Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vviking

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Stjålet Ladekabel
onsdag 02. november 2016, klokken 05:59
Sitat fra: Inop på onsdag 02. november 2016, klokken 05:44
På Leaf tok jeg selve ledningen gjennom en hengelås og låste den fast til bøylen ytterst på ladeklumpen. Hvis noen først har bestemt seg for å ta ledningen klarer de det vel men det hindrer ihvertfall de som rusler forbi og plutselig tenker at de har lyst på en ekstra ledning.

Har solgt to ledninger på Finn etter jeg solgte bilen så det finnes da ledninger til salgs som ikke er stjålet. Hadde en liggende hjemme + en type 2.

Noen som vet hvor trygge ledningene er i biler som låser ledningen fast i bilens laderkontakt (VW, BMW)?

de som kjøpte leafen din tenkte at de ikke skulle lade så mye, eller følte du ikke at det var naturlig å selge laderen med bilen?  :o
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Stjålet Ladekabel
tirsdag 01. november 2016, klokken 17:44
Den som ble tatt var en av de gamle 16A typene. Jeg ser nå hvor smart det ville vært med å tydelig merke kabelen.
Men etter 3 år hvor alt har gått bra, blir man vel etterhvert litt naiv.
Jeg hadde kjent den igjen siden jeg måtte bytte støpselet etter at det ble ødlagt av varmegang i en av de offentlige ladestasjonene.
Støpselet har ikke den samme kapslingsgraden som det orginale og er hvit.
Jeg får vel for orden skyld melde den stjålet til politiet, selv om det antagelig ikke hjelper noe i det hele tatt.  :-\
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Stjålet Ladekabel
tirsdag 01. november 2016, klokken 08:07
Sitat fra: Inop på tirsdag 01. november 2016, klokken 06:40
Så utrolig kjedelig! Kablene koster like mye som en sykkel så det er nesten rart at det ikke er mer tyverier :(

Hva slags bil var det den ble tatt fra?
En Peugeot Ion, så den helt vanlige typen. Alle har jo som regel en til sin egen bil, så jeg forstår ikke hvem som gidder, kan jo ikke være det største markedet for det. Akkurat dette skjedde i frognerparken, der det bare er et lade utak, jeg så at flere hadde satt kabelen sin sånn at når en var ferdig at de bare kunne sette inn deres.
Så det virker ikke som folk er så bekymret for at den skal bli borte heller.
Jeg vil tro det er sykt ergelig å miste en sånn også uten å få ladet opp bilen sin. Siden man kan risikere å ikke komme noen steder.
Nå har jeg kjøpt den til de nye ladestolpene også så det er ikke sånn umiddelbar krise for min del. 
Jeg tror jeg av prinsipp vil kjøpe en helt ny en. Selv om jeg så noen der på finn.
Jeg forstår ikke hvorfor noen skal ha en brukt sånn til salgs i utgangspunktet.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Stjålet Ladekabel
mandag 31. oktober 2016, klokken 22:28
Jeg har hatt elbil i noen år nå. Og har ladet mange ganger på de offentlige ladestasjonene i oslo.
I dag skjedde det noe utenkelig, noen stjal ladekabelen min. Jeg hadde skjønt det hvis det var fra en av de nye ladestolpene som man må kjøpe egen ladekabel til, men dette var den med helt vanlig kontakt.
Har disse i det hele tatt noen verdi?
#5
Jeg leste et sted at Litium batterier blir ødelagte når de lader når de er kalde. "Selv om pakken ser ut til å lade på vanlig måte, kan plating av metallisk litium oppstå på anoden når temperaturen er unner frysepunktet. Plating er permanent og kan ikke fjernes med sykling. Batterier med litium plating er mer sårbare for svikt dersom de utsettes for vibrasjon eller andre stressende forhold."
Varmer bilen batteriene når de er for kalde om vinteren?
#6
Når jeg startet bilen i går kveld virket det igjen. Det var blitt litt mildere i været så jeg regner med at det må ha vært noe som har sviktet i kulden.
Men uansett takk for hjelpen og gode forslag.
-Vidar
#7
Takk for svar,
Når jeg dreier på den med den røde og grønne prikken, og trykker på AC knappen Viser at det er mindre kilometer igjen på den antatte kjørelengden, men det er har vel ikke noe med det faktiske forbruket å gjøre.
Bilen Har blitt importert fra Nederland, og har en fransk brukerveiledning. Men å koble fra 12v batteriet skal jeg nok klare. Jeg skal ut å kjøre bilen igjen i kveld så da får jeg se om det har noe effekt.
Vil noe vises i dashbordet hvis noe er feil med klimaanlegget eller hvis noe har fryst?
#8
I dag når jeg startet bilen fungerte ikke varmeapparatet, det fungerte natten i forveien.
Jeg har brukt bilen i hele vinter,  mener det har vært dager det har vært like kald som i dag og da fungerte det helt fint. (ca -12)
Indikatoren som viser hvor mye strøm bilen trekker viste bare et lite utslag akkurat når jeg vred om på tenningen.
Ingen varsellamper, og bilen kjørte som normalt. 
Kjører en Ion 2011 noen som har vært borti lignende?
#9
Skal man ikke kunne lade med vanlig ladekabel der?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA