Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - haavardw

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvilke leaf modell trenger jeg?
søndag 30. juli 2017, klokken 21:07
Har en 30kwh fra februar 2016 og bruker den til all familiekjøring i byen og nærmiljøet hver dag, men i tillegg langturer/ferieturer på 1000km+. I går kom vi hjem fra en tur til og fra København. Har ikke erfaring med 24kwh selv, men venner som har denne sier at vårt kjøremønster bare er å glemme med 24kwh uten å få magesår m.m. Kan virkelig snakke varmt om 30kwh. Dieselbilen vår brukes kun til og fra søppelfyllinga nå.
Ladehastigheten på 30kwh er god. Vi har takboks som brukes når kona slår seg løs på Ullared, men i hverdagen er bagasjeplassen mer enn god nok. Har egentlig ikke noe å utsette på 30kwh.
#2
Takk for nyttige betraktninger. Jeg vil følge med på SOC neste gang det skjer. Uansett var dette en ekkel opplevelse, og det kan være greit for andre leafeiere som kjører ned mot 10% å vite at batterivisningen ikke er pålitelig mot slutten.
#3
Hei, jeg har opplevd dette to ganger på vår 30kwh 2016-leaf, sist på tur fra Gardermoen til Stavern.
Prosentvisningen raste hurtig fra anslagsvis 16-17% til --- i løpet av noen få kilometer. Hadde beregnet å kjøre til neste ladestasjon, men klarte med en god porsjon flaks å kare meg frem til en som lå nærmere. Vi har vært godt fornøyd med bilen frem til denne episoden, nå har både jeg, kona og barna fått rekkeviddeangst.  >:(

Legger ved et oppstykket Leafspy-utdrag fra turen. Beklager at ting falt ut underveis, det var egentlig en tilfeldighet at jeg startet LeafSpy tidligere den dagen. Kommer alltid til å bruke Leafspy på langkjøring heretter.
Ber om hjelp til å tolke tallene.
#4
LeafSpy / Sv: Leaf Spy, nerde ting?
onsdag 07. desember 2016, klokken 11:30
Jeg har 30kWh, og bruker LeafSpy en gang iblant for å sjekke lufttrykk.

Nerden i meg kikker litt på batteritemperatur, forbruk m.m., men i praksis er det svært sjelden jeg virkelig har bruk for funksjonene i LeafSpy. Har slurvet litt med planleggingen og sittet med hjertet i halsen på jakt etter ladestasjon et par ganger, da har LeafSpy vært god nytte.
#5
Rust / Sv: Rust på taket
torsdag 22. september 2016, klokken 10:06
AC bidrar til å tørke bilen og fjerner dugg. Man bør absolutt bruke AC om vinteren. http://www.tv2.no/a/3924975

Kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på påstanden din "kjbu"; hvordan kan bruk av AC redusere batteriets levetid?
#6
TLC / Sv: Avflassing av klarlakk på støtfanger foran(plast)
tirsdag 20. september 2016, klokken 12:27
Hvilken farge har flassbilene? Er dette utbredt?

Min er rød. 2016-modell.
#7
TLC / Sv: Avflassing av klarlakk på støtfanger foran(plast)
tirsdag 20. september 2016, klokken 07:57
Hei! Har nøyaktig samme problemet på min 2016-Tekna, 30kwh. Bilen er rød.
Et lite felt under ladeporten forsvant plutselig i store og små flak da jeg vasket bilen. Brukte ikke høytrykk, men skal innrømme at jeg jobbet hardt med å svampe vekk noen gjenstridige insekter.
Forhandleren utførte en heft-test med en spesiell type tape, og da fulgte mer lakk med.

Dette går på garantien, men uansett syns jeg det gir grunn til bekymring. Dersom vedheften på resten av klarlakken er like dårlig kommer ikke disse bilene til å se noe særlig ut om noen år.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Varme - dårlig luft
mandag 12. september 2016, klokken 09:18
Hei, har en 30kwh og det lukter null og niks når jeg skur på varmen. Barna oppfordret meg til å lage badstu på tur til barnehagen i morges, så vi prøvde med maks effekt. Ingen lukt da heller.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Rest rekkevidde Leaf ved 0 % batteri
mandag 12. september 2016, klokken 08:43
Har 30kwh, og har kjørt ned på ---- sikkert 8-10 ganger. At det sier mest om meg er vel en annen sak.  ::)
På det lengste kjørte jeg ca 15 kilometer på ----, riktignok i 60-80 kmt, varme/ac avslått og likevel med svettedråper i panna. Da jeg kom frem gjenstod 0,8kwh ifølge Leafspy.
Kona kjørte bilen like tom en annen gang. Hun kjørte da 13 kilometer fra strekene kom til syne og frem til hun koblet i laderen, da også på rolige landeveier og med stikk av rekkeviddeangst.
#10
Carwing / Sv: Eldgammelt kart i ny Leaf
torsdag 25. august 2016, klokken 21:32
Støtter Sylwester; gi Nissan en skikkelig ørefik hvis du orker. Jeg har en 2016-modell selv, og skjønte raskt at Waze gir meg betydelig mer enn hva som er mulig i NissanConnect-systemet.

Forstår ikke helt at Nissan slipper unna med å gi ut søppel som dette. Her snakker vi slurv fra ende til annen.

Leif er for øvrig helt upåklagelig, vi er utrolig godt fornøyd med bilen.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Irriterende pling plong på navigasjonen
mandag 22. august 2016, klokken 10:38
Hei, jeg hadde akkurat samme problem som deg.

Prøvde mange ting og før jeg til slutt resatte alt. Da forsvant feilen.
#12
Lading / Sv: Ladestasjon egoister.
torsdag 18. august 2016, klokken 18:19
Tror nok at du var utsatt for et sjeldent tilfelle av en dust, vi får håpe at han lærte noe.

Å oppfordre til 80%-kutyme syns jeg imidlertid høres ut som idé som kan slå uheldig ut på stemningen rundt ladestasjoner. Jeg har måtte lade til 90-100% flere ganger for å rekke hele veien hjem på langturer, med biler i ladekø bak meg. Det handler ikke om at jeg er egoist, det handler om at jeg ikke vil risikere at neste ladestasjon ikke fungerer (been there) eller at jeg må ringe tauebil. Jeg syns det bør være opp til hver enkelt elbilist å bestemme hvor mye strøm han skal fylle på - ikke folkene rundt.

Dersom man okkuperer en ladeplass og strengt tatt kunne klart seg uten, håper og tror jeg imidlertid at de fleste er såpass oppegående at de flytter seg når andre kommer til.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Hente ny Leaf
torsdag 30. juni 2016, klokken 11:26
Ta også i betraktning at bilen er ny, og at batteriet ikke er kalibrert - og ikke har nådd reell makskapasitet. Du bør definitivt finne et ladested underveis. Gled deg til ny bil! Strålende fornyd med vår 30kWh.
#14
Leaf 2010-2017 / 30kwh - inntrykk etter 5000 kilometer
onsdag 08. juni 2016, klokken 15:09
Hei!
Etter å ha hatt en Leaf 30kwh Tekna i noen måneder - vår første elbil - er familien i hovedsak godt fornøyd. Rekkevidde, plass og komfort gjør bilen utmerket til det aller meste, og de få gangene vi skal langt er faktisk hurtigladeren ganske... hurtig. Alt i alt skjønner vi ikke hvorfor det ikke er flere elbiler på veiene.

Når det gjelder det NissanConnect og hele skjermen i midten, så stiller saken seg litt annerledes. Det eneste vi bruker systemet til er i dag musikk samt forvarming og -kjøling. Dette systemet er for øvrig treigt og litt merkelig. Lurer nesten på om det kommunsierer med bilen via SMS.
Vi har forresten lagt inn en lyd som spilles når vi kommer til huset vårt, til stor glede for barna.

Ut over dette er onlinefunksjonaliteten totalt ubrukelig slik vi ser det. Nissan bør på papiret ha et stort potensiale med systemet, men sluttløsningen bærer preg av at en litt for liten ingeniørgruppe har fått alt for dårlig betalt, og deretter blitt satt ned til å utvikle systemet - hver for seg. De har trolig ikke pratet med hverandre underveis i prosessen, og et par år før systemet egentlig var ferdig har Nissans designteam bestemt seg for å rulle ut systemet selv om det ikke var ferdig.

Her er ei liste med irritasjonsmomenter, store og små:

-Hvorfor er ikke ladestasjonkartet oppdatert med hurtigladere?
-Er det noen som vet hvorvidt Nissan planlegger push-løsning for ladestasjonstatus (for å kunne se hvilke ladere som faktisk virker)?
-Må man trykke "ok" på skjermen hver #$"&£ gang man starter bilen eller er det jeg som har misforstått noe?
-Bilen har ryggekamera, men ikke sensor, har jeg skjønt det riktig? Ryggekameraet er ikke bra, men greit. Kunne gjerne hatt et akustisk varsel i tillegg.
-Apropos. Hvorfor piper bilen de fleste ganger jeg stanser, men andre ganger ikke? Dette er hysterisk irriterende.

Oppfordrer alle til å fortelle hvorfor jeg bør bruke NissanConnect fremfor Waze (gps) og diverse ladeapper, og hvilke andre funksjoner jeg burde begynne å bruke.  :D
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Sikkerhetsmelding
mandag 09. mai 2016, klokken 13:35
Sitat fra: Sippi på søndag 08. mai 2016, klokken 22:29
Noen som har klart å slå av denne sikkerhetsmeldingen?

Stiller meg bak!  Anyone?

Nissan, er dette eventuelt noe dere kan korrigere i neste over-the-air quickfix?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA