Hei
Her i våres var jeg på leting etter en ny EL bil, og tilbudet Renault hadde på zoe virket fristende. Jeg valgte å kjøpe en zoe med sommer og vinterdekk som er "påbudt" her i Norge, dersom man ønsker og bruke bilen hele året.
Alt fungere slik jeg forventet helt til vinterdekk står på bilen og jeg begynner å kjøre. Da kommer det opp feilmeldinger på innstrument panelet om at dekk tykk sensorene på vinterdekkene ikke fungerer. Tar derfor kontakt med min lokale forhandler som kan forklare at bilen er utstyrt med en soft ware som kun kan lese av fire dekk, slik at bilen må kodes om hver høst og vår hvis bilen skal være i forsvarlig stand etter ny regler.
Dette er noe forhandleren tar seg betalt for, og jeg forstår det, da de utfører en programerings jobb på bilen.
Det er her Renault må komme på banen!
Slik jeg ser det finnes det to valg. Enten oppgradere bilen slik at den kan lese åtte koder, slik det er behov for i Norge (sommer/vinter dekk) el at utgiftene på å omprogramere hos forhandler foregår vederlagsfritt.
Slik jeg forstår det er vel Norge ett av landene Renault har solgt mest slike biler i senere tid. Og en oppgradering av soft ware i 2015 burde vel ikke by på store utfordringer.
Det er ikke veldig god reklame å påføre alle zoe eiere en ekstra utgift på 8-1200 kr i året for dekkskift.
Den lokale forhandleren min var veldig hyggelig og helt enig i min frustrasjon, og jeg slapp og betale denne gangen. Fikk inntrykk av at de har gitt tilbakemeldinger til Renault, men uten særlig respons.
Renault hva skjer??
Her i våres var jeg på leting etter en ny EL bil, og tilbudet Renault hadde på zoe virket fristende. Jeg valgte å kjøpe en zoe med sommer og vinterdekk som er "påbudt" her i Norge, dersom man ønsker og bruke bilen hele året.
Alt fungere slik jeg forventet helt til vinterdekk står på bilen og jeg begynner å kjøre. Da kommer det opp feilmeldinger på innstrument panelet om at dekk tykk sensorene på vinterdekkene ikke fungerer. Tar derfor kontakt med min lokale forhandler som kan forklare at bilen er utstyrt med en soft ware som kun kan lese av fire dekk, slik at bilen må kodes om hver høst og vår hvis bilen skal være i forsvarlig stand etter ny regler.
Dette er noe forhandleren tar seg betalt for, og jeg forstår det, da de utfører en programerings jobb på bilen.
Det er her Renault må komme på banen!
Slik jeg ser det finnes det to valg. Enten oppgradere bilen slik at den kan lese åtte koder, slik det er behov for i Norge (sommer/vinter dekk) el at utgiftene på å omprogramere hos forhandler foregår vederlagsfritt.
Slik jeg forstår det er vel Norge ett av landene Renault har solgt mest slike biler i senere tid. Og en oppgradering av soft ware i 2015 burde vel ikke by på store utfordringer.
Det er ikke veldig god reklame å påføre alle zoe eiere en ekstra utgift på 8-1200 kr i året for dekkskift.
Den lokale forhandleren min var veldig hyggelig og helt enig i min frustrasjon, og jeg slapp og betale denne gangen. Fikk inntrykk av at de har gitt tilbakemeldinger til Renault, men uten særlig respons.
Renault hva skjer??