Puh, endelig hjemme i Kr.sand etter drøye 53 mil og tolv timer igår. Brukte syv timer fra ladestasjonen i Sandvika. Fredag kjørte vi altså kun 20 mil, siden vi kjøpte bilen i Oslo. Konklusjonen etter min første langtur med BMW i3 er:
Joda, det går an å kjøre langt - men det er ikke spesielt gunstig, hverken tidsmessig eller økonomisk. Til det er rekkevidden og "ladetilbudet" for dårlig. Det var kø på 3 av 5 stasjoner, men vi ventet ikke mer enn 30-40 min totalt sett, det må sies å være akseptabelt på en søndag ettermiddag/kveld. I tillegg treffer man hyggelige mennesker som gjerne slår av en el-prat. Selve ladingene tok mellom 15-30 min, greit nok. To Fortum-stasjoner i Vestfold var ute av drift, til tross for at de begge var grønne på hjemmesiden. Dette skapte endel plunder og bekymring, det gikk også en time ekstra. Telefonservicen hos leverandørene jeg benyttet (Grønn Kontakt og Fortum) var bra, med et ekstra pluss til førstnevnte. GPS-funksjonen på hjemmesia til Fortum henger etter og dermed blir km-angivelsen også feil (har Fortum forresten en app for ladestasjoner?). Bilen viste seg å klare ca 10 mil på motorvei (mellom 80-110 km/t) før lading måtte til, i Sandefjord sto det 3 km på indikatoren da vi endelig fant en stasjon som virket. Hadde vi lagt oss på 90 km/t ville marginene vært bedre. Ble tipset om dette av en tre uker gammel hyggelig i3-eier. En annen stakkar som skulle lade sin i3 etter oss, var hvit i ansiktet, med liten tass i baksetet og 0 km igjen. Han hadde kjørt i 70 på motorveien fra Holmestrand og defekt stasjon (også Fortum). Dette nettet må bli bedre, hvis man skal kunne bruke dagens elbiler som eneste bil i husstanden. At Tesla har 7-8 stolper ved siden av hverandre og Combo/Chademo har én stolpe (på deling), virker litt pussig, selv sett utifra prisforskjellen. De har vel betalt litt for bilen og...?
Noen ladere var plassert lett tilgjengelig, som f.eks. på Fokserød og ved Lillesand, begge langs E18. Noen ladere er basert på rebusløp, som f.eks. gjemt under ei bru i en smal bakgate i Sandvika, eller ved en liten Kiwi-butikk midt i et boligfelt i Sandefjord.
Vi brukte ca 300,- på lading totalt, noe mindre enn jeg ville brukt med min Honda Civic på samme strekning. Vi sparte ca 200,- i bomutgifter, dette gikk til delbetaling av pølser, brus, kaffe, bolle osv i alle pausene vi ble pent nødt til å ha. Man har vel høyere driftskostnader på en "fossil" bil, mens verditapet på nyere elbiler er uvisst. Jeg begir meg ikke nærmere inn på regnestykket, fremtiden vil gi svar på dette. Iflg SINTEF er elbil (foreløpig...) mindre miljøskadelig enn andre biler, men hvis de må dra igang noen gamle kullkraftverk fra gamle øst-Europa for å levere nok strøm til alle elbilene, er vel gevinsten høyst diskutabel. I likhet med frynsegodene våre...
Jeg skjønner at mange kan mye her inne, men alle disse begrepene går helt i surr for en enkel hjerne som min. Det kan nok delvis skyldes manglende teknisk interesse for emnet. For meg holder det foreløpig å skille mellom hurtig- og semihurtig lading. Jeg har også skjønt at det finnes flere typer hurtiglading, alt etter ampere. Og så har jeg lært at elbil-eiere er svært interessert i andres praktiske erfaring - og at de er særdeles hjelpsomme. Et sted dro en i3-eier brikken sin over skjermen på en semilader, sånn at jeg fikk nok strøm til å komme meg til nærmeste hurtiglader, noen km unna. Jeg fikk ikke til dette selv, grunnet misvisende knappeplassering på ladesøyla (Fortum). En annen i3-eier kunne enkelt fortelle meg hvordan jeg nuller ut triptelleren min...noe jeg hadde plundret med lenge (har ikke lest boka, bare sett filmen...). Jeg kommer nok til å skaffe en brikke fra elbilforeningen, det virker litt lettere når man først står der og fomler, dessuten sparer 50 øre pr min. Så får tiden vise om det blir noen flere langturer. Takk for alle svar folkens, jeg kommer garantert tilbake.
PS: Bilen skal være utstyrt med hurtiglading for AC og DC, om det forklarer noe. Jeg er ikke så bevandret i det teoretiske landskapet her, er ikke spesielt opptatt av det heller. Mer viktig hvordan det funker i praksis. Nå er vi hjemme og skal begynne å bruke elbilen til det den var ment til.
Joda, det går an å kjøre langt - men det er ikke spesielt gunstig, hverken tidsmessig eller økonomisk. Til det er rekkevidden og "ladetilbudet" for dårlig. Det var kø på 3 av 5 stasjoner, men vi ventet ikke mer enn 30-40 min totalt sett, det må sies å være akseptabelt på en søndag ettermiddag/kveld. I tillegg treffer man hyggelige mennesker som gjerne slår av en el-prat. Selve ladingene tok mellom 15-30 min, greit nok. To Fortum-stasjoner i Vestfold var ute av drift, til tross for at de begge var grønne på hjemmesiden. Dette skapte endel plunder og bekymring, det gikk også en time ekstra. Telefonservicen hos leverandørene jeg benyttet (Grønn Kontakt og Fortum) var bra, med et ekstra pluss til førstnevnte. GPS-funksjonen på hjemmesia til Fortum henger etter og dermed blir km-angivelsen også feil (har Fortum forresten en app for ladestasjoner?). Bilen viste seg å klare ca 10 mil på motorvei (mellom 80-110 km/t) før lading måtte til, i Sandefjord sto det 3 km på indikatoren da vi endelig fant en stasjon som virket. Hadde vi lagt oss på 90 km/t ville marginene vært bedre. Ble tipset om dette av en tre uker gammel hyggelig i3-eier. En annen stakkar som skulle lade sin i3 etter oss, var hvit i ansiktet, med liten tass i baksetet og 0 km igjen. Han hadde kjørt i 70 på motorveien fra Holmestrand og defekt stasjon (også Fortum). Dette nettet må bli bedre, hvis man skal kunne bruke dagens elbiler som eneste bil i husstanden. At Tesla har 7-8 stolper ved siden av hverandre og Combo/Chademo har én stolpe (på deling), virker litt pussig, selv sett utifra prisforskjellen. De har vel betalt litt for bilen og...?
Noen ladere var plassert lett tilgjengelig, som f.eks. på Fokserød og ved Lillesand, begge langs E18. Noen ladere er basert på rebusløp, som f.eks. gjemt under ei bru i en smal bakgate i Sandvika, eller ved en liten Kiwi-butikk midt i et boligfelt i Sandefjord.
Vi brukte ca 300,- på lading totalt, noe mindre enn jeg ville brukt med min Honda Civic på samme strekning. Vi sparte ca 200,- i bomutgifter, dette gikk til delbetaling av pølser, brus, kaffe, bolle osv i alle pausene vi ble pent nødt til å ha. Man har vel høyere driftskostnader på en "fossil" bil, mens verditapet på nyere elbiler er uvisst. Jeg begir meg ikke nærmere inn på regnestykket, fremtiden vil gi svar på dette. Iflg SINTEF er elbil (foreløpig...) mindre miljøskadelig enn andre biler, men hvis de må dra igang noen gamle kullkraftverk fra gamle øst-Europa for å levere nok strøm til alle elbilene, er vel gevinsten høyst diskutabel. I likhet med frynsegodene våre...
Jeg skjønner at mange kan mye her inne, men alle disse begrepene går helt i surr for en enkel hjerne som min. Det kan nok delvis skyldes manglende teknisk interesse for emnet. For meg holder det foreløpig å skille mellom hurtig- og semihurtig lading. Jeg har også skjønt at det finnes flere typer hurtiglading, alt etter ampere. Og så har jeg lært at elbil-eiere er svært interessert i andres praktiske erfaring - og at de er særdeles hjelpsomme. Et sted dro en i3-eier brikken sin over skjermen på en semilader, sånn at jeg fikk nok strøm til å komme meg til nærmeste hurtiglader, noen km unna. Jeg fikk ikke til dette selv, grunnet misvisende knappeplassering på ladesøyla (Fortum). En annen i3-eier kunne enkelt fortelle meg hvordan jeg nuller ut triptelleren min...noe jeg hadde plundret med lenge (har ikke lest boka, bare sett filmen...). Jeg kommer nok til å skaffe en brikke fra elbilforeningen, det virker litt lettere når man først står der og fomler, dessuten sparer 50 øre pr min. Så får tiden vise om det blir noen flere langturer. Takk for alle svar folkens, jeg kommer garantert tilbake.
PS: Bilen skal være utstyrt med hurtiglading for AC og DC, om det forklarer noe. Jeg er ikke så bevandret i det teoretiske landskapet her, er ikke spesielt opptatt av det heller. Mer viktig hvordan det funker i praksis. Nå er vi hjemme og skal begynne å bruke elbilen til det den var ment til.