Hei dere
Valget faller nok på en Soul denne uken.
Takk for alle innspill!
Mvh
Aksel
Valget faller nok på en Soul denne uken.
Takk for alle innspill!
Mvh
Aksel
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: nime01 på søndag 18. oktober 2015, klokken 00:16Sitat fra: akselc på lørdag 17. oktober 2015, klokken 22:57De fleste elbiler har mulighet for hurtiglading, dvs mer enn 22kW ladeeffekt, med unntak av Mercedes B ED, Zoe R240, Ford Focus Electric og div el. varebiler. Ved hurtiglading benyttes en dedikert hurtiglader. Alle biler har mulighet for saktelading - noen har maks 3,6kW, noen har maks 6,6kW - mens Zoe lader på maks 22kW (semihurtig lading) og Mercedes B på 11kW (semihurtig lading)
Men, jeg forstår enda ikke hurtiglader konseptet enda.
Altså, hvis bilen har hurtiglader, hva trenger "huset" mitt da?
En egen kurs/stikkontakt utenfor veggen kun til elbil med en ny 16amp sikring?
Hva slags kontakt trenger jeg ute? Og jeg tror ikke jeg trenger en superlader, men en som lader fullt på mellom 4-8 timer hadde vært bra. I så tilfelle, hva trenger jeg da?
Sitat fra: nime01 på søndag 18. oktober 2015, klokken 00:16
Om du har mulighet for et enfase 32A CEE stikk, så får du utnyttet 6,6kW ombordlader i Soul, Leaf og i3. Da lader du en Soul eller ny Leaf fra tom til full på 4-5 timer. Forutsatt tilførsel OK, er det ingenting i veien for å få elektriker til å legge ut et 32A CEE stikk, som du da enkelt kan koble en 32A veggboks på eller f.eks ta ut 16A via en overgang - det finnes flere på forumet her som selger slike. Alternativt, om du allerede har et 16A stikk på vegg, få elektriker til å sjekke over denne, evt bytt til blått CEE stikk, og kjøp inn enten en 16A veggboks eller 16A kladdløs kabel med CEE. Da vil du lade opp en Soul eller ny Leaf fra tom til full på rundt 10 timer.
Sitat fra: nime01 på søndag 18. oktober 2015, klokken 00:16
MEN: Ikke overvurder ladebehovet hjemme, det gjør alle i begynnelsen - man har gjerne ladeskrekk, batterifobi og rekkeviddeangst i lange baner før man får litt erfaring, og selv mange av de med Tesla Model S klarer seg lenge med 10A/16A saktelading hjemme. Vi har 2 stk Soul, og klarer oss foreløpig med original ladekladd på 10A. Skal kjøpe inn en 16A kladdløs kabel (Charge Amps Spark eller Ray) slik at vi lader bittelitt fortere, men det er fortrinnsvis ment for bruk på jobb og på tur hvor det ikke finnes andre muligheter.
Ta gjerne et godt, skarpt bilde av sikringsskapet ditt, så vil du garantert få tips fra kyndige her inne om hva du kan bruke.
Sitat fra: nime01 på lørdag 17. oktober 2015, klokken 10:00
Ellers er det verdt å huske på at elbilen garantert blir bil nr 1 i husholdningen, selv om man kjøper den som bil nr 2... vinteregenskaper som varmepumpe, rattvarme er nesten et 'must' i Norge - ta det med beregningen
Uansett, prøvekjør alle bilene! Lykke til med valget
Sitat fra: PokerFjes på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:16
Soul har ikke app, og er den minst aerodynamiske av elbilene i klassen. Soul har til nå hatt en fordel med sitt store (30kWh) batteri, men mister denne fordelen når nye Leaf (som har ganske bra aero) kommer.
Jeg har aldri hatt ny bil, og har aldri tenkt jeg skulle ha en heller, men lav drifts-, kjøps- og vedlikeholdskost og et ønske om en sikrere moderne bil gjorde at jeg tok steget. Jeg er ikke en typisk elbillist som sparer tusener hver måned på å ha elbil. Jeg har ingen bommer eller kollektivfelt på arbeidsveien som gjør at jeg sparer masse.
Mitt regnestykke er veldig enkelt - lånet på bilen går over 8 år og jeg har regnet med restverdi kr0 etter denne perioden (ingen vet hva som skjer med verdien på disse bilene!). Dette er worst case.
Sammenlignet med å holde min gamle Caravelle i live med 25k kjørelengde årlig - så koster det meg litt mer å kjøre ny elbil. Helt til en eller annen større reparasjon må til på den gamle bilen - og da er plutselig elbilen mye billigere.
Jeg synes alle de nyeste kompaktbilene har noe for seg, og du burde prøverkjøre de du liker best. Du kan få mang en aha-opplevelse i sekundet du setter deg inn.
Sitat fra: tutti på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:41
Det som gir det best rekkevidde til daglig er:
-Størst mulig batteri (innen rimelig pris)
-VP
-3-fas hjemmelader (eller 32A som er bedre enn 16A) + hurtiglader borte
Sitat fra: tutti på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:41Hvilken av bilene har ikke egen app? Og hvem av dem kan ikke oppvarme på forhånd?
I tillegg er det kjekt med kjøling/oppvarming av batteri + app for å oppvarme bilen på forhånd.
Så er det slik at noen elbiler ikke tåler IT nett (vanlig i Norge), bruker veldig mye strøm i forhold til andre, mangler app og har høye driftskostnader (dyre servicekostnader).
Tilslutt kan det være lang ventetid på enkelte elbiler (ok for noen, ikke ok for andre).
Sitat fra: tutti på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:41Takker for alle innspill!
Min anbefaling er som følger:
1. Soul +(stort batteri, VP, 32A lader. hurtiglader, kjøling/varme batteri) minus (ventetid bestilling/vedlikeholdskostnader, ingen app)
2. Leaf 2016 med 30 Kwh batteri +(stort batteri, VP, 32A, hurtiglader, app) minus (ikke så mye)
3. egolf +(VP, hurtiglader, lave driftskostnader, raskere levering, app) minus (gjennomsnittlig batteri, kun 16A hjemmelader, ikke kjøling/varme batteri)
Andre elbiler er for spesielt interesserte uten å tilby så mye mer. Dog er det bra at vi har flere elbiler å velge mellom!