Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - daarv

#1
TLC / Sv: Leaf - Service vs Serviceavtale.
onsdag 25. mai 2016, klokken 11:55
Takker for tips. Det er ingen tvil om at enkeltservicer er mer prisgunstig.
#2
TLC / Sv: Leaf - Service vs Serviceavtale.
onsdag 25. mai 2016, klokken 08:21
Serviceavtale inkluderer slitedeler. Men jeg har inntrykk av at dette ikke er et stort problem (spesielt ikke i de første årene / 100 000km)
#3
TLC / Leaf - Service vs Serviceavtale.
mandag 23. mai 2016, klokken 15:49
Heisann.

Jeg lurer på hva forskjellen er på service og serviceavtale. Mer spesifikt: Sjekkpunkter/innhold.

Bilen min skal snart på første service og jeg har fått pris på enkeltservice og en 5-årig serviceavtale som jeg sikkert egentlig skulle tegnet da jeg kjøpte bilen.

Prisene er ganske ulike.

Noen som har greie på dette?
#4
Leaf 2010-2017 / Kjørestil-dilemma
onsdag 24. februar 2016, klokken 09:37
Jeg har fundert litt på hvordan jeg kan optimalisere kjøringen min og vil gjerne få litt innspill her.

Ved start er vi vel alle enige om 100% og forvarmet bil.

For å få litt tydelige meninger tenker jeg å presentere 2 ulike kjørestiler. Tanken er at det er enten eller i dette eksempelet. Bruker 24kWh-batteri.

Stil 1: Kjøre som bensinbil (ikke fokus på sparing av strøm) og lade oftere
Stil 2: Kjøre meget sparsommelig* og lade sjeldnere.

*Sakte i bakker med forbikjøringsfelt. 10 under fartsgrensen hvis det ikke er biler bak. Flittig bruk av B og/eller N. Ingen bruk av klimanlegg under kjøring, kun varme i ratt og sete via 12V batteri. Osv.

Vi er enige om at sikkerhet er ivaretatt i begge tilfeller og at alternativ 1 mer komfortabelt. Hurtiglading skal i utgangspunktet ikke overstige 80% av alle åpenbare grunner, og hvor mye batteri man har når man kommer frem betyr ingenting.

Hvilken stil er best med tanke på total tidsbruk, antall ladinger/ladetid (batterihelse)?

Siden klima spiller inn i stor grad kan vi si at det er 0oC og pent.

Bruk gjerne en tur du er kjent med som eksempel. Alternativt kan vi sette opp et fiktivt eksempel med 300km tur og ladestasjon hver 50km.

#5
Jeg kjørte nylig en tur med Leafen. 2015 utgave. Turen gikk fra Arendal til Stavanger. På veien ladet jeg på Brennåsen (fortum), Lyngdal (Grønn Kontakt) og Helleland (Grønn Kontakt).

Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Hvorfor er det forskjell på ladetid på chademo fra 20-80% (ca) på de forskjellige laderne?

Denne gangen logget jeg ikke i detalj, men jeg tenker å gjøre det neste tur. Poenget er at laderen i Lyngdal er suveren i forhold til de andre to. Værforhold var tilnærmet likt.

Om noen i tillegg har laget en personlig oversikt over de beste/raskeste hurtigladerne så tar jeg imot med takk!  ;D

#6
Tusen takk for tips og triks!
#7
Jeg holder på å planlegge en tur til Berlin til sommeren, nærmere bestemt siste uka i juni. Jeg og kona skal på konsert. Så det er viktigere å komme frem dit, enn tiden vi bruker tilbake.
Vi kjører en 2015 Nordic. 10 000km siden oktober. Kjørt flere langturer i Norge, men har ikke vært i utlandet med elbil.

Har dere noe peiling eller erfaring på slike turer? Er tre dager for lite for å komme frem? Er det i det hele tatt godt nok ladenettverk for Leaf i Tyskland? Slik jeg forstår er det godt i Danmark.

Finnes det noen enkle nettsider for ladestasjoner i Danmark/Tyskland?

Daarv
#8
Carwing / Sv: Nissan Connect
tirsdag 15. desember 2015, klokken 08:17
Sliter også med innlogging. Hvor finner jeg brukernavnet?

Det er ikke noe problem å logge inn med mailaddressen på nettsiden.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Ankomstlyd
torsdag 29. oktober 2015, klokken 16:47
@MortenRA

Meny -> Innstillinger -> Navigasjon -> Addressebok.

Her får du flere muligheter. Du kan enten legge til hjem, eller gå inn på lagrede addresser og legge til ny.

I den prosessen legger du til addresse. Når det er gjort trykker du alternativer og velger ikon for addressen som skal vises på kartet, om det er lader der og "lyd".

Her er det flere å velge mellom.

Du trenger IKKE legge inn addressene som destinasjon på gps. Bilen spiller av lyden når du nærmer deg uansett.

#10
Leaf 2010-2017 / Ankomstlyd
torsdag 29. oktober 2015, klokken 11:14
Det er mye morsomt med Leafen. Blant annet økonomiske fordeler, spennende bakdel og kamera på alle kanter.
Men jeg oppdaget nå etter 1mnd og 2500km at man kan stille inn ankomstlyd. Det er så langt min favoritt. Fatter ikke at selgeren ikke fortalte meg dette.

Nå har jeg innstilt bilen til å gi meg små melodier eller dyrelyder når jeg nærmerer meg hjemme, jobb etc.
Da jeg og kona var en tur i byen i går og nærmet oss den lokale kirken, satte leafen i å ringe med kirkeklokkene. Til hysterisk latter fra publikumet i bilen.  ;D

Man kan forøvrig også bytte oppstartslyden på bilen. Dette er jo som de første mobiltelefonene da det var noe man kunne finne på å fordrive tiden med.

Nissan Leaf - Tommel opp.

#11
Heisann.


Innledning

Jeg har brukt dette forumet flittig for å innhente informasjon og erfaring før jeg selv skaffet meg en Leaf. Det har vært i all hovedsak mye kjekt å lese på her og det er nå min store glede å få dele litt av min lille erfaring.

Min Leaf
Jeg og min kjære bestemte oss for å kjøpe elbil som eneste bil for en stund siden. Vi landet på Nissan Leaf, og ble veldig glad da den kom på kampanje. Siden den innfridde det vi ønsket og vi i tillegg ville komme i gang med dette gikk vi for en 2015 Nordic. Kjøpeopplevelsen og servicen fra Nissan var veldig bra.

Turen
Etappe 1: Fevik - Flekkefjord
Utgangspunkt: 100% og forvarmet bil.
Været: Sol og pent. 13 grader.
Antatt km ved start: 165km
Innstillinger og kjørestil: Eco off. Bruk av B. Kjører 80 i 80, med mindre oppoverbakke med forbikjøringsfelt. Da kjører jeg 10-15km/t under. Slipper forbi biler hvis det blir 4-5 i "kø". Brukte ikke varmeanlegg. Vinduet ned ved dugg.
Passasjer vekt: Min kjære + Baggasje for 2 uker.
Faktisk km: 130km + 34km
Lading: Hurtiglading i Lyngdal. 14 minutt. Fra 15-52%
Tidsbruk: 2t 50min. Inkludert lading og litt venting.
Komplikasjoner/Annet: Måtte vente på en kar som ladet med E-golf i Lyngdal. Det var bare mulig å lade en bil om gangen. Det gikk helt fint og vi fikk en hyggelig prat. Min passasjer satt i bilen med teppe og koste seg. Anbefaler alle som kjører el-bil om å ta livet med ro og ha god tid når man legger ut på langtur. Da blir det mye kjekkere. Oppdaget at jeg burde tatt med den andre ladekabelen jeg fikk da jeg kjøpte bilen (ikke standardutstyr). Det var en type 2 lader som sto ubrukt. Senere på reisen min så jeg at denne OFTE sto ubrukt. Dette skal jeg huske til senere.
Overnattet i flekkefjord. Ladet på vanlig stikk.

Etappe 2: Flekkefjord - Stavanger
Utgangspunkt: 100% og forvarmet bil.
Været: Skyet og vind. 13 grader.
Antatt km ved start: 165km
Innstillinger og kjørestil: Eco on. Bruk av B. Kjører 80 i 80, med mindre oppoverbakke med forbikjøringsfelt. Da kjører jeg 10-15km/t under. Slipper forbi biler hvis det blir 4-5 i "kø". Brukte ikke varmeanlegg. Vinduet ned ved dugg.
Passasjer vekt: Min kjære + Baggasje for 2 uker.
Faktisk km: 133km
Lading: Ingen.
Tidsbruk: 2t 30min.
Komplikasjoner/Annet: Kom frem med 18% på batteriet. Det tok lang tid fordi jeg prøvde å tyne ut det jeg kunne for å nå Stavanger uten lading. I oppoverbakker uten biler bak lå jeg 10 under. Generelt når jeg ikke hadde biler bak lå jeg MAX på fartsgrensen. Men med en gang det kom biler la jeg meg ut eller opp i fart igjen. Da vi kom frem til Stavanger ønsket jeg å lade i et parkeringshus men til min fortvilelse funket ikke ladekablen i ladesøylen. Jeg fikk ikke låst den med nøkkel etterpå fordi stikkontakten var for stor. Men jeg ladet på Lyse sin hurtigladestasjon på åsen. Det kostet litt mye (99kr) men jeg trengte en løsning litt fort. Ladet fra 14-78% på 27 min. Vi overnattet i Stavanger og ladet igjen på vanlig stikk. Til min store overraskelse fikk jeg 193km i forventet rekkevidde da jeg startet bilen dagen etter.

Etter dette ble det en del småkjøring i Stavanger et par dager for å gjøre ærend. På lørdag 10.10.15 giftet jeg og min kjære oss og brukte selvsagt vår nye el-bil som bryllupsbil.

Etappe 3: Stavanger - Seljestad (Nær Odda)
Utgangspunkt: 80%.
Været: Opphold. 10 grader i Stavanger. 4grader på Seljestad..
Antatt km ved start: ??
Innstillinger og kjørestil: Eco on. Bruk av B. Kjører 80 i 80, med mindre oppoverbakke med forbikjøringsfelt. Da kjører jeg 10-15km/t under. Slipper forbi biler hvis det blir 4-5 i "kø". Brukte varmeanlegg sporadisk.
Passasjer vekt: Min kjære + Baggasje 1 uke på fjellet.
Faktisk km: 74 + 45 + 71. 190 totalt. Vi fartet litt rundt i Stavanger først. Det er kortere totalt til Seljestad.
Lading: Hurtiglading flere steder.
Først i aksdal fra 26-65%. 14 minutt.
Deretter i etne fra 31-88%. 32 minutt.
Tidsbruk: 4t og 30min. Inkludert lading og litt venting.
Komplikasjoner/Annet: 65km/t i undervannstunnellene. Traff ferja bra. Måtte vente litt på lading i aksdal, men var veldig glad for at denne stasjonen funket da jeg hadde hørt den nylig var nede. Denne ladingen var for øvrig helt gratis. Kom frem til seljestad med 32% på batteriet. Det var en fin start på bryllupsreisen på fjellet!

Dagen rant vi ned til Odda ca 2 mil. Vi begynte med 32% og 35km forventet og ankom med 33% og 70km forventet kjørelengde. Føler dette beskriver litt at bilen har hukkomelse.

De neste dagene dro vi rundt på turer i området og nøt høstfjellet. Bare fint vær men ganske kaldt. Lengste tur var til Hotel ullensvang og dronningstien. Totalt 110km tur retur. Ladet på hurtigladestasjon i Odda. Siden det var så kaldt (6grader) og jeg ville lade mye tok denne ladingen lang tid: fra 20% til 90% på 1time.

Etappe 4: Seljestad - Stavanger
Utgangspunkt: 66% og iskald bil.
Været: Sol og pent. 7 grader.
Antatt km ved start: 75km
Innstillinger og kjørestil: Eco on. Bruk av B. Kjører 80 i 80, med mindre oppoverbakke med forbikjøringsfelt. Da kjører jeg 10-15km/t under. Slipper forbi biler hvis det blir 4-5 i "kø". Brukte varmeanlegg sporadisk.
Passasjer vekt: Min kjære + baggasje til en uke på fjellet.
Faktisk km: 175 totalt.
Lading:
Hurtiglading på Etne fra 34-81% på 52min.
Hurtiglading i Aksdal fra 50-74% på 12 min ca.
Tidsbruk: 5t. Inkludert lading og litt venting.
Komplikasjoner/Annet: Biff stroganof på kafeen i etne. terningkast 6. Måtte vente på 2 stk som ladet korte etapper på aksdal. I tillegg fikk jeg beskjed om at laderen var i ustand da jeg skulle begynne ladingen. Jeg hadde i tilegg ladekø bak meg. Etter 10 minutt med uvisshet og beregning av om jeg kunne klare meg til stavanger på 50 % selv om jeg hadde brukt 54% andre veien, så kom laderen i orden igjen. Ladet kort og dro avgårde. Kom frem med 32% og ladet over natten med stikkontakt. Siste etappe dagen etter:

Etappe 5: Stavanger - Fevik
Utgangspunkt: 100% og forvarmet bil. (Perfekt start!)
Været: Sol og pent. 10 grader.
Antatt km ved start: 157km
Innstillinger og kjørestil: Eco on. Bruk av B. Kjører 80 i 80, med mindre oppoverbakke med forbikjøringsfelt. Da kjører jeg 10-15km/t under. Slipper forbi biler hvis det blir 4-5 i "kø". Brukte varmeanlegg sporadisk.
Passasjer vekt: Min kjære + Fullstappet bil. La ned setene og veide bilen på veivesenet på krossmoen for moro skyld. 1800 kg.
Faktisk km: ca 300.
Lading:
Stikkontakt lading fra 17-24% ca 1 time.
Stikkontakt lading fra 23-37% ca 1 t 30min.
Hurtiglading fra 14-90%  53 min.
Hurtiglading fra 49-81% 14 min.
Tidsbruk: 8t. Se kommentar under.
Komplikasjoner/Annet: Ok. Det ble en lang etappe men jeg tenkte at dette skulle gå helt fint med erfaringen jeg hadde fått meg. Vi startet med godt mot i Stavanger. Dro til Flekkefjord på en ladning slik vi hadde gjort tidligere og ankom med omtrent samme resultat som vi hadde gjort andre veien. Så ladet vi på stikkontakt mens vi besøkte noen venner og gikk en tur + spiste litt. Så var planen å lade på hurtiglader i Flekkefjord. Men da vi kom dit ble det trøbbel. Betalingssystemet og serverene til Grønn kontakt var nede. Vi måtte lade videre på stikkonakt til vi hadde nok til å komme oss til Lyngdal. Der var vi lovet en hurtiglader som funket. Vi fikk tid til å være mer med venner så dette gikk fint. Turen til Lyngdal ble en thriller der jeg kjørte så økonomisk som mulig og kona holdt argusøye på forventet km og faktisk km. Jeg forklarte stigninger og bakker. Det var dødspennende. Og det gikk kjempefint. Det føltes som en fantakstisk seier da vi kom frem. Jeg forvarmet i tillegg bilen mens den ladet og vi hadde et kjempeutgangspunkt på den siste biten. I stedet for å tro at jeg skulle komme helt i mål uten mer lading, la jeg inn en backup og kjørte siste biten litt mer "normalt" med varmeanlegg og cruisecontroll.

Generelt om forbruk
Etter at jeg kjøpte bilen kjørte jeg et par turer i nærområdet. Jeg lå da på ca 17 kwh/100km. Etter å ha kjørt første langkjøringsetappe flatet jeg ut på 13,5 og har ligget der siden. Nå har bilen kjørt ca 1200 km.

Konklusjon
Alt i alt er vi veldig fornøyde. Det er en tilpasning å gå over til elbil, men det har vært utrolig kjekt! Det har vært morsomt å planlegge og utføre en langkjøring og jeg har gjort meg noen erfaringer til senere. Det viktigste er at man legger til rette for at man skal ha det kjekt i bilen og at man har god tid. Jeg anbefaler tepper/pledd, god musikk og noen kjekke folk å være med.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA