Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - akselc

#1
Hei dere


Valget faller nok på en Soul denne uken.
Takk for alle innspill!

Mvh
Aksel
#2
Sitat fra: nime01 på søndag 18. oktober 2015, klokken 00:16
Sitat fra: akselc på lørdag 17. oktober 2015, klokken 22:57
Men, jeg forstår enda ikke hurtiglader konseptet enda.
Altså, hvis bilen har hurtiglader, hva trenger "huset" mitt da?
En egen kurs/stikkontakt utenfor veggen kun til elbil med en ny 16amp sikring?
Hva slags kontakt trenger jeg ute? Og jeg tror ikke jeg trenger en superlader, men en som lader fullt på mellom 4-8 timer hadde vært bra. I så tilfelle, hva trenger jeg da?
De fleste elbiler har mulighet for hurtiglading, dvs mer enn 22kW ladeeffekt, med unntak av Mercedes B ED, Zoe R240, Ford Focus Electric og div el. varebiler. Ved hurtiglading benyttes en dedikert hurtiglader. Alle biler har mulighet for saktelading - noen har maks 3,6kW, noen har maks 6,6kW - mens Zoe lader på maks 22kW (semihurtig lading) og Mercedes B på 11kW (semihurtig lading)

Okei, så teknologien med hurtiglading, ligger i selve bilen?
Dedikert hurtiglader, er da selve kabelen?



Sitat fra: nime01 på søndag 18. oktober 2015, klokken 00:16
Om du har mulighet for et enfase 32A CEE stikk, så får du utnyttet 6,6kW ombordlader i Soul, Leaf og i3. Da lader du en Soul eller ny Leaf fra tom til full på 4-5 timer. Forutsatt tilførsel OK, er det ingenting i veien for å få elektriker til å legge ut et 32A CEE stikk, som du da enkelt kan koble en 32A veggboks på eller f.eks ta ut 16A via en overgang - det finnes flere på forumet her som selger slike. Alternativt, om du allerede har et 16A stikk på vegg, få elektriker til å sjekke over denne, evt bytt til blått CEE stikk, og kjøp inn enten en 16A veggboks eller 16A kladdløs kabel med CEE. Da vil du lade opp en Soul eller ny Leaf fra tom til full på rundt 10 timer.

32A CEE stikk, er det vanlig stikkontakt, koblet til kurs på 32A sikring? Er dette da en vanlig stikkontakt type?
32A veggboks, kladdløs kabel ?.. hjelpes! Altså, uansett, så trenger jeg å få en "stikkontakt" ute på veggen hjemme. Strekket er ca mellom 5-10 meter. Denne burde da kobles til en 32A sikring? Dvs at jeg trenger en ny sikring i strømskapet på 32A som kobles til veggen ute, og på veggen ute så trenger jeg en veggboks?
Hvem/hvor selges dette?

Sitat fra: nime01 på søndag 18. oktober 2015, klokken 00:16
MEN: Ikke overvurder ladebehovet hjemme, det gjør alle i begynnelsen - man har gjerne ladeskrekk, batterifobi og rekkeviddeangst i lange baner før man får litt erfaring, og selv mange av de med Tesla Model S klarer seg lenge med 10A/16A saktelading hjemme. Vi har 2 stk Soul, og klarer oss foreløpig med original ladekladd på 10A. Skal kjøpe inn en 16A kladdløs kabel (Charge Amps Spark eller Ray) slik at vi lader bittelitt fortere, men det er fortrinnsvis ment for bruk på jobb og på tur hvor det ikke finnes andre muligheter.

Ta gjerne et godt, skarpt bilde av sikringsskapet ditt, så vil du garantert få tips fra kyndige her inne om hva du kan bruke.

Lurer på om det blir et bilde snart ja.
#3
Sitat fra: nime01 på lørdag 17. oktober 2015, klokken 10:00
Ellers er det verdt å huske på at elbilen garantert blir bil nr 1 i husholdningen, selv om man kjøper den som bil nr 2... vinteregenskaper som varmepumpe, rattvarme er nesten et 'must' i Norge - ta det med beregningen :D

Uansett, prøvekjør alle bilene! Lykke til med valget :D


Hei igjen!

Takk for input TorC, Carl Anton Stenling,Pokerfjes, softblue, bromm, turfsmurf, ingeniøren, nime01, v-i-c, luftventil, timingbeltkiller, Appleknocker!

Tatt i betraktning det nime01 sier over her, så er det nok sant som du sier at elbilen blir nok bil nr 1 i husholdningen, så da begynner rekkevidde å spille mere inn. Så kona og jeg begynner å helle mot Soul.
Selvom jeg selv gjerne ville kjørt I3 eller Golf. Med Soul, så skal rekkevidden holde på vinterstid (10mil), uten å måtte lade på jobb, og ved sommerstid, eller ved ved eco-dager, så antar ejg at den har nok strøm til å kunne ta all småkjøring på kveldstid uten å måtte være avhengig av å "klattlade" etter jobb for å kunne ha rekkevidde til små kjøring på kveldstid. Et veldig godt poeng, da jeg kun har tenkt på t/r jobb.

Men, jeg forstår enda ikke hurtiglader konseptet enda.
Altså, hvis bilen har hurtiglader, hva trenger "huset" mitt da?
En egen kurs/stikkontakt utenfor veggen kun til elbil med en ny 16amp sikring?
Aner ikke hva jeg har, gammelt rekkehus, med automat sikringer, tror jeg har en 16amp sikring til vaskemaskiner...

Hva slags kontakt trenger jeg ute?
Og jeg tror ikke jeg trenger en superlader, men en som lader fullt på mellom 4-8 timer hadde vært bra. I så tilfelle, hva trenger jeg da?
#4
Sitat fra: PokerFjes på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:16
Soul har ikke app, og er den minst aerodynamiske av elbilene i klassen. Soul har til nå hatt en fordel med sitt store (30kWh) batteri, men mister denne fordelen når nye Leaf (som har ganske bra aero) kommer.

Jeg har aldri hatt ny bil, og har aldri tenkt jeg skulle ha en heller, men lav drifts-, kjøps- og vedlikeholdskost og et ønske om en sikrere moderne bil gjorde at jeg tok steget. Jeg er ikke en typisk elbillist som sparer tusener hver måned på å ha elbil. Jeg har ingen bommer eller kollektivfelt på arbeidsveien som gjør at jeg sparer masse.

Mitt regnestykke er veldig enkelt - lånet på bilen går over 8 år og jeg har regnet med restverdi kr0 etter denne perioden (ingen vet hva som skjer med verdien på disse bilene!). Dette er worst case.
Sammenlignet med å holde min gamle Caravelle i live med 25k kjørelengde årlig - så koster det meg litt mer å kjøre ny elbil. Helt til en eller annen større reparasjon må til på den gamle bilen - og da er plutselig elbilen mye billigere. 

Jeg synes alle de nyeste kompaktbilene har noe for seg, og du burde prøverkjøre de du liker best. Du kan få mang en aha-opplevelse i sekundet du setter deg inn.

Tenker litt i samme baner som deg også, at restverdi på bilen nesten er uintr, alle bilkjøp jeg gjør, har kun en verdi, og det er minst mulig driftskostnader! Har alltid hatt bilene våre i mange år, og aldri hatt ny bil.
Så valget mitt er fordi driftskostnadene jeg har idag på den ene av 2 fossilbilene vi har, er like mye som å bellåne en ny elbil. Samt at fordelen med pendlerfradrag går ned, og bom i østfold er på trappene, så det blir mere utgifter. Jeg renger med at kollektivkjøring og bompenger subsidiene faller bort etterhvert, greit nok. Men tror at nå er rette tidspunktet å kjøpe elbil pga lav kjøpskostnad, og lave driftskostnad (såvidt jeg vet).

At Soul ikke har en app, er dumt, men for min del ikke en grunn til at jeg ikke kunne tenkt meg den.
Kanskje det kommer i fremtiden, må vel også oppgradere selve bilen også muligens da.

Driftskostnader ble nevnt som et minus av tutti... Vil det si at servicens er dyre? Delene?
Noen som vet.
Hva er normal service lengde på en Soul?

Takk for svar!
#5
Sitat fra: tutti på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:41
Det som gir det best rekkevidde til daglig er:

-Størst mulig batteri (innen rimelig pris)
-VP
-3-fas hjemmelader (eller 32A som er bedre enn 16A) + hurtiglader borte

3 fas, er disse større "ladepluggene", og de må da kobles til en ny sikring på 32A i strømskapet inne?
Da må det taes med i regnstykket også? Elektriker, må bestilles osv?



Sitat fra: tutti på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:41
I tillegg er det kjekt med kjøling/oppvarming av batteri + app for å oppvarme bilen på forhånd.

Så er det slik at noen elbiler ikke tåler IT nett (vanlig i Norge), bruker veldig mye strøm i forhold til andre, mangler app og har høye driftskostnader (dyre servicekostnader).

Tilslutt kan det være lang ventetid på enkelte elbiler (ok for noen, ikke ok for andre).
Hvilken av bilene har ikke egen app? Og hvem av dem kan ikke oppvarme på forhånd?
Når du sier, bruker veldig mye strøm, tenker du da på at den trekker mye strøm ved lading?
Eller bruker mye strøm ved kjøring?

Sitat fra: tutti på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:41
Min anbefaling er som følger:

1. Soul +(stort batteri, VP, 32A lader. hurtiglader, kjøling/varme batteri) minus (ventetid bestilling/vedlikeholdskostnader, ingen app)
2. Leaf 2016 med 30 Kwh batteri +(stort batteri, VP, 32A, hurtiglader, app) minus (ikke så mye)
3. egolf +(VP, hurtiglader, lave driftskostnader, raskere levering, app) minus (gjennomsnittlig batteri, kun 16A hjemmelader, ikke kjøling/varme batteri)

Andre elbiler er for spesielt interesserte uten å tilby så mye mer. Dog er det bra at vi har flere elbiler å velge mellom!
Takker for alle innspill!
#6
Kjøpe elbil? / Beste pendlerbil minst 10 mil om dagen - ca 250.000 ?
fredag 16. oktober 2015, klokken 22:31
Hei alle!

Da regnestykket mitt ble slik at å pendle t/r jobb med en ikke så økonomisk bensinbil 2004 mod, ble nesten like "dyrt" som å betale på et billån på 250.000Kr, i mnd, så sitter jeg her å vurderer en elbil da driftskostnadene (bensin/bom/slitasje på deler/verskted) er mye mindre på en elbil, samt at jeg da kan sitte i en nesten ny (spørs hvilken bil) med garanti. Og mere forutsigbare utgifter. Bensinbilen har gått langt, og den nærmer seg nok endel reperasjoner og bytting av slitedeler. Så har jeg alltid tenkt at å bruke elbil minimum 10mil om dagen ble litt for langt.

Men så har det skjedd ting på den fronten også, og muligheten for å lade på jobb er det ikke idag, men vil komme
da flere har fått elbil. Dette skal avklares før et evnt kjøp.

Er det noen som har noen informasjon om typiske slitedeler slites "like" fort ut som på fossilbiler?
Bremseskiver slites kanskje mindre pga regenerering istedenfor nedbremsing?
Hva er typiske ved bytting av deler?
Det er jeg tenker på er å minimere verkstedsbesøk, og ha så smertefri kjøring som mulig, med litt mere forutsigbare utgifter.

Og så er det jo selvfølgelig valgets kval.
Leser masse på forumet, og det virker som de mest populære bilene, takler 10 mil om dagen vinter som sommer, med lading på jobb og/eller økonomisk kjøring.

Mitt kjøremønster vil bli 5-6 km småkjøring (barnehage/skole) og så ca 44km motorvei med 100/110 i fartsgrense. Hjem igjen samme mønster. Ruten er Sarpsborg-Son, høydemeter under 250m, og ingen særlig bratte oppoverbakker ala type oppover fjell osv.

Ser på, e-golf, i3, Soul, og Zoe.
e-golf og i3 ligger litt høyere enn 250k og har sine fordeler og ulemper ved direkte sammenligning.
Soul og Zoe har igjen andre fordeler som slår e-golf og i3. (Soul rekkevidde og garanti, i3 design og hestekrefter)
Er det noen biler som "egner" seg best for motorvei kjøring enn andre?


Dette blir første gang vi har mulighet til å velge ny eller nesten ny bil, og den kommer til å bli brukt mye, så jeg ønsker å være sikker i valget før vi går videre. De bilene på listen skal prøvekjøres også.


Den skal bli brukes som pendler bil til/fra jobb og barnehage og annen småkjøring, ved lengre turer så brukes fossilbil nr2. Må nevnes at jeg er ca 1.90cm også.

Håper noen har "bred" erfaring på pendling, og evnt slitasje, eller andre merknader/hensyn man bør ta i betraktning ved å bruke bilen nesten 25.000Km per.år.

Et spm til på tampen, oppvarming av bil på morgenen, innvendig kupè? Er det noen av bilene som har noe integrert der? Jeg har aldri hatt behov eller hatt bil som har hatt muligheten til å varme opp før start om morgenen, hvis man lader bilen om natten, finnes det noe automatikk/timer for å sette på varmen mens den lader? Og vil det dra strøm av kjørelengden selvom den fortsatt lader?

Takker på forhånd!

Akselc




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA