Heihei.
Går igang med ombygging av lettmotorsykkel nå i vinter..
Snakket litt med vegvesenet, de virker delvis positiv, men får ikke helt klare svar fra dem...
Spesifikasjoner:
- Aprilia RS 125 2007mod
- Alltrax 300A controller
- Motenergy 12,8 HK DC motor (300A/20HK i 30sek)
- Batteribank på 48v 60A
- DC-DC konverter
Vegvesnets Krav til kjøretøyet:
- Kjøretøyforskriften § 7-2 punkt 7
- ECE100 oppfylt
- ISO-standard 6469-1
Som i hovedsak betyr at kontrolleren, motoren, og batteriene skal tilfredstille ISO 6469-1
og at kjøretøyet skal tilfredstille ECE100
-------------------------------------------------------------------------------------
Det jeg ikke forstår er hvordan ett 48volts anlegg kan godkjennes under ISO 6469-1.. ??
Er det ikke kun snakk om høyspent? Hvor høy spenning tolker Staten som høyspenning? >60V ?
Under ECE100 finner jeg kun krav til kjøretøygruppe M og N. Ikke L som er motorsykkel.
Eller leter jeg for dårlig?
Hvis det også går under M og N så finner jeg følgende krav:
- Varsel om lav batterispenning under kjøring
- Varsel om fører forlater kjøretøy med tenning på.
- Høyspentkabler skal være orangemerket (Igjen, Hva er høyspent i kontekst?)
- Noen flere?
Håper noen her har inspill til hvordan få dette godkjent!
Mulig det dukker opp en prosjekttråd med bilder ila høsten
- Mix3rn
Går igang med ombygging av lettmotorsykkel nå i vinter..
Snakket litt med vegvesenet, de virker delvis positiv, men får ikke helt klare svar fra dem...
Spesifikasjoner:
- Aprilia RS 125 2007mod
- Alltrax 300A controller
- Motenergy 12,8 HK DC motor (300A/20HK i 30sek)
- Batteribank på 48v 60A
- DC-DC konverter
Vegvesnets Krav til kjøretøyet:
- Kjøretøyforskriften § 7-2 punkt 7
- ECE100 oppfylt
- ISO-standard 6469-1
Som i hovedsak betyr at kontrolleren, motoren, og batteriene skal tilfredstille ISO 6469-1
og at kjøretøyet skal tilfredstille ECE100
-------------------------------------------------------------------------------------
Det jeg ikke forstår er hvordan ett 48volts anlegg kan godkjennes under ISO 6469-1.. ??
Er det ikke kun snakk om høyspent? Hvor høy spenning tolker Staten som høyspenning? >60V ?
Under ECE100 finner jeg kun krav til kjøretøygruppe M og N. Ikke L som er motorsykkel.
Eller leter jeg for dårlig?
Hvis det også går under M og N så finner jeg følgende krav:
- Varsel om lav batterispenning under kjøring
- Varsel om fører forlater kjøretøy med tenning på.
- Høyspentkabler skal være orangemerket (Igjen, Hva er høyspent i kontekst?)
- Noen flere?
Håper noen her har inspill til hvordan få dette godkjent!
Mulig det dukker opp en prosjekttråd med bilder ila høsten

- Mix3rn