som om ikke det er nok å passe på når man kjøper brukt LEAF så bidrar du til at det blir enda mer forvirring.  Du kommer med tøv som "svakt varmeapparat" på importbiler. Jeg skjønner ikke motivasjonen din for å stadig advare mot importbiler og andre forhandlere enn merkeforhandler. Det er ingen grunn til å skremme folk unødvendig.

Folk må få lov til å prioritere selv. Ønsker de å kjøpe en billigere importbil så må de være klar over forskjeller og risikoer, ikke svartmaling slik du bedriver.

Og det er ikke slik at Norske biler utelukkende er en dans på roser og det er ingenting man må passe på ved kjøp.

Det er fint at du forvalter sannheten. Jeg foreslår at du også svarer på følgende:

Hvilken norsk merkeforhandler vil gi deg garantireparasjoner på en amerikanskimportert bil?
Hvem vil gi deg garantireparasjoner når forhandleren du kjøpte bilen av er gått konkurs?

Om du googler litt, vil du se at det er mange importerte Leafer som ikke er utstyrt for kalde, nordiske forhold. Se f eks http://www.bilinfo.no/artikkel.php?aid=40771

Jeg skjønner at alt var greit med din egen US-importerte Leaf. Spørsmålet er om man skal basere seg på flaks når man kjøper bil, eller om man skal ta en mer nøktern risikovurdering og si at det faktisk kan være lønnsomt å kjøpe en bil gjennom ordinære kanaler, slik at man er sikret en bil som har historikken i orden, er utstyrt for norske forhold og som kan repareres på garanti dersom det behovet skulle oppstå.

mvh

Ole Irgens
#12
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 13. juli 2017, klokken 17:56
Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 12. juli 2017, klokken 23:03
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 11. juli 2017, klokken 23:08
Bra du har kjøpt av forhandler da, litt lettere med reklamasjoner. Synes du skal ringe forhandleren og fortelle at han du trenger et nytt 12 volts batteri. I tillegg trenger han å bytte bryterpanelet i førerdøra. Dette er ikke dyrt og er helt vanlig feil på Leaf. Regner med at verken batterifeil eller bryterpanel er tatt inn som forbehold i kontrakten.

Alle biler er importert til Norge så det er intet problem.



Enig i at hun bør ta dette med forhandler. Ellers synes jeg du er for lettvint når du avfeier import-problematikken. En parallell-importert bil kan ha tvilsomt opphav (gjenoppbygde vrakbiler fra USA) eller være modeller som ikke er beregnet for Norge  med for svakt varmeapparat. Det har definitivt en verdi at en Leaf er importert til Norge gjennom merkeforhandler, da vet man hva man får og er også sikret garanti og oppfølging.

mvh

Ole Irgens

Gjenoppbygde vrakbiler kan du også få med "norske" biler. Aldri hørt om noen modeller som har svakt varmeapparat. Tull og tøys ;)

Til trådstarter: Ingen grunn til å være bekymret med hensyn til forhandler. Du har 5 års reklamasjonrett på kjøpet uansett.  At forhandler ikke har sjekket bilen godt nok før utlevering er ikke ditt problem. Derimot må du la forhandler få mulighet til å rette feilene ellers vil du ikke ha grunnlag for heving av kjøp dersom man havner der.

I Norge er forhandler pliktig til å opplyse deg som kunde at bilen han selger deg er en gjenoppbygget vrakbil. En parallellimportert bil fra utlandet med ukjent historikk kan være risikabelt, særlig dersom den har hatt større karosseriskader og ikke er reparert på fagmessig måte.

Og jada, forhandleren skal selvsagt gi deg fem års reklamasjonsrett, men dersom Kåre Knalls Kebab og Elbiler går konkurs i morgen, har du ingen å rette kravet mot. Det hjelper heller ikke å gå til merkeforhandler/importør dersom du har en parallellimportert bil, da blir du henvist til forhandler i det landet bilen ble kjøpt.

Til informasjon har det blitt importert ganske mange Leafer til Norge fra varmere land som ikke var vinterutstyrt, se f eks http://www.tv2.no/a/4163150/


Mvh

Ole Irgens
#13
Sitat fra: tofu2017 på onsdag 12. juli 2017, klokken 23:15
Takk for mange gode svar. Jeg har nok ubevisst feilinformert litt, for det er ikke en Nissan forhandler jeg har kjøpt den hos, men en bruktbilforhandler som sier at de selv ikke har undersøkt bilen engang (dette fikk jeg vite etter jeg hadde signert kontrakten). Serviceheftet er helt blankt..  :-\


Dumt at du har kjøpt bil hos en useriøs forhandler, men håper likevel du får glede av Leafen din. Du har jo kjøpt en førstegenerasjons Leaf, så du må regne med kort rekkevidde og et batteri som begynner å bli slitt. Men så lenge du kjører kort og lader ofte går det nok bra!

mvh

Ole Irgens
#14
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 11. juli 2017, klokken 23:08
Bra du har kjøpt av forhandler da, litt lettere med reklamasjoner. Synes du skal ringe forhandleren og fortelle at han du trenger et nytt 12 volts batteri. I tillegg trenger han å bytte bryterpanelet i førerdøra. Dette er ikke dyrt og er helt vanlig feil på Leaf. Regner med at verken batterifeil eller bryterpanel er tatt inn som forbehold i kontrakten.

Alle biler er importert til Norge så det er intet problem.

Enig i at hun bør ta dette med forhandler. Ellers synes jeg du er for lettvint når du avfeier import-problematikken. En parallell-importert bil kan ha tvilsomt opphav (gjenoppbygde vrakbiler fra USA) eller være modeller som ikke er beregnet for Norge  med for svakt varmeapparat. Det har definitivt en verdi at en Leaf er importert til Norge gjennom merkeforhandler, da vet man hva man får og er også sikret garanti og oppfølging.

mvh

Ole Irgens
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Bruktpris Leaf Nordic 30 kWh
onsdag 12. juli 2017, klokken 22:57
Sitat fra: Roma på onsdag 12. juli 2017, klokken 14:16
Er det ingen som reagerer på at man får en 2017 fabrikkny 30kwh Nordic til 230 000kr?

Kan det være fornuft i at en brukt 2016 bør minimum ha samme pris eller lavere enn en flett ny 2017 modell  :angel: ?

De fleste blir ganske brutalt realitetsorientert av markedet.

mvh

Ole Irgens
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA