Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mack_

#1
Bestilling og levering / Sv: Levering desember - januar 2017/2018
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:29
Fikk fremskyndet fra des/tidlig jan til sent nov/tidlig des i morges. Muligens har det sammenheng med at jeg byttet utlevering fra Trondheim til Drammen, men kan også være at bilen er ferdigprodusert. Veldig tilfredsstillende hvis de klarer å levere første halvdel av desember. Låste 23.09 og startet produksjon 17./18.10.
#2
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Trøbbel for Fortum sentralt
søndag 29. oktober 2017, klokken 20:00
Ser at de har lagt ut informasjon på sin Facebook-side nå:

"De tekniske problemene vi har i ettermiddag skyldes kommunikasjonsproblemer mellom våre systemer og ladestasjonene. Dette involverer også tjenester som leveres av 3.-part. Vi arbeider på spreng for å finne den eksakte årsaken til problemene, men vi kan på nåværende tidspunkt dessverre ikke si noe om hvor lang tid det kan ta før problemet er løst. Problemet gjelder i hovedsak lading med SMS og App.
Dette gjør at mange av våre kunder dessverre ikke får ladet. Vår kundeservice kan starte lading for mange, men det må dessverre påventes kø."

Jeg tenker at hvis slike ladestasjoner har fått støtte til å bygges har operatørene et stort samfunnsansvar for å sørge for at de er oppe og går. Dette blir et økende problem når antallet elbiler på veiene nå økes.
#3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Trøbbel for Fortum sentralt
søndag 29. oktober 2017, klokken 19:41
Hadde behov for hurtiglading mellom Stjørdal og Trondheim i dag. Kjørte først på Værnes, men der var det fullt. Kjørte videre til Malvik senter og prøvde meg der. Den ene laderen fikk jeg ikke kontakt med. Kjørte til den andre og den fikk jeg kontakt med, men ville ikke gi lading. Etter mange forsøk med flere forskjellige ladebrikker og SMS fikk jeg det plutselig til. Da hadde det kommet en Leaf til og prøvde uten hell på den første laderen. Min bil stoppet plutselig å lade etter å ha stått på i ca 5 min. Prøvde å ringe Fortum tre ganger før jeg kom igjennom og sto som nummer 18 i kø...Tok et kvarters tid før jeg kom gjennom til den svenske tjeien som rebootet og satte på lading for meg. Satte også på den andre laderen. Sistnevnte stoppet etter kort tid igjen. Min stoppet aldri (jeg ba henne sette på 25 min), og etter 37 min stoppet jeg vha nødstopp. Jeg spurte om Fortum hadde problemer og hun kunne bekrefte at de hadde store problemer sentralt, og det virket som det var problemer over hele landet. Noen som vet hva dette skyldes? Det er ekstremt sårbart når hurtigladerne går ned, og dette er ikke første gang! Jeg har hatt problemer med Fortums ladere på Malvik senter (ville ikke lade), Værnes (ville ikke stoppe) og Meråker (lading stoppet) i tillegg til Storlien (ville ikke lade x2, men dette er nok ikke Fortum). Dette betyr at jeg har hatt trøbbel rundt 25% av gangene jeg har prøvd meg på hurtiglading hos Fortum. Ikke akkurat tillitvekkende!
#4
Bestilling og levering / Sv: Levering desember - januar 2017/2018
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 22:44
Er bilen produsert/i produksjon ifølge mytesla? Isåfall ville jeg ikke vært så bekymret. Bestilte en uke etter deg, er i produksjon nå og estimert levering des/tidlig jan. Ringte delivery og de sa medio des. Virket som alle biler produsert nå i slutten av okt var estimert før nyåret.
#5
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 07:11
Har aldri hatt problemer med å få tak i selgeren etter å ha fått mobilnummer og eposten hans. Fantastisk service, selv i helg og når han har ferie! Delivery er derimot vanskelig å kontakte via mail og å ringe direkte til Sc har jeg aldri kommet gjennom med.
#6
Bestilling og levering / Sv: Levering november - desember 2017
søndag 22. oktober 2017, klokken 08:21
De kommer nok til Zebrugge ja. Men på vei nordover etter omlasting er de innom Bremerhaven.
#7
Bestilling og levering / Sv: Har noen fått utlevert bil med APH3?
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 14:42
Sitat fra: gr på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 08:50
Det er i så fall interessant, jeg trodde det var når bilen gikk i produksjon det ble oppdatert. Noen som vil bekrefte?

Når jeg sjekker Model X inventory så ser det ut for at alle over 7xxxx i VIN har APH3, uavhengig av utstyrsnivå (også uten autopilot), mens på 63xxx-tallet så er det også noen som har APH3, og der er det ingen uten veganskinn og premium, så det blir vanskelig å sammenligne. Mellom 64295 og 71987 har alle APH2 uavhengig av utstyrsnivå. Min er 654xx.
Interessant mtp VIN. Min X har 72xxx og harAPH3 i kode. Ikke produsert enda, bekreftet 23.sept 75D, ap2, std 7seter,rød, men har slot i meste uke og levering før jul etter planen ifølge delivery. Dessuten kunne han opplyse om at ingen omprioriteringer var blitt gjort på fabrikken etter hva han visste. Mer nærliggende å tro at det ville omprioriteres mhp frakt sent i november, men det er nok uvisshet rundt det.
#8
Tesla / Sv: Er Teslakjøpere litt bortskjemt - (brannfakkel?)
lørdag 30. september 2017, klokken 23:01
Jeg avbestille og byttet til X fra S rett før levering på grunn av ny setekonfigurasjon på X som gjorde at bilen totalt sett ble vesentlig bedre enn S for mine bruksområder. Tre dager etter jeg kansellerte ble S'en registrert og solgt til annen kjøper. Ser virkelig ikke problemet, det er jo vi kundene som betaler for dette. Er enig i at enkelte virker litt hysteriske når det kommer til hva som er med på bilen og ikke, men det er jo litt forståelig at man synes det er litt kjipt å få et produkt som virker utdatert på noen områder da man mottar bilen.
#9
Tesla / Sv: Ta ut S eller bytte til X?
lørdag 30. september 2017, klokken 10:13
Sitat fra: olavxxx på lørdag 30. september 2017, klokken 07:30
Kjøp 19" vinterhjul for å tyne maks ut av vinteren
Done! Bestilte fra Tesla. Men så meg nødt til å bestille Hakka8 på grunn av to snurringer på vei med is og vann de seneste to årene... Bryr meg lite om hvordan bilen ser ut, så det får bare være at bilen ser snedig ut med små felger!
#10
Tesla / Sv: Ta ut S eller bytte til X?
søndag 24. september 2017, klokken 17:55
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. september 2017, klokken 21:27
Sitat fra: mack_ på lørdag 23. september 2017, klokken 06:54
Dro innom Tesla i går og de mente at S med takboks hadde vesentlig  lengre rekkevidde vinterstid enn X.

Akkurat i dette tilfellet ville jeg nok lyttet til erfarne eiere som har kjørt Tesla i mange år og testet flere modeller enn selgeren.

For å se dønn nøyaktig må man riktignok stille opp to identiske biler og kjøre kontrollert test, men etter 4 år har jeg en passe god formening om takboksens utslag :)

Uansett - ser du nå har byttet til X. Gled deg! For din del hjelper det jo veldig at du skal kjøre ganske faste langturer, så etter noen få turer har du god kontroll på hva du kan og ikke kan gjøre :)
Jepp. Helt sikkert ulike erfaringer med dette. En slektning av meg har en S85D og har klart å tyne ca 35 mil med den og takboks på vinteren. Det tviler jeg på at går med min kommende X uansett kjøreforhold.
Uansett er valget gjort nå og jeg er meget fornøyd med at det blir som det nå blir! :+1:
#11
Tesla / Sv: Ta ut S eller bytte til X?
lørdag 23. september 2017, klokken 08:55
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på lørdag 23. september 2017, klokken 08:13
Sitat fra: mack_ på lørdag 23. september 2017, klokken 06:54
Sitat fra: o.b.lix på fredag 22. september 2017, klokken 09:32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. september 2017, klokken 22:01
X rekkevidden er ganske lik en S med takboks :)

Stemmer det.

Og S 75 uten takboks har omtrent samme rekkevidde som X 90.

Dro innom Tesla i går og de mente at S med takboks hadde vesentlig  lengre rekkevidde vinterstid enn X. Det er faktisk rekkevidden dette valget må står på. Vi ønsker å kunne kjøre Stjørdal - Åre (26 mil) og Stjørdal - Stugudalen (24 mil)  t/r vinterstid uten å måtte lade. Dette høres usannsynlig ut med X, gjør det ikke?
Faktisk et Hiacen bil nummer 3  :-1-: Den er blitt brukt en eneste gang i år, men det er pga at hengertrekk nå skjer med en Audi som vil vil skifte med en Tesla. Bil nummer to er en Leaf. 30.
"Alle" jeg spør sier at vi må skifte til X, men i og med at jeg eier en Leaf fra før vet jeg hvordan et batteri spises på vinteren. At vi skal ha to elbiler kan ikke gå på bekostning av turene vi ønsker å dra på, og da tror jeg kanskje at den lille rekkeviddefordelen S har veier opp for de STORE fordelene vi ser med X: hengerfeste, enklere inngang for barn, sidelommer i dører, mer bakkeklaring og salg av Hiace. I tillegg vil ski liggende inne i bilen føre til at bilen blir vanskeligere å pakke og mindre sikker mtp bagasje når setene står i 2-2-1.
Om S75 med skiboks klarer å kjøre 26 mil vinterstid uten lading er vel kanskje for optimistisk?

Hva med å kjøpe en inventory X90? Prisforskjellen er da ikke så stor og du løser rekkevidde problemet ditt..

https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJXCCE28HF063653
Ja, har vært inne på tanken, men må ha systemer grunnet plass til ski.
Nå er mail til Tesla sendt. Vi har byttet til X! Håper rekkevidden ikke skuffer for mye. Innså at x er bedre for oss i 95% av bruken. Hadde innstilt meg på S. Nå blir det en ny lang ventetid! Jaja.. Har ventet på å kjøpe en Tesla siden 2013, så da kan jeg vente litt lengre...
#12
Tesla / Sv: Ta ut S eller bytte til X?
lørdag 23. september 2017, klokken 06:54
Sitat fra: o.b.lix på fredag 22. september 2017, klokken 09:32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. september 2017, klokken 22:01
X rekkevidden er ganske lik en S med takboks :)

Stemmer det.

Og S 75 uten takboks har omtrent samme rekkevidde som X 90.

Dro innom Tesla i går og de mente at S med takboks hadde vesentlig  lengre rekkevidde vinterstid enn X. Det er faktisk rekkevidden dette valget må står på. Vi ønsker å kunne kjøre Stjørdal - Åre (26 mil) og Stjørdal - Stugudalen (24 mil)  t/r vinterstid uten å måtte lade. Dette høres usannsynlig ut med X, gjør det ikke?
Faktisk et Hiacen bil nummer 3  :-1-: Den er blitt brukt en eneste gang i år, men det er pga at hengertrekk nå skjer med en Audi som vil vil skifte med en Tesla. Bil nummer to er en Leaf. 30.
"Alle" jeg spør sier at vi må skifte til X, men i og med at jeg eier en Leaf fra før vet jeg hvordan et batteri spises på vinteren. At vi skal ha to elbiler kan ikke gå på bekostning av turene vi ønsker å dra på, og da tror jeg kanskje at den lille rekkeviddefordelen S har veier opp for de STORE fordelene vi ser med X: hengerfeste, enklere inngang for barn, sidelommer i dører, mer bakkeklaring og salg av Hiace. I tillegg vil ski liggende inne i bilen føre til at bilen blir vanskeligere å pakke og mindre sikker mtp bagasje når setene står i 2-2-1.
Om S75 med skiboks klarer å kjøre 26 mil vinterstid uten lading er vel kanskje for optimistisk?
#13
Tesla / Ta ut S eller bytte til X?
torsdag 21. september 2017, klokken 21:08
Hei. Har kommet opp i et stort dilemma her nå. Vi blir snart fem i familien og får før den tid utlevert en ny model S75D. Faktisk blir den sannsynligvis levert innen to uker. Men... Da vi bestemte oss for S var frakt av ski og rekkevidde hovedgrunnene til at vi ikke valgte X. Nå har ny 7 seterconfig kommet og vil etter mening gjøre det mye lettere å frakte ski samtidig som man kan ha tre barn på 2. seterad hele sommeren når man trenger mye plass. Vi er friluftsfolk som bor på gård utenfor Trondheim og har nok behov for de ekstra cm bakkeklaring som X kan gi, men er også usikre på rekkevidden på vinteren. Hengerfeste er også et must å ha på bil når man bor på en gård, så hvis vi velger S er vi nødt til å ha en Hiace som gårdsbil. Med en X kan vi nok kvitte oss med den.
Hvordan er rekkevidden vinterstid på en X sett opp mot en S med kurant skiboks?
Vi er egentlig enige om å ringe Tesla i morgen og høre hvordan det er med depositum, referrals og leveringstid, men er det noen her inne som også har noe å bringe til torgs? Kjipt å ha ventet en stund, men enda kjøpere å angre seg i mange år fordi man ikke kjøpte bilen man ville...
#14
Bestilling og levering / Sv: Levering september - oktober 2017
tirsdag 19. september 2017, klokken 22:45
Sitat fra: suleman1 på tirsdag 19. september 2017, klokken 18:09
Snakkket med tesla delivery idag, bilen skal være direkte til Bergen med båt, bekreftet levering innen neste uke, nettopp har fått final invoice men view spec pris og final invoice prisen er ganske stor forskjell, nesten 24000 kr mer i final invoice, har noen har fått det samme?
Jeg bestilte model s 30.07. Fikk final invoice for to dager siden og den er kliss lik view spec som igjen er kliss lik prisen jeg fikk ved bestilling. Lurer også på dette med rabatter og final invoice siden jeg har lest om flere som har fått rabatt på view spec prisen i den samme perioden.
#15
Bestilling og levering / Sv: Levering september - oktober 2017
mandag 18. september 2017, klokken 21:13
Sitat fra: akseln på mandag 18. september 2017, klokken 15:39
Tror også statusene er korrekte, men noen statuser virker som ikke er oppdatert pr. bil. Det kan være at hvis bilen ikke er blitt "scannet inn" i båten, så vil man heller ikke få de neste statusene selv om bilen fysisk ble med.

Min status er som følger.
Samme status som deg og ble oppringt av Tesla Trondheim i dag med spørsmål om forsikring, vinterdekk m.m. Han sa at bilen ville være i mine hender rett før mnd skiftet eller uken etter. Som forventet, men uansett gledelig!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA