Hei !
Jeg burde kanskje ha svart tidligere siden tråden ble startet av meg, men har nå litt mer info fra vår bil.
Som nevnt tidligere en 2011 modell med pt. ca 72.000 km på telleren. Garantien gikk akkurat ut nå i mars og jeg fikk tatt en batteritest på slutten av fjordåret (2015) ifm en service. Ved å be om test utført med programvaren over "DRIVE BATTERY CAPACITY AUTOMATIC MEASUREMENT" fikk vi ut følgende verdier.
Battery current capacity 42,3 Ah
Battery remaining capacity 41,3 Ah.
Minimum spenning på batteriene 4,085 V og maximum 4,095 V, en forskjell på 0,010 V over 88 batterier skulle være bra.
Hvis jeg bruker gjennomsnittet på batteriene 4.090 V x 88 celler får jeg 359.92 volt. Settes dette inn i formelen Kwh = 41,3 Ah x 359,92 V / 1000 = 14,86
Utfra garantien på 80% (av 16 KWh brutto ) etter 5 år sier jeg meg rimelig fornøyd.
Det bør understrekes at undertegnede ikke er elektroingeniør og at mine beregninger kan inneholde feil. I så fall regner jeg med at forumet vil fortelle meg det JohnS
Jeg burde kanskje ha svart tidligere siden tråden ble startet av meg, men har nå litt mer info fra vår bil.
Som nevnt tidligere en 2011 modell med pt. ca 72.000 km på telleren. Garantien gikk akkurat ut nå i mars og jeg fikk tatt en batteritest på slutten av fjordåret (2015) ifm en service. Ved å be om test utført med programvaren over "DRIVE BATTERY CAPACITY AUTOMATIC MEASUREMENT" fikk vi ut følgende verdier.
Battery current capacity 42,3 Ah
Battery remaining capacity 41,3 Ah.
Minimum spenning på batteriene 4,085 V og maximum 4,095 V, en forskjell på 0,010 V over 88 batterier skulle være bra.
Hvis jeg bruker gjennomsnittet på batteriene 4.090 V x 88 celler får jeg 359.92 volt. Settes dette inn i formelen Kwh = 41,3 Ah x 359,92 V / 1000 = 14,86
Utfra garantien på 80% (av 16 KWh brutto ) etter 5 år sier jeg meg rimelig fornøyd.
Det bør understrekes at undertegnede ikke er elektroingeniør og at mine beregninger kan inneholde feil. I så fall regner jeg med at forumet vil fortelle meg det JohnS