Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hideyowife

#1
Model Y / Sv: Klakkelyd når bremser etter bremseservice
torsdag 17. oktober 2024, klokken 02:45
Har aldri opplevd sånt på våre biler etter ca 100.000km på 3 år. Har heller aldri hatt "bremseservice". Bremsene på vår M3 med 62k på tellern ser nesten ut som nytt
#2
Model 3 / Sv: Korrisjon
torsdag 17. oktober 2024, klokken 02:43
Mine Teslaer er fulle av saueolje og en liten haug med ekstra deksler for å stoppe inntrenging av saltlaken. Null rust så langt ihvertfall.
#3
Model 3 / Sv: TM3 RWD LR lansert
torsdag 17. oktober 2024, klokken 02:40
Etter snart 10 år med elbil er konklusjon for min del at rekkeviddehysteriet er bare tull. Bilen jeg definitivt har vært mest fornøyd med er vår M3 SR+ 2021 modell med 50 kwh batteriet. Vi var heldige å rakk akkurat å få modellen som ikke fikk litt mer rekkevidde, dårligere ytelse og høyere vekt. Bilen har fungert feilfritt i 3 år og bikket 62.000 km idag. Går lett 37 mil på sommern (40 som ny) og det værste på vintern har vi vært ned mot 22 mil (i minus 25). Vi kommer til å selge vår MYLR 2023 iløpet av vintern men 3ern beholder vi. Den bilen tror jeg aldri vil få ny eier.

Gi meg muligheten til M3 SR AWD så byttes kanskje den gamle 3ern ut. Nå ser det ut som batterier blir rimeligere i årene som kommer og jeg frykter at bilene vil holde seg i pris men bare få høyere rekkevidde og vekt. Tesla startet smart i sin tid å man fikk kjøpt Model S og X med 60kwh batteri. Irriterende at de droppet det. Syns fokuset er fullstendig på ville veier  :o
#4
Når jeg har meldt inn skriver jeg hva mine forventninger er knyttet til garanti eller reklamasjon. Har ikke blitt avkrevd betaling på noe som helst så langt selvom jeg har godkjent deres estimater i forkant.
#5
Model 3 / Sv: Ny funksjon adaptive fjernlys
fredag 20. september 2024, klokken 15:07
Har dette på begge våre biler og fungerer helt fantastisk bra. Det som "irriterer" meg er at jeg ikke manuelt får satt på fullt lys lenger når jeg ønsker det. Skulle gjerne hatt Matrix til å være mer aggresiv på når jeg får fullt lys
#6
Model 3 / Sv: 580 vs 614 modellene
tirsdag 23. april 2024, klokken 14:02
Med ditt budsjett ville jeg funnet bil med Matrix lampene. Det er viktigere enn batterivarianten du ender opp med  :) Vår 2021 M3 er september bil og har alle facelift detaljene som kom i 2021. Det er biler levert tidligere på året som har eldre dørtrekk, men fått ladeplater i senter (som eksempel).
#7
Model 3 / Sv: Førstegangseier av Tesla og El-bil.
tirsdag 23. april 2024, klokken 14:00
Vår M3 SR+ ligger på 150 i snitt på 56.000km. På sommeren kjører vi på rundt 120 og vinter opp mot 190. Long Range bruker noe mer strøm da bilen er tyngre og det er en ekstra motor med derpå mer effekt.

Min MYLR lå jeg på 170 i snitt i vinter og hittil med sommerdekk (1000km) ligger jeg på 150 i snitt.

Tror forbruket dere har er ganske normalt  :)
#8
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
tirsdag 23. april 2024, klokken 13:56
Vår M3 som vi kjøpte ny i 2021 har også vært ett par turer inne for fiks. Ladeport byttet 2 ganger. Løftemotor til bagasjeluke byttet 1 gang og har begynt å tulle igjen nå. Ratt skiftet på garanti (mobil service). Kupefilter byttet kr 400 (mobil service). Servicekostnader etter 2,5 år med bilhold kr 0,- Den lille tiden jeg har brukt på levering og henting av bil koster meg mye mindre enn servicekostnadene til andre merker hvor bilen i tillegg må hentes og leveres.

Første elbil var i 2015 en e-Golf, som jeg holdt service intervallene på. Møller ville ikke engang fortelle meg hva service faktisk besto av! De bytta kupefilter og visuell kontroll stort sett og tok 4000kr for jobben. Kommer aldri til å kjøpe bil som krever jevnlige servicer for å opprettholde garantien på bilen  :+1:
#9
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
tirsdag 23. april 2024, klokken 12:28
Vi har leid oss en teardrop med taktelt i sommer nå i 2.5 uker. Det som enn så lenge gjør oss usikre med valg av vogn handler om rekkevidde og kjørekomfort generelt. Oppnår vi 20 mil på sommeren er jeg fornøyd. Det tar litt tid å kjøre 20 mil i 80 km/t så det passer nok med ett ladestopp uansett.

T@B vognene liker vi designet på, men som en poengterer så virker 320 liten for 3. Senga i den er ikke stort større en teardrop vi har leid i sommer. 400 syns vi ser superfin ut, men har ikke forstått prisnivået sammenlignet med tradisjonelle vogner. Syns med andre ord at de er alt for dyre med tanke på alt annet man kan velge i.
#10
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
fredag 12. april 2024, klokken 14:12
Sitat fra: RJK på fredag 12. april 2024, klokken 12:34Ikke sikkert dere trenger taktelt. Dersom bagasjen i stor grad lagres i vogna, kan dere rulle ut madrass bake i Teslaen. Med campingmode så sover den/de som skal sove i bilen veldig godt.

Bare pass på å kjøpe et sett med reflektive, innsynshindrende og isolerende solskjermstrekk. Gjerne av magnetisk type, og en som inkluderer dekke til panoramataket.

Da får du blokkert ute endel kulde, sollys og annet lys og du får det stort sett helt lystett som gjør det mulig å ha det helt mørkt. Og med campingmode får du behagelig temperatur i bilen.

Du vil fremdeles ha lagringsplass i frunk og det rommet under bagasjeromsgulvet, og kan flytte noen saker til gulvet foran setene.

En grunn til at jeg nevner det, er at jeg stadig ser annonser av taktelt kjøpt sammen med slike teardrops (gjerne ikke de billigste eller letteste), fordi mange finner ut at de sjeldent bruker de. Og de bygger fremdeles på taket av vogna, så de gir høyere luftmotstand og derved redusert rekkevidde.

Til vogna kan du kjøpe markise og teltvegger til markisen, så du får tildekket (eller relativt åpent) område ved vogna der man kan sette møblementet, få til litt lys og kan sitte beskyttet for regn og vind.

En stråleovn kan være fin for å gjøre det mer behagelig en vindfull dag eller når sola går ned. Mange fine gulvstående utgaver som er mellom halvmeteren og metern høye, og som kan stå under eller oppå bordet alt etter hva man foretrekker.

Vi har med bikje i bur i bilen  :)  Men, vi har allerede brukt campmode i både M3 og MY. Fungerer veldig godt det også. Vi kjørte fra Vestfold til Tromsø i vinterferien med min MY med madrass bak. For 2 på tur er det perfekt.

Vi er spent på hvordan forbruk blir med vogn, men jeg trooor at vi vil kunne klare 20 mil på sommerstid ivhertfall. Takk for gode forslag og ting jeg ikke har tenkt på  :+1:
#11
Model Y / Kjørevogn - God match for Y
fredag 12. april 2024, klokken 11:30
Vi skal igang med valg av campingvogn, men sliter litt i mylderet av typer. Tatt førerkort B96 så jeg kan kjøre med 1600kg på kroken. Har tittet på Tabbert 320 og 400. Mindre teardrops med bare 2 sengeplasser hvor vi da må ha ett taktelt i tillegg. Er det noen som kan dele litt erfaringer knyttet til å kjøre med Campingvogn og hva jeg burde se etter?

Vi kommer til å bedrive "glamping" i stor grad. Campingplasser vil være en sjeldenhet. Fri natur er der vi kommer til å befinne oss. Vi trenger 3 sengeplasser. Da mener jeg 3 sengeplasser og ikke "3"... Tabbert 320 her etter vår definisjon 2 sengeplasser, selvom mange mener det er 3. Vi ønsker å sove godt  :) Til sommeren regner jeg med at vi leier en teardrop +taktelt for å se hvordan det fungerer. Men tips og tanker tas imot med takk  :+1:
#12
Model Y / Sv: Skifte kupefilter, MIC
fredag 12. april 2024, klokken 10:55
Betalte 400kr for mobilservice som skifta dette med oppmøte på jobb. Så inget poeng med å gjøre det selv med såååå god pris på å få det gjort
#13
Model Y / Sv: Nyhet! Model Y Long range RWD
fredag 12. april 2024, klokken 10:39
Fint alternativ. Ble bare skuffa over at det ikke er samme batterikjemi som i standard bilen med RWD. Ladehastighet på min MYLR er rett og slett latterlig dårlig sammenlignet med vår M3 SR+ på langtur. Lenger rekkevidde på 100% er det, men på langtur er det ladehastigheten som forkorter reisetiden. Standard bilene med RWD er raskere på langtur... Så at en ny Long Range RWD ikke har ett slikt batteri gjør at jeg ikke klarer å se noen som helst verdi slik den er per idag. Det er fryktelig lite mellomlegg for å få 4WD med samme batteriet
#14
Model Y / Sv: Problemer med ladeplugg Model Y
fredag 19. januar 2024, klokken 19:26
Byttet 2 ganger på vår Model 3. Vinter nummer 3 på den nå og ser ut som det blir bytte nummer 3 for oss også. Vært null stress å få dette ordnet med tidligere. Skal ikke være sånn. Kommer til å bli en fast kostnad når bilene er utenfor garanti tror jeg  ;D
#15
Vi har en SR+ 2021 som har fungert supert ned i minus 25. Blir det ikke temp som er satt til auto klikker vi bare to ganger på defrost frontrute til vi får varmen vi ønsker før vi slår det av igjen. Er ikke noe problem å få opp tempen. Høsten 2021 når bilen egentlig var splitter ny ble det skiftet isolasjon knyttet til varmepumpe av mobil service. Fikk høre at det var en feilproduksjon og at det manglet noe isolasjon som da ble ettermontert. Kanskje en ide å sjekke om det kan mangle noe slikt på din bil?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA