Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kristoffer Skaret

#1
Merkelig hvis Tesla etter så mange år ikke har laget en smartere løsning på dette.
I eksempelet over er det mange ladere langs ruten, så høl i hue å velge den aller første
#2
Hei,
Vi har hatt noen langturer med vår model Y, og jeg har flere ganger stusset på hvilke ladestasjoner bilen foreslår at vi skal bruke under veis.
Eksempel: Vi skulle kjøre fra Lillehammer til Oslo med akkurat litt for lite strøm på batteriet. (kanskje 40%). Bilen foreslo da at vi skulle stoppe på første og beste superlader etter bare 5 minutter (i Lillehammer).
Selv mener jeg det er logisk å velge en superlader så nær slutten av turen som mulig, slik at batteriet har minst mulig gjenværende kapasitet når vi begynner å lade. Det gir jo høyst ladehastighet, og kortere reisetid.. eller? Samt at bilen får bedre tid på seg til å forvarme batteriet. Vet bilen noe jeg ikke vet som gjør det smartere å lade så tidlig?
#3
Model Y / Sv: Lysshow og nye lykter
lørdag 25. desember 2021, klokken 21:36
Ja, frontlyktene på vår Model Y skriver TESLA, så det må bety matrix-lys, mangler bare software for det.
#4
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
søndag 22. august 2021, klokken 09:10
Da jeg leste denne nyheten ble jeg både overrasket og litt skuffet, og jeg har tenkt en del de siste dagene på hvordan dette påvirker vår familie (2 voksne + 2 barn, får utlevert Y til uken).
Konklusjonen er at jeg tror vi så og si ikke blir berørt av begrensningen. I nesten alle situasjoner hvor vi frakter mange passasjerer er det barn involvert, og et scenario med feks 4 røslige mannfolk ink bagasje kommer svært sjelden til å være relevant. Jeg skjønner at andre har ulike behov, men jeg tror vi representerer en ganske vanlig barnefamilie, som kanskje er den største målgruppen til denne bilen.

Som flere har nevnt her, nyttelast i Freemont-modellen er ganske tilsvarende, og dette har jo egentlig vært kjent lenge:

USA
Curb 4416 lbs (2003 kg)
Payload 886 lbs (402 kg) - inkluderer fører
Gvwr 5302 lbs (2405 kg)
Kilde: https://www.evspecifications.com/en/model/9d0cc4

I tillegg har jo model 3 tilsvarende lave tall, samt en variant av model S, men jeg er usikker på hvilken (?)

Jeg synes det er interessant at problemstillingen ikke har blitt tatt opp tidligere, siden det burde ikke komme som en overaskelse at den kinesiske model Y har like lav nyttelast som den amerikanske. Og etter å ha sett utallige videoer og omtaler av model Y fra USA har jeg aldri hørt begrensningen bli nevnt. Snarere skryter alle av hvor god plass det der. En mulig grunn kan være at folk/myndighetene der borte er mindre opptatt av vektbegrensninger, men det høres rart ut for det er strengt tatt like viktig rent sikkerhetsmessig.
Jeg synes heller ikke det har vært særlig mye prat om vektbegrensningen i model S og 3, noe som kan tyde på at dette reelt sett ikke er et stort problem.

Også interessant å spekulere i hvorfor Tesla har tatt dette valget. En tanke - Tesla har jo flere ganger vist at de gjerne velger å senke produksjonskostnader ved å kutte funksjoner som de ser at folk ikke bruker. Et lite eksempel er korsryggstøtte på passasjersiden som de fjernet fordi statistikken viste at den nesten aldri ble brukt. Et annet eksempel er rekkevidde, mange tror fortsatt at det er fordel hvis en bil har opp mot 1000 km rekkevidde, men faktum er at folk flest sjelden kjører mer enn kanskje 300 km før de uansett trenger en pause. Mener å huske at Elon har jo uttalt at noe særlig mer enn 500 km er er unødvendig mtp vekt og pris.
Tilsvarende kan det jo hende at Tesla har funnet ut at rundt 400 kg nyttelast dekker behovet for de aller fleste, og at de har valgt å redusere kostnader ved å ikke overspesifisere bilen på dette området.

Hvis derimot forklaringen er utelukkende for å oppnå høy toppfart synes jeg det er en dårlig beslutning av Tesla, i hvert fall når det gjelder bilene som registreres i Norge.
#5
Jeg er også veldig interessert i å vite dette med sikkerhet. Hvordan gikk det Henrik?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA