Jeg bor i Brussel og skal kjøpe familiebil for to voksne og en baby. Vi vurderer Nissan Leaf 2016 når den en gang kommer, og skal prøvekjøre 2015-modellen neste uke.
Vi har begge kun 4-5 km til jobb, og Brussel er en fin by både når det gjelder kollektivtrafikk og sykkel, så bilen vil nok stå parkert flere dager i strekk, og nesten utelukkende brukes på jobbturer på 10 km tur-retur et par-tre ganger i uka når været er guffent, og en og annen handletur med samme avstand. (Og kanskje én langtur hver sommer, men det er en annen sak). Belgia er jo et lite land, så også turer til nabobyene bør gå greit.
Leafen ser ut til å passe oss fint, men det er to spørsmålstegn:
1: Vi bor i et hus i byen med parkering i gata, og har derfor ikke mulighet til å lade hjemme. Det hadde nok ikke blitt populært å strekke en skjøteledning over fortauet. Vi er derfor avhengige av ladestasjoner. Men det er ladestasjoner i nærheten av både hjem og arbeid (men ikke like utbygd som i Oslo), og med en konservativt anslått kapasitet på 150 km per lading vil det gå mange dager mellom hver lading. Men: er det veldig ugunstig å kun bruke hurtiglading?
2: Vi skal flytte hjem om 2.5-3 år, og vil gjerne ha med bilen da. Hvilke avgifter vi må betale ved import av elbil i 2018 er det vel umulig å spå, men er det noen ulemper vi bør tenke på hvis vi skal ta en belgisk-solgt Leaf hjem til Norge?
Vi har begge kun 4-5 km til jobb, og Brussel er en fin by både når det gjelder kollektivtrafikk og sykkel, så bilen vil nok stå parkert flere dager i strekk, og nesten utelukkende brukes på jobbturer på 10 km tur-retur et par-tre ganger i uka når været er guffent, og en og annen handletur med samme avstand. (Og kanskje én langtur hver sommer, men det er en annen sak). Belgia er jo et lite land, så også turer til nabobyene bør gå greit.
Leafen ser ut til å passe oss fint, men det er to spørsmålstegn:
1: Vi bor i et hus i byen med parkering i gata, og har derfor ikke mulighet til å lade hjemme. Det hadde nok ikke blitt populært å strekke en skjøteledning over fortauet. Vi er derfor avhengige av ladestasjoner. Men det er ladestasjoner i nærheten av både hjem og arbeid (men ikke like utbygd som i Oslo), og med en konservativt anslått kapasitet på 150 km per lading vil det gå mange dager mellom hver lading. Men: er det veldig ugunstig å kun bruke hurtiglading?
2: Vi skal flytte hjem om 2.5-3 år, og vil gjerne ha med bilen da. Hvilke avgifter vi må betale ved import av elbil i 2018 er det vel umulig å spå, men er det noen ulemper vi bør tenke på hvis vi skal ta en belgisk-solgt Leaf hjem til Norge?