Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - keb

#1
BMW i3 / Sv: 90km rekkevidde vinterstid?
onsdag 16. september 2015, klokken 00:11
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 15. september 2015, klokken 11:28
Du har ikke en annen bil du kan bruke på de værste dagene da?
Den brukes kanskje av din kone? (kanskje hun kan ta buss?  ;D )

Joda...biler er det nok av, men skulle gjerne holdt meg til elbilen når jeg først "investerer" i en for å spare litt pendlerkostnader.
#2
BMW i3 / Sv: 90km rekkevidde vinterstid?
onsdag 16. september 2015, klokken 00:08
Sitat fra: TM på tirsdag 15. september 2015, klokken 20:46
Hastigheten har jo også stor betydning. Ut i fra forbruket du registrerte på tørr vei og sommerføre vil jeg anta at du har holdt god fart. De kaldeste dagene ville jeg senket temperaturen noen grader og forsøkt å redusere farten der dette er mulig uten å hindre trafikken. Jeg har selv kjørt strekningen Asker - Kongsberg - Rødberg og har klart det uten ladestopp (153 km) ned 20 km rest. 90 km burde ikke være noe problem med normale vintertemperaturer ned litt forsiktig gassfot  ;)

Tja, kanskje litt uøkonomisk. Fra Måna til Drammen går det jo relativt smått pga all tungtrafikken, så der går det som regel i 70-80km/t. Fra Drammen til Kongsberg går det gjerne i 70-90km/t.  Snittet sier 55 km/t på tur opp og 57km/t på tur ned, men har vel en del å hente på å finne "nullpunktet" og utnytte den såkalte "seilingen".
#3
BMW i3 / Sv: 90km rekkevidde vinterstid?
tirsdag 15. september 2015, klokken 09:50
Jeg fikk svar fra rth også. Kona hans kjører omtrent samme strekning hver dag. Hvordan det blir i -20 grader gjenstår å se, men da får jeg i såfall klattlade litt på "livbøyene" de verste dagene.

Skulle gjerne sett at det kom opp HL på strekket mellom Drammen og Kongsberg, men har ikke funnet ut av om det er planlagt enda.

Da gjenstår det bare å formalisere tilbudsbrevet hos forhandler.

Takker for svar.
#4
BMW i3 / 90km rekkevidde vinterstid?
tirsdag 15. september 2015, klokken 01:01
Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en i3 for dagpendling fra Nesodden til Kongsberg - ca 90km én vei (kan lade på jobb).

Prøvekjørte en i3 for to uker siden under relativt optimale forhold (20 grader og regnfritt). Kjørte i ECO PRO til Kongsberg og ECO PRO+ hjem igjen. Forbruk til Kongsberg: 14,7kWh/100km. Restlengde: 37km. Analog "tankmåler" viste ca 35% igjen. Retur fra Kongsberg til Ski (tilbakelevering av demobilen) gikk på 12kWh/100km etter 95 kjørte km. 65km i rest og ca 48% igjen på "tanken".

Virker som om "oppoverbakkene" til Kongsberg trakk noe mer enn returen, men jeg har helt sikkert også noe å lære mhp kjørestil og "nullpunkt".

Hvordan vil dette bli på vinteren? Kommer jeg meg fra Nesodden til Kongsberg (90km) med full "tank" og moderate temperaturer i kupeen selv på de verste vinterdagene (-10 til -20 grader) uten å måtte lade underveis?

Takker for alle svar og erfaringer!

(alternativet er å se seg om etter en annen elbil (e-Golf e.l, Tesla er uaktuelt), men det er BMW jeg har lyst på)

Mvh
Kim
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA