Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - khvaal

#1
Min har "plystrende" vindstøy, slik gamle volvo 140 hadde på 70 tallet. synes å komme fra overgangen tak/frontrute. Har fosøkt å tape noen kanter uten hell. Ulike stillinger på antennen hjelper ikke, og det har allerede spiral, som kan hjelpe på slik støy. Tydelig fra ca 60 km/t. Noen andre?
mvh
#2
Og her er en erfaring med i-miev som det kunne være interessant å høre om andre hadde. Ved bestilling av denne for 6 mndr siden var det mye motstand fra ektefellen, ironiske kommentarer, påstand om ikke å få være med å bestemme osv, og hun skulle ihverfall aldri sette sine ben i denne lekebilen. 
I dag, og i morgen og kanskje ioverimorgen  summer hun til arbeidet i kollektivfeltet og parkerer på ladeplass nær døra.  Jeg  sitter igjen med dieselbilen, men har hjemmekontor noen tid så det er ikke behov for mye transport.

noen med lignende erfaring?
#3
Håper det ikke er et tykt lag som det kan samle seg vann bak, dersom du la det mot stålet,  men det er mulig jeg misforsto dette.

sprut fra grus høres ganske tydelig, og øker sikkert fare for punktering av overflatebehandlingen og rustutvikling. ( ~sandblåsing)

Angående antirust : Kjell Hall på Rud i Bærum tar 4000 for jobben. Skal hente min derfra idag. Har gjort bra jobb på tidligere biler.
#4
side 98 i manualen, se link under :
1. Vis skjermbildet "Innstillingsmeny".

Tilpasse preferanser
➲ Se "Vise skjermbildet "Innstillingsmeny"" på
side 98 for detaljer om bruk.
2. Trykk [Region].
Skjermbildet "Region" vises.
3. Trykk [Tid].
Skjermbildet "Tidsinnstill." vises.
4. Angi tidsdifferansen ved å trykke
#5
Noen som vet hvorfor man valgte 16kwh istedet for 20kwh batteri som i-miev tydligvis hadde i tidligere utprøving? pris? vekt?
#6
Takk,
En får anta at i-miev har en slik innebygget begrensning av ladenivå. Fant en side som angir at (Li ion polymer) batterier taper mye kapasitet dersom de lagres oppladet.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Dersom dette gjelder Li Co O2 som sannsynligvis finnes i i-miev kan det være en praktisk utfordring å ha bilen lengst mulig parkert med 40% nivå for så å ladet fullt rett før bruk. Tipper de fleste vil lade fullt natten over og lagre bilen oppladet, men dersom den skal stå ubrukt noen tid kan man jo vurdere å ikke lade før den skal brukes igjen.
#7
Hei,
noen som vet hva som bidrar mest til aldring av Li ion batteriet: antall ladesykler eller kjørte km ~bruk av batteriet? Det skrives av kapasiteten forventes å være 70-90 prosent etter 1000 sykler.
Man vet ikke alltid om dagens kjøring blir 20 eller 50 km. Dersom en stadig klattlader for å ha flest km inne når dagens kjøring begynner blir det jo ganske mange ladinger, kanskje noen "unødvendige".  Noen ganger er man fristet til å ta et par timer lading mens man gjør ærend, for å øke dagens rekkevidde.
Li Ion er angitt å tåle klattlading, mne lades man lite og ofte blir det fort 1000 sykler. Hvor mye tar dette på batteriet?
#8
Det virker ikke som det er varme i høyre forsete. Kanskje det ikke skal være? Reklamen snakker om "varmeseter" . Det er 3 kabelpar til ve se, men bare 2 til høyre sete. Hva er sannheten?
mvh Kjetil Hvaal
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA