Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JUL ZOE 240

#1
Andre elektriske doninger / Sv: Elektriske båtmotorer
onsdag 26. juli 2017, klokken 18:56
Det er jo svindyrt med de elektriske motorene i tillegg skal man ha batterier som på denne siden ser ut til også å være godt priset.

Hvor vanskelig vil det være kjøpe en gammel Reva (som det ligger flere av til under 10 000 på finn) og bruke motoren i en sjekte? Motoren fra denne som er på rundt 20-30 hk (?), i forhold til antall hester er dette mer en nok for en sjekte. I tøffefart bruker de vel ikke allverden med strøm i forhold til raskere båter (basert på dieselforbruk i tøffesjekter rundt 20 fot). Man kan vel bruke Revabatterine her også og eventuelt supplere med gamle UPS batterier hvis det ikke er nok. Vekt i sjekte vil ikke være like kritisk som i planende båter og man burde vel kunne sette inn 500 kg motor/batterier uten problemer hvis man fjerner eksisterende motor?
#2
Zoe / Sv: Min løsning på mangel av DAB+
onsdag 26. juli 2017, klokken 18:46
Flott, det er en måte å løse problemet på. Men jeg syntes ikke det er spesielt hendig å knote med mobilen og apper mens man kjører bil.

Jeg kjøpte R240 i høst 2015 og kan ikke fatte hvordan denne ble solgt uten å være tilrettelagt for DAB, veldig irriterende. Kan man komme noen vei med å argumentere at radio i bil er noe med forventet levetid på over fem år og dermed garantifeil nå FM-nettet slukker? Antar at man ikke kommer langt med dette...

Jeg har enda ikke fått DAB i bilen da jeg er bosatt på Østlandet og her fungerer det, enn så lenge, fint.
Nå er jeg derimot på ferie på Sørlandet så utvalget av kanalerer særdeles begrenset og kjedelig. Det ender da med at jeg hører spotify eller podcast fra mobil via bluetooth.

Hvis jeg kjøper enkel apapter til DAB pg monterer selv, vil denne fungere på samme måte som radioen i dag? Altså slik at man kan bruke touch-skjerm og rattknapper til å justere kanal/volum? Eller må man inn på verksted å bytte hele radioen. Regner med at flere her inne har erfaring med dette og kan fortelle litt om hvordan det fungerer og hva det koster?
#3
Zoe / Sv: Reelle ladetider?
fredag 21. april 2017, klokken 19:09
Høres riktig ut med den tiden.

0-80 og 23-100 er forskjellig da tiden på slutten er saktere.

Min erfaring er at den tar rundt et kvarter feil, pluss at den bruker en halvtime på siste prosenten og balansering. Altså ville du da hatt 99% etter 6 timer.

#4
Zoe / Sv: Blå lakk på Renault-symbol flasser av
onsdag 20. juli 2016, klokken 09:42
Hehe tydligvis ikke bare jeg som hadde dette problemet nei. Virker som en dårlig patent dette her siden så mange sliter med det. Jeg får ta turen opp å få fikset det, er det noe som tar lang tid?
#5
Zoe / Blå lakk på Renault-symbol flasser av
tirsdag 19. juli 2016, klokken 10:31
Hei,

Fra jeg fikk bilen til plastikken/filmen/lakken som beskytter Renault-merket på bilen begynte å flasse av tok det 2-3 måneder. Nå har det snart gått et år og ganske mye foran er borte, men det går saktere bort nå. Snakket med en som hadde noe lignende på et ladestopp men ikke i like stor grad som meg (det var kommet bobler under plasten). Det virker som at det kun er denne filmen/plasten som er skadet og ikke selve merket under. Er det en lur måte man enten kan fjerne hele plasten/filmen, eller få lagt på nytt? (blått ser tross alt best ut da det matcher med fargen i lyktene).

Legger ved bilder av både frontmerket og merket bak (bilen ikke vasket bak på en stund).

Noen med lignende erfaring?

#6
Zoe / Sv: Reell rekkevidde
tirsdag 19. juli 2016, klokken 10:04
Ser bra ut dette, kjører du på ecomode?
Jeg kjører svært sjeldent på eco og ligger vel i snitt rundt 13,5. ved bruk av eco bruker jeg vel 12,5 selv om jeg kjører nesten identiske strekninger. Reduserer jeg hastighet og tenker fult på forbruk og kjører eco regner jeg med at jeg kan senke forbruket ytterligere til 11,5 så lenge hastigheten ikke er for høy. Dette er tall for sommeren.

Legger ved noen bilder som viser forbruket nå om sommeren med "10 tanker" 233 kwh og ser da at jeg kommer i snitt 171,5 km hvis jeg hadde utnyttet batteriet maksimalt. Under denne perioden viste gjettometeret som regel 140-145 rekkevidde ved 100 % lading og er derfor litt konservativt.

Kjører man deriomot nedoverbakke kan gjettometeret bli i overkant optimistisk som det siste bildet viser. ;D





#7
Zoe / Sv: Regne forbruk pr km
tirsdag 19. juli 2016, klokken 09:50
Du må også gange forbruket med en faktor på 1,2-1.3 pga. tap under lading. Tapene er særlig store hvis du har bøtteladeren som trekker en del som den ikke er tilkoblet bilen. ved lading av Zoe ved lave effekter er den heller ikke like effektiv, men 1,2-1,3 burde være ett godt anslag.

Eller gjør som mange andre og regn med 1 kr/kwh.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: 50 tonn elbilkiller løs på E6
onsdag 16. mars 2016, klokken 21:20
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 15. mars 2016, klokken 19:48
Maksfarten hans var to km/t høyere enn min jevne fart og i motbakker var han nede i rundt 80.

Hvorfor ikke kjøre 3 km/t fortere?

Leaf i 96 km/t på speedometeret må vel tilsvare rett over 80 km/t reelt. Noe som godt kan oppfattes som provoserende i en hundresone. Det er ikke bare for et vogntog å kjøre forbi heller da dette går sakte og også hindrer øvrig trafikk.

Dette er en generell kommentar til hastighet på motorveier, og det oppfordres til å overholde fartsgrensene. Dette er ikke en støtte til den aktuelle vogntogsjåføren (som ligger alt for nærme).
#9
Zoe / Sv: Første langtur med Zoe
torsdag 10. mars 2016, klokken 20:22
Sitat fra: Nenad på mandag 07. mars 2016, klokken 00:39


Hva skjer med gjenvunnet energi på bildet? Det er jo spinnvilt! Her må det være noe galt.

Er det noe galt med gjenvunnet energi? Jeg trykket på nullstill i Kristiansand, så skjermen viser Kristiansand-Oslo. Bør det være mer eller mindre? Nesten hele veien hadde jeg regulator på i Eco modus. Størst forbruk var mellom Drammen og Lier,retning mot Oslo.

[/quote]

På en slik tur vil man nesten ikke regenere noe fordi det er liten forskjell i topografien og hastigheten er relativt høy så luftmotstand virker i mot så det er sjeldent at bilen er i regeneringsmodus.

På bildet er forbrukt energi 54 og gjenvunnet 47?

Jeg kjører 10 mil om dagen og regener da kanskje 1,5 kwh og forbruker nesten 20. Og dette er med to turer i Oslofjordtunnelen som regenerer mye.

Forøvrig, som andre sier her vil batteriet ikke ta til seg all strømmen hvis det er nesten fult, hvis det er kaldt ute i tillegg vil man merke dette enda bedre. Ned Oslofjorden lader jeg med typisk 4 kwh når jeg har kjørt et stykke ned og ikke holder på gassen. Da suser bilen altfor fort mot boksen i bunnen ;)

På vei hjem med mindre batteri lader den med typisk 15 kWh hvis man slipper gassen, dette bremser bilen slik at om man vil holde 70 må man ha gassen litt inne slik at den typisk regenerer 8-9 kWh.
#10
Zoe / Sv: Første langtur med Zoe
søndag 06. mars 2016, klokken 14:07
Sitat fra: Nenad på søndag 06. mars 2016, klokken 01:43

  Summa Summarum - godt kjøp, kan anbefale denne bilen til både venner og fiender ;D
Var du 11 min i Kristiansand før du kjørte tilbake? En 15 timers tur bare for å teste litt? ;D

Jeg har kjørt deler av veien før. Fra Drammen til Arendal og pleier da å stoppe på Flyplasskafeen der er det Fortum 22 kW som aldri er opptatt og sist jeg var der var det kommet opp hurtiglader ved siden av som en leaf sto på. Lasses har mange plasser og aldri opplevd kø der heller til tross for at jeg ofte reiser nedover fredag ettermiddag, fint og kunne fordrive tiden på kafe eller matbutikken også. Jeg har kjørt Drammen-Arendal med lading kun på Lasses. Det går, men man må da kjøre sakte fra Drammen til Lasses, hvis det er under null vil du nok få problemer uansett.

Hva skjer med gjenvunnet energi på bildet? Det er jo spinnvilt! Her må det være noe galt.
#11
Zoe / Sv: Kan elbil overnatte på hurtiglader?
fredag 22. januar 2016, klokken 18:49
Det er jo ganske dumt, spesielt siden alle som kjøper ny bil får ett år gratis lading og har derfor ikke noe intensiv til å fjerne seg fra laderen når den begynner å nærme seg 100 %. Jeg kan altså med men brikke bruke disse plassene som parkeringsplass uten å betale noe som helst. Ikke det at jeg har gjort dette og håper heller ingen andre finner på slike ting som gjør at andre må vente lenger i kø eller i verste fall ikke får ladet.
#12
Zoe / Sv: Ladetid wallbox - feil?
onsdag 23. desember 2015, klokken 22:16
Tiden oppgitt på 5 timer og 40 min er for lading fra 0-80 %. Lades det fra 20-100 % vil dette ta lenger tid fordi batteriet fylles tregere når det nærmer seg 100 %. Lading fra 99-100 % kan for eksempel ta en halv time da cellene blir finjustert.
#13
Zoe / Sv: Rundet 1000 km med R240 diverse spørmål
søndag 29. november 2015, klokken 14:02
Fant ut av dekktrykket, det står på en lapp på innsiden av døren. Anbefalt trykk er da 2,5 bar hvis man har 16 tommer felg. Samme i bakdekk og fordekk med mindre mann har 17 tommer felg.

Alle vinterdekkene jeg fikk med hadde ett trykk på rett over 2 bar så har nå fylt de til 2,5 bar. Jeg har altså ikke fylt noe ekstra siden det nå er vinter da det ikke sto noe spesifikt om dette på lappen, men jeg har hørt at trykket gjerne kan være litt høyere om vinteren. Hva litt høyere betyr har jeg ingen formening om så inntil videre står de på 2,5 bar så får vi se om det gjør noe utslag på kjørelengden siden jeg frem til nå har kjørt på 2,0 bar.

Vedlagt ligger bilde over dekktrykk fra døren hvis noen andre lurer på det samme.
#14
Zoe / Sv: Rundet 1000 km med R240 diverse spørmål
lørdag 21. november 2015, klokken 12:20
Update

Runder snart 4000 og ting fungerer fremdeles bra. Forbruket har dog gått en del opp som en følge av lavere utetemperatur og hadde et forbruk på 18,7 på fredag. Det var da rundt 6 minus da jeg startet til jobb og rundt 4 minus på vei hjem igjen. Kan bli spennende dette når sprengkulda kommer. :o

Har fått skiftet vinterdekk og displayet lyste opp som det ble advart. Har ikke fått vært innom og fikset det enda. Jeg tenkte jeg skulle stikke innom en bensinstasjon og fylle luft i dekkene. Hva er fornuftig dekktrykk nå om vinteren, og er det forskjell på for- og bakhjul?

I vognkortet er effekten oppgitt til å være 68 kW og 88 hk. Når jeg trøkker gassen i bunn har jeg observert høyere effekter fra momentanmåleren. Hvorfor er det slik?
I bildet under har jeg 75 kW (beklager dårlig kvalitet, men fokus på veien har førsteprioritert) betyr dette at effekten her er 100,5 hk?

Ellers har jeg selv funnet ut at tilgjengelig antall km baserer seg på siste 200 km kjørt. Og stolpene i forbruksinformasjonen har en makshøyde som vist i bildet under der alle søylene ble like høye.



#15
Zoe / Sv: Utsatt Zaptec - levering
mandag 26. oktober 2015, klokken 19:26
Jeg kjører 10,5 mil som jobbvei hver dag og har da 25% igjen på batteriet. Jeg kjører mye av veien i 90 så hvis din vei er kortere og i tillegg i lavere hastighet vil jeg tro at du klarer det uten problemer. Hvis du i tillegg forvarmer på morgenen vil det gå enda bedre. Det kaldeste jeg har kjørt i så langt er rett rundt null grader. Du kan se hvor mye du forbruker på kjørecomputeren, hvis dette er under 25,8 per 100 km vil distansen gå akkurat. selv ligger jeg på et forbruk på 15.7 siste 300 km, noe som tilsvarer en kjørelengde på ca. 15 mil.

EDIT: Testes litt på grønnbil og den virker veldig pessimistisk jeg får en rekkevidde på 107 med 5 grader og snitthastighet på 75. Dette er hva jeg kjører hver dag og jeg har da 25 % igjen på batteriet, dette er uten ecomode. Selv om det er r210 grønnbil bruker i anslagene må disse være veldig pessimistiske. Men vi får se når kulda setter inn... Selv har jeg stor tro på at det vil gå helt fint for deg. :D
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA