Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas Henden

#1
Sånn ser det ut der. Tappen på enden av den ene håndbrekkwiren var løsnet, ser ut som den må loddes på. Er vel en sølvlodding, eller?
#2
I en svært bratt skråning, dro jeg til håndbrekket hardt.

For hardt viste det seg, da spaken gikk for langt, den gikk nesten 90 grader opp, og hadde "hoppet forbi" den sperretappen med skumgummipute, som gjør at man vanligvis må trykke inn knappen foran, for å dra til brekket, og spaken føles helt løs fordi den fjæren ikke drar spaken ned igjen.

Det er jo mulig jeg med litt knoting, greier å få "kneppet på plass" brekket, så den sperremekanismen og fjæra virker, men da blir det jo alt for slakt, nå må spaken som sagt nesten 90 grader opp for å holde bilen på plass.

Hvordan fikser jeg dette?
#3
Jeg valgte å poste følgende kommentar til artikkelen på

http://www.tu.no/samferdsel/2014/06/27/elbilene-er-kastet-ut-av-kollektivfeltene-i-bjorvika

- hva sier dere andre?

Thomas Henden

"Dette underskiltet er forvirrende, har selv kjørt der og tolket skiltet motsatt for:

Det er ganske riktig et bussfelt og ikke et kollektivfelt-skilt, og så står det "Gjelder ikke EL-motorvogn".

Dette skal da tolkes motsatt, altså at skiltet sier at feltet er for busser, men elbiler unntatt, altså at elbiler kan kjøre der, i tillegg til busser?

Hadde det vært et kollektivfelt-skilt med underskiltet "Gjelder ikke EL-motorvogn" og evt. gjelder ikke taxi, ville det
måtte tolkes som kollektivfelt, uten adgang for elbiler og taxier.

Dette må prøves i retten, og er heller ikke politisk avgjort, at elbiler skal nektes noen steder ennå, så dette var en forkastet skilting som nok ikke er korrekt, hvis hensikten var å utelukke elbiler og taxier. Legg også merke til at taxier ikke er nevnt under "gjelder ikke", så hvis "gjelder ikke" var ment å være en utelukkelse fra veivesenets side, så har de utelukket elbiler, men ikke taxier, bortsett fra at logikken i skiltingen uansett er gal, da!"
#4
Vin kan vel ordnes, jeg må bare forhandle med mine kontakt i kontrolltårnet på gamle Fornebu først, noe spesielt ønske? :-D

Bor sør i Oslo, og derfor innenfor rekkevidde! :-)

Men seriøst, jeg sender en PM, så ordner vi en 'deal'!
#5
Hmmm... Her fant jeg kabelen, tilsynelatende:

https://www.sparkfun.com/products/1008

Inkludert pin-layouten og billig var den også!

Men her, som også et annet sted, så er det advart mot å koble seriell-enden til en PC, kun til 'egnet maskinvare', sikkert ikke PDA med seriekabel, heller da?
#6
Takk for svar!

Ja, jeg har funnet programvaren, men Palm Piloten er det litt verre med.

Må vel på Ebay eller noe for å finne den, kabelen finner jeg ingen steder.

Hadde det funnes en oppskrift på hvordan den skal lages, og det ikke kreves noe særlig elektronikk og bare å koble de rette pinnene sammen, skulle jeg alltids ha greid å få til det. Finner bare en gammel e-postadresse på Nikolay Shishkov, håper han leser den fortsatt, går ut i fra at han vet hvordan kabelen skal lages. Finner bare sånne ODB2 Bluetooth dongler til vanlige biler, og ikke selve kontakten, men den må da gå an å få tak i?

Palm pilot fantes vel før Bluetooth eksisterte, ellers kunne en jo tenke seg trådløs tilkobling mellom Thinken og Nikometeret med en slik dongel!

Ergrer meg over at jeg ikke var oppmerksom på at Nikometeret var så enkelt og greit å bruke, da det var nytt, og enklere å få tak i ferdige kabler, og Palm Pilot'er, men hadde inntrykk av at disse alternative overvåkningsmulighetene for batteriene, gjorde at man måtte koble seg inn på batteripakka osv.

Må jo være ganske få som har dette, i forhold til innsatsen til Nikolai Shishkov har gjort for å lage programvaren, ikke bare til Think Classic, men til flere andre merker også!

Nikometer burde jo "alle" ha hatt for å sjekke at spenningen på batteripakka ikke er faretruende lav når det er lite strøm, som kan tyde på dårlige celler, antall overladede Ah, batteritemperatur osv!
#7
Så fant jeg informasjonssiden om Nikometeret, så da er det vel egentlig bare å skaffe seg riktig Palm pilot, laste ned programvare og ikke minst, rett kabel...

Noen som selger ferdige Nikometre, evt,  kabler? Evt. mekke selv, kjøpe komponenter hvor? :-)
#8
Det skal gå an å koble til PDA for å lese av data som batterispenning osv. tilsvarende det diagnoseinstrumentet kan lese av, bare man mekker riktig kabel og får tak i en gammel PDA og programvaren. Jeg ble tipset om forumet her, så vel, hva trenger jeg og hvordan går jeg fram?

Har noen gamle Compaq ipaq PDAer i en boks noen ga meg (resirkulering av firmaets gamle PDAer) og jeg kan sikkert få liv i en av disse, fulgte med dockingstasjoner og noen kabler. Kan svinge en loddebolt, men ellers starter jeg på null, så vel, hvor ligger FAQen for dette prosjektet? :-)
#9
Lar det seg gjøre å selektivt koble ut sirkulasjonspumpa så denne ikke går i utide, dvs. når kun 12V batteriet lades?

Jeg ser jo at det er forskjellige sikringer som går til denne, og spørsmålet er om det er mulig å legge ut den ene så sirkulasjonspumpa likevel går når man lader framdriftsbatteriet?

Eller altså: Konkret hvilke situasjoner for aktivering av sirkulasjonspumpa, er de ulike sikringene til denne for?
#10
Den nye softwaren det var snakk om, eller at Think-softwaren er blitt reverse-engineered altså:

Jeg kunne tenke meg et par endringer når det gjelder programmering av varmeapparatet, nemlig både at grenseverdien settes til 40% SOC for at varmeapparatet starter, og at begge programmeringstider man legger inn, er aktive samtidig slik at man får varme i bilen også gang nr 2 selv om man ikke brukte bilen første gang. Det kan være aktuelt når man ikke er helt sikker på når man kommer tilbake til bilen, eller ønsker mer gradvis forhåndsvarming.

I min bil har det begynt å komme noen kraftige knepp fra vinduer eller noe, når bilen varmes opp for brått, enten det er med Webastoen eller den elektriske varmen, trodde først det var batteriene som hadde problem, og noen foreslo sprekk i festet til bakruta, men batteriene er fortsatt ok. Høres ut som veldig voldsomt steinsprang og skjer selv om bilen står stille etter oppvarming en liten stund.

Det var en digresjon, uansett hadde det vært praktisk å kunne aktivere begge de 2x15 minuttene man kan sette, gjerne med 40% SOC som aktiveringsgrense. Ønsker man kun én oppvarming, kan man jo sette den ene timeren på "OFF"... :-)

Appropos vitenskaplig test: Under en utladingssesjon før påfølgende opplading og servicelading pluss vannfylling, brukte jeg varmeapparatet til å tømme batteriene så mye som forsvarlig, og fulgte med på strømtrekket med serviceinstrumentet som for anledningen var koblet til, og da merket jeg meg at varmeapparatet trakk (gjennomsnittlig) 30A på full guffe og 20A på laveste innstilling dvs både vifte og varmeelement på første hakk.
#11
Ah, det var heldigvis ikke på hjemturen jeg hørte det lille smellet, det var på tur ut og batteriene var godt fylte, men de kan vel egentlig smelle når som helst, kanskje like etter at man har ladet og på vei ut. Det var litt ekstra belastning like før, heller at det gikk litt mye strøm inn, _ned_ den samme bakken, samtidig kjørte jeg varmeapparatet for å få varme fort i bilen, og dette slår jeg selvsagt av før jeg gir på noe særlig hastighet for å skåne batteriene. I tillegg begrenser jeg ofte bruken av regen når SOC>80%, igjen for å skåne batteriene litt ekstra selv om jeg vet at regen forsåvidt slår seg av
når spenningen er høy nok. Men skader ikke å være på den sikre siden.

Men er "95%" sikker på at en småstein falt ned fra brua for en uke sida siden alt ellers virker normalt, bortsett fra det merkelige utslaget på meteret da.

Ingen endring i trekkraften til bilen, da meteret spratt opp, så mulig det var en feil i meteret og forhåpentligvis ikke i BMSen...?

Forresten ikke så lenge siden jeg fylte vann, bare et par uker sida, normal liten vannmengde, et par liter siden jeg praktiserer å holde SOC mest mulig mellom 20 og 80% og bare unntaksvis lade opp til 100 og ut til 0 :-)

Har også en termometerprobe liggende under dekslet i batterikassa og om batteriene skulle gå skikkelig tomme, pleier proben å rapportere 3-4 grader stigning de siste minuttene før det er tomt, det er heldigvis sjelden, men har trengt å tigge strøm et par-tre ganger, da for å komme i mål... :-)
#12
Et par merkelige hendelser i det siste, med min aldrende 2000-modell Think som har 93000 km på nakken med en (tilsynelatende) fortsatt ok original batteripakke:

I kveld var energimåleren som vanlig på vei nedover mot 20% på hjemtur, men i den siste, litt tunge bakken hjem, så spratt nåla "i pigg" opp i 100% men datt umiddelbart tilbake til 20%, som om det var et sånt analogt meter hvor man måler en alt for høy spenning i forhold til hva meteret var satt på.

Det rare er at dette jo er et meter som har en eller annen form for "step-motor", og ikke er helt analogt, eller?

Det har vært svært vått vær lenge nå, og selv om jeg fikk byttet laderen for ca  tre år siden (svinedyrt) og de sa den nå var skjermet bedre mot fuktighet, så er man jo redd for at fukten skal trenge inn i elektronikken. Bilen står under tak, men i fuktig, åpen p-kjeller under blokk når den er parkert for natta.

I kveld satte jeg nå bilen på et par timers lading opp til 50% så varmeapparatet kan programmeres til å forhåpentligvis varme opp nok til å fjerne noe fukt senere i natt.

Den forrige rare episoden med bilen var for ca en uke siden, da kom det et litt kraftig smell, eller jeg vil heller si et litt kraftig "knakk" fra litt bak i bilen. Hastighet ca 30 km/t på flat mark og litt avstand til bilene rundt, så kan ikke ha vært steinsprang fra andre biler, og for kraftig lyd for dette, men heldigvis for svakt til å være batterismell.(Eller....?) Normal oppførsel fra batteriet siste uka, men kan selvsagt ha vært noe som falt ned fra ei bru jeg kjørte under akkurat da, men ingen merker i tak eller vinduer, dog! Jeg hadde pøst på en masse varme pga kondens, så kanskje også mulig at utvidelse av glass eller metall kan gi små smell, eller?
#13
Da ordnet det seg veldig greit til slutt!

Sent på fredag ettermiddag, ringte de fra verkstedet og sa at nå var bilen ferdig!

Jeg ble overrasket, fordi jeg ventet på et prisoverslag, men så hadde de da fått vite at et annet verksted, riktignok uten å ha sett bilen, bare EU-kontrollseddelen som jeg sendte dem på e-post, skulle ha tilsvarende 8000 kr inkl. moms og deler for å bytte lager og bremserør.

Ettersom verkstedet så at det bare var å pusse vekk rust på bremserørene og antirustbehandle, så ble det mye mye billigere, dessuten raskt utført, tatt i betraktning at det er mye å gjøre nå, rundt om på verkstedene, kun kr 3200 for dette, og en del småplukk, som at et blinklys var gått osv og stramming av brekk. I tillegg så manglet en klemring for å holde belgen på venstre aksling til forhjulet. Diverse sånt.

Enten så må blinklyset ha gått, tilfeldigvis på vei ned fra Økern, eller så overså de på Økern det også, i såfall var det bak, for blinklysene på Think foran, er så kraftige at dem ser man gjenskinn av i trafikkskilter osv. ellers burde jeg ha sett det også.

For øvrig var det Bertram bil på Ensjø, som etter anbefaling av Skytta Auto (som er det verkstedet Øyvind Lunde anbefaler for understellsreparasjoner på Think, for dem som bor i nærheten), som fikset bilen min.
(Men Skytta Auto hadde litt mye å gjøre, denne gangen, men anbefalingen deres var utmerket!)

Så dette er to verksteder som begge kan anbefales, og som ikke skriver regning med gaffel, som det første verkstedet prøvde å gjøre, det er _litt_ forskjell på kr 8000 og kr 3200, men mulig de også hadde moderert seg til å bare pusse og impregnere bremserørene og at ikke regningen ble så stor der heller, jeg skal sjekke fakturaen å se litt, Bertram ble nok uansett litt billigere, når det gjaldt byttet av lageret, så da ville de nok ha vært billigst uansett om bremserørene måtte ha blitt laget på nytt.

Forresten så fikk Bertram lageret rett fra Peugeot, så det er vel ikke meningen at privatpersoner skal kjøpe fra dem direkte, tror prisen var ca kr 750, som lå midt mellom pris hos Mekonomen på nærmere tusenlappen og ca 500 hos Bilextra, dvs den butikken som eier Bilextra, husker ikke navnet i farta, Sørensen og Balchen, vel.

Kunne vel spart kr 250 ved å skaffe lageret selv, men pytt, pytt ikke lurt å pådra seg mer stress enn nødvendig før jula.

En merket seg at Bertam hadde det svært pent og rent på verkstedet, men mulig dette er blitt vanligere nå, man tenker mer på miljø og helse, det kan ihvertfall et godt inntrykk, det var litt sånn t.o.m. på Fords verksted i Persveien også. Verksteder som legger vekt på å ha det rent og pent, synes sikkert det er hyggelig å få elbiler til service av bremser og understell innenfor det de kan fikse! :-)

Og forresten - nei, jeg merket definitivt, absolutt ingen ting fra det lageret, ingen ulyd, ikke noe drag mot venstre, og jeg har pleid å være sensitiv i tida mot EU-kontroller på om jeg tror noe kan være et problem, og da har det vel en gang vært rust på bremseskiver, og en gang bærekuler, men ikke treerfeil. Med bærekulene, da syntes jeg jeg hørte et klunk eller et knakk nå og da ved svinging, men det hører jeg da litt nå også.
Håndbrekket var jeg egentlig ikke i tvil om, og det fikset de da også. Blinklyset som plutselig var gått, får
forbli et mysterium, men det skulle ikke ha overrasket meg om de overså det også, siden de overså håndbrekket.

Siden jeg nylig byttet til vinterdekk, og måtte drive å sparke på alle hjulene etter først å ha strevd en god
del med boltene som satt hardt denne gangen, så kan jeg definitivt utelukke vakkel også. (Så hardt sparket jeg nok ikke! :-) ) Ettersom bakakslingen på Think ikke er en helt god pantent, er det litt skrekk om/når denne blir dårlig, da må batterikassa ut og det blir en dyr reparasjon å bytte hele akslingen, siden det bare blir en midlertidig rep. å bytte innholdet i enden av den, eller hva det nå er man gjør, uten å ta ut hele greia.

Siden Bertram ringte fredag ettermiddag, og det bare var tida og veien for å rekke å hente bilen før helga, så tenkte jeg ikke i farta på å spørre om å få se det byttede lageret, så hadde det bare være å ta bilde for å dokumentere.

Velvel, da er konklusjonen at vi nå vet om et par bra slike verksteder som kan fikse Think-understellsproblemer greit og rimelig!
#14
Og i dag landet det et illevarslende brev fra Vegvesenet på Tynset med nedleggelse av bruksforbud og begjæring om avskilting i motorvognregisteret. Det er datert _dagen etter_ EU-kontrollen, så en skal si de er raske på labben, dog var ikke postgangen nå rett før jul, så rask, brevet brukte 5 dager!

(Det er jo egentlig bra de er raske, om de mener en bil er trafikkfarlig, men da burde de vel nesten også ha ringt eller sendt SMS med advarsel, i våre dager...)

Brevet avsluttes dog med at "Begjæringen blir automatisk slettet når kjøretøyet er reparert og godkjent. Dette dokumenteres ved ny kontrollseddel som viser at 3'er-feil er utbedret inntil endelig godkjenning for mai måned foreligger."

Hva vil dette si i praksis? Jeg hadde opprinnelig frist innen utgangen av januar for godkjent på EU-kontrollen, så står det plutselig "endelig godkjenning for mai måned"? Må man til en ekstra kontroll etter et halvt år eller noe sånt?

Dette er vel standard opplegg jeg har fått, men lurer likevel på hva som skjer nå?

Klageadgangen står nevnt i brevet, men er nærmere beskrevet ihht brevet, visstnok på baksiden av kontrollseddelen som i farta ble liggende i bilen, for verkstedet.

Hvis det ikke er noe problem for verkstedet å skriftlig uttale at de ikke mener lageret var trafikkfarlig nedslitt og kun tilsa 2'er-feil, så sender jeg sannsynligvis en klage straks bilen er reparert og ny kontrollseddel foreligger, men er det noe jeg kan risikere da? At de tar inn bilen til enda en kontroll og 'finner' enda flere feil, eller noe annet bøff?
#15
Takk for støtten alle sammen!

E-post til Mekonomen og Sørensen & Balchen er skrevet, med forespørsel og delenumre, som nevnt her og på wikien, så får vi håpe at det blir napp minst et av stedene.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA