Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vartli

#1
Sitat fra: Radial på lørdag 08. mars 2025, klokken 22:14Fordi ca ingenting koster under 10000kr feks.... Og mange motorer konker, og ikke minst er det trøbbel med enkelte batteripakker.
Har et inntrykk av at det kan være lurt å unngå de eldste modellene. I tillegg er maskinskadeforsikring lurt for å unngå de største utgiftene. Jeg har tenkt at da er sjansen stor for at det går bra. Diesel er heller ikke trygt. Hadde reparasjon på 170000 via forsikring på 5,5 år gammel VW diesel for et år siden.
#2
Audi e-tron / Sv: Tilgjengelig effekt ved lav SOC
søndag 23. februar 2025, klokken 17:20
Det høres tidlig ut, ja. Kan ikke huske at effekten har blitt redusert før det er 25-30 km igjen. SOC vet jeg ikke, men det bør ha vært lavere enn du oppleve. Du har jo også hatt et ganske høyt forbruk, så kanskje det gir mening. Den skal vel varsle tilstrekkelig tidlig til at du kan berge deg før det går tomt. Kanskje den da varsler ved høyere SOC. Sikkert andre som har mer erfaring med kulde enn meg som bor på sørvestlandet. Har en 2021 55.
#3
Audi e-tron / Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
fredag 07. februar 2025, klokken 08:05
Sitat fra: Radial på fredag 07. februar 2025, klokken 06:46Kan denne være relevant tro?

https://www.dagbladet.no/nyheter/brann-i-elbil-forte-til-store-koer/82643460

Tviler på at det er hovedbatteriet som brenner her. Ser ut til å være en vanlig bilbrann. Brannvesenet slukket brannen, det klarer de vel ikke når hovedbatteriet tar fyr. Da må det vel bare få brenne ut.
#4
Audi e-tron / Sv: Hvordan fungerer Spotify i E-tron 55 20mod?
mandag 03. februar 2025, klokken 08:33
Synes det fungerer greit så lenge jeg slipper å bruke søkefunksjonen. Er jo i praksis likt om en bruker Spotify, Tidal eller Apple musikk. Uten at jeg har studert detaljene, har de vel samme brukergrensesnitt.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Første elbil - eTron
søndag 29. desember 2024, klokken 20:28
Sitat fra: Orbit på søndag 29. desember 2024, klokken 12:04«Glassflater» er i praksis defroster i bakrute og speil. Det er ingen egen oppvarming av vinduer ellers.

Parkeringsvarme krever også abonnement for å kunne startes fra app (ca 250kr/mnd, men gratis for førstegangseiere av 2019-modeller)
Parkeringsvarme virker på vår 2021 etron selv om pakken med satellittkart og live trafikkdata sluttet å virke i august.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Første elbil - eTron
onsdag 25. desember 2024, klokken 22:29
Du bør ha plussforsikring med maskinskade. Spesielt viktig hvis noe dyrt som motor ryker etter garanti og reklamasjon er ute.

Gikk fra 2018 Sharan til 2021 etron 55 i vår. For en forskjell. Helt fantastisk bil både med henger, på Autobahn og ellers i det daglige. Stillheten når en kjører er herlig. Vet ikke om du trenger midtsetet bak, men det er ikke noe å skryte av hjelper godt om en har med en ekstra pute.

Vi prioriterte nyest mulig framfor mest mulig utstyr. Både for lengst mulig garanti, men også i håp om at barnesykdommer var løst.
#7
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 14. desember 2024, klokken 09:37Det er imponerende :+1:
Er det imponerende? Trodde det var ganske vanlig. Vår 2020 har gått 110000 og har ikke merkbart redusert kapasitet.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
mandag 25. november 2024, klokken 14:53
Tre separate bakseter er genialt. Bredden på midtsetet er ellers ganske ofte en salderingspost med det resultatet at det er hardt og smalt. Husk at ungene vokser en del i løpet av de årene du sannsynligvis skal ha bilen. Kjører selv E-tron, og den krever en ekstra pute om midtsetet skal brukes på tur. Modell Y er smalere, men tror ikke det er så stor forskjell på selve midtplassen.

Lykke til med biljakt :)
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Beholde elbil etter garanti
tirsdag 12. november 2024, klokken 09:28
Har ingen planer om å bytte vår Leaf som blir fem år om et par måneder. Nesten 110 000 km uten en feil. Samme erfaring med 2011 Leaf som vi hadde fra den var tre til åtte år. Har også E-tron som er drøyt tre år. Har tenkt å ha den mer enn to år til, men da med maskinskadedekning på forsikring.

Ikke bare elbiler som kan bli dyre etter de er blitt fem år. Hadde motorhavari på 5,5 år gammel VW dieselbil i vinter. Reparasjon på 170 000 dekket av forsikring.
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hvilken Leaf og årsmodell?
tirsdag 06. august 2024, klokken 08:35
Da vi byttet fra 2011 til ny 2020, opplevde vi det som en veldig stor oppgradering. Klart det hjelper at den var nyere og hadde bedre rekkevidde, men også det at en fikk utstyr som adaptiv cruisekontroll, Carplay, fjernlys (de på den gamle er en vits) og et utseende som ser ganske greit ut. Kjøreegenskapene var også mye bedre, men det kan delvis henge sammen med alder og slitasje på den forrige. Selvfølgelig må det være et valg som også tar hensyn til pris og hva du ønsker å bruke på bil. Leaf er gode med lite feil, men ikke det mest spennende.
#11
Kjøretips / Sv: Forbruk med tilhenger
mandag 05. august 2024, klokken 11:12
Det er ikke så lett å vite hvor mye forskjell de er på enakslet i forhold til toakslet. Jeg tror ikke det utgjør så veldig mye. For meg virker det som om det er luftmotstand som er det største bidraget til økt forbruk. Skulle jo hatt to hengere med likt skap for å testet forskjellen på en og to akslinger. Mulig en henvendelse til en hengerprodusent kunne gitt noen svar, men tviler på at de har nøyaktige tall for det. Det er så mange faktorer som spiller inn.

Kjørte i går tilbake fra Kristiansand til Jæren med noen hundre kilo mer enn på vei ned. Endte på 495 Wh/km på 226 km. Antar snittfarten var rundt 70 km/h, men dette er estimert fra min side. Bilen teller tid også når en sitter med tenningen på under lading, og jeg har ikke helt tiden på ladestoppet. Startet i 20 grader og avsluttet i 12.
#12
Har samme opplevelse som trådstarter, men ser jo at dette er avhengig av bruk. Jeg har med en ladekabel for å lade på hytta, men kunne jo hatt en liggende der i stedet. Har hatt elbil i nesten ti år og aldri brukt ladekabelen noe annet sted enn hjemme og på hytta, men har ikke hatt elbil med nok seter til å kunne få med familien på tur/ferie. Klart den kan være med som en sikkerhet om en skal kjøre tur i ukjente områder. Kan jo berge seg om hurtigladere ikke virker eller har lang kø, men har som sagt aldri hatt behov for den langs veien.
#13
Kjøretips / Sv: Forbruk med tilhenger
torsdag 20. juni 2024, klokken 11:03
Da fikk jeg en ny test med samme henger som i post 5.

Kjørte 147 km fra Jæren til Lyngdal med snittfart 67 km/t, det meste på E39, og fikk snittforbruk 432 Wh/km. Hadde nok bare med med 300 kg denne gangen, temperatur 10-15 grader og hadde nok medvind.
Fortsatte deretter 86 km etter lading fra Lyngdal til kristiansandsområdet og oppnådde da 438 Wh/km. Nå med snittfart på 59 km/t. Var nok nærmere 20 grader på siste del og et par hundre kilo mer ombord.

Kan vel konkludere med at det går mye strøm, men at det ikke er noe problem på denne strekningen. Bilen var fulladet før jeg fikk handlet ferdig på butikken.
#14
Sitat fra: harruz på søndag 05. mai 2024, klokken 20:51Skjønner at jeg i tilfelle bør handle hos en merkeforhandler og at jeg må være nøye med å få garantier som dekker slikt som her er nevnt.
Hvis du kjøper bil som er innenfor garanti på både alder og kilometer med grei margin, ser jeg ikke noe problem med å handle privat. Gjorde det selv og betalte titusenvis mindre enn sammenlignbar bil hos forhandler.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Hvorfor kun info lading 10-80%
mandag 06. mai 2024, klokken 10:48
Om det er 10-80% eller noe annet betyr ikke mye. Det blir som akselerasjon på biler som oppgis fra 0-100 km/t. Tidligere var det ikke lov å kjører raskere enn 90 km/t her i landet. 0-100 var allikevel i bruk som en etablert standard. Hvis alle forholder seg til det samme, gir det informasjon som kan brukes til sammenligning mellom biler. Det er det viktigste.

Har selv en 2020 Leaf der jeg aldri hurtiglader over 55% fordi hastigheten da er godt nede på 30-tallet. Da hadde det vært mer interessant å vite 10-55%, men da hadde en jo ikke kunne sammenligne med andre, eller få fram hvor treg den egentlig er.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA