Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vladimir Gillstrøm

#1
Elektriske utfordringer / Sv: led lys og kjørelys
fredag 16. september 2016, klokken 07:46
Sitat fra: Øystein K på torsdag 15. september 2016, klokken 14:17
Jeg har akkurat kjøpt nye lamper ( ikke pærer) med LED DRL.
Skal bytte ut disse med eksisterende grøftelys når jeg får tid.
Blir spennede å se, og ikke minst endelig ha LED også i DRL !

Har du en link til produktet? Hadde vært interessant å ta en nærmere titt på det.
#2
Elektriske utfordringer / Sv: led lys og kjørelys
fredag 16. september 2016, klokken 07:44
Sitat fra: Ebe på torsdag 15. september 2016, klokken 13:47
som linket i en annet tråd her inne, https://pwrkiter.wordpress.com/2014/08/14/nissan-leaf-led-running-lights/

Nå hadde jeg håpet at noen hadde klart å lage ei LED pære som ikke hadde behov for modifikasjon.
#3
Elektriske utfordringer / Sv: led lys og kjørelys
torsdag 15. september 2016, klokken 10:19
Er det noen som har byttet ut lampehuset til en med LED som fungere både for kjørelys og tåkelys? Eventuelt kun pære for kjørelys?
#4
Carwing / Sv: Carwings kan brenne i h.....
mandag 14. desember 2015, klokken 10:26
Har fungert helt utmerket siden 3. desember etter mye trøbbel før. Flere som har samme positive erfaring?  :)
#5
Lading / Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
mandag 16. november 2015, klokken 14:30
Sitat fra: olaover1 på torsdag 05. november 2015, klokken 17:07
Her er en fin artikkel om lading og sikkerhet http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/36-elbilfakta/elbillading/670-lading-av-elbiler-og-sikkerhet
Glem ikke å overdimensjonere kabeltykkelsen. Sitat fra artikkelen - Nyere forskrifter forbyr belastning på mer enn 10A på en 1,5 mm². Skal man pr. i dag sikre en standard stikkontakt med 16A, MÅ man legge en kabel med hele 4 mm² for å få den godkjent. De fleste av oss kjenner ikke el-kravene og i langt mindre grad hvilke ledninger som brukes.

Vil det gå greit å bruke 2,5 mm2 for 16A kurs når den er dedikert for en fast hjemmelader eller bør det også her brukes en 4mm2 ?
#6
Har selv kjøpt et Thule type 5452 feste fra elbilmek.no for 1650kr + frakt. Inkl avtakbar krok. Gikk fint å montere det. God instruksjonsbok.
#7
Sitat fra: olemorten76 på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 08:36
Leaf link slapp en oppdatering i natt, kosmetiske og funksjonelle forbedringer. Den virker dønn stabil, og gjør det den lover. Carwingsappen slettes nå, ferdig snakka!

Er Leaf link kun til Apple produkter?
#8
Sitat fra: Lynet på mandag 12. oktober 2015, klokken 23:16
Carvings virket ikke når jeg skulle dra på jobb i dag, måtte fyre opp PC for å forvarme!
Testet i lunsjen, da virket den!
Har ikke virket i kveld!

Er det mulig å heve kjøpet på grunnlag av Carwings? Tror ikke det, men hadde det vært mulig tror jeg Nissan hadde gått konkurs!!!!

Hadde selv noe problem med carwings appen i går kveld, men gikk bare over til Leaf manager appen valgte Asia til server og den fungerer helt fint.
#9


Er det du selv som stiller med garantien på laderen?
[/quote]

Ja, på ladestasjonene ja. 5 års reklamasjonsrett som det skal være.
[/quote]

Selger du tilfeldigvis følgende komponenter:
32A C-automat 2 polt
type B jordfeilbryter for likestrøm DC
6mm2 preflex med pn i rør

Hvis du gjør det, hva tar du for det og hvilen produsent er det på komponentene du selger?
#10
Kan være interessant. Kommer ann på prisen.
#11
Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. oktober 2015, klokken 15:24
Sitat fra: Vladimir Gillstrøm på søndag 11. oktober 2015, klokken 11:08
I mitt sikringsskap står det en fase, to ledet. Er det mulig for meg å få et tre faset kurs da, eller er jeg stuck med en faset? I tillegg er jeg i stuss på hvilken støpsel jeg trenger, 3 eller 4 pins til en 32A?

Hvis du bare har 1-fase inntak kan du ikke få en 3-fase kurs. Da må du ha en 1-fase kurs, med 3-pins støpsel. Om du lurer på hva slags inntak du har, legg ut et skarpt bilde av innmaten i skapet her samt kursfortegnelsen.

Ser at det står en fase på selve telleren, da er det vel ingen tvil.

Er det du selv som stiller med garantien på laderen?
#12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. juli 2015, klokken 19:55
Sitat fra: Anders Prytz på tirsdag 14. juli 2015, klokken 14:54
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. juli 2015, klokken 14:50

Ja, den kan fint kobles til 32A 3-fase. Da benyttes kun en av fasene. Antar du da har et blått 32A 3-fase stikk på veggen fra før?

Ladestasjonene leveres nå ferdigmontert og CE-merket, jeg har en utgave som har kort (50cm) tilførselskabel med blått 32A støpsel (3-pins eller 4-pins etter ønske). Denne koster 4200,- + porto og du har lov å montere den opp selv.

Har den ikke pr. nå, men kan fort dukke opp en slik en på veggen. Altså både 32A-Kurs og ladestasjon  ;) Blir vel fort 3fas i og med at jeg har lest rundt om at nettavdelingene rundt om ikke er særlig glad i 32A 1-fas lengre? Stemmer det mon tro?

Ja, det stemmer. Så det kan lønne seg å be om en 3-fase kontakt om nettselskapet i området er vrange. Men si også til elektrikeren at du innimellom skal bruke den til lading, slik at du får et type B jordfeilvern. Da risikerer du ikke trøbbel ved evt. tilsyn på det elektriske anlegget.

I mitt sikringsskap står det en fase, to ledet. Er det mulig for meg å få et tre faset kurs da, eller er jeg stuck med en faset? I tillegg er jeg i stuss på hvilken støpsel jeg trenger, 3 eller 4 pins til en 32A?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA