Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - daarv

#1
Nissan e-NV200 / Takstativ - takgrind - takbøyle
mandag 08. februar 2021, klokken 12:14
Kjært barn mange navn?

Jeg ønsker meg 3 takbøyler til min e-nv 200 2020 modell. Koster over 4000 hos nissan så jeg vurderer alternativer. Noen som har erfaringer de vil dele? Anbefales thule eller andre? Universalbøyler? Hva passer til bilen?
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudskjettet og økning av årsavgift
onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:53
Misvisende å klippe inn kommentaren fra AP-politikeren da den ikke har noe med elbilavgiften å gjøre.
#3
Elbiler i media / Sv: Motor.no - ny rekkeviddetest i dag
onsdag 10. juni 2020, klokken 17:45
E-nv 200 med 276,9km? Hmm det virker rett og slett utrolig.
#4
Leaf 2010-2017 / Leaf to home
torsdag 20. februar 2020, klokken 12:43
Hei,

Noen som vet om det er noen som leverer to-veis systemer for Nissan sine biler (leaf og e-nv 200) i Norge?
#5
Partner/Tepee/Berlingo / Forskjell Tepee/Berlingo
torsdag 07. november 2019, klokken 14:12
Er det noe forskjell på disse bilene, med unntak av logoen foran og bak? I så fall hva?
#6
Carwing / Sv: Oppdatering av kart
torsdag 14. mars 2019, klokken 06:24
Takk for svar.

Pleier som regel å sjekke kart før jeg reiser og reiser også ofte samme reiseruter, men liker å ha gps-en som backup for å regne på rekkevidde (og vurdere ladealternativer.)

Jeg tok en runde på instillingene og nå ser det faktisk ut til å fungere. Tror det handlet om noe automatiske omkjøringer eller valg av rute med minst mulig bomstasjoner.

Antar at det endret seg etter en tilbakestilling av innstillinger fra en service.
#7
Carwing / Oppdatering av kart
mandag 11. mars 2019, klokken 21:54
Hei,

Jeg har et kartsystem som har fungert godt inntil det siste. Nå kalkulerer den med omkjøring stort sett uansett hvor jeg skal.

Da jeg hørte med min lokale forhandler anbefalte han meg å oppdatere karttjenesten via You Plus siden de ikke kunne gjøre det "in house" med Nissan Leaf (2015 modell).

Dessverre finner jeg ikke noe info om dette på You Plus. Noen som har peiling? Og koster det noe? Han snakket om at det bare var å laste det "opp" til bilen. Tar ca 1 time.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
fredag 24. august 2018, klokken 06:20
2015 Leaf. Passerte 74 000 i dag. SOH: 92%. Jeg opplever omtrent ingen endring i rekkevidden da det i starten tok litt tid å finne nøkkelen for å komme langt og flyte fint i trafikken.
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
onsdag 27. juni 2018, klokken 12:37
Rekkeviddetest: Noen som har tall på "lengste tur på en fullading" i sommer?
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / propilot - Køkjøring
tirsdag 19. juni 2018, klokken 12:19
Er det mulig å bruke noe form for autopilot basert på bilen foran i kø/saktegående trafikk? Jeg mener å ha lest det noe sted her, men fant ikke utav det ved prøvekjøring. Noen som kan forklare om det er mulig og i så fall hvordan man bruker det?
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
fredag 16. mars 2018, klokken 08:14
Jeg testet strekningen Arendal - Kristiansand tur/retur i går. Nærmere bestemt: Stoa til festningsgata.

Været: 0 til -2 grader. 12m/s vind øst.
Start: 10 minutt forvarming og 82% på batteriet.
Kjørestil: fartsgrense +5 km/h på speedomenteret. Økonomisk. Propilot ca 10km av hjemveien.

Kjørecomputer ved ankomst kr.sand: 17.0 kWh/100km, kjørt 65,2km. 47% igjen.
Kjørecomputer ved ankomst Arendal: 20,2 kWh/100km, kjørt 64,9. 5% igjen. (kraftig motvind)
Totalt: 18,6 kWh/100km, kjørt 130,3km

Ca 80 km av disse på motorvei 100km/t.

Konklusjon:
Ser for meg at man kan kjøre tur retur kristiansand - Arendal stort sett hele året uten å lade hvis man starter dagen med 100%.
#12
TLC / Sv: Leaf - Service vs Serviceavtale.
onsdag 25. mai 2016, klokken 11:55
Takker for tips. Det er ingen tvil om at enkeltservicer er mer prisgunstig.
#13
TLC / Sv: Leaf - Service vs Serviceavtale.
onsdag 25. mai 2016, klokken 08:21
Serviceavtale inkluderer slitedeler. Men jeg har inntrykk av at dette ikke er et stort problem (spesielt ikke i de første årene / 100 000km)
#14
TLC / Leaf - Service vs Serviceavtale.
mandag 23. mai 2016, klokken 15:49
Heisann.

Jeg lurer på hva forskjellen er på service og serviceavtale. Mer spesifikt: Sjekkpunkter/innhold.

Bilen min skal snart på første service og jeg har fått pris på enkeltservice og en 5-årig serviceavtale som jeg sikkert egentlig skulle tegnet da jeg kjøpte bilen.

Prisene er ganske ulike.

Noen som har greie på dette?
#15
Leaf 2010-2017 / Kjørestil-dilemma
onsdag 24. februar 2016, klokken 09:37
Jeg har fundert litt på hvordan jeg kan optimalisere kjøringen min og vil gjerne få litt innspill her.

Ved start er vi vel alle enige om 100% og forvarmet bil.

For å få litt tydelige meninger tenker jeg å presentere 2 ulike kjørestiler. Tanken er at det er enten eller i dette eksempelet. Bruker 24kWh-batteri.

Stil 1: Kjøre som bensinbil (ikke fokus på sparing av strøm) og lade oftere
Stil 2: Kjøre meget sparsommelig* og lade sjeldnere.

*Sakte i bakker med forbikjøringsfelt. 10 under fartsgrensen hvis det ikke er biler bak. Flittig bruk av B og/eller N. Ingen bruk av klimanlegg under kjøring, kun varme i ratt og sete via 12V batteri. Osv.

Vi er enige om at sikkerhet er ivaretatt i begge tilfeller og at alternativ 1 mer komfortabelt. Hurtiglading skal i utgangspunktet ikke overstige 80% av alle åpenbare grunner, og hvor mye batteri man har når man kommer frem betyr ingenting.

Hvilken stil er best med tanke på total tidsbruk, antall ladinger/ladetid (batterihelse)?

Siden klima spiller inn i stor grad kan vi si at det er 0oC og pent.

Bruk gjerne en tur du er kjent med som eksempel. Alternativt kan vi sette opp et fiktivt eksempel med 300km tur og ladestasjon hver 50km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA