Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - trondeaa

#1
Zoe / Sv: hvor får man kjøpt den gule "boksen"?
torsdag 03. mars 2016, klokken 07:32
Hei,
Nå har det kommet en revidert utgave av "bøtta" på markedet, som er mye mindre og lettere. Tror den kommer fra samme kilde. Den har maks 10A, men fungerer fint som nødutstyr. Har automatisk demping av ladestrøm dersom temperaturen blir for høy. Finnes både hos ladefabrikken og nofuel.
#2
Zoe / Sv: Frustrert over manglende lademuligheter?
mandag 14. desember 2015, klokken 01:00
Sitat fra: boxer72 på søndag 13. desember 2015, klokken 22:07
Ser det er kommet opp en kommentarer under kunders tilbakemelding her http://www.ladefabrikken.no/ZOE_lading_overalt_i_Norge/p3060772_14670560.aspx
Noen kommentarer til denne kommentaren?
Er det renault selv, zaptec eller noen som ikke liker initiativet som er tatt?
Det som det står i innlegget på ladefabrikkens hjemmeside er det ikke belegg for å påstå.
Der blir det påstått at det ikke er sikker jordforbindelse mellom bil og jord.

Riktignok kan transformatoren kobles opp på en slik måte at jord ikke føres gjennom, men det er den koplingen som er ment for båter i sjøen (for å unngå galvanisk korrosjon).

For båt på land, og selvfølgelig også når den benyttes til ZOE, skal sikkerhetsjord kobles forbi det galvaniske skillet. Dette er det lagt opp til, og det er slik transformatoren er koblet når den leveres av ladefabrikken og nofuel. Dette er antagelig et framstøt for å hindre at Zaptec mister kunder
#3
Zoe / Sv: Frustrert over manglende lademuligheter?
onsdag 25. november 2015, klokken 00:06
Sitat fra: aronesen på tirsdag 24. november 2015, klokken 08:26
Er det mulig å tyne 13A ut av victronen ved lading i minusgrader? Kjøling burde jo da ikke være noe stort problem hvis den står utendørs (med beskyttelse).
Hei,
Det er absolutt verdt et forsøk. Det vil ikke skje noe annet enn at den kutter dersom den blir for varm.
Selv opplevde jeg å kjøre den en stund med 16A fordi kladden min hadde dette som standardverdi. Det gikk da under en halv time før den kuttet. Det er også verdt å merke seg at Victron har gjort noen endringer på Isolasjonstransformatoren i det siste. Jeg har ikke fått anledning til å gjøre noen tester på den siste varianten ennå.

Jeg vet positivt at ZOE (min 22kW versjon) regulerer ned ladestrømmen under 10 A ettersom den oppgir svært ulike gjenstående ladetider for hver ampere jeg skrur ned. Mener at den i hvert fall går helt ned til 6A.
#4
Zoe / Sv: Frustrert over manglende lademuligheter?
mandag 16. november 2015, klokken 06:42
Sitat fra: pudderjagar på søndag 15. november 2015, klokken 17:26
Eg skulle gjerne hatt tak i ein slek ringkjernetrafo utan elektronikk. Hvis da er nokon som veit om ein brukt eller ein plass da går an å kjøpa ein ny så hadde da vore fint.

110 grader er mykje på ein slek trafo. Da som tek skade er lakken på viklingane og ein får kortsluttning. Då vil spenninga ut av trafoen endra seg. Ein standard trafo har ein Ta verdi på 30 grader og som oftest ein varmeklasse b som betyr at den tåler 130 grader 1 time før den forringes.

Bare for å berolige de som ble bekymret av dette. Gjennomsnittlig levetid for en trafo som er 20 grader varmere enn varmeklassen ( i dette tilfelle 130+20=150 grader) er 5000 timer, som tilsvarer lading for ca 50000 km. Ved temperatur tilsvarende varmeklassen (130 grader) vil gjennomsnittlig levetid bli firedoblet, noe som tilsvarer lading av 200000km. Eksempelet gjelder for 10A lading og et forbruk på i overkant av 2kWh pr 10km.
#5
Zoe / Sv: Frustrert over manglende lademuligheter?
søndag 15. november 2015, klokken 20:24
Hei
Jeg er ikke sikker, men har på følelsen at den kutter dersom viften ikke klarer å holde temperaturen på transformatoren i nærheten av 115 grader. Det vil kanskje si at den kutter ved ca 120 grader på trafoen.
#6
Zoe / Sv: Frustrert over manglende lademuligheter?
søndag 15. november 2015, klokken 19:19
Sitat fra: hsa77 på søndag 15. november 2015, klokken 15:18
110 grader er vel ikke varmt nok til å starte en brann, men jeg ville alikevel ikke hatt en så varm dings liggende løst i bagasjerommet. Ser for meg at slik varme kan misfarge/skade interiøret? Hadde det vært  mulig å lage en løsning for å montere trafoen slik at den fikk litt luft rundt seg samtidig som man ikke opptar all plassen i bagasjerommet?

Hvor varm blir trafoen før overtemperaturvernet slår inn?  Tenker da på dersom noen sviminger hadde funnet på å sette en bag oppå trafoen? Fint om du tør prøve, men IKKE gjør det med trafoen i bilen!
Misforståelsen her er at dette ikke er temperaturen på kabinettet, men temperaturen på transformatoren som befinner seg inni kabinettet. Selve kabinettet har en temperatur på anslagsvis bare 40-45 grader. Det vil nok kunne bli noe varmere dersom noen har blokkert luftveiene, men det vil i hovedsak opptre på toppen når den er plassert på "magen". Den nye modellen til Victron har litt øket avstand mellom trafo og kabinett i front.
#7
Zoe / Sv: Frustrert over manglende lademuligheter?
søndag 15. november 2015, klokken 19:10
Hei,
Til min hjemmelagde kjøpte jeg trafo hos RS. Der handler du fraktfritt for over 500,-
http://no.rs-online.com/web/c/power-supplies-transformers/transformers/toroidal-transformers/#esid=4294511534&applied-dimensions=4293305071,4294499423

Dette er link til 1000VA og 1200VA versjonene. Man er nesten nødt til å basere seg på forsert kjøling ellers blir vekt og pris i drøyeste laget. Disse trafoene har klasse B isolasjon.
Når det gjelder levetid, så er regelen at de lakken skal tåle 5000 timer ved en temperatur som er 20 grader høyere enn klassifiseringen. (Se vedlagt dokument).

Når det gjelder Victron kan det godt hende at de har valgt en mer robust lakkisolasjon i og med at designet er beregner på hardkjør av transformator (2000W på ca 10 kg trafo). Den anvendelsen den er konstruert for, er i likhet med anvendelse for lading av elbil ikke en kontinuerlig belastning.

Man kan antagelig regne minst 20000 timer gj.snittlig levetid ved isolasjonens spesifiserte temperatur.
Det vil si at man havner ca 3 ganger så høyt som dette igjen ved 115 grader. Det vil tilsvare 60000  timer.
Med en ladeeffekt på >2kW vil dette gi noe i overkant av dette i mil.

Gjennomsnittlig levetid vil i dette tilfelle tilsvare lading av 600 000 km, noe som antagelig vil holde bilens levetid.

Vedlegger et plot av lading med 8A (min egen trafo som er 1000VA fra RS). Her stabiliserer temperaturen seg på ca 80 grader.
#8
Zoe / Sv: Frustrert over manglende lademuligheter?
søndag 15. november 2015, klokken 13:06
Hei,
Det var ikke meningen å stille spørsmålstegn om selve transformatoren. Når det gjelder CE-merking er det det komplette produktet som er omfattet av merkingen. I prinsippet skal produsent være sikker på, og kunne dokumentere at produktet overholder alle de krav som stilles i relevante EU-reguleringer før CE- merking kan benyttes. Isolasjonstransformatoren til Victron inneholder ikke elektronikk for EVSE grensesnittet, i motsetning til bøtta, der den synlige elektronikken vist i tråden "Modifisere ladebøtta?" er en "ladekontroller" med tilhørende releer som stammer fra et open source prosjekt kalt open-evse. http://store.openevse.com/collections/frontpage/products/openevse-plus-v4-universal-charging-station-controller

Den elektronikken som befinner seg i Victron isolasjonstransformatoren er antagelig der bare for å gi soft innkopling slik at sikringen ikke går, samt overvåkning av trygg og sikker funksjon med temperaturovervåkning og viftestyring. Vedlegger bilde av innmat, samt en ny temperaturlogg.

Denne loggen er tatt med transformatoren i bagasjerommet mens den lader med 10A.
Hattehyllen var lagt til siden for å fordele overskuddsvarmen til kupeen. Bilen sto inne i oppvarmet garasje med ca 18 grader.
#9
Zoe / Sv: Frustrert over manglende lademuligheter?
fredag 13. november 2015, klokken 17:00
Hei,
når det gjelder lovlighet, så tror jeg kanskje at Victron sin isolasjonstrafo er mer veltestet enn bøtta som ser mer eller mindre hjemmelaget ut inni.
Dette er referansene til spesifikasjoner som er overholdt for Victron trafoen:

European Union:
EMC Directive 2004/108/EC, Safety Directive 2006/95/EC and
Regulation UN/ECE-R10 Rev.4
Standards to which conformity is declared:
- EN60335-1 : 2004 Safety
- EN55014-1 : 2007 EMC- Emission
- EN55014-2 : 1008 EMC- Immunity
- EN61000-3-3 : 2008 Voltage fluctuations and flicker
- IEC 62109-1 : 2010 Safety- PV systems
- ISO 7637-2 : 2011 EMC- Vehicles

Det gjør at de med god samvittighet kan CE-merke den.

Når det gjelder selvbygging er det visstnok helt andre regler som gjelder.
Dette har jeg bare fra noen andre som driver med slikt, uten at jeg kan referere til hvor i lovverket det finnes.
#10
Zoe / Sv: Modifisere ladebøtta?
onsdag 11. november 2015, klokken 19:40
Hei, hvis dere kikker på tråden "Frustrert over manglende lademuligheter" ser dere at disse konseptene er svært like. Dersom du klarer å veie trafoen i Bøtta, kan du få en ide om hvor mye effekt det er mulig å tyne ut. Etter hva jeg har hørt om vekten, skulle det ikke forundre meg om 16A er oppnåelig. Det kan også være en enklere vei i mål med modifisert ladekontroller å benytte det noe enklere typen som fungerer fint mot ZOE (i hvert fall etter modifisering).
#11
Zoe / Sv: Frustrert over manglende lademuligheter?
onsdag 11. november 2015, klokken 19:36
Hei,
Jeg ser at det har dukket opp en ny tråd som handler om modifisering av ladebøtta.

Det som foreslås der er konseptuelt omtrent det samme som jeg har beskrevet i denne tråden. Konseptet består av en separat skilletrafo og en programmerbar ladekabel som kan benyttes sammen, eller ladekabel alene avhengig av type nett. Jeg har også bygget den programmerbare ladekabelen ved å kappe en enfase type2-type2 kabel.

Dette gir også mulighet for å kople seg på en type2 ladepunkt som bare har IT-nett. Begrensningen når man benytter trafo er vekt/strømevne til denne. Jeg har valgt å benytte en 1kVA ringkjernetrafo med modifisert kjøling for å utnytte denne maksimalt. Denne veier 8,3kg. Trafoen blir da liten men med den ekstra kjølingen er 10A ikke noe problem. Dersom ladingen har kortere varighet kan man overbelaste enda mer ettersom det er mye varmekapasitet i trafoen. (Den lagrer tapsenergien som økt temperatur). Kostnaden ved å tyne trafoen er dårligere virkningsgrad. Ved å ta ut dobbel effekt vil virkningsgraden synke fra ca 95% til kanskje 92%. Fordi effekten da er det dobbelte vil tapene bli nesten firedoblet. Grunnen til at det ikke helt ganges med fire er at magnetiseringstapet er det samme i begge tilfeller.

Jeg lovte å komme tilbake med litt temperaturmålinger når jeg hadde fått testet litt mer.
Har testet både Victron og min egen hjemmelagde boks med ulike belastninger.

Den programmerbare kabelen baserer seg også på et open source prosjekt.
Jeg har fått tak i kildekode slik at jeg har fått endret oppstartstrøm fra 16 til 10A.
Har også endret maks innstilt strøm fra 80A til 16A.
Dette er gunstig i tilfelle trafoen kutter pga overoppheting.

Her følger en temperaturkurver for Victron med 10A belastning, og den hjemmelagde med 10A belastning.
Victron sin er spec'et til 2000W og benytter seg av samme prinsipp, nemlig å tyne trafoen og bruke kjøling.
Legg merke til at Victron har termostatstyrt vifte og derfor har hurtigere temperaturstigning til ca 115 grader. Den hjemmelagde starter viften umiddelbart og temperaturen flater ut litt oppunder 100 grader. Det lille hakket i begynnelsen kommer av at jeg måtte avbryte testen for å hente en person i husstanden.
#12
Hei,,
nå er det i det minste dukket opp en spec hos Zaptek.
Her ser det ut som om den skal være i stand til å håndtere 16A.

http://zaptec.com/zapcharger-portable/
#13
Zoe / Sv: Frustrert over manglende lademuligheter?
tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:00
Hei,
Jeg glemte å forklare hvorfor test av jordfeilbryter feiler.
Ettersom spenningen i forhold til jord bare er ca 130 VAC i Norge, vil tesfunksjonen ikke gi de nødvendige 30mA som skal til for å utløse jordfeilfunksjonen på kursen du er koplet til.
Det ville antagelig fungert dersom du hadde to testkontakter som var koplet samme vei, og at du aktiverte testen på begge samtidig. Som du skjønner, denne pluggen er ikke laget for å ha en fornuftig funksjon i et IT-nett. Har du den derimot koplet inn i et TN-nett vil den fungere etter hensikten.
#14
Zoe / Sv: Frustrert over manglende lademuligheter?
mandag 12. oktober 2015, klokken 17:56
Sitat fra: MbenzNo på lørdag 10. oktober 2015, klokken 17:02

Noen som kan forklare hva en kan forvente av indikasjoner på denne i et IT nett?
Hjemme hos meg lyser alle i et jordet stikk, mens kun den i midten lyser i et ikke jordet stikk (Samt i det ene jordede stikket på badet...)

Skal jordfeilbryter slå ut når en holder inne testknappen? Ingen av mine jordfeilautomater slår ut...

St1-R.


Hei,
jeg tror at grunnen til at alle lyser i et jordet stikk er Norges spesielle system der jord har spenning i forhold til begge lederne i en enfas kontakt. Du har tydeligvis ikke TN-nett for da skal bare en av LED'ene på siden lyse.
Dersom det er et TN-nett skal du få enten OK (Nøytralleder på venstre side) eller L/N-reverse (da er Nøytralleder på høyre side i kontakten)
#15
Zoe / Sv: Utsatt Zaptec - levering
torsdag 08. oktober 2015, klokken 19:12
Er det noen som har sett en spesifikasjon på Zaptec-kabelen. Skal den klare 10 eller 16A (eller noe i mellom)?
Har den mulighet for Schuko/Type 2?
Vil den gi 16A eller evt mer hvis den har type-2 inn?
Har den justerbar ladestrøm slik at man kan lade fra en svakere kurs?
Hva med endelig pris og leveringstidspunkt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA