Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fakur

#1
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
torsdag 30. mars 2017, klokken 22:54
Var på verkstedet og fikk ny sikringsboks, og festet batterisko. Da det var klart for hjemtur, 5 minutter etter at mekanikeren hadde satt bilen fra seg, var bilen besvimt igjen. 12-v-batteriet ble målt til 7,2 volt, og så kom nytt, med 50 AH, på plass uten noe mer akkedering. Vi er fornøyd med servicen og flaksen, men hvordan kunne 12-v-batteriet klare å skjule problemene sine da det ble utsatt for en avansert test gjennom et helt døgn på samme verksted tidligere i vinter?
#2
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
tirsdag 28. mars 2017, klokken 00:57
Bobbulf, ja, jeg tror virkelig du er inne på noe, og at mye av problemene våre skyldes "tilfeldig lademønster", men i så fall må jo bilprodusentene bare ordne dette!  Det er jo for dumt at biler med fullt hovedbatteri på 400 v, og som står tilkoblet lader, ikke klarer å fullade 12-v-batteriet, verken under normallading eller kjøring. Hvis feilen virkelig ligger her vil jeg tro at en soft-eller hardwareoppdatering kan løse problemene.
EV Mor10: Håper du har fått orden på bilen din, men siden du fikk byttet både batteri og sikringsboks kan det jo være usikkert hva som i så fall var "fiksen". Min soul får ny sikringsboks imorgen. Har du funnet ut mer om hvordan lading av 12-v varierer under kjøring?
Her har 12-v-problemet oppstått bare 2 ganger siden mitt forrige innlegg, og første gangen oppdaget jeg at +batteriskoen var veldig løs, og når jeg strammer maksimalt sitter den heller ikke særlig godt fast. Kan problemene som har vært av og på i flere måneder skyldes noe så banalt som dårlig kontakt her?
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
tirsdag 21. mars 2017, klokken 13:44
Har tenkt meg en tur over Dovrefjell, men oppdaget at Arctic Roads har forsvunnet fra Hurtigladekartet.  Har de gått dukken nå, eller er det noen som vet om jeg kan lade på Dombås og Hjerkinn?
#4
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
fredag 17. mars 2017, klokken 02:52
Bra jobba, EV Mor10! Ser ut til at du skal drive seriøs forsking framover til nytte for oss alle og Kia (og Hyundai som ser ut til å slite med samme feil)  Må innrømme at mine kunnskaper om strøm ikke holder til at jeg kan bidra med noe særlig annet enn spørsmål og egne erfaringer. For å summere mine opplevelser med 12-v-problemet så har det oppstått tilsynelatende uavhengig av om setevarme mm har stått på, og uavhengig av om jeg har brukt ekstern 12-v-lader før kjøring. Det har skjedd uavhengig av om forhåndsinnstilt forvarming har vært av eller på. Det har oppstått sekundet etter kjøretur, og det har oppstått etter parkering uten lading, og i ett tilfelle da bilen hadde stått fulladet med ladekabel i i ett døgn. Av en eller annen grunn har det heldigvis aldri skjedd etter første stopp etter at bilen har vært fulladet, så kona har alltid fått start når hun skal hjem etter jobben, hvor hun står parkert i 7 timer uten lading, ofte i 20 kuldegrader. Hun sparer aldri på varme i ratt og seter. Hun tør imidlertid ikke å slå av bilen når hun er innom butikken på veg hjem.
Periodevis kan det gå uker uten at problemet oppstår, men når det kommer tilbake varer det gjerne noen dager, uavhengig om ekstern 12-v-lader er benyttet. Jeg vil ønske dere som vet forskjellen på watt, volt og ampere lykke til i deres søken mot sannheten, og håper Kia vil belønne den som kommer til bunns i dette sammensatte mysterium.
#5
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
onsdag 15. mars 2017, klokken 02:16
Bra jobba, EV Mor10!  Tipper funnet ditt av forskjellig lading med og uten hovedlys er et bra spor! Selvom det som sagt av flere her kan være at batteriene våre har fått en knekk gjenstår det å finne årsaken. Det er jo ingen fornuftig grunn til at ikke 12-v skal forsynes rikelig av hovedbatteriet. For meg er det også et mysterium at ikke Kia Norge tar tak i problemet. Min forhandler innrømmer i det minste at problemet er kjent av Kia Norge, men er nok langt fra løsningen. Har selv vært inne på tanken om å kreve kjøpet hevet, men som oppvokst med bil (saab 93, 2-takter) på 70-tallet, med våte plugger, koking og starting på gir når batteriet var flatt er man jo vant til å forstå i grove trekk hvordan ting fungerer, og prøve å finne løsninger.
#6
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
onsdag 08. mars 2017, klokken 01:19
Takk for svar, TB, får skaffe meg en spenningsmåler.  Kan noe av forklaringen på problemene med Soulen være at bilens egen 12-voltslader også er så "smart" at den ikke starter lading hvis spenningen kommer litt under 12?
#7
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
tirsdag 07. mars 2017, klokken 23:38
Hos meg har det skjedd en gang at 12-volt var utladet mens ladekabel stod i. Da hadde bilen stått fulladet et døgn.  Blir spennende om et bedre batteri hjelper hos deg. Foreslo nytt batteri hos min forhandler, men der er de sikre på at feilen ligger et annet sted, og ny sikringsboks skal være på veg med ekspresspakkepost fra Korea. Noe snålt som jeg opplever når problemet oppstår hjemme i garasjen er at når jeg setter på vanlig 12-volts lader så starter ikke lading. Da bruker jeg å koble på boosteren, det gnistrer litt, bilen våkner, og 12-volts-laderen kommer igang. Så kan jeg koble fra boosteren, og laderen fortsetter.  Hvordan kan dette forklares? Jeg lurer på om det kan være brutt kontakt mellom elementer i batteriet, og at boosteren gjenoppretter kontakten. Andre forslag?
#8
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
mandag 27. februar 2017, klokken 21:35
Takk for info, Larry King, nix, Rav 4EV og Robert!  Skal til verksted torsdag, har god tro på at forhandler også vil erkjenne at det greieste for alle blir å få inn et kvalitetsbatteri. 
#9
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
lørdag 25. februar 2017, klokken 19:34
Takk for tips, Rav 4 EV og nix, det virker trolig at noe av problemet skyldes dårlig kvalitet på 12-voltsbatteriet. Men kan det forklare at batteriet er tappet rett etter kjøring, når setevarme mm ikke har vært i bruk? Hvorfor kan boosteren fra Biltema vekke 12-voltsbatteriet til live, når bilens egen DC-DC lader ikke klarer det?  Noe annet som fremdeles er merkelig er at bilen når den står til lading avbryter lading av 12-volt før det er fullt. Og hvordan kan lys som er avslått begynne å lyse og blinke? 12-voltsbatteriet ble altså sjekket og funnet iorden ved siste service, og da måtte verkstedet ha bilen inne et helt døgn for å kunne kjøre full sjekk. Hvordan kan forhandleren en gang si at problemet trolig skyldes at bilen var ment for Tyskland, en annen gang at 12-voltsbatteriet kun lades etter at hovedbatteriet har nådd 100 %, og neste gang si at problemet kan skyldes dørhåndtakene?  Og er det noen av dere som har møtt en forhandler som har peiling?  Jeg er forøvrig lovet lånebil ved neste verkstedbesøk.
#10
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
lørdag 25. februar 2017, klokken 00:39
Tror 12-voltsproblemet må være veldig sammensatt. For å redusere sannsynligheten for at det skjer har vi nå sluttet å ha kupelys som går på når dørene åpnes, og er forsiktige med setevarmen. Har sluttet med forvarming, siden det var nevnt som mulig årsak tidligere i tråden. Når kona skal i butikken tør hun ikke slå bilen av, og får derfor heller ikke låst dørene. Vi har brukt ekstra lader til 12-volt. Likevel skjer det et par ganger i uka at bilen blir død, og det skjer gjerne etter en times kjøring, bare 2 sekunder etter at den er slått av, og før vi rekker å åpne ladeluka. Fram med boosteren igjen. Bilens oppførsel varierer veldig i disse tilfellene. Noen ganger kommer beskjeden om bremsefeil, noen ganger begynner hovedlysene å blinke. En gang kom tåkelyset på, selvom bryteren var av, og en gang kom en svak glød i bagasjeromslampa, selvom bakluka var helt lukket. Lampa slukket straks da boosteren ble koblet på. Hadde håpet problemene var slutt etter oppdatering ved 30000 km-service, men nå blir det stadig verre. Har bestilt time igjen, men tror egentlig verkstedet famler i blinde for å finne feilene. Begynner nesten å lure på om Nord-Koreanere har lagt inn en virus i Soulen. 
#11
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
tirsdag 24. januar 2017, klokken 23:04
Har opplevd flere ganger nå at 12-voltsbatteriet har for lite spenning til at noe virker. Noen ganger kan det forklares, f.eks ved at bakluka har stått oppe et par minutter, andre ganger skjer det bare. Ser nok at det oftere skjer når setevarme har stått på. Jeg ordner problemet med et reservestartbatteri, men kona fikk støt som ung, og nekter derfor å bruke det. Siden kona bruker bilen mest blir dette litt ugreit, så jeg tok det opp med forhandler nå når bilen skulle til 30000 km-service. Soul EV-eksperten hos forhandleren kunne da fortelle at problemet trolig skyldes at vår bil opprinnelig var ment for det tyske markedet, og derfor lader 12-voltsbatteriet mindre enn bilene som var ment for det norske markedet. De sjekket 12-voltsbatteriet, som ble funnet iorden, og ga bilens datasystem en oppdatering som forhåpentlig skulle hjelpe.
Men nå skjedde det igjen, etter en 20 minutters biltur og 3 timer parkering var bilen død. Startet som vanlig med hjelpebatteriet og trillet hjem, ca 6 km nedoverbakke. Slo av bilen, og prøvde så å slå på etter et halvt sekund, men da var den død igjen.  Synes dette er dårlig!  Hvorfor blir ikke 12-voltsbatteriet prioritert framfor setevarme? Hvorfor gis det ikke noe varsel om at 12-voltsbatteriet nærmer seg minimum? Og når bilen har stått på lading hjemme og hovedbatteriet har 100% er 12-voltsbatteriet ikke fullt. Det ser jeg ved å sette på vanlig 12-voltslader, og da lades det i ca 1 time til. Hvorfor er det slik? Regner Kia med at 12-voltsbatteriet ikke har godt av å bli fulladet?
Ellers er bilen veldig bra, og det er mange interessante innlegg på denne tråden, men jeg føler at vi enda ikke har kommet til bunns i 12-voltsproblematikken. Kan det være noe i at problemene kommer hos biler ment for Tyskland?
#12
Kia Soul EV / Sv: Tilbakevendende 12v problem
tirsdag 20. september 2016, klokken 23:13
Kona ringte idag og fikk ikke startet igjen, og ikke åpnet bakluka. Dørene hadde heldigvis ikke vært låst. Hun har ellers likt kiaen, og aldri opplevd lignende etter 20000 km, men nå skulle det være siste gang hun kjørte dritbilen. Vi har et nødbatteri fra biltema som har løst samme problem for meg en gang, og som jeg fikk henne til å koble på, uten at det hjalp denne gangen. Ble til at jeg reiste ut med dieselbilen, og fikk da startet med vanlige startkabler, og alt var iorden igjen. Ikveld har jeg forsket litt, og funnet at hvis bilen slås av med powerknappen mens girvelgeren står i noe annet enn P, og man så setter girvelgeren i P og forlater bilen, så høres en pipelyd i ca 10 sekunder. Når pipelyden slutter, og man tror alt er iorden, blir radio og hovedlys stående på.  Mulig dette kan forklare noen av tilfellene med tappet 12-volt.  Håper kona tilgir, ellers blir det kia til salgs!
#13
Kia Soul EV / Sv: Bilen skjønte ikke at hurtiglading var avsluttet
mandag 09. november 2015, klokken 19:20
Kan ikke si sikkert om det blinket under ladinga, men etterpå var det blålys som på full utrykning.  Er ihvertfall greit å vite at vi kan restarte ved å koble fra 12-volt noen sekunder.  Ikke mye vi kan fikse og mekke selv ellers på disse hypermoderne doningene, og Viking veihjelpsfolka har ikke så mye erfaring med dem enda.
#14
Kia Soul EV / Sv: Bilen skjønte ikke at hurtiglading var avsluttet
mandag 09. november 2015, klokken 18:13
De tre blå lysene fortsatte å blinke etter at laderen var frakoblet. 
#15
Kia Soul EV / Bilen skjønte ikke at hurtiglading var avsluttet
mandag 09. november 2015, klokken 14:18
Har vært på første langtur med hurtiglading, debuterte på Statoil, Gjøvik.  Betalte for 15 minutter, og prosentene rant inn i batteriet.   Tenkte så at jeg kunne prøve tidsinnstilt forvarming mens vi stod der, siden jeg tidligere har opplevd at 12-voltsbatteriet ble tappet mens bilen stod på hjemmelading med setevarmen på.  Stilte forvarmingen på, men den startet ikke opp.  Fikk så varsel om at det var noe feil med hurtigladingen, men tiden var da gått, og jeg hadde fått de 20 prosent jeg trengte.  Der rare skjedde da jeg hadde tatt ladekabelen ut, at de blå lysene fortsatte å blinke, og jeg kunne ikke verken kjøre eller slå bilen av, fordi bilen trodde at ladekabelen fremdeles var i.  Fikk ikke låst dørene eller noe.  Betjeningen på stasjonen prøvde å hjelpe, bl. a ved å slå laderen på igjen, uten at bilen oppfattet dette.  Heldigvis kom jeg til å tenke på hvordan det hjelper å restarte min gamle mobiltelefon når den får fnatt, og bad om å få låne en skiftnøkkel på stasjonen.  Koblet så 12-voltsbatteriet av, ventet 20 sekunder, koblet på, og alt var iorden.  Flere som har opplevd lignende?  Etter mine opplevelser tenker jeg å heretter kjøre rundt med skiftnøkkel og 12-volts nødstartbatteri.  Hurtiglading fungerte fint på stasjonene videre på reisen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA