Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sean S.

#1
Vet ikke om det er lengst av biler som leveres i Norge, men bestilte Audi Q7 e-tron pga. lang el-rekkevidde blant annet. 45km ekte rekkevidde i følge tester. Rekker nesten tur/retur Oslo sentrum fra Skedsmokorset hvor jeg bor (48km).

Samt er jo diesel-hybrid, så blir billig når den først slår over på fossilt. Og kan dra 3500kg med luftfjæring, bedre støyisolasjon og premiumfølelse enn XC90 osv. Nå er ikke bilen i seg selv billig, eller ekstrautstyret (grøss og gru, må være høyeste ekstrautstyrpriser på markedet). Samt forhandleren i Norge er dessverre Møller (forvent elending service).

Håper det kommer hybrider med 200km+, men tok risken på at det ikke skjer med det første.
#2
Dama har også fått sin e-NV200 7-seter (sin første bil), men er jeg som er mest hyped her...

Dette er vår første el-bil og jeg bruker den overalt det lar seg gjøre ;)
Opprinnelig var den tenkt kun i nærmiljøet på Skedsmokorset. Slik som til/fra barnehage og butikken.
Det er rett og slett sinnsykt mye for penga, samt perfekt de få gangene man trenger mer enn 5 seter for å kjøre folk til/fra tog/buss/gardermoen. Rekkevidde er vel 100km worst case som det ble sagt tidligere. Så greit nok for oss som bil nummer to, da det betyr 2 ganger tur/retur Oslo sentrum.

Bilen er også veldig fin i lys blå (tror blåfargen er litt lysere enn på Leaf) hvis noen vurderer dette, for å unngå varebil-looken. Dama venta hele 1mnd ekstra for å få dette fremfor grå. Det var en laaaang måned. Selvfølgelig er det litt plastikk og ikke premium, men ser man opp mot pris er det sinnsykt mye for penga synes nå jeg. Ligger godt på veien, lite støy, gode seter, mer enn bra nok ytelser (kjører nesten alltid i B+ECO), et hav av plass osv.

Hvis man skal pirke blir det vel 3-stjerner i Euro NCAP, skulle ønske radioen ikke hadde radio eller CD (FM er ikke mye verdt, bruker kun bluetooth fra telefon hvor den viser artist/track og kan styres fra ratt - meget bra!), ingen matte i baggasjerom/3.rad som standard, veldig hul blikkboks-lyd på dører når man lukker (antar det har noe med vekt å gjøre), setevarmer dekker ikke nærheten av området som jeg er vant til fra andre biler - både på setet og rygg, samt rattet kunne vel vært litt mer justerbart nedover og kanskje ikke så buss-posisjonert (vanesak).
#3
Bestilte TMX for ca. 4-5mnd siden, men dette blir for mye venting på norske priser og leveringstid, så kansellerte og går for Audi Q7 etron med masse fancy utstyr som ikke er tilgjengelig på TMX. Mister da 7 seter (hadde kun trengt det et par ganger i året, så overbeviste meg selv om at dette var veien å gå). Samt dama venter på Nissan E-NV200 med 7 seter så er dekket der hvis en svær gjeng skal kjøres til togstasjonen etc. Med Q7 etron får jeg en bil som ser ut som stasjonsvogn på stylter i stedet for en soccer mom bil (mao. begge kunne sett bedre ut i mine øyne, men man kjøper vel ikke bil KUN pga. utseendet) ;D

Prøvekjørte også XC90 (som har mer vellykket frontparti i mine øyne) med alt utstyr (mye rimeligere enn Audien), men manglet premiumfølelsen, den ekstreme lydisolasjonen, fjæringskomfort og ekstrautstyret som er tilgjengelig på Q7 etron. Alt i alt er vel ingen av disse tre bilene det beste på alt, så blir en vurderingsak fra person til person (og vi vet minst om TMX siden prøvekjøringsbiler ikke er tilgjengelig).

Ved neste veiskille tipper jeg det er hydrogen som gjelder (hvis det er lov å si det her ;)) ettersom det kommer modeller fra alle premium-bilmerker i 2020, samtidig som stasjonsnettet skal bygges ut. Så tenker å ha denne bilen til 2020-2021 en gang.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA