Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Balto

#1
Over til noe helt annet.

Igår så var jeg på familiebesøk, og jeg visste at jeg ikke kom meg hjem på gjenstående batterikapasitet. Så hurtiglading måtte til. Jeg hadde aldri hurtigladet med kaldt batteri før.

Fra familiebesøket var det ca 3 min kjøring til hurtigladestasjonen, og det var -11 grader.
Jeg ankommer ladestasjonen med 12%. Hele 15 minutter tar det før jeg er oppe i 31% og nok for at jeg skal komme meg hjem. Altså det tok 15 min på 19% lading! Ut ifra mine tidligere erfaringer med hurtiglading så burde jeg ha fått minimum 50%, så jeg var sjokkert over hvor mye batteritemperatur har å si. Nå sjekket jeg ikke batteritemperaturen før jeg begynte å lade, men etter at jeg hadde ladet så var den på +5.

#2
Sitat fra: LMOR på lørdag 09. januar 2016, klokken 07:50
Veldig bra!
Ekstra spennende for meg, siden du brukte mine tall som referanse.

Du hadde tydeligvis ikke pugget beskrivelsen min fra tråden, fordi der står det samme som du opplevde, at rekkeviddeestimatet ikke stemmer over fjellet og taper seg raskt. Hadde også noen teorier om hvorfor. En må bare stole på egne beregninger, og du brukte mine tall. Jeg hadde laget noen worst case tall som jeg kjørte etter.

Du gjorde 2 feil. Det er ikke lurt å stoppe når det er så kaldt. Hvert stopp koster mye energi. Og du bruker faktisk mindre strøm totalt med å kjøre på fartsgrensene, når det er kaldt, fordi tiden du bruker på turen bør være så kort som mulig. Batteriet og motoren blir også varmere jo fortere du kjører.

I tillegg mister du energi hver gang DCS slår inn, og regenereringen er svakere enn normalt. Sikkert for sendt nå, men det hadde vært interessant å sett hva appen sa mens du ladet i Eidfjord. Der hadde jeg minus i gjennomsnitt, og ekstremt høy regenerering. Gjennomsnittet ditt var høyere, men regenereringen var sannsynligvis mye lavere.

Neida, jeg leste rapporten din. Men av en eller annen grunn så har jeg konkludert med at feilmarginen var betraklig større hvis man skrev inn hele ruten Ål-Eidfjord, og at Ål-Dyranut skulle stemme mye bedre overens. Tydeligvis var feilmarginen på Ål-Dyranut en del større en det jeg hadde forventet.

Angående det med hvilken fart man bør ha i hvilken temperatur, så er jo det slik at man bør kjøre fortere jo kaldere det er ettersom man taper energi som du sier på å varme opp over tid. Her hadde det vært artig å hatt grafer for forskjellige temperaturer for å funnet krysningspunktet mellom effekt brukt på fart og effekt brukt på varme opp. Hadde man hatt drag tallene for bilen og effektuttak av varmeapparat for forskjellige temperaturer så hadde dette vært lett å laget disse grafene. Så alt i alt hadde det kanskje vært smartere å kjøre fortere enn 60km/t, men dette hadde også ført til at jeg måtte ha bremset og akseler (medfører en del tap det også). I 60 km/t så måtte jeg vell ikke bremse en eneste gang hvis jeg husker riktig.

Regenereringen virket  omtrent helt fraværende på vei ned ifra Dyranut, og det er helt sykt mtp hvor bratt det er enkelte plasser.
#3
Beklager at det tok lengre tid en forventet å få klar denne siste delen!


DEL 2


Returen over RV7


Planleggingen
Etter å ha opplevd en lang og hakkete tur med altfor mange ladestopp østover, tok jeg beslutningen om at RV7 måtte prøves hjem igjen! Jeg visste at vestover var bedre enn østover fordi at man begynner på nesten 500 høydemeter på Ål istedet for 0m på Eidfjord. Resten av ruten er null problem.

Slik ble ruten og stoppende sendes ut


Etter litt reseach og hjelp fra LMOR fant jeg ut at så lenge jeg kom meg til Dyranut (toppen på fjellovergangen) så skulle dette gå bra, ettersom alt etter dyranut er relativ bratt nedover til Eidfjord.



Just in case så hadde jeg en nødplan om tregelade på Geilo hvis det var altfor høye avvik til LMOR sine tall og erfaringer.
Slik så LMOR sine tall ut ifra en tidligere erfaring med relativt høyere temperatur.

78% på Geilo
56% Haugastøl
30% Dyranut
33% Eidfjord

Så alt i alt skulle jeg ha ca 30% i margin, noe som kan høres mye ut, men skulle vise seg å være akkurat nok.

Jurassic er positiv ved bruk av LMOR sine parametre


BMW Routes er ikke positiv og hvertfall ikke hele veien til Eidfjord!





Avreise fra Hønefoss kl 1015 2. juledag
Etter storm på fjellet natt til 2. juledag var det blitt innført kolonnekjøring over RV7, selvom været var meldt strålende hele denne dagen. Jeg ringte SVV og fikk beskjed om at kolonnen skulle fjernes så snart veien var brøytet til full bredde. Jeg regnet med at dette vil være gjort innen jeg skulle kjøre over der, så da var det å bare kjøre på med god og forvarmet bil selvom det var -7 i Hønefoss. Temperaturen var meldt til -15 over vidda mens SVV meldte -8 på det tidspunktet. Temperaturen over vidden var noe som beskymret meg litt, men regnet med at -10 til -15 burde gå greit.

Fremme i Flå var det tid for turens første hurtiglading, og ettersom dette var en Fortum stasjon kjente jeg forsatt angsten på kroppen for at denne også ikke skulle fungere. Jeg plugget i og selfølgelig: Connection Error! Faen, nå er det igang igjen tenkte jeg. Men heldigvis fungerte det på andre forsøk. Temperaturen var nå -10 ca.



Neste stopp: Ål.
Ettersom jeg måtte lade til 100%, bestemte jeg meg for å hurtiglade til 85% for å så semi-hurtiglade til 100% ettersom jeg aldri hadde prøvd dette. Dette var da en Grønnkontakt-stasjon og regnet med det kom til å gå smerte fritt. Etter 30 lange min på hurtigladeren var den endelig ladet opp til 85%. Jeg regner med kulden var skyldig i den lage ladetiden, men jeg glemte å sjekke den. Det var vell forsatt rundt en -10 grader her.





Nå var det over til semi-hurtigladeren.
Første forsøk: Kontakten åpner seg ikke skikkelig.
Andre forsøk: Kontakten åpner seg men bilen begynner aldri å lade.
Etterhvert vil ikke automaten svare i det hele tatt og virker stuck. Jeg ringer GK og får beskjed om at han skal soft resete, hard reset osv. Etter 30 min gir vi opp og han gir meg gratis lading på hurtigladeren i stedet. På denne tiden har vi mistet 7% pga pakeringsvarmeren. Etter en nye 20 min er jeg endelig  på 100% og klar til å den store utforingen; Hadangervidden! Jeg sjekker nettsiden til SVV og de melder gode forhold og -12 grader og ingen kolonnekjøring, akkurat som forventet! Bilen viser nå en rekke vidde på 102km(!) når jeg legger inn Dyranut, og det er kun 74 km dit! Jeg kjenner meg skikkelig selvsikker nå og er overbevist om at dette kommer til å gå bra med 28km til gode!

Ål-Eidfjord
Turens tvilsomme høydepunkt!

Amfi på Geilo er første kontroll punkt opp mot LMOR sitt tall på 78%, her viser min bil 68%. Som forventet tærer -12 grader på batteriet, men alt i alt anser jeg det som innafor.
Forholdet mellom rekkevidde og gjenstående km er forsatt likt som når jeg dro, noe som er betryggende, og som får meg til å kjøre gjennom Geilo uten å så mye som tenke på muligheten til å tregelade!

Etterhvert nærmer jeg meg Haugestøl, her begynner det å virkelig bli kaldt, mye kaldere enn det jeg forventet! Jeg ser nå på bildet i ettertid at batteriprosenten er på ca 50% med 62 km rekkevidde, noe som vil si at rekkevidde estimatet faktisk har økt? Begynner bilen å bomme allerede her, eller er det pga varierende stigning?


Neste kontrollpunkt er Haugastøl hvor LMOR hadde 56% igjen. Jeg var nå nede i 38%. Nesten 20% mindre! Jeg tenker at når han brukte 26% til Dyranut, så burde jeg klare det med 38%! Rekkevidde kontra gjenstående km forholdet har nå falt en del km, men jeg har forsatt rundt en 20km margin til Dyranut, så jeg føler meg sånn passe trygg på at det kommer til å gå fint. Fra Haugastøl går turen videre med 60km/t satt inn på ACC, i frykt for å bruke for mye batteri og ettersom festet ikke er helt 100%. 

Første delen av vidden går veldig greit med en fantastisk utsikt ettersom det begynte å bli solnedgang med blå himmel og masse snø! Jeg merker rekkevidde/gjenstående km forholdet blir litt dårligere, men forsatt nok til at jeg kommer frem med en ok margin. Det har også blitt betraktelig kaldere  med temperaturer helt ned i -25 grader og en snitttemperatur på rundt -23. Alt dette foregår på EcoPro og 20 grader på varmeapperatet. Jeg føler meg såpass trygg at jeg stopper i 1 min for å knipse noen bilder!







Men så når jeg begynner å nærme meg Dyranut med rundt en 15km igjen begynner jeg å merke at for hver 3 km jeg kjører så mister jeg ca 5 på rekkevidden! Jeg kjenner angsten begynner å melde seg ettersom lysten for å strande mitt på fjellet i -25 ikke er særlig stor. 

Med 6km igjen til Dyranut har jeg 12km igjen rekkevidde, og jeg føler rekkevidden faller mye raskere en km kjørt! Nå slår rekkeviddenangsten inn for fult og jeg velger å sette bilen i EcoPro + i -25(!). Madammen hiver på seg alt av jakker og tepper, og jeg kjenner andrenalinet begynner å pumpe i kroppen! For hver km jeg kjører nå faller rekkevidden enda mer!

FJO! Jeg kommer frem til dyranut med 4km (!) rekkevidde! Jeg kjenner skuldrene senker seg og kulden begynner å slå inn i bilen. Jeg skjønner ikke hvordan bilen har klart å bomme med 24km, så jeg bestemmer meg for å sjekke batteritemp; og den viser 15+ grader. Noe som ikke akurat hjelper meg å forstå situsasjonen noe mer?



Ut ifra LMOR sine erfaringer og mine beregninger skal bilen faktisk lade på vei ned fra Dyranut mot Eidfjord. Jeg tenker at jeg venter litt med å sette den EcoPro og få varme igjen ettersom det forsatt må klare de resterende 34km til Eidfjord med 4 km på tanken! Kilometerene går og jeg ser en liten antydning til ladning, og når rekkevidden er oppe i 10km igjen bestemmer jeg meg for å sette den i EcoPro igjen. Varme at last! Men etter noen kilometer faller rekkevidden igjen og på 3km rekkevidde igjen bestemmer jeg meg igjen for å sette den i EcoPro+, selvom jeg har lagt i 30-60kmt hele veien ned. Mesteparten av turen videre ned til Eidfjord går nå på 2-4km rekkevidde på tanken. Litt smålig forfryst ankommer jeg ladestasjonen på Eidfjord med 1,5% batteri igjen! Jeg må være ærlig å si at jeg var ikke helt overbevist om at jeg skulle klare hele vei ned til Eidfjord!





Så alt i alt viser det seg at jeg faktisk brukte strøm og at det ikke ladet på vei ned ifra Dyranut! Dette må vell være kulde og kjøreforholdenes feil?


Turen videre gikk knirkefritt.

Eidfjord-Voss



Alt i alt brukte vi 9 timer på denne turen. Hvis det ikke hadde vært for snagen på Ål med ladingen så hadde vi nok klart det på en 8 timer.


Lærdommer fra turen

- ACC slår seg ofte av under de rette(feile) forholdene og forblir av (defroster hjelper fant jeg ut i etterkant).
- Antispinnen og vinteregenskapene er ganske gode, foruten om at antiskrensen er litt treng. Men dette føler jeg er likt med alle bakhjulsdrevne og bmw'er generelt.
- Rekkevidden bilen estimerer er som regel veldig nøyaktig, forutenom Ål-Eidfjord. Kartene er endel utdatert.
- EcoPro gjør bilen kald.
- Å langkjøre elbil på  på vinterstid er ikke å anbefale med mindre man har veldig god tid.
- Neste gang blir det bensindyret, med mindre det er sommer og 20+ som igjen gjør at rekkevidden er bedre og krever færre ladestopp.


Så håper jeg dere likte lesningen :)
#4
BMW i3 / Sv: Turrapport: Bergen-Hønefoss t/r E134 og RV7 på vintertid
tirsdag 29. desember 2015, klokken 13:55
Sitat fra: Espetor på tirsdag 29. desember 2015, klokken 00:52
Jeg kjørte Bergen - Oslo via E134 22.12. Valgte å prøve etter å ha lest Balto sine forundersøkelser. Jeg trodde Rv7 var eneste alternativ, og de 12 milene mellom Eidsfjord og Ål fristet overhodet ikke vinterstid.


Jeg ladet slik: Trengereid-Nordheimsund-Odda-Røldal-Åmot-Notodden-Drammen. Kjørte fra Fyllingsdalen i Bergen til Hovseter i Oslo. Brukte nesten 14 timer.... inkl drøyt 30min venting på ferge.


Jeg kommer til å kjøre samme vei tilbake.


Korte betraktninger:
Det var regnvær omtrent hele veien.
Alle ladestasjoner var ledige og klussfrie.
Jeg har før denne turen kun kjørt i og nært Bergen sentrum, og ikke spesielt økonomisk. Det fikk jeg fort merke da jeg startet langkjøringen. Tilpassing til økonomisk kjøring var bratt lærekurve. Lett trykk på gass, og prøve å holde hastighet til 70 der rekkevidde var tema, dvs over fjellet, og til Notodden. Over fjellet kjørte jeg eco pro plus, og var glad for god dunjakke. Jeg ladet til 100% i Røldal for trygghetens skyld, og hadde 21% igjen i Åmot.


Veldig irriterende at ACC slår seg av i vått vær, ganske ofte. Altfor ofte. Har heller ikke tenkt spesielt over at det ikke er lyktespylere på bilen, før nå.


14t er mye, men med pauser føltes det tross alt ikke som 14t sliten. Men vintertur frister ikke til gjentagelse, før de nye laderne er på plass, og man kan tilpasse lading bedre, og lade stort sett mellom 20 og 80 %.


Takk til dette forum for mye nyttig info, og hjelpsomhet!
#5
Sitat fra: LMOR på søndag 27. desember 2015, klokken 20:50
Spennende lesning, ser frem til fortsettelsen.

Har samme erfaring med kald luft på EcoPro, noe som er litt irriterende fordi det bli klaging. Samme om sommeren også.
Har dessverre samme erfaring med stabiliteten på Fortum sine ladere. Får håpe det blir bedre, ellers blir det fine nye nettet deres noe vi ikke kan stole på er oppe.
Har klaget her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25095.0.html
Ja, jeg skjønner ikke hvorfor den gjør dette. Man skulle tro dette isåfall skulle spare en god del km når man kjenner forskjellen i varmen, men den er relativt liten.

Sitat fra: TM på søndag 27. desember 2015, klokken 21:29
Takk for at du deler dine erfaringer med i3 på langtur i vinter-Norge. Konklusjonen må vel være at dette er helt i grenseland av hva som er mulig med dagens batterikapasitet. Det blir vel ikke flere tilsvarende turer i nær framtid tenker jeg  ;)
Det blir dessverre altfor mange ladestopp, og det tar generelt for lang tid til at det skal være praktisk i hverdagen. Men på sommer halvåret vil jeg mest sannsynlig kunne begi meg ut på turen igjen over RV7, ettersom man da klarer seg med kun 4 ladestopp begge veier. Ellers blir det nok å kjøre bensindyret (Mazda 6) når jeg skal over fjellet i de mnd det er minusgrader.

Sitat fra: chiefoff på søndag 27. desember 2015, klokken 22:03
Syns hurtigladere til fortum fungere fint, men første gang eg skulle teste dem så var SMS løsningen deres kranglete. Registrerte RFID brikken til elbilforeningrn, som følget med velkomstpakken som eg fikk med bilen inne på Fortum sine sider. Etter det fungerte det mye bedre

Ja, jeg hadde selv glemt å registrere brikken min hos Fortum når jeg ankom den første ladestasjonen og måtte dermed bruke SMS, som ikke fungerer så bra. Når jeg dro ifra den fikk jeg madammen til å logge seg på og registrere brikken hos Fortum, som da viste seg å funke bra når vi kom til neste Fortum ladestasjon.

Sitat fra: Sungrazer på søndag 27. desember 2015, klokken 22:18
Jeg var selv ute i snøværet i dag og må si jeg syns det er dristig å legge ut på en slik tur på denne tiden av året. Batteriet tappes fort i kulde og slapseføre! Kudos til deg, og spent på å høre fortsettelsen. :)

Neste del (returen) blir ett par hakk mer spennende vil du se  ;)

Sitat fra: 02jan på søndag 27. desember 2015, klokken 23:20
Flott at du tester rute og legger ut info.

Med det kladdeføre vi har her på Østlandet nå ( egentlig tørr føre, men pga saltlake i veien) , regner jeg 20 % økt forbruk, samme som i kraftig renvær.

Lufttrykket i dekkene har mye å si , kun 2 psi forskjell utgjør noen %. Kjører med noe økt trykk på langkjøring, samt at trykket reduseres nå i kulden.

Kjører med eco 19, evt. Skrur på sete grillen noen få minutter.

Det er nok på bristepunktet i forhold til tilgjengelige hurtigladere på de mest aktuelle strekninger, jeg har nå på 2 helg på rad måtte stå i kø, prøvd å finne alternativ lading og stått ladefast med stikkontakt lading på en eller annen skole.  Håpløst at kun en bil om gangen kan lade. AC ladere burde kunne kjøres parallelt ?
Når jeg ankommer lader har jeg kjørt uten varme, lading med stikkontakt gir ikke anledning til å få på varmeapparatet etter minst en times lading.
Da er guttunge på 5 kald og alle vinduer igjennfrosset, før man kan lunke seg videre med en irritert Audi a6 i ræva på elbil, som må Saktekjøre for å spare på kilowattene for å nå frem.

Blir nok a6 quattro/Honda crv  bensin på turer hvor jeg er avhengig av lading på tur. 1 stikkontakt , som kanskje er ledig og kanskje fungerer er rett og slett ikke forsvarlig når jeg skal ha med andre en meg selv i bilen.

Du vil se at returen over RV7 blir langt mer spennende/dramatisk når det kommer til å nærme seg bristepunktet

Ja, jeg følte jeg var veldig heldig at alle utenom siste ladestasjon var tomme når jeg ankom. Noe av grunnen er vell at veldig få begir seg ut på slike eventyr på lillejulaften :P
#6
BMW i3 / Turrapport: Bergen-Hønefoss t/r E134 og RV7 på vintertid
søndag 27. desember 2015, klokken 20:14
Intro og forutsetninger
Det hele begynte vell for ca 3 mnd siden rett etter at jeg hadde bestilt meg i3, og hadde lest noen turrapporter. Jeg følte dette kunne være artig å prøve ut selv når jeg skulle til svigers på østlandet i julen. Dessuten var det en ypperlig mulighet til å prøve ut bilen skikkelig. Dessverre så fant jeg ikke så mange som hadde prøvd lignende før, og jeg følte stor usikkerhet i forhold til kulde og rullemotstand og hva det ville gjøre med rekkevidden til bilen. Vell viten om at dette i verste fall kunne medføre en tur på ryggen til Falck og noen forfryste tær, så satte jeg igang med planleggingen. Ettersom samboeren min skulle være med var en av forutsettningene at hun ikke måtte fryse på veien. Så dermed måtte turen kunne gå på 20 grader på varmeapparatet.

Planleggingen
Etter å ha lest LMOR sin turrapport var jeg overbevist om at RV-7 Østover ville være helt uaktuelt pga to ting; 1. Både temperatur og føre ville mest sannsynlig være dårligere en hans utgangspunkt for Eidfjord-Ål. 2. Jeg skulle videre til Hønefoss, derfor hadde jeg verken tid eller mulighet å tregelade før hurtigladerstasjonen på Ål. Dermed var RV-7 østover et dødt alternativ

Alternativ 2 var E-134 selvom denne ruten er 2 timer lengre enn RV-7 til Hønefoss. Denne ruten er langt mer Elbil vennlig selvom den er lengre, ettersom Hurtigladestasjonene er en del nærmere. På denne strekninger er det Røldal-Åmot (vinje) som er den mest kritiske på sine 96km og 1300m høyde (900 hvis man starter på Røldal). Ettersom marginene her heller ikke er så store, ville jeg kun velge denne ruten ved ok temperaturer og føre, men så ble jeg tipset om at Grønnkontakt ville sette opp ladestasjon iløpet av Q4 2015 på Haukeli som ville gjøre situasjonen langt bedre! Jeg tok en telefon til GK i midten desember og her ble jeg lovet at hurtigladerstasjonen(e) skulle være klar 17.12! Med såpass gode marginer som den nye hurtigladerstasjonen på Haukeli ga var det klart at det eneste som kunne stoppe meg var evt kolonnekjøring. Dermed var det bare å kjøre på!

Slik ble ruten seendes ut




23.12 Bergen-Hønefoss E-134
Kl 06:45 lillejuaften starter vår ferd. Jeg har så langt kun 800km på telleren på i3'en og tilliten til rekkeviddeestimater er noe usikker, selvom jeg har lest at den skal være ganske bra. Første stopp er Norheimsund for lading, hvor jeg beregner ca 1 time og 55 min inkl lading til fergekaien på Tørvikbygd. Turen hit går veldig bra. Ble dessverre ikke så mange bilder ettersom jeg var litt stresset for å ikke rekke ferge hvis det ble noe ladetull.






Turen videre til Odda for neste hurtiglading går helt problemløs, forutenom at navigasjonen vil først ha meg til å kjøre via Kvanndal til Odda. Etter fergen vil den også ha meg til å kjøre om Utne, selvom den nye tunnellen er lagt inn mellom Jondal og Odda. Jeg ignorerer bare dette og etter en god del kilometer gir gps damen endelig opp!



Fremme i Odda finner jeg en Tesla som prøver å sette sin Type 2 ledning i CCS kontakten  ::) ! Dette viser seg å være en fersk Tesla eier som ikke har ladet før, så jeg henviser han videre til AC laderen selvom han ikke virker så overbevist om at det er det rette valget. Videre lader jeg til 80% for å være sikker på at jeg når Røldal med god margin selvom avstanden er kort.  På vei opp svingene ifra Odda kommer den første snøen på veien. Snøen er våt, slapsete og antatt å være ca 5 cm. Med andre ord er det en stund siden det har vært noe brøytebil ettersom det snør veldig lite. Dette er også første gang jeg får testet den fantastiske antispinnen denne bilen har, uansett hvor mye jeg bånner pedalen opp disse 12% bakkene så er det null antydning til hjulspill, men derimot bare masse blinking i dashbordet.





Vell fremme på ladestasjonen på Røldal har jeg brukt ca 55% på usle 42km. Jeg har derimot kjørt på Comfort, ettersom madammen klagde på at det kom kald luft ifra anlegget når jeg byttet ifra Comfort til EcoPro selvom temperaturen stod uforandret på 20 grader. I og med at jeg har fått bekreftet at den nye ladestasjonen på Haukeli er operativ selvom den ikke vises på Appen, velger jeg å kun lade til 80%.






ikke akkurat ideelt føre  :P

Forholdene over Haukelifjell er relativt greie med -2 grader og noe sløsj. Overraskende nok har jeg kun brukt litt over 50% når jeg er fremme på Haukeligrend! Med andre ord er denne veien blitt meget vintervennlig! Neste strekning er 91km til den nye ladestasjonen på Seljord, så derfor velger jeg å lade til 85% for å unngå å måtte lade på Åmot ettersom batterikapasiteten min på 100% kun er 18,3kWh.


Nye ladestasjonen på Haukeligrend





Ferden mot Seljord går problemløs, og jeg ankommer programmert posisjon med 7km rest. Dessverre så er adressen som stod på GK sin nettside feil og jeg havner på en båtplass! Så jeg kjører litt rundt for å se om jeg ikke finner ladestasjonen i nærheten, men til ingen nytte. Med kun 4km igjen ringer jeg GK og spør om lokasjonen til stasjonen. Her får jeg jeg beskjed om at ladestasjonen ligger ved statoil, og at den adressen på nettsiden ikke var riktig(!). Jeg kjenner nå at rekkevidde angsten begynner å melde seg sterkt og jeg slår på EcoPro+. Heldigvis ligger statoil stasjonen kun 2 km unna ca og jeg kommer frem til slutt med 3 km på tanken. Jeg lader til 85% ettersom jeg planlegger å hoppe over Notodden og dra rett til Kongsberg, noe jeg kommer til å angre på senere.



Reisen til Kongsberg går knirkefritt og neste stoppested er Kiwi som har en Fortum lader som for meg er helt nytt. Her ankommer jeg med 8km, og jeg oppdager umiddelbart at laderen fungerer veldig tregt på skjermen. Jeg får til slutt startet den med sms (noe som er noe dritt!), men så når det står CAN connection på laderen så kommer det opp en feilmelding. Laderen sitter nå fast i bilen og laderen er tilbake til hovedskjermen. Etter mye jokking og trykking på både bil og lader slipper den opp. Jeg prøver ett par ganger til uten at noe skjer foruten at jeg får et par feilmeldinger på sms. Til slutt ringer jeg Fortum, her kommer jeg i kontakt med en litt små irritert svensk dame. Hun prøver å soft resete den uten hell, og til slutt får jeg beskjed om at hun tar en hard reset og at dette tar ca 5 min. Etter 5 min prøver jeg igjen, samme tullet igjen! Det har nå gått ca 45 min siden jeg ankom ladeplassen og jeg merker irritasjonen og kulden tar mer og mer overhånd. Spesielt mtp at jeg har sittet i bilen i 10 timer og ønsker å komme frem snart. Jeg ringer på nytt og snakker med en ny svensk dame som jeg er nødt til å forklare alt til på nytt. Heldigvis virker hun hyggelig, og etter en hard reset til får hun det til å fungere. Som plaster på såret får jeg 20 min gratis ladetid. Selvfølgelig etter bare 13 min stopper dritten opp. Forbanna og lei (derav ingen flere bilder denne dagen), bestemmer jeg meg for at nok får være nok! Jeg velger å kjøre videre til neste ladestasjon på Åmot ettersom jeg kun fikk ladet til 67%. Tanken var at jeg skulle klare hele veien ifra Kongsberg til Hønefoss uten ladestopp, men den gang ei.

Fremme ved nok en Fortum lader ved Kiwi på Åmot, står en Leaf å lader. Siden disse laderene kun kan lade en bil av gang blir jeg pent nødt til å vente. Jeg ser at bilen har ladet i 14 min og tenker at eieren er rett rundt hjørnet. Men neida, 25 min senere kommer en småspurtende dame med handlevogn når hun ser at jeg står å venter. Jeg lader minimalt for å komme frem til Hønefoss, og kjører avgårde i en helvettes fart, trøtt og jævlig.

Hønefoss kl 20:15

Det har nå gått 13timer og 30 minutter sider jeg startet i Bergen denne dagen og er endelig fremme i Hønefoss! Trøtt og lei kjenner jeg et hat for Fortum ladestasjoner er blitt en realitet. Det som er positivt er at alle rekkeviddeestimatene bilen har gitt har vært ganske nøyaktige med en nøyaktighet på +- 3km ca.


Returen over RV7 skal jeg prøve å legge ut imorgen.

Stay tuned!
#7
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 26. desember 2015, klokken 18:16
Hønefoss-Bergen over RV7 idag
og
Bergen-Hønefoss E134 på lillejulaften
#8
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 26. desember 2015, klokken 17:03
Da kan jeg avsløre at jeg kom frem til Eidfjord med 2%(!!!) igjen! Det var veeeeldig mye kaldere enn det jeg hadde forutsatt! -25 med ECO PRO+ er meget kaldt! Flere detaljer i rapporten imorgen ;)

#9
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 26. desember 2015, klokken 13:10
Sitat fra: TM på lørdag 26. desember 2015, klokken 10:29
@Balto, det blir interessant å høre om hvordan du gjennomfører turen. Hvis du stopper for å saktelade på Geilo så vil det være interessant å høre hvilket ladenivå du har når du kommer dit . Du vil vel bruke over 4 kWh fra Ål til Geilo, så hvis du hurtiglader på Ål til maks 90 %, så vil du vel ha maks 65 % ved Geilo. Har du funnet et egnet sted å lade på Geilo ?

Da står jeg på Ål og hurtiglader til 85% for å så semihurtiglade til 100%. Bilen sier jeg vil ha en range på 85km ved 100% når jeg legger inn Dyranut fjellstove, mens avstanden dit er 80km. Så da skal det i teorien gå! Så jeg tar utgangspunkt i å klare meg uten å saktelade på Geilo. Jeg vil også bruke LMOR sine tall for å måle avvik og dobbeltkontrollere at det går ved Geilo og Haugestøl. Merker jeg for store avvik bli jeg nødt til å saktelade en plass. Det som er positivt er at SVV nå melder kun -8 grader på vidda kontra de -15 jeg hadde forventet.  Skal legge ut en mer utfyllende rapport imorgen forhåpentligvis! Wish me luck  :)
#10
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 26. desember 2015, klokken 09:34
Sitat fra: LMOR på lørdag 26. desember 2015, klokken 09:19
Sitat fra: Balto på lørdag 26. desember 2015, klokken 08:08
Sitat fra: LMOR på lørdag 26. desember 2015, klokken 07:13
Lykke til!

Bilen selv eller BMW-route klarer ikke beregningen av denne ruten riktig, se
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21101.0.html

Det bør gå bra på en dag med OK forhold, men vær og føre er nok avgjørende.

Takk for det! Kan bli spennede mtp at det er meldt -15 på fjellet. Må mest sannsynlig lade 100% på Geilo etter at jeg hurtiglader på Ål.
Jeg kom frem med 33% igjen etter å ha kjørt direkte fra Ål, ved ca 0 grader. Kommer du frem til Dyranut, så klarer du det. Hadde 30% igjen der...
Brukte 44% til Haugastøl, 22% til Geilo.
Men det ser ut til å være kolonnekjøring i dag, så du har nok en liten utfordring der. Blir spennende å høre hvordan det går.

Det  det var litt betryggende å høre! Ja, men snakket med vegvesenet nettopp og de skulle fjerne kolonnekjøringen så snart de har fått brøytet veien opp til full bredde igjen. Satser på det er gjort innen 4 timer, når jeg kjører forbi :)
#11
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 26. desember 2015, klokken 08:08
Sitat fra: LMOR på lørdag 26. desember 2015, klokken 07:13
Lykke til!

Bilen selv eller BMW-route klarer ikke beregningen av denne ruten riktig, se
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21101.0.html

Det bør gå bra på en dag med OK forhold, men vær og føre er nok avgjørende.

Takk for det! Kan bli spennede mtp at det er meldt -15 på fjellet. Må mest sannsynlig lade 100% på Geilo etter at jeg hurtiglader på Ål.
#12
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
fredag 25. desember 2015, klokken 22:33
Sitat fra: Klykken på fredag 25. desember 2015, klokken 20:21
https://www.bmw-routes.com/no/no/index.jsp
Logg inn, velg rute med bmwen som en sv kriteriene. Husker ikke helt detaljene på hvordan det fungerer, men der finner du nok ut av. :)

Ah supert! Hadde ikke sett at det fantes et et "min i3" filter. Stemmer dette like bra som utregningen i bilen? Isåfall ligger jeg -4kW til turen Ål-Eidfjord imorgen tidlig :p kan bli spennende

Er det noen som har noe forslag til Shucko lademuligheter på Geilo? Må bare lade ett par kW :)
#13
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
fredag 25. desember 2015, klokken 18:20
Er det noen som vet om det går ann å forandre utgangspunktet (start punktetet) på en navigasjon? For jeg lurer på om jeg kan klare en fjellovergang, men bilen står ikke der nå, så jeg vet ikke hva rangen på bilen vil være der når jeg ankommer start. Hvordan gjør man det isåfall?  :)
#14
BMW i3 / Sv: Connected drive problemer
søndag 20. desember 2015, klokken 15:02
Hmm okey..  Blæ, etter at jeg la inn bilen på nytt i CD vil ikke iRemote oppdatere seg. Alle funksjonene fungerer, men batteristatus osv blir ikke oppdatert.
#15
Kan noen bekrefte at disse er oppe å går? Står som ikke aktive på GK sin hjemmeside! Håper å få testet de på onsdag på vei til Hønefoss ifra Bergen i i3  :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA