Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cj

#1
BMW i3 / Sv: Oslo - Örebro i i3 (94ah) - Er det mulig?
lørdag 18. mars 2017, klokken 11:25
Jeg har hatt noen langturer til østkysten og min erfaring er at det faktisk er godt utbygd ladenettverk langs hovedveiene i Sverige. Men som Autowinder skriver over så sørg for å ha avtalen i orden.
Om du har Vattenfall (inCharge) og Clever i tillegg til Fortum så har du allt du behøver. Clever er dyre så de bruker jeg kun om de to andre ikke fungerer.

Når jeg kjører bruker jeg 90% Fortum og Clever/Vattenfall der Fortum ikke er godt nok utbygd (dvs 1-2 ladestopp).   
#2
Jaguar i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
lørdag 18. mars 2017, klokken 11:16
Jeg litt usikker på hvem som missforstår her, men her og her står det visserligen henvist til en 50kW ladetenkologi.

Jeg antar de hadde lagt inn bedre specs om de hadde hatt det tilgjengelig. Du snakker ikke om 2 timer ladetid om du regner med at den blir på 1 time eller 15 minutter.

50kWh er i alle fall en deal breaker for meg..... 
#3
Jaguar i-Pace / Sv: Jaguar lanserer sin elektriske SUV i natt
mandag 06. februar 2017, klokken 18:42
Sitat fra: Troald på lørdag 21. januar 2017, klokken 10:10
Savner fortsatt endel informasjon. I mailen vi fikk i går så står det fortsatt at den lader 100% på 2 timer, ikke hvor lang tid 80% tar. Vil jo tro de må komme med effektiv hurtiglading. Det og evt pris gjør meg fortsatt noe tilbakeholden.

Jeg er helt enig med deg i dette. 50kWh ladekapasitet er latterlig lite for en bli som skal leveres i 2018.
#4
Nå som vinterferien nærmer seg hadde det vært morsomt å dokumentere kapasiteten på de ulike ladestasjonene ifbm ut- og hjemfartdager.

Vi kan f.eks. registrere antall biler i kø/ledige ladere/ventetid på gitte tidspunkt i høysesongen.

Det kan fungere som dokumentasjon på ruter med potensiell ventetid i høysesongen.
#5
Kjøpe elbil? / På tide med et forum for Jaguar?
mandag 06. februar 2017, klokken 17:45
Jaguar har startet forhåndssalget av i-pace og da er det vel på tide å åpne et forum for denne bilen også?
#6
BMW i3 / Sv: Sykkel og Ski / brettholder til i3.
søndag 29. januar 2017, klokken 21:06
vichingo, den løsningen ser bra ut!
hva ble totalprisen?
#7
BMW i3 / Noen som har testet kajakk på taket?
fredag 25. november 2016, klokken 00:46
Jeg vet kajakk er nevnt tidligere, men ingen klare svar. Derfor, er det noen som har testet kajakk på i3?

Har forstått at det er seasucker som gjelder, men er det noen som har forslag til hva slag brakett som kan brukes på disse for kajakk?
#8
BMW i3 / Sv: På langtur med i3 (60Ah)
mandag 15. august 2016, klokken 23:39
turfsurf, om deg er meg du henvender deg til så ser du reisetiden for de to turene i de vedlagte bildene.
Kjørecomputer ble nullstilt ved start (bilde 2 kan oppleves feil med hht tidspunktet på skjermen, men det ble tatt dagen etter hjemkomst, før jeg nullstilte). 
#9
BMW i3 / Sv: Er I3 tom for strøm når bilen sier den er tom?
lørdag 13. august 2016, klokken 00:25
Sitat fra: thorerik på lørdag 06. august 2016, klokken 11:09
Har selv kjørt den tom for strøm, det som skjer når det nærmer seg slutten er at kraftindikatoren beveger seg nedover til du ikke har mer kraft igjen og bilen ruller til stopp. Er ganske bra estimert mot slutten.

Mener du "kraftindikatoren", nede til venstre, som ser ut som et batteri?
Isåfall, har du erfaring med hvor mange ekstra km du har etter at rekkeviddeindikatoren viser 0?
#10
BMW i3 / Sv: På langtur med i3 (60Ah)
fredag 12. august 2016, klokken 23:55
Jeg får kaste meg inn å nevne langturen vi hadde fra Østfold til Spiterstulen i Lom med fullpakket bil og 3 personer. Turen gikk stort sett som en drøm. En drøm jeg ikke hadde hatt tro på for 3/4 år siden, når bilen ble levert.
Jeg var imidlertid uheldig og startet turen i tidenes regnvær (forrige lørdag) og fikk rekkeviddeangst på vei til Oslo (!).  Fryktet først at det var fullpakket bil som gjorde det store utslaget (estimert rekkevidde falt fra over 160 til 109 i løpet av den første kilometeren). Hele turen til Oslo satt jeg å tenkte på hvordan dette ville gå når jeg måtte ta siste etappe på 100km, og ~1000 høydemeter fra Otta... Forbruket til Oslo var som en kald vinterdag. Ladet på Furuset. Deretter på Shell Espa, McD Lillehammer, og Otta. På sistnevnte sted tok vi en pizza og ladet til 95%.

Lå i 95km på motorveien og 0-10km over på øvrige fartsgrenser.

Hadde stort sett korte ladestopp med 20 ekstra km før hver etappe og bilen var forutsigbar som vanlig.
Valgte å kjøre via Moelven til Lillehammer da broen var stengt p.g.a. kollisjon og bruket 10km ekstra p.g.a. lengre og mer kupert vei. Hadde et ekstra tap på 5km fra Lillehammer til Otta, og 20km fra Otta til Spiterstulen. I stigningen opp til Spiterstulen brukte bilen 3x mer enn estimert og jeg var sjeleglade for det lange stoppet i Otta (som forøvrig kun hadde en lader). Hadde 20km når jeg parkerte bilen.
Slik så kjøredataene ut ved ankomst;


På vei hjem fikk jeg en liten overraskelse. Veien ned fra fjellet var 99% regenerering og jeg hadde ny estimert rekkevidderekord på 172km (Yo!) ved bunnen av fjellet. I Otta tok jeg derfor kun en 5-minutter og la på det jeg trodde var ca 20km ekstra. Jeg tenkte i min naivitet at de ekstra 100-200 høydemeterene jeg fikk som nedoverbakke ville gi oss energi i massevis. Det jeg ikke tenkte på var at jeg kun hadde brukt 9,2 på turen ned til Otta og at bilen derfor tok høyde for dette forbruket når turen videre til Lillehammer ble kalkulert. Jeg satset på at det gikk men hadde kun 2km igjen når jeg ankom.
Kjøredataene for hjemturen så slik ut:


På tross for at vi normalt hadde kjørt hele turen i ett strekk med dieselbilen hadde vi alle en positiv opplevelse av turen. Den vil bli gjentatt, men ikke på vinterføre før det er ladere pr 50km.
#11
BMW i3 / Sv: På langtur med 94Ah
fredag 12. august 2016, klokken 21:53
Sitat fra: TM på onsdag 10. august 2016, klokken 15:26
Sitat fra: Beckern på onsdag 10. august 2016, klokken 15:14
Opplevde "sjokkerende" høyt forbruk i dag med pøsende regn og kuling i kastene
Og hva er sjokkerende ?  ;) Jeg synes ikke 12,9 er sjokkerende med regn, 4 grader og 22 grader i Comfort. Det var stor høydeforskjell, men alle høydemeterne kom de første 10 km med 98 % SOC. Da gir de ikke så stor "gevinst" som hvis dette hadde vært på slutten av turen.

Jeg har akkurat samme erfaring. Lørdag reiste jeg fra Østfold til Lom (50mil). Med hinsides mye regn på avreisetidspunktet (ref problemene som ble rapportert i Oslo den dagen) falt estimert rekkevidde fra over 160 til 109 i løpet av 1km. Forbruket på turen til Oslo tilsvarte en normal vinterdag med -10C. Jeg satt faktisk og lurte på om jeg turte å gjennomføre turen (som bl.a. inkluderte ett strekk på 10mil og 1000 høydemeter).
#12
BMW i3 / Sv: I3 rekkevidde på en lading
torsdag 09. juni 2016, klokken 13:40
t/r Strömstad med 100% batteri denne uken
totalt ca 125km
Hadde 33km rest igjen ved tilbakekomst
ca 20C og oppholdsvær, bruke AC litt (innstilt på 22-23C)
Holdt ~95km/t på motorveien
Eco pro halve veien (glemte å slå den på tilbakeveien)
#13
BMW i3 / Sv: Forbruk ved forskjellige hastigheter
tirsdag 08. mars 2016, klokken 19:50
Takk for link.
Overraskende at forbruket er såpass lineært med hastighetsøkningen. Jeg hadde forventet en vesentlig mer konveks kurve.

En kurve med litt flere variabler ser slik ut:


Samme dataserie konvertert til kjørelengde


En kommentar til artikkelen hevder distanse kjørt hadde betydning på forbruket, og viste til følgende forbruk ut fra egen erfaring:
70 km distance at +90 km/h -> 12.5kW/100km (flat highway)
100 km distance at 70-80km/h -> 13.3kW/100km  (a lot of up/down hills)
70 km distance at +100 km/h -> 15.8kW/100km (flat highway)

Det hadde vært interessant å se offisielle tall.

Artikkelen(e) det henvises til over finnes forøvrig
her: http://bmwi3owner.com/sv/2014/03/range-for-speed/
og her: http://bmwi3owner.com/sv/2014/05/range-for-speed-2/
#14
BMW i3 / Forbruk ved forskjellige hastigheter
tirsdag 08. mars 2016, klokken 18:47
Ifbm en del kjøring på motorvei har jeg testet forbruket ved forskjellige hastigheter.
Økningen fra 95 til 100 opplever jeg er vesentlig større enn økningen 90-95. Samtidig som jeg opplever at det er liten forskjell i forbruket fra 90 til 85, sammenlignet med 95 til 90.

Er det noe som har tall på hvor stor endring det er i det faktiske forbruket fra hhv
70-80
80-90
90-100
100-110?
#15
For oss som frekventerer E6 gjennom Østfold kan det være greit å ha oppdatert status på Fortums Hurtiglader ved McDonalds i Vestby.

Nå som det er kaldt, og rekkevidden er tilsvarende kortere, er det spesielt viktigere å kunne være trygg på lademulighetene. Dessverre er ladestolpe #156, i Vestby, ustabil. Det tror jeg Fortum taper på. Mange bomturer vil fort føre til at man velger andre, tryggere, alternativer.   

--------------------------

Status idag var som mange ganger ellers; liten eller ingen funksjonalitet.
"Err" dukket opp i displayet når laderen (#156A) ble koblet til bilen.
Etter at servicesenteret restartet laderen forsvant "Err" meldingen men laderen ønsket fortsatt ikke å starte ladingen.
Forsøkte både brikke og sms.
Feilmeldingen på SMS var "Ladestolpen svarte ikke på anropet".
Etter å ha knotet i 30 minutter, og fått tilsammen 1 minutt lading, valgte jeg å kjøre videre på tross av kun 4km rest på destinasjonen med Eco+. Bilen beregnet rett forbruk, men det ble en kald tur i -15C.....

Fortums servicetelefon fortalte at de også hadde mottatt feilmelding på stolpen dagen før, og at feilmeldingen var "rapportert". Så får vi håpe Fortum snart får løst årsaken, og ikke bare symptomene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA