Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ToreR

#1
Nissan e-NV200 / Sv: E-NV200 offisielt bekreftet med 40kwh!
lørdag 07. oktober 2017, klokken 09:37
Er nok en smakssak.  :)
Vi kjører fremdeles 2011 Leaf, og etter 165.000 km. har vi ikke ofret de lyse mikrofibersetene mange tanker. De ligner på lenestolen i stuen, er lette å holde rene. Og helt OK å sitte i.
#2
Mekanisk / Sv: Kraftige vibrasjoner ved hastighet over 60 km/t
onsdag 28. juni 2017, klokken 12:13
Ja, sjekket mutrene først, ved første anledning. En av dem var bittelitt løs, men hjulet satt skikkelig. Ellers virket alt OK. Har i hvert fall ikke merket noe mer. Så jeg tror vi avslutter saken nå, til det eventuelt skjer noe nytt. Takk, alle!
#3
Mekanisk / Sv: Kraftige vibrasjoner ved hastighet over 60 km/t
tirsdag 27. juni 2017, klokken 12:49
Kjørte igjen i går og i dag. Kun på pendledistansen der vi sjelden kommer over 70. Ingen vibrasjoner i det hele tatt. Utrolig merkelig. 2 dager med kraftig vibrasjon på deler av turen. Og to dager uten spor av det. Får finne en strekning og fartsteste litt :-)
#4
Mekanisk / Sv: Kraftige vibrasjoner ved hastighet over 60 km/t
mandag 26. juni 2017, klokken 13:24
Takk for svar. Skal sjekke om skade på dekk, eller feil ved balansering! :-)
#5
Mekanisk / Kraftige vibrasjoner ved hastighet over 60 km/t
mandag 26. juni 2017, klokken 11:33
I går og i dag har vi opplevd at har begynt å vibrere ved hastigheter over ca. 60 Km/t. Når vi demper farten, blir vibrasjonene gradvis svakere, til de forsvinner helt. Det kan også se ut som om fenomenet er kraftigere etter oppstart enn litt senere på turen, men det kan være tilfeldig. Det kan også virke som om lyden fra vibrasjonene kommer bakfra.

Jeg stoppet ganske raskt i dag for å sjekke at alle hjulene satt skikkelig på og ikke var punktert. Alt var OK. Sjekket også visuelt og manuelt for å se om noe var løst og vibrerte ved vindpress, men fant ikke noe spesielt. Alt ser ellers normalt ut.

Noen andre som har opplevd dette? Har en Leaf 2011, kjørt 159.000 (og mangler nå to streker).
#6
DRIFTSBATTERI / Sv: Pris på bytte av hovedbatteri
lørdag 01. april 2017, klokken 12:49
Den beste bruken er kanskje å selge videre til noen med kortere rekkeviddebehov.
Min 2011 har nå gått 151.000 og har mistet en strek. Vi kjører fortsatt t/r jobb, men foretrekker å lade der for å ha litt å gå på. I følge eksperter skjer degraderingen av batteriet lineært ved like betingelser. Så jeg tenker at vi bør bytte ut vår om ca. ett år, tilfeldigvis når ny modell blir tilgjengelig. Den gamle vil da være gått ca. 175.000 km. Og kanskje ha mistet en ny strek. Anslag daglig rekkevidde vinterstid, som i dag er ca. 70 km., vil kanskje være 60 km. Folk som trenger bil til bruk i nærområdet i en radius på 10-20 km., vil ha en bra bil lenge da. Og kan kanskje ha den i nye 5 år. Den vil da ha fungert i 11 år, og ha gått f.eks. 210.000 og være på 8 streker. Ikke urealistisk i vårt kjølige klima, ved moderat bruk av hurtiglading.

Jeg vil kanskje få 60.000,- om et år. Det gir ca. 37.000,- pr. år i verditap. Litt høyt i forhold til konvensjonelle biler. Men det er ikke så ille når jeg sparer 30.000,- pr. år i driftskostnader. Så hvorfor da stresse med å skifte batteri? Er det en Petter Smart eller god organisator som overtar den gamle, er det jo fin gjenbruk av resten av bilen om det går. Men jeg lever godt med å selge den til en uten langkjøringsambisjoner.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
onsdag 15. mars 2017, klokken 16:09
151.000 nå. Fikk bilen november 2011. Kun en liten feil i en vindusheis-bryter i starten. En strek forsvant for et års tid siden. Beste bil vi har hatt. Med god margin. Kjører 7-9 mil pr. hverdag. Lader hjemme, og av og til på jobb, til 100%. Hurtiglader inntil 80-90% på langturer, en gang i blant. Beholder nok denne et år til, så vil vi vurdere neste Leaf-modell.
#8
Model 3 / Sv: Fra late 2017 til 2017??
torsdag 09. februar 2017, klokken 08:26
Så slipper dere kanskje å vente så lenge på pilotproduksjonen:
http://insideevs.com/breaking-tesla-start-pilot-production-model-3-february-20/
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
lørdag 07. januar 2017, klokken 22:15
Kan det være denne?
#10
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Fortum fullstendig utladet mandag
tirsdag 29. november 2016, klokken 08:36
Fortum bør vurdere å la ladestasjonene åpne opp for lading dersom styresystemet kollapser. Beredskapsmessig er dette viktig, og sannsynligheten og konsekvenser for misbruk er små.
#11
Jeg sakser følgende lille rykte fra http://www.autoexpress.co.uk/nissan/94660/nissan-maps-electric-car-future-with-new-battery-tech-and-charging-network.


Her er tre avsnitt fra artikkelen, som viser hvor batteriteknologien er på vei. Her ser vi omtalt en liten varebil (e-NV200), i en størrelse som montørbedrifter har svært mange av. Og vi ser en antydning at den nye batteriplattformen kan brukes i flere bilmodeller også. Jeg tror personlig at dette snart vil komme på biler av «Hi-Ace» - størrelse også.

"The new battery technology is under development. By boosting energy density and performance, the new 60kWh battery is targeted to deliver a range of 341 miles (ca. 50 mil/TR) on a single charge"

"It's likely that the battery technology will appear in an updated version of the current Nissan LEAF, as well as in the e-NV200, although Nissan's European general manager for electric vehicles Gareth Dunsmore hinted that those models could just be the start"

"It would be very easy to launch the 60kWh battery announced today capable of 550km but it needs to have the right cost. When that comes in, it's something we'll make available very quickly."

Så det er håp :-)
#12
Leaf 2010-2017 / Nissans visjon for biler i nett - Smartgrid
onsdag 09. mars 2016, klokken 12:06
Her ønsker Nissan å koble sammen hjem, gate, by ved hjelp av elbilene og smart elektronikk:


La oss håpe at de først klarer å få fjernstyring av varme i bilene til å fungere sikkert og stabilt ;-)
#13
Nissan / Nissan biler som mellomlager - smart grid
onsdag 09. mars 2016, klokken 11:53
Her er en litt futuristisk video der de presenterer seg som energilager for hjemmet, for gaten, og for byen.:


Så får vi håpe at de kanskje er på vei til å finne en stabil løsning for fjernstyring av varmeapparatet.
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
mandag 16. november 2015, klokken 13:31
Om 14 dager har vi hatt vår i 4 år. Den har gått 114.000 og vi har nylig mistet en bar på den ytterste skalaen.
Ingen utfordringer ut over vanlig service, og en trailer fylt med stein, som skviste oss fra siden. Også karrosseriskadene ble greit håndtert.
#15
Kia Soul EV / Sv: Er varmepumpen så veldig viktig?
mandag 05. oktober 2015, klokken 16:23
Sitat fra: OlavEmil på søndag 04. oktober 2015, klokken 21:01
Arna - Voss bør vere heilt problemfritt året rundt, med eller utan varmepumpe. Det er jo ikkje meir enn 8-9 mil på flat veg :) .

Kona pendlar til samanlikning 13 mil frå Os til jobb i Gulen (ein veg, skiftarbeid), vi har store planar om at det skal går bra sjølv på vinteren (men då litt meir vesentleg med varmepumpe for vår del).


Jeg er enig mht. Arna-Voss. Men lading på Voss er da en forutsetning.
Mht. Os-Gulen ville jeg nok anbefale en Tesla, eller vente til større batteripakke på et annet merke. Det kommer an på hvor i Os og hvor i Gulen sommerstid. Da kan det nok gå. Men om vinteren med "30KWh"? Det tror jeg blir slitsomt uten hurtiglading på kalde og våte dager.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA