Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hewitt

#1
Model S / Sv: Vurderer å gå helelektrisk ved hjelp av en 70D
torsdag 22. oktober 2015, klokken 19:45
Nå er ikke jeg noen el-ekspert, men etter x antall timer lesing på nettet har jeg jo fått meg med noe. Det anbefales iallfall absolutt ikke å bruke schuko (vanlig husholdningsstikk) til annet enn nødlading her og der på lav styrke. Til fast hjemmebruk bør en ha minimum industrikontakt, evt. en ladestasjon (rimelige løsninger finner man her på forumet). Det er vel også nå påbudt med B-vern ved fast elbil-lading? Sjansen er i alle fall stor for at du bør ha en elektriker innom, og da kan du gjerne like greit få en 16A blå industrikontakt f.eks hvis det passer behovet. Vi endte opp på 32A blå industrikontakt, mest for å muligheten til litt raskere lading enn ellers når det trengs.
#2
Model S / Sv: Kjøp av 70d
torsdag 22. oktober 2015, klokken 18:02
Vet ikke om vi misforstår hverandre, men fra Tesla er det kun mulig å kjøpe vinterdekk inkludert felger. Sommerdekk (med standardfelg) er inkludert i prisen bilen koster.
#3
Model S / Sv: Kjøp av 70d
torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:50
Det stemmer at vinterdekk må kjøpes ekstra, og med felger hvis de kjøpes av Tesla. Men ja, det er 19" standardfelgene som er inkludert med vinterdekkene til 21 000,-.
#4
Model S / Sv: Kjøp av 70d
torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:16
Gratulerer! Henter selv en 70D neste uke. :) Jeg spurte om det var mulig å få vinterdekk på levert, noe det var, men vi bestilte da vinterdekk med felger ekstra. Og ja, 21 000 er inkl. fire standardfelger. Sommerdekkene blir oppbevart gratis hos Vianor, ble fortalt at man enten kan hente dem selv uten noen kostnad til våren, eller få lagt om der mot en kostnad.
#5
Hei!

Sorry for at det kommer enda en elektrikernybegynner, men ble refert til denne tråden i forbindelse med mitt opplegg av hjemmelading. I og med at denne løsningen ser ut til både å virke strålende og koste like mye som en ekstra UMC, er det en høyaktuell løsning for fast lading. :)

Har jeg forstått det riktig, etter å ha lest gjennom hele tråden, at du nå selger denne stasjonen helt ferdig sammensatt (alle kablene inni + de som går ut), inkl. 0.5m koblingskabel til 32A 3-pin industrikontakt, og 4.7m type 2-kabel, for 4200,- + frakt? Og at det da egentlig bare er å montere på vegg og "plug & play", godkjent og lovlig? :) Skulle nå fint klart å gjøre en del selv også, men vil jo helst ha det som en helt lovlig løsning uten å måtte bruke enda flere kostnader på elektriker igjen..
#6
Model S / Sv: UMC ute i kulde?
tirsdag 20. oktober 2015, klokken 16:01
Differansen for meg ble ca. det ladeboksen koster i seg selv, for Salto noe rundt 6-7000,-.
#7
Model S / Sv: UMC ute i kulde?
mandag 19. oktober 2015, klokken 18:30
Takk for svar. :)

Jeg tror jeg prøver denne løsningen, og skulle det bli for mye problemer med det så får jeg heller gå over til en ladestasjon etterhvert, da er hvert fall kablene og kursen allerede på plass. Det blir for mye kluss og stress hvis det er mye problemer med UMC/lading, hente ny flere ganger etc.

UMC-en vil alltid henge under tak og være fysisk beskyttet mot regn og vind, men håper at den klarer å motstå kulden. Anbefales det evt. å ta UMC inn hver dag når den ikke er i bruk i vintertiden, eller kan den fint henge på veggen? Og en helt annen ting, finnes det en sak man kan henge på veggen hvor pluggen som går i bilen kan settes inn, type den amerikanske (passer vel ikke til eu?)? http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/replacement-high-power-wall-connector-cable-organizer
#8
Model S / UMC ute i kulde?
mandag 19. oktober 2015, klokken 16:15
Hei,

Teslaen er på vei og nå er det på tide å få på plass ladingen. Grunnet én garasje og to biler, har vi funnet ut at det mest praktiske er om Teslaen som kan forvarmes primært står ute. Dermed heller vi mot å legge opp et ladepunkt ute (selve ladepunktet blir stående under tak, bilens bakende med ladepluggen kan også stå under tak ved lading). Det blir 32A 1-fase. Så er mulighetene enten blå industrikontakt eller ladestasjon. Elektriker anbefalte industrikontakt da vi ikke ville få noe ekstra ut av en ladestasjon med 32A 1-fase i forhold til prisforskjellen. Men så tenker jeg jo på hvordan UMC takler å stå ute mer eller mindre hver dag, selv om den vil være beskyttet fra regn? Hvordan takler den vinteren i lengden? Nå bor vi i Sørvest, slik at -25 egentlig aldri skjer, men man kan jo ha netter med -10-15 på det verste. Har lest om masse ladeproblemer med UMC, og noe som muligens kan skyldes kulde(?), men det meste er ganske gammelt, og mye kan ha skjedd på den tiden? Noen tanker om hva som er best å gå for? Takk! :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA