Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MyIMiev

#1
Hei !
Jeg burde kanskje ha svart tidligere siden tråden ble startet av meg, men har nå litt mer info fra vår bil.
Som nevnt tidligere en 2011 modell med pt. ca 72.000 km på telleren. Garantien gikk akkurat ut nå i mars og jeg fikk tatt en batteritest på slutten av fjordåret (2015) ifm en service. Ved å be om test utført med programvaren over "DRIVE BATTERY CAPACITY AUTOMATIC MEASUREMENT" fikk vi ut følgende verdier.
Battery current capacity 42,3 Ah
Battery remaining capacity 41,3 Ah.
Minimum spenning på batteriene 4,085 V og maximum 4,095 V, en forskjell på 0,010 V over 88 batterier skulle være bra.
Hvis jeg bruker gjennomsnittet på batteriene 4.090 V x 88 celler får jeg 359.92 volt. Settes dette inn i formelen Kwh = 41,3 Ah x 359,92 V / 1000 = 14,86
Utfra garantien på 80% (av 16 KWh brutto ) etter 5 år sier jeg meg rimelig fornøyd.
Det bør understrekes at undertegnede ikke er elektroingeniør og at mine beregninger kan inneholde feil. I så fall regner jeg med at forumet vil fortelle meg det ;D JohnS
#2
Hei igjen !
Har nå fått et "bedre" svar fra NAF om at deres garantiutløps test ikke inkluderer driftsbatteriene på elbiler. Mao ikke spesiellt verdifull for oss elbil eiere. Jeg har kontaktet importør Mitsubishi Motors Company Norge (MMC) for å få vite hvordan dette kan gjøres. Deres svar var som følger :

Ja, det er riktig at det er gitt en kapasitetsgaranti på bilene.
Prosedyren for denne utmålingen er gitt av produsent og må gjennom føres ved mistanke om redusert kapasitet på verkstedet.

Dersom det er mistanke om redusert kapasitet, kan alle våre forhandlere utføre denne prosessen. Det er ikke mulig å «hente» ut dette, men prosedyreorientert.
Navnet på prosedyren er: DRIVE BATTERY CAPACITY AUTOMATIC MEASUREMENT

Mitt spørsmål og MMC's svar videre:

Hei igjen Gran & takk for hurtig svar !

Hvis prosedyren kan utføres av alle forhandlere, burde man da ikke kunne skrive den ut, evnt ta en "print screen" som dokumentasjon ?

Eieren stiller jo litt svakt hvis man ikke har argumenter/dokumentasjon i en eventuell garantisak.

mvh

John Steiner

Hei,

Det er ikke vanlig å gjennomføre denne da det er sjeldent spørsmål om redusert kapasitet.
Når denne prosedyren er riktig utført kan det hentes ut dokumentasjon på tallene i denne som selvsagt er en nødvendighet i garantirelaterte saker.


Som konklusjon kommer jeg til å be om en sjekk vedrørende mistanke om redusert når bilen skal inn til kampanje for batteriramme/braketter nå i desember.
#3
Hei ! Vi har en 2011 modell IMiev med ca 64000 km på telleren. Bilen funker bra og har vært inne hos Motorforum i Bergen ihht. serviceplan. Garantien på batteriet/bil går ut i mars-2016 og vi ønsket å få dette sjekket på siste service 13.10.2015. Motorforum gir kun ut en skritlig rapport på batteripakken der laveste og høyeste batterispenning vises. I vårt tilfelle var den laveste spenningen på 1 batteri (battery cell minimum voltage) 4,085 Volt og de andre 17 hadde høyeste ( battery cell maximum voltage) 4,095 Volt. Denne testen ble også utført 11.11.2014 og da var min 4,090 og max 4,095. Mao. kun marginal forskjell på min volt. Vårt spørsmål er hvordan kan dette sammenlignes med garantien som beskrives som 80% av 48 KWh (nytt batteri) ?
vi har vært i kontakt med NAF som bekrefter at de kan ta en garanti-utløps test på elbiler, men det avhenger jo litt av hvordan rest-kapasiteten måles.
Noen andre her på forumet som har stillet samme spørsmål ?
mvh JohnS
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA