Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geir__

#1
Takk for gode svar så langt. Begynner å bli litt klokere.

Ny kurs er kanskje det beste, men var i overkant mye jobb sist (graving, av med panel, etc). Angrer på at det ikke ble lagt opp en ledning til, men sent å angre nå.. av denne grunn vil jeg helst unngå det. Spesielt siden hybriden trenger så lite strøm og ikke brukes samtidig som elbilen. Dvs at den gjerne kan lade når elbilen er ute og kjører eller fulladet. Finnes det noen løsning hvor de ikke lader samtidig, men begge er tilkoblet og hybriden kun lader når elbilen er fulladet? (Elbilen er normalt full rundt kl 03-05 på natten, så den vil starte rundt de tider)
#2
Hei

Jeg har i dag en egen kurs på 16A med egen jordfeilbryter (beregnet på el bil) og en Mennekes ladekabel med "kladd" tilkoblet et blått industri stikk. Lader normalt på 12A, men 16A går også greit. Denne løsningen har fungert bra på BMW i3. Nå har vi imidlertid fått en VW Passat GTE hybrid i tillegg. Denne bruker ikke lang tid på å lade og brukes lite. Er det noen som vet om det finnes det en løsning som gjør at begge bilene kan kobles til strøm samtidig, at elbilen prioriteres og lades først og at hybriden deretter lades? Altså fra samme kurs (Eksempelvis en stasjon med to ledninger. En til hver bil). Det er et poeng at en eventuell løsning ikke koster en formue.
#3
BMW i3 / Sv: Billig 16 A Type 2 ladekabel fra Bilia i Norge
torsdag 04. februar 2016, klokken 21:21
Sitat fra: Ara på torsdag 04. februar 2016, klokken 10:10
Gikk betydelig enklere for min del.
Ringte 08555 og kom i kontakt med en på delelageret på Fornebu. Han skjønte med en gang at det var snakk om en i3, uten at jeg hadde nevnt bil i det hele tatt  :) Hadde solgt mange slike til BMW eiere i det siste sa han.
Null problem å bestille, og fikk da 8m kabel med CEE kontakt til 3990,-
Fikk kabelen levert i butikken samme dagen.

Omtrent lik erfaring som meg. Bestilte på Bilia Fornebu pr mail. Veldig god service! Jeg sa den var til i3. Var ikke førstemann jeg heller :)
#4
Samme feil her også (drivlinje). Dukket opp før bilen hadde gått 1.000 km (fikk bilen i desember). Står hos BMW nå. Håper det ikke tar for lang tid
#5
BMW i3 / Sv: Hjelp til valg av ladeløsning - i3 med 7,4kw lader
onsdag 06. januar 2016, klokken 21:22
Jeg har gjort nøyaktig det samme som pkhamre. Altså ny (og lovlig) dedikert kurs med blått CEE stikk (16A), egen jordfeilbryter i sikringsskap og Mennekes lader kjøpt hos Bilia (org. Volvo tilbehør som koster 3.995 og virker å være i meget god kvalitet).
#6
Takk for tips!

Det kan se ut til at en boks fra Keba (eventuelt Schneider/Salto) er mest aktuelt. Dels pga utseende, ettersom boksen skal henge i nærheten av inngangspartiet på huset.

Dersom jeg kjøper Keba boksen i 16A utgave, vil den kunne (lovlig) benyttes på en dedikert 20A kurs?

Ved kjøp av Keba boksen med fast type 2 kabel; kan denne enkelt og lovlig byttes ut til en type 1 kabel dersom det skulle være behov for det senere?
#7
Hei

Skal ha en boks som kan brukes på flere biler (regner med å bytte bil om noen år igjen), selv om den i dag skal brukes til å lade golf eller i3. Jeg vet der er mange her inne med god kompetanse, så:

Hvor kan jeg kjøpe ladeboks til en god pris som man kan bytte kabel på? (Altså at den har type 2 uttak?)

Ønsker en som ser grei ut (vil henge veldig synlig ute) og ikke er dyrere enn nødvendig. Integrert jordvern er pluss. Er også veldig positivt hvis ladekabelen kan være låst fast i boksen uten at bilen lader/står der (hengelås er naturligvis en nødløsning).

Ps. Den skal settes opp av elektriker og vil være på en dedikert 16 eller 20 A kurs. Har ikke mulighet for mer strøm.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA