Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RunnerM5

#1
e-Golf / Sv: HVORFOR e-golf?
onsdag 07. juni 2017, klokken 09:25
Sitter på vippen selv, og har mange ganger vurdert å låse bestillingen.
Golfen er klar favoritt blant elbilene vi har prøvekjørt, men vi trenger egentlig ikke 2 biler før til vinteren så det er derfor jeg avventer litt. Leafen har vi som midlertidig hovedbil og det fungerer helt ok, men litt stress da vi kjører 11 mil en vei stort sett hver helg og får vi motvind og regn så holder den ikke turen uten hurtiglading.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf og Kano
fredag 26. mai 2017, klokken 10:06
Det skal gå helt fint, bare å huske å stroppe godt så den ligger stabilt.
#3
Sitat fra: Dnn . på søndag 14. mai 2017, klokken 22:27
Får du hurtigladet til 90% uansett da på 24kw? Min stopper på 84%

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Faktisk aldri hurtigladet opp til 100% på annet enn tesla så det kan jeg ikke uttale meg om før jeg har forsøkt
#4
Sitat fra: Leifern på torsdag 18. mai 2017, klokken 21:57
Når skal du dra på denne turen? Spent på å høre erfaringene med lading  :)
Jeg planlegger tur Oslo - Haugesund via Haukeli i sommer med nykjøpt 2017 Leaf Nordic 24 kWh

Blir august, årlig tur på fiske i Lærdalselvi.
Kan legge ut her hva jeg endte på.
#5
Takker for svar!
Ser at ekstra stopp fremfor 90% er mer hensiktsmessig.
#6
Planlegger denne turen og det blir min så langt lengste med Leaf 24 kwh. Sikkert en del som har tatt denne turen på vei til vestlandet og jeg lurer på om mitt planlagte ladeoppsett vil fungere. Tenkte Oslo(100%)-sokna(lade til 80%) gol(lade til 90% pga stigningen) og ankomme Borgund med 10-20%.  Er jeg innenfor eller far off? Har kjørt 20000 med leafen vår men lite lange stigninger, derfor tenket jeg å høre før jeg setter ut på ferden. Går ut ifra tørr vei og 10-15 grader men del gjerne historier om andre forhold og hva dere gjorde.
#7
En helt kanon-bil for den som ønsker en allsidig elbil. Vi testet den for en tid tilbake og likte den godt, men vi kjører en 11 mils tur hver vei til hytta veldig ofte og den holdt ikke på den turen. Den dagen den kommer med oppdatert rekkevidde er det et sikkert kjøp så følger denne tråden med stor iver!
#8
e-Golf / Sv: Nye E-golf
mandag 01. mai 2017, klokken 21:06
Hehe jeg er ikke helt amøbe...

Mulig jeg gjengir plasseringen feil men det var i hvertfall en måler som så ut til å kunne være batteritemp.

Men nå er jeg vel i ferd med å få hele volkswagen politiet på nakken her for at jeg kritiserte det nye vidunderbarnet så jeg skal trekke meg rolig tilbake :)

Og vurdere om jeg skal gi blanke i batterivarmer og legge bestilling på den nye golfen, for det var en kanonbra bil.
#9
e-Golf / Sv: Nye E-golf
mandag 01. mai 2017, klokken 20:21
Kan legge til at jeg kjørte nedover i ganske varmt vær, da det var sol og 10-13 grader men så snart sola ble borte ble det fort kaldt. Var nesten komisk hvilken forskjell dette utgjorde da jeg hadde ganske varmt batteri da jeg parkerte men at det sank som en stein(om jeg har sett riktig på måleren) på returen.

#10
e-Golf / Sv: Nye E-golf
mandag 01. mai 2017, klokken 20:15
Sitat fra: TM på mandag 01. mai 2017, klokken 19:27
Sitat fra: RunnerM5 på mandag 01. mai 2017, klokken 18:46
Hadde en 36 kwt på prøve over natta og fikk kjørt en langtur på motorvei, veldig imponert over entertainment system og ikke minst den smarte visningen av bl.a. navi der man kunne gjøre speedoene mindre.

Jevnt over en god kompakt premiumfølelse, og en herlig bil å kjøre, men ett ankerpunkt som kanskje vw folket kan kommentere.

Jeg synes batteritempen sank dramatisk under langkjøring i 3-4 grader, og kom til hurtiglading med iskaldt batteri, noe som medførte at jeg brukte evigheter med å nå de tiltrengte km.
Er det så markant forskjell til f.eks. leaf som har batterivarmer? Digget bilen men dette med batteritempen ødela hele totalinntrykket. Kjører man langt i ny og ne og ikke minst vintertid må jo dette være en dealbreaker på e-golf? 

Utrolig kjedelig da nesten alt ved bilen var en vesentlig forbedring i forhold til leafen vi har i dag, men som sagt, dersom man ikke kan hurtiglade vintertid uten å bli sittende i evigheter er ikke dette ett alternativ.

Dere som har E-golf fra før, hvordan funker det på vintertid?
Forstår ikke helt dette du skriver. Du skriver at du "synes" batteritemperaturen falt dramatisk ved 3-4 grader. Hadde du utstyr for å lese av temperaturen ?. Du refererer til batterivarme på Leaf. Den virker jo ikke under kjøring, og slår vel først inn ved svært lav temperatur (-12 ?).  Jeg vet ikke om noen elbiler hvor batterivarme virker under kjøring. Siden e-Golf ikke har batterikjøling, kan de sikkert ikke isolere det mot kulde. Men det virker usannsynlig at ikke varmen som genereres under kjøring er nok til å hindre temperaturen fra å falle ved en utetemperatur på 3-4 grader. Kan det skyldes at at du startet med et batteri som var dypfryst (hvis bilen var parkert utendørs) og at kjøring med lav belastning ikke har generert nok varme til å varme det opp. Et stort batteri har mindre intern motstand, så derfor vil det nok kunne være tilfelle at den gamle modellen oppnådde høyere batteritemperatur enn den gamle. Det ville være nyttig om du kunne gi litt mer spesifikk informasjon om ladetid, % SOC, kWh tilført etc.
Virker ikke batterivarme på leaf under kjøring? mener da jeg har sett denne bevege seg, men som sagt skal ikke påstå dette hardnakket. Ser denne beveger seg fra 4 til 5 streker når jeg hurtigladerlader, og vet at alt under 4 streker fører til tregere hurtiglading.
Det jeg registrerte på E-golfen var at ved avreise på returen var det jeg antok var batteritemp (nederst til venstre på venstre speedo) på tilsvarende 4 streker på leaf, og at denne sank når jeg lå i 100 på motorveien. Det var tørr vei og ca 3 grader. Denne batteri-baren sank til den nesten ikke var synlig og jeg tolket det som at batteritempen var på et minimum.
For all del, dette kan være en annen måling enn batteritemp men dette vet sikkert dere mer erfarne E-golf eiere mer om.
Jeg hadde 30 km igjen når jeg ankom hurtigladeren(fortum ved inspiria science centre) da jeg ønsket å ha ned SOC så mye som mulig for å få rask økning da jeg kun trengte ca 40% SOC for å komme meg hjem. Det er mønstret jeg bruker på leafen vår og det funker veldig bra. Tok evigheter før jeg så 40 km tallet og ble sittende en god stund før jeg hadde nok til å komme meg hjem.
#11
e-Golf / Sv: Nye E-golf
mandag 01. mai 2017, klokken 19:31
Nei tolket det dithen at visningen nederst til venstre var batteritemp, da jeg så denne sank under kjøring.
Utrolig kjedelig at de ikke har klart å legge til dette på den nye modellen, for dette er en helt kanonfin bil. Kjedelig at en sånn sak skal ødelegge hele det gode inntrykket.

Har man da en litt lengre tur med fler hurtigladinger vil jo batteritempen synke mellom hver lading og man får siruplading i starten hver gang...
#12
e-Golf / Sv: Nye E-golf
mandag 01. mai 2017, klokken 18:46
Hadde en 36 kwt på prøve over natta og fikk kjørt en langtur på motorvei, veldig imponert over entertainment system og ikke minst den smarte visningen av bl.a. navi der man kunne gjøre speedoene mindre.

Jevnt over en god kompakt premiumfølelse, og en herlig bil å kjøre, men ett ankerpunkt som kanskje vw folket kan kommentere.

Jeg synes batteritempen sank dramatisk under langkjøring i 3-4 grader, og kom til hurtiglading med iskaldt batteri, noe som medførte at jeg brukte evigheter med å nå de tiltrengte km.
Er det så markant forskjell til f.eks. leaf som har batterivarmer? Digget bilen men dette med batteritempen ødela hele totalinntrykket. Kjører man langt i ny og ne og ikke minst vintertid må jo dette være en dealbreaker på e-golf? 

Utrolig kjedelig da nesten alt ved bilen var en vesentlig forbedring i forhold til leafen vi har i dag, men som sagt, dersom man ikke kan hurtiglade vintertid uten å bli sittende i evigheter er ikke dette ett alternativ.

Dere som har E-golf fra før, hvordan funker det på vintertid?
#13
Observerte en Ampera-E på lading på gardermoen i går. Satt en fyr inni og trøblet tydeligvis noe da lysene gikk av/på en del ganger. Bilen gikk på prøveskilter så sikkert en pressebil av noe slag.
#14
Virkelig fascinert av denne bilen, eneste som stopper er at vi har 11 mil til hytta og det går med 20-30 km margin på leafen(24 kw) mens det her kan virke som om e-NV200 ikke vil klare dette. Skal uansett prøvekjøre og teste det ut, for en el-flerbruksbil er virkelig det vi trenger.

Får bare håpe denne kommer i oppdatert versjon med større batteri. Elbil minibuss blir en uslåelig kombo :)



#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Takboks på Leaf?
torsdag 28. juli 2016, klokken 13:15
Denne fantastiske  lille bilen slutter ikke å overraske :)
Fant denne tråden nå da jeg også sitter og vurderer takstativ så vi får med oss skiene på vinteren på Leafen.

Har wingbar edge på Teslaen og den fungerer veldig bra og er enkel å montere. Sånn som løsningen er på montering av takstativ på leaf så vil jeg anbefale å kjøpe klar folietape på Biltema som du har under festene, så slipper du at takstativet riper opp/gnisser lakken på taket det festet sitter.





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA