Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Astorflix

#1
Jeg er enig i at å bruke en strømmåler fra Clas Ohlson ikke er noe eksakt vitenskap, men vil tro at det gir en grei peikepinne.
Om vi tar utgangspunkt i at det kombinerte tapet i måler og varmgang etc. under lading tilsvarer 15%, er i mitt tilfelle forbruket i regnestykket i min første post nå nede på 23,8 kwh/100km. Det er nesten 25% mer enn det blien selv oppgir, og i mine øyne en stor diff.
Jeg tenker at hvor mye kapasitet batteriet har og ikke har under gitte forhold ikke har så mye å si, det jeg måler etter er hvor langt har jeg kjørt, hvor mye måtte jeg fylle på under lading, og hvordan samsvarer dette med informasjonen jeg får fra bilen. Om ikke kwh/100kmh måleren på en nogenlunde ærlig og redelige måte kan gi meg denne informasjonen, har den liten verdi, og det finner jeg litt kjipt for å si det rett ut.

Men så er det mulig jeg tar feil og ikke forstår noe   ;)
#2
Hei,

Tillater meg å bumpe denne da jeg lurer på det samme.

Foretok en test her om dagen, i ca. -3°C, hvor jeg startet med fulladet batteri og kjørte totalt 59,5 km.
Kwh/100km måleren viste da et snitt på 19,1 etter turen.
Over natten ladet jeg batteriet til 100%, og leste av via en dedikert strømmåler fra Clas Ohlson (+/- 3% feilmargin) hvor mye som var ladet- som ble 16,66 kwh.
Dette tilsvarer da et snittforbruk på 28,0 kwh/100km.

Noe som vet hva som er "inkludert" i tallet måleren viser?
#3
Carwing / Sv: Carwings/Forbrukerrådet?
onsdag 25. november 2015, klokken 21:40
Sitat fra: haavardw på onsdag 25. november 2015, klokken 19:46
Det kan se ut som Nissan er i ferd med å rulle ut NissanConnect EV også til "gamle" eiere. I så fall er det bare å senke skuldrene og teste det nye systemet.
https://transportevolved.com/2015/09/17/owner-advice-got-a-nissan-leaf-electric-car-carwings-will-become-nissanconnect-ev-on-september-29/

Vet ikke helt hva du sikter til her med tanke på å senke skuldrene, siden det nå nærmer seg to månder siden 29. September. Det fungerte ikke da, og det fungerer akkurat like lite nå.
Jeg fikk levert den første Leafen noen dager før overgangen til det "nye" systemet, men leverte inn denne og fikk en ny i midten av oktober.
Når jeg fikk bil nr. 2 opprettet jeg en ny Carwings konto. Det har fungert like dårlig på begge biler.

Systemet fungere ikke tilfredstillende for meg, punktum. Har ingen tro på at det klarer å ordne alt dette i desember ref. et tidliger innlegg. Det var jo det de sa i september.
#4
Carwing / Sv: Carwings/Forbrukerrådet?
onsdag 25. november 2015, klokken 15:44
Jeg er med.
Vi har betalt for en funksjon som store deler av tiden er ubrukelig.
Hadde vi akseptert det samme om det var sentrallåsen eller blinkelyset som ikke fungerte?
#5
Model S / Sv: Software 7.0
onsdag 28. oktober 2015, klokken 16:31
Hørtes veldig ukomfortabelt ut  ;)
#6
Carwing / Sv: AirWigs lansert
fredag 16. oktober 2015, klokken 13:29
Det er lov det, og du hadde meg et lite øyeblikk der  ;)
#7
Carwing / Sv: AirWigs lansert
fredag 16. oktober 2015, klokken 11:55
Apekatt og Bavian...
#8
2 X Combo og 2 X ChaDeMo. To stolper med 1 av hver pr. stolpe.
I praksis har de nå en stund kun hatt 1 X Combo og 1 X ChaDeMo.

Edit:

Verdt å nevne at du kun kan lade én bil av gangen pr. stolpe  :)
#9
Carwing / Sv: Hvordan lade via Carwings?
onsdag 07. oktober 2015, klokken 08:12
Takk ThomasEL.

Kan jeg finne denne informasjonen i håndboken?
#10
Carwing / Hvordan lade via Carwings?
tirsdag 06. oktober 2015, klokken 11:47
Hei,

Har ikke funnet noe god informasjon i håndboken på hvordan man gjør bilen klar for lading via Carwings, ei heller på nettet (er åpen for at jeg kan ha vært rævva på å lete.. :).
Tenker da på hvordan jeg kobler strøm til bilen når jeg parkerer, uten at den umiddelbart setter i gang lading, slik at jeg selv kan starte lading via Carwings når jeg ønsker. Har allerede satt timer til 00.00-00.00 for lading til 80%.

Til informasjon er jeg kjent med appen, på godt og vondt, og kan fint starte forvarming.
#12
Zoe / Sv: Renault kampanje
fredag 25. september 2015, klokken 08:32
Fikk i forrige uke tilbud på en Life med 25.000 i rabatt. Forhandler fortalte meg denne uke at de ikke ville kunne levere ny bil før etter nyttår, men sa ikke noe om at rabatt ikke ville være gjeldene under denne forutsetning.

Mvh
Stefan
#13
Zoe / Sv: Hjemmelading Zoe- Hvordan har/ville DU løst dette?
torsdag 24. september 2015, klokken 19:44
Sitat fra: ZOE på torsdag 24. september 2015, klokken 18:52
Februar/mars !! Tuller du? Nå begynner dette faktisk å irritere litt. Bestilte den for snart ett år siden!

Dessverre ZOE, ikke noe tull her i gården, bare videreformidler førstehånds info. Vi får håpe at v-i-c er den som innehar korrekt info.
Forståelig nok en irriterende situasjon for dere som har kjøpt og betalt produktet, og et usikkerhetsmoment for oss som vurderer å kjøpe.

Det begynner vel å bli på høy tid at RBI Norge tar bladet fra munnen og kommer med en pålitelig uttalelse vedr. tidspunkt for levering av de første enheter.

Mvh
Stefan
#14
Zoe / Sv: Hjemmelading Zoe- Hvordan har/ville DU løst dette?
torsdag 24. september 2015, klokken 15:00
Takk for utfyllende og informative svar så langt.
Håper andre henger seg på slik at vi kan få en tråd med mye nyttig informasjon og tips som kanskje kan bidra til at vi som skal installere ved kjøp av ny bil kan få forslag til kostnadseffektive fungerende løsninger.

Hva gjelder Zaptec kabelen har jeg motstridende informasjon fra to forskjellige forhandlere.
Den første kunne på tirsdag denne uken fortelle at kabelen er klar for levering i begynnelsen av desember (dette år..), den andre hadde i går fått "siste nytt" som innebærer at kabelen er klar for levering i februar/mars 2016. Tiden vil vise..

Mvh
Stefan
#15
Zoe / Hjemmelading Zoe- Hvordan har/ville DU løst dette?
torsdag 24. september 2015, klokken 10:50
Hei,

Som overskriften antyder er det fint om du deler hva du har gjort, eller hva du ville ha gjort om du hadde en Zoe.
Tror det kan være lærerikt for oss som vurderer å kjøpe denne da det finnes mange alternativer og det hele sikkert kan virke litt overveldende og uoversiktlig for en del av oss.

Foreslår at du får med følgende info:

- Hvorfor landet du på denne løsningen?
- Forutsetninger (IT/TN 230/400v, kabeltrekk osv.)
- Utstyr du har fått installert eller tenker å installere 
- Evt. kostnad
- Og sist men ikke minst, er du fornøyd med løsningen :)

Tilbakemelding fra dere vil om ikke annet hjelpe meg  :)

Mvh
Stefan
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA