Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Arha

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Dyrere strøm??
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 18:50
Sitat fra: stefse på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 16:50
AMS blir innført ikke for å utjevne årsvariasjoner, men døgnvariasjoner. Men hvor dyr er strømmen i dag kl 17? Måleren forteller det ikke, den forteller vel knapt hva som er øyeblikkseffekten, og langt mindre forteller den hvor mye som ble brukt mellom kl 16-17.

Hvordan skal jeg da kontrollere dette? Det dukker vel opp en faktura etterhvert, med ymse påslag.
Hva slags humbug tariffer ligger da til grunn for beregningen? :-1-:
Jeg bor i Hafslund-land, og på Min side på Hafslundnett.no finner jeg forbruket for hver time i døgnet.
Prisen varierer foreløpig ikke time for time.

#2
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 18. oktober 2017, klokken 23:27
At elbiler på et tidspunkt må betale en eller annen form for vegavgift, er vel ingen bombe. De fleste er vel enig om at det må skje når elbilene har konkurrert ut fossilbilene. For en fossilbil betales nå ca kr 4.000 per år (2000 mil x 0,5 liter/mil x kr 4/liter). Elbiler i dag betaler ca kr 3.000 i året for strøm, hvorav rundt 30 øre per kWh er avgifter utenom moms. Altså ca 1000 kr i avgifter.

Disse tall er bare for å illustrere størrelsesorden vi snakker om.

Syntes 30 øre pr kWh hørtes litt høyt ut, det er vel omtrent halvparten.
https://www.smartepenger.no/96-bolig/484-slik-er-stromprisen-bygget-opp
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trenger man Tesla X?
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:29
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 16. oktober 2017, klokken 13:15
I dag har vi en Ioniq, som hadde vært super, hvis den hadde hengerfeste med hengervekt helst 7-800 kg, men skal vi ha sykler med, eller trekke opp vår lille båt, kjøre på fyllinga, handle møbler osv osv osv så må vi kjøre vår lille bensinbil med automatgevær som bruker 1,1-1,2 liter per mil....
Ikke rart fossilbiler er farlige for omgivelsene  :)
#4
Sitat fra: automat på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:25
80A x 230V x 3 = 55,2 kW. Det stemmer godt med 3-fas strømforsyning til en lader som skal levere 50kW, når man tar hensyn til tap i laderen.
Eller 80A x 400V x 1,7 (trefase) = 54,4 kW
#5
Det eneste vi VET sikkert, er at det er de blåblå som har kommet med forslaget om Teslaavgift.
#6
Sitat fra: stefse på lørdag 14. oktober 2017, klokken 20:12
Nei du sier noe, AP og SV ville nok aldri drømt om å legge på kakseavgiften på Tesla.

HA-HA-HA
Kan ikke se at det står noe i partiprogrammene deres at de hadde planer om elbilavgifter.  Vet du noe ingen andre vet?
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
fredag 13. oktober 2017, klokken 13:54
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:04
Hvis man ender opp med å fjerne elbil-avgiften, men beholder økningen på de ladbare hybridene, så begynner det å bli et brukbart budsjett. Håper i tillegg KrF/Venstre får opp bensin/diesel-avgiften noe.
I tillegg blir årsavgifta (450 kr) og omregistreringsavgifta fjernet for elbiler.  Dette ble imidlertid bestemt i forbindelse med fjorårets budsjett.
#8
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Type-2 kabel og dekkreparasjonssett
fredag 13. oktober 2017, klokken 09:40
Jeg fikk bil i månedskiftet mai/juni, og fikk beskjed om at både type 2-kabel og dekkrepsett skulle komme om et par uker.  Selger hadde sine ord i behold, og 2 uker etterpå var jeg og hentet begge deler.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
torsdag 12. oktober 2017, klokken 21:51
Problemet er bare at hvis f.eks. 100 busser byttes ut med 5000 elbiler vil trafikken stå bom fast.  Og hvor skal alle disse stå parkert i arbeidstida?
#10
Elbiler i media / Sv: Lav produksjonskapasitet bremser elbilsalget
torsdag 12. oktober 2017, klokken 11:21
Sitat fra: JorgenM på onsdag 11. oktober 2017, klokken 18:43
MB har nok kontroll på leveransen av batterier. Må ikke tro at batteriprodusentene sitter på bakbena, da blir det i såfall vanskelig å skaffe batterier for produsenter med dårlig økonomi, inkludert Tesla :o
Tja.  Jeg mener å ha hørt at Tesla har noe som heter Gigafactory 1 hvor de produserer det de trenger av batterier i samarbeid med Panasonic  ;)
#11
Et lite minus er det med disse bremseskivene også selvfølgelig.  Av gammel vane fra tida med Leaf har jeg noen ganger satt Amperaen i fri i nedoverbakke for å få brukt de fysiske bremsene.  Synes jeg må trampe temmelig hardt for å få disse til å virke.  Men alt i alt er selvsagt rustfrie skiver noe som overskygger dette.
#12
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Varme/AC
lørdag 07. oktober 2017, klokken 18:28
Jeg bruker auto på 22 grader, men stiller luftstrømmen manuelt.  Nå står den kun på fotvarme, men i sommer brukte jeg både fot, vindu og dashborddyser.  Dette synes jeg virker greit, men full auto skifter for mye mellom oppvarming og nedkjøling dessverre.
#13
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Import av Bolt
torsdag 05. oktober 2017, klokken 12:03
Denne måneden har det blitt registrert en Bolt i Norge ifølge http://elbilstatistikk.no. Det tilsvarer forøvrig 50% av månedens registrerte Ampera-e pr dags dato  :-[
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpt meg en billig Leaf
mandag 02. oktober 2017, klokken 23:22
Sitat fra: kneten på mandag 02. oktober 2017, klokken 12:46
Lastet ned SPY-appen og den viser SOH 89 % , og den er på 12 barer når fulloppladet.
Barene som viser batterihelse er de små firkantene helt ytterst, og de er like mange enten bilen er fulladet eller tom.  Men dersom Leaf spy sier 89% SOH så bør alle 12 være på plass.  89% på en 2011-modell høres ut til å være over snittet for årgangen.
#15
Elbiler i media / Sv: Ladeplasser erstattes med gatetagging i Oslo
mandag 02. oktober 2017, klokken 18:48
Tviler på at Byrådet har myndighet til å stenge havna for omtrent alt av skip.  Dessuten ville ikke forurensingen langs de mest trafikkerte veiene gått ned.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA