Jeg har kjøpt den nye modellen, brukt den i en uke. Fikk jordfeil på jobben i dag, mens original kabel funket. Hjemme lader den som normalt og funker bra igjen. Noen tips??
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: jkirkebo på onsdag 17. mai 2017, klokken 18:46Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:56Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:50Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:31
Takk for svar. Enig i at sistnevnte ville vært en fullgod løsning. Jeg har allerede kontakter på yttervegg med 16a kurs så det som gjenstår er egentlig å montere en industristikk ved siden av pluss jordvern i sikringsskapet. Da skal jeg vel komme rimeligere unna uansett enn ved å montere en av de rimeligere ladestasjonene?
Det spørs på hvor mye elektriker skal ha for jordfeilbryteren + jobben i skapet. Noen tar nesten like mye for disse som en hel ladestasjon koster...
Har fått tilbud på kr 5200 for kjøp og montering av jordfeilbryter typ B og industrikontakt på gjeldende kurs. Så kommer innkjøp av kabelen i tillegg da vel og merke..
Til sammenligning kan du få en ladestasjon med integrert B-vern for 6200,-, den kan kobles direkte til dagens kurs uten endringer i skapet. Tar vel maks 15 minutter for elektriker. Du trenger også en Type 2 kabel for å lade fra den, om du ikke har det. Koster 1650,- for 1-fase 32A.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:50Sitat fra: ASVN på onsdag 17. mai 2017, klokken 12:31
Takk for svar. Enig i at sistnevnte ville vært en fullgod løsning. Jeg har allerede kontakter på yttervegg med 16a kurs så det som gjenstår er egentlig å montere en industristikk ved siden av pluss jordvern i sikringsskapet. Da skal jeg vel komme rimeligere unna uansett enn ved å montere en av de rimeligere ladestasjonene?
Det spørs på hvor mye elektriker skal ha for jordfeilbryteren + jobben i skapet. Noen tar nesten like mye for disse som en hel ladestasjon koster...
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:56Sitat fra: ASVN på søndag 14. mai 2017, klokken 18:20
Hva med disse schuko laderene med varierende ampere da? Kan disse velges på 16a og deretter kobles til en adapter til industrikontakt?
Fordelen med industrikontakt er at den kan levere mer strøm over tid, uten å bli varm. Hvis du trenger adapter fra industri til schuko kontakt, har vi problemet med varmgang i schuko kontakten og er like langt.
Du kan få installert en industrikontakt, og så kjøpe en løs ladekabel med kladd og industriplugg:
http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product Elbilhjelpen har også tilsvarende kabler.
Da kan du lade med 16 amp, hvis ledningene mellom industrikontakten og sikringsskapet tillater dette. Her bør elektrikker også sette opp B-vern i sikringsskapet. Den jeg linker til kan også justeres, slik at du lader med lavere styrke til vanlig når du har tid, og så setter du opp farten de få gangene du har dårligere tid.
Så finnes det en løsning fra Charge Amps med 16 amp på schuko kontakt. Her er det en temp sensor som vil redusere farten "når" temperaturen blir for høy.
Skal du installere ny kurs med industrikontakt og ny ladekabel med kladd og industriplugg, er du ikke langt unna prisen på en Eco-lite eller Ratio ladestasjon, som vil gi et bedre opplegg, også for fremtiden...
Lars
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. mai 2017, klokken 17:29Sitat fra: ASVN på søndag 14. mai 2017, klokken 17:24
Ok. Så enden på visa er at om jeg installerer industrikontakt hjemme, hjelper det egentlig ikke da jeg kun får 10a med en adapter uansett?
Korrekt, så lenge vi snakker om det utstyret som følger med bilen.Sitat
Eller hva er alternativene for å få ladet 16a fra en industrikontakt? Egne kabler for dette med kladd?
Det er en mulighet, men blir fort nesten like dyrt som en fast ladestasjon. En slik kabel er også begrenset til 16A 1-fase mens en ladestasjon kan tilkobles 3-fase 230V om du har det, og dessuten kurser på mer enn 16A om du skulle finne på å oppgradere kursen etterhvert.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. mai 2017, klokken 15:02Sitat fra: ASVN på søndag 14. mai 2017, klokken 14:52Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. mai 2017, klokken 14:24Sitat fra: ASVN på søndag 14. mai 2017, klokken 13:33Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. mai 2017, klokken 13:20Sitat fra: ASVN på søndag 14. mai 2017, klokken 12:49
Spør sikkert dumt, men spør likevel.. det følger to kabler når bilen er ny, er den ene en industrikontakt, eller trenger jeg en form for adapter for å kunne lade på industrikontakt hjemme?
Du må ha en adapter ja. Og du få maks 10A som er det som standardkabelen kan levere.
Ønsker du sikrere og raskere lading kan du sette opp en ladestasjon som tilkobles industrikontakten du har, f.eks EcoLite som jeg leverer: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Med ladestasjon kan du lade på 2 faser om det er en 3-fase industrikontakt du har.
Vil du bruke en adapter finner du de forskjellige utgavene her: http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler
Men kan jeg ikke lade på en industrikontakt med den andre kabelen som medfølger? Eller må jeg ha adapter til denne og(se bilde)? Tenkte at jeg i første omgang kunne sette opp en industrikontakt hjemme og avvente selve ladeboksen.
Den gule kabelen er en type 2 kabel, den kan kun brukes sammen med en ladestasjon/ladestolpe. Den kan ikke brukes direkte i et industristikk siden du da mangler kontrollelektronikken som skal være mellom der og styre ladingen. I schuko-kabelen er elektronikken innebygget i den "kladden" på kabelen mens når man bruker type 2 kabel er elektronikken i ladestasjonen/ladestolpen.
Det forklarer det ja.. takk for oppklaring. Så hvis jeg vil lade på 16a og industristikk hjemme trenger jeg en adapter til den vanlige ladekabelen bare da med andre ord? Da kan jeg lade på industri og 16a?
Ja, du trenger en adapter men du får bare 10A siden den vanlige schuko-kabelen er begrenset til maks 10A.
Adapter for 3-pins og 5-pins 16A industristikk er lett tilgjengelig hos f.eks Biltema, har du 4-pins har jeg denne:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler/14-adaptere-til-andre-elbiler/30-adapter-16a-3-fase-bla-cee-til-schuko
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. mai 2017, klokken 14:24Sitat fra: ASVN på søndag 14. mai 2017, klokken 13:33Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. mai 2017, klokken 13:20Sitat fra: ASVN på søndag 14. mai 2017, klokken 12:49
Spør sikkert dumt, men spør likevel.. det følger to kabler når bilen er ny, er den ene en industrikontakt, eller trenger jeg en form for adapter for å kunne lade på industrikontakt hjemme?
Du må ha en adapter ja. Og du få maks 10A som er det som standardkabelen kan levere.
Ønsker du sikrere og raskere lading kan du sette opp en ladestasjon som tilkobles industrikontakten du har, f.eks EcoLite som jeg leverer: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Med ladestasjon kan du lade på 2 faser om det er en 3-fase industrikontakt du har.
Vil du bruke en adapter finner du de forskjellige utgavene her: http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler
Men kan jeg ikke lade på en industrikontakt med den andre kabelen som medfølger? Eller må jeg ha adapter til denne og(se bilde)? Tenkte at jeg i første omgang kunne sette opp en industrikontakt hjemme og avvente selve ladeboksen.
Den gule kabelen er en type 2 kabel, den kan kun brukes sammen med en ladestasjon/ladestolpe. Den kan ikke brukes direkte i et industristikk siden du da mangler kontrollelektronikken som skal være mellom der og styre ladingen. I schuko-kabelen er elektronikken innebygget i den "kladden" på kabelen mens når man bruker type 2 kabel er elektronikken i ladestasjonen/ladestolpen.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. mai 2017, klokken 13:20Sitat fra: ASVN på søndag 14. mai 2017, klokken 12:49
Spør sikkert dumt, men spør likevel.. det følger to kabler når bilen er ny, er den ene en industrikontakt, eller trenger jeg en form for adapter for å kunne lade på industrikontakt hjemme?
Du må ha en adapter ja. Og du få maks 10A som er det som standardkabelen kan levere.
Ønsker du sikrere og raskere lading kan du sette opp en ladestasjon som tilkobles industrikontakten du har, f.eks EcoLite som jeg leverer: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Med ladestasjon kan du lade på 2 faser om det er en 3-fase industrikontakt du har.
Vil du bruke en adapter finner du de forskjellige utgavene her: http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler
Sitat fra: Chivas på torsdag 11. mai 2017, klokken 09:42Sitat fra: ASVN på onsdag 10. mai 2017, klokken 23:53Jeg er ikke sikker, men jeg forsto slik, når jeg bestilte bilen, at man måtte ha den premium tlf-pakka for at dette skulle funke. På den annen side er det jo rart at det funker på en av skjermene.Sitat fra: Cral på onsdag 10. mai 2017, klokken 22:57Merkelig. På Audi a3 får man det begge steder. Men er kanskje annerledes systemer.
Fikk også beskjed om at google earth ikke funket i Active Info, kun på hovedskjermen.
Sitat fra: Cral på onsdag 10. mai 2017, klokken 22:57
Fikk også beskjed om at google earth ikke funket i Active Info, kun på hovedskjermen.